A vágyak és a gúny tárgya, a Trabant

2018. augusztus 28. - drkardos

Volt az érdi emelkedő réme és papírjaguár, mégis egy nemzedék legszebb élményei kapcsolódnak hozzá. Milyen érzés volt akkoriban Trabantot vezetni?

trabi1_1.jpg

 Fotó: Fortepan/ UVATERV

Éppen krisztusi korban, vagyis 33 évvel a gyártás megindulása után hagyott itt bennünket az az autó, amit egy (vagy) két korosztály imádott és a pokolba kívánt. Azonban tény, hogy a Kádár-kori nemzedék jó része egy ilyen járgány hátsó ülésén fogant. Aki élt abban az időszakban, annak biztosan van egy sztorija, melyben Trabant szerepel, és fejből tud idézni legalább egy (vagy több) Trabant viccet is. Mindez nem csoda, hiszen volt olyan időszak, amikor a magyar autópark közel fele ebből a típusból állt. Trabantok sorakoztak a SZOT üdülők parkolójában, a balatoni telkek udvarán és mögöttük sorakoztak az autók az M7-es érdi emelkedőjén is vasárnap délutánonként.

            Az aprócska, műanyag karosszériás autó diadalmenete 1958-ban kezdődött meg, amikor a korábbi P70-es modell helyett a zwickaui gyár a modernebb P50 sorozatgyártásába kezdett. Eleinte ezen a néven emlegették, de mire az első darabok a vevőkhöz jutottak, már Trabant név díszelgett a karosszérián. Maga az elnevezés az első ember által készített műhold, a Szputnyik előtti tisztelgés volt, hiszen annak neve oroszul, míg a kisautóé németül jelent útitársat, de a párhuzamnak itt nagyjából vége is. Mert, bár tervezésekor a Trabant még egészen modern konstrukciónak számított, azért az űrtechnológiától bizony már akkor is elég messze állt (hát még harminc évvel később, amikor szinte még mindig változatlan technikával gyártották). Ez azonban szinte senkit sem érdekelt, hiszen a Trabant érkezésével sok család számára csillant fel a remény, hogy végre nekik is saját autójuk lehet.

            Ez a típus éppen ugyanazt kínálta a keleti blokk embereinek, amit mondjuk a Fiat 500 vagy a Kacsa a nyugati világnak: az olcsó, tömeges motorizációt. Abban az időszakban, amikor az átlagkereset 1200 forint körül alakult, alig 38 ezerért már új autóba ülhetett – volna – az ember (akkoriban egy Wartburg 52, egy Skoda 65, míg egy Moszkvics 70 ezer forintba került). Nem csoda, hogy az első hírek nyomán valóságos kis hisztéria alakult ki az országban, és az 1959-ben érkezett 250 autóra több, mint 1200 megrendelés futott be a Merkúrhoz, így már az első évben kialakult a megszokott várólista.

trabi3.jpg

Fotó: Fortepan/ Lencse Zoltán

 

Valójában azonban a Trabant életérzéssel nem ez a típus, hanem az 1963-ban bemutatott 601-es ismertette meg a szélesebb tömegeket Magyarországon (az összes legyártott Trabi több, mint 90 százaléka ebből a típusból készült). Ezzel az autóval élhették meg a legtöbben azt az érzelmi hullámvasutat, melyet egyetlen más márka tulajdonosai sem érthettek meg akkoriban.

            Igaz ugyan, hogy a Trabant olcsó autónak számított, ám így is legalább harminc hónapon keresztül kellett félretenni egy átlagfizetést ahhoz, hogy valaki reszkető kézzel befizethesse egy 601-es árát. Mivel akkoriban csak nagyon kevesen kaphattak kölcsönt autóvásárláshoz, így olyan volt egy ilyen vásárlás, mintha ma készpénzzel fizetnénk be egy 6-7 milliós autóra. Persze idő volt a gyűjtögetéshez, mivel a Merkúr már a 601 bejelentésekor is csak két évvel későbbi szállításra vett fel megrendelést, és még ez is erősen optimista hozzáállásnak minősült, lévén a várólista csakhamar elérte a hét évet.

trabi2.jpg

Fotó: Fortepan/ Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény

 

Így ha a lelkes proletár mondjuk a gyermeke születésére adta le az igénylését, akkor egy iskolai évnyitóról mehetett el átvenni az autóját. De micsoda büszkeség lehetett az... néhány napig!

            Az új tulajdonosnak hamar rá kellett ébrednie, hogy a fél élete alatt kuporgatott pénzből vásárolt és fél emberöltőnyi várakozás után kézhez kapott, új büszkesége azonnal a gúnyolódások céltáblájának a közepére állította. Nem tudott úgy végighajtani az utcán vagy autóját csak megemlíteni egy társaságban, hogy ne legyen gazdagabb azonnal néhány Trabant viccel. Például ilyenekkel: A Trabant találkozik a szamárral és az állat ráköszön:

  • Szia autó!

Erre a Trabi:

  • Szia szamár!
  • De neveletlen vagy! – így a jószág – Én autónak neveztelek, tehát neked minimum telivér paripának kellett volna...

Vagy a másik:

Egy nő mossa a kertben a Trabantját, amikor egy arra robogó Ladából kikiabálnak neki:

  • Felesleges locsolnia kézcsókom, az már nem lesz nagyobb...

Pedig igaz, hogy a Trabant aprócska volt – 3,5 méternél is kisebb hosszával a mai Fiat 500 is lepipálja – de a maga egyszerűségében koránt sem volt elmaradott (legalább is az első 10-15 évben). Bár menetteljesítményei már a hatvanas években is gyengének bizonyultak, mégsem szolgált rá a gúnyolódásra. A Trabant egészen a gyártás 1991-es befejezéséig (az utolsó évben jelent meg a Volkswagen licensz alapján gyártott négyütemű) az maradt, ami volt: egy végletekig egyszerű kis szerkezet, mely a magyar emberek nagy részét volt képes autóba ültetni...

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr6314207457

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kugi · http://kugi.blog.hu 2018.08.28. 13:41:39

Bizony, sok embernek lehetővé tette a kimozdulást, a messzebbre kirándulást, a nyaralást, és ilyen értelemben - szerény képességei ellenére - civilizációs küldetése nem lebecsülendő.

Carrot2013 2018.08.28. 20:34:39

Második autóm 1992-ben egy 16 éves Trabant volt amit egy Fischer music centerre cseréltünk 12 ezer Ft értékben. 14 ezer volt a fizetésem ekkor kezdő üzletkötő asszisztensként. Kinyílt a világ. Lehetett menni Balcsira disco-ba bárhova 36 Ft-os benzinből.

haromegesztizennegy 2018.08.29. 16:25:10

A nyomor és az elmaradottság jelképe, akárhogyan szépíti akárki.
-Gyomorforgató kipufogógáz szag, hangos, nem ment. Guruló koporsó...

(A régi Swift is egy modern kori Trabant volt de abban nem érezte az ember.
Pláne nem az 1.3-asban. A Suzi másrészről viszont Isten műve!)

háromperhármas 2018.08.29. 16:25:22

Első Trabantomat használtan vettem, elég olcsón, mert egy parkolóban állt, és a tulaj szerint nem működött a váltója, ami igaz is volt. Autómentővel elvitettem a szerelőmhöz, hogy tegyük rendbe a váltót, vagy cseréljük ki. Ő úgy gondolta, hogy előtte tölt egy liter olajat a váltóba... aztán évekig használtam gond nélkül! :-)

Johnny16v 2018.08.29. 16:25:34

És még egy adalék a kor furcsaságaihoz: időnként lehetett a Merkurnál komplett kasztnit is kapni alkatrészként, ami tényleg szinte teljesen komplettet jelentett (ajtók, üvegek, szőnyegek, lámpák, ülések). Jóval olcsóbb volt, mint egy autó, így sokan, akinek volt szerelő ismerőse így oldotta meg az upgrade-et. Nekünk is így lett az öregecske limuzinból kvázi új kombi, az új karosszériába átpakolták a futóművet, motort és váltót és műszakiztatták karosszéria cserével és már kész is volt az új autó (A cserélt alkatrészeket is átnézték és fillérekért felújították.) Így lett újszagú autónk 2-3 hét alatt :) .

Érdi Gábor 2018.08.29. 16:25:44

Érdekes lett volna látni az esetleges "fejlődést" és, hogy hova jut a trabant ha a szovjetek nem kaszálják el sorban az ezzel kapcsolatos törekvéseket (lásd: 602 és 603 modellek "legendái")...
ezen dolgok a skodát, fsm gyárakat, de még az ikaruszt is érintették (bár esetenként nem feltétlen külső nyomásra, csak a vezetőség úgy volt vele "jó az ami van most")...

Johnny16v 2018.08.29. 16:26:18

A Trabant hátsó ülésén fogantatást max. kis termetű artista szülők esetén tudnám elképzelni :) Gyerekként még szépen elfértünk, de amikor 18-20 éves korunkban be kellett a haver Trabijába hátra ülni, háát.... Viszont a kis súlya miatt terepen is egész jól elboldogult, mesélték, hogy saras pusztákon az elakadt Land Roverek körül vidáman cikázott a Tramp.

indygo 2018.08.29. 16:26:23

Imádtam. Egyszerű volt mint egy faék.

Dr Dee 2018.08.29. 16:27:23

Utáltam a Trabantot. Büdös,kényelmetlen...és gyenge teljesítményű gép volt. Ma sem szeretem. Nekünk az első autónk Lada 1300as volt. Hazsznaltan vettük,ami akkor persze még nem lehetett. Mert az akkori rendszer nem engedte az autók adásvételét... Utána Opeljeink voltak,Rekordok,Kadettek... Ég és Föld volt.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2018.08.29. 16:27:30

Gyerekkoromban az első autónk egy fehér Trabant kombi volt. A rendszáma: IK 46-95 (ha jól emlékszem így negyvenvalahány év távlatából)
Később átváltottunk Wartburgra... :)

Csokis · http://csokis.blog.hu 2018.08.29. 16:27:50

Szörnyű egy darab volt, nagyon szerettem. :-) Az tény, hogy utána a Kispókot rettenetes visszalépésnek éreztem. A trabiban dönthető volt az ülés, volt benne sok fokozatú az ablaktörlő (volt egy olyan ritka fokozata, amit az utóbbi 10-15 évig hiányoltam az autókból), méretéhez képes eszméletlen csomagtartóba pakolhattál, és jóval dinamikusabb volt, mint a polák. A kulcs elfordításával való indítást nem említem, mert "behúzás" sosem fájt annyira a fityóban sem, csak fokozta az amúgy is meglevő játékautó érzést.

nyalógép 2018.08.29. 16:33:43

Szerettük a Trabantunkat, sok kellemes emlék fűződött hozzá. Sokszor olyanok vicceltek vele, akiknek ilyen sem volt.

Butragueno 2018.08.29. 19:26:11

Klassz autó volt az megkapta ami járt neki,egyedül a gyújtása halódott nekem,de elhúzott az 6mázsa almát is ha kellett,ha kivetted az anyós ülést befért az automata mosógép vagy a hűtő állítva,a parkolóban kis műszaki affinitással meg lehetett szerelgetni,nem csak fődarabokat cseréltek a szakik jópénzért. Nem hasonlítható a mai autók kényelméhez,de akkor nagyon jó volt.

atyus45 2018.08.29. 19:26:21

Mindenkinek van emléke.Jó is rossz is.A futó autók között a legegyszerűbb és a legolcsóbban javítható volt.Nem véletlen hogy az Autóklubb sárga angyalai ezek közül kerültek ki,pedig azok kaptak hideget meleget,nem lettek nagyon pátyolgatva mivel mindíg úton voltak hogy segítsenek a bajbajutottakon.Büdös volt füstölt de nem ázott az aki benne ült.És ami a fontos a tetőcsömagtaton elfért egy ágy,egy szekrény egy Gorenje hűtő. stb.Na ez volt a trabi

morph on deer 2018.08.29. 19:26:33

Úgy ezer éve, azt hiszem egy Radnóti László nevű riporter járt a zwickaui gyárban, és többek közt kérte, hogy találkozhasson már azzal a személlyel is, aki eldönti, hogy milyen színűek legyenek a Trabantok. Aztán jött a csodálkozás, amikor mondták neki, hogy az nem úgy van ám!
- Hanem hogy? - kérdezte.
- Hát úgy, hogy a Trabant olyan színű lesz, amilyen színű festéket abban a hónapban gyárt a gyár..!

Hát nem csak az én szám maradt tátva, de a riporteré is! Rá is kérdezett még egyszer, hogy jól értette-e, pedig tökéletesen beszélt németül!
Aztán elmagyarázták ugyanazt még egyszer: tehát a Trabantok színe az épp a gyártáskor elérhető festék színétől függ, nem pedig bárki(k)nek a szándékától...

És mindezt halál komolyan!

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.08.29. 19:26:42

Kétszer jártuk meg trabival Törökországot anno, egyszer Bulgária felé egyszer meg a görög tengerparton át.

Motorcsere egy délután 1 felnőtt meg egy 10éves :)

Zacskóstej 2018.08.29. 19:26:54

@Johnny16v: "mesélték, hogy saras pusztákon az elakadt Land Roverek körül vidáman cikázott a Tramp."

Kb mint a horgász mesék. :) Ezt inkább csak valami legenda lehetett. Kétlem hogy ahol egy 4 kerekes land rover elakad, ott egy trabi szaladgálna a kis virsli kerekeivel meg azzal a lóerővel. :)

Pic 2018.08.29. 19:27:19

Régi szép idők....
Mivel Opel Kadetten tanultam vezetni én féltem tőle. Durva különbség volt kelet és nyugat között. Nagyon nagyon primitív volt és nagyon gáz, emelkedőt nem szerette és 90 fölé se szeretett menni DE ment és elvitt mindenhova és ez volt a lényeg. Anyám olyan vagányul ment vele, hogy csak néztem.
Esőben kint a paprikaföldön nem volt gond, mi raliztunk egyet a sárban, csúszkáltunk jobbra-balra, de eljutottunk az aszfaltig, a ladák nem.

Amikor 1-2 alkalommal lerobbant, segítőkész sofőrök szinte az útszélen javították meg csavarhúzó/kombináltfogó kombóval.

Ex trabantasoknak két dolgot mondok nosztalgiából:
1. szellőztető csonk átforgatás téli/nyári állásba
2. Télen aksi ki, fent a panelban melegvizes lavórba be, aztán a felmelegedett aksival vissza és akkor lehetett is elindulni. :))

Toussaint L'Overture 2018.08.29. 19:27:26

Bár ma már én is nosztalgiával gondolok a Trabantra, utasként volt vele néhányszor dolgom, de elvből nem vásároltam soha kétütemű motorral szerelt gépkocsit, ezért az első autóm 1977 - ben egy Polski Fiat 1500 - as volt. A szocialista országokban gyártott autók hibáitól eltekintve a méreteivel, a kényelmével, és a 4 tárcsafékkel magasan a korabeli átlag fölé emelkedett, igaz akkor még csak néhány nyugati autó szaladgált az utakon. Két Polski után ahogy tehettem, én is azonnal átültem egy Ford Escortba.

Fülig José 2018.08.29. 19:27:43

Útitárs?! A szputnyik műholdat jelent, mesterséges bolygót, ilyenek. A trabant meg társbolygót, állítólag. Én még sose hallottam, de útitársat biztos nem jelent. A verda meg egy határ szar, mindig az volt, mindig az lesz. Semmi vicces, édibédi vagy romantikus nincs benne. Szerintem.

nyerafidesz 2018.08.29. 19:27:50

Egy fos volt. Mint az Éva vermouth, vagy Balatonon a vizezett Kőbányai. De nélkülük szarabb lett volna az élet.

Tiktak58 2018.08.29. 19:27:58

Trabantban egyszer ültem életemben Szomszéd kért meg hogy vigyem el valahová. Örök életre megutáltam.
Abban az időben Skoda 100 asom volt . IO-42-34 rendszámmal. Trabanthoz képest inkább volt autó...….

Venesz 2018.08.29. 20:39:50

@nyalógép: Nekem is Trabant volt az első kocsim, rokonom a mai napig gúnyosan beszél róla, elfelejtve, hogy ő Zaporozseccel nyitott. Az én használtan vett Trabantom sokkal megbízhatóbb volt, mint az újonnan vett Záporjózsi. Akinek volt Trabantja, az szerette, akinek nem volt, az gúnyolta. Rokonom később a Suzuki Swiftemet szólta le, Fiat Cinqecentoja szerinte sokkal jobb autó volt. Igaz, hogy kissebb, meg nem volt benne szervókormány, légkondi, elektromos ablakemelő, valamint gyengébb motorral rendelkezett, de ő a mai napig úgy emlegeti, hogy az övé volt a jobb autó. Most japán autóval közlekedek, de AKKOR nagyon jó volt a Trabant is, meg később a Suzuki. Igaz, sokkal fiatalabb voltam.....

Nyers Fa 2018.08.29. 20:40:02

A google fordító szerint a trabant azt jelenti műhold.
A sputnik szintén műholdat jelent.
Az útitárs az popucsik és mitläufer.

regbor 2018.08.29. 20:40:13

Az első kocsim volt. IO 43-02. Soha nem fogom elfelejteni. A gyerekem is imádta, megsiratta, amikor el kellett adni. Elment mindenhova, könnyű volt javítani, nem kellett azonnal szakszervíz.
Imádom az olyan okostojásokat itt fenn, akik lefitymálják. Szerintem még biciklijük se volt, csak úgy fikázzák a trabikát!

Weißkopf 2018.08.29. 21:12:33

@Fülig José: @Nyers Fa: Nono. A Trabant ('csatlós') uaz, mint a magyar darabont, és mindkettő cseh eredetű. Útitárs németül Mitfahrer (tkp. 'együtt/vele utazó'), oroszul спутник (ahol a путь 'út', a -ник főnévképző, a с -val, -vel értékű elöljáró); a szputnyik nevű műhold mint a Föld útitársa kapta a nevét.

Crip Lee 2018.08.29. 21:12:41

Sztem amikor megjelent akkor nyugaton is olyan rettenetek futottak mint az Isetta és hasonlóak. Abban a korban nem volt elmaradottabb. 1975-ben már végletesen de ez nem az autó hibája hanem a hiánygazdaságé.

kiskutyauto 2018.08.29. 21:22:51

Szerethető kisautó volt. A fő baj igazából az anyagokkal volt, amiből készült és a kétütemű füstös motor (na meg a fura kormányváltó). Nagy erőt és gyorsaságot csak a hülye várt tőle, nem ez volt a lényege, sőt a leglényegtelenebb paramétere. Mindenesetre igazi Trabant fíling csak a pöfögő, büdös kétütemű motorral volt. A szedan dizájnja szerintem nem volt azért annyira csúnya a 60-as évek szintjén. A Moszkvics vagy a Zaporozsec is csúnyább volt, de mondjuk a kombi az borzalmasan nézet ki hátulról valóban. De hát ezeket nem azért vették általában hogy gyönyörködjenek, meg száguldozzanak, hanem hogy el tudjanak mozdulni A-ból B-be... ennyi

Nyírjeslakó 2018.08.30. 05:22:23

KN 73-97 . Ez volt az 1983-ban forgalomba helyezett fehér Trabant 601-esem rendszáma. Én nagyon szerettem. Pláne a számos luxusfelszerelés miatt: motoros ablakmosó, míg a sz@r Zsiguliknak csak kézi gumipumpás ablakmosója volt. És akkor még nem beszéltünk a többsebességes ablaktörlőről. Sohasem hagyott ott az úton. Magam javítottam. FIMOL-2-es molibdéndiszulfidos adalékkal használtam, kétállapotú gázpedállal, vagy alapgáz vagy padlógáz. Úgy száguldott, hogy felszedte maga alatt az M7-es betonját. Főleg lejtőn. Akár 105km/órával is... És volt még egy nagy előnye: fiatal voltam, nem olyan vén trotty, mint most.

Ad Dio 2018.08.30. 05:22:30

@Crip Lee:

Azért a Mini 1959-ben már egy nagyon másik világot mutatott...

Ad Dio 2018.08.30. 05:22:46

Szerettem. Gyerekként is, meg kezdő pilótaként is. Ménkű napsárga sportkormányom volt, meg honda crx első ülések :-). Néha fennakadt a karbi úszója, ilyenkor elfolyt a tankból a benya... ennek a műszaki hibának 1 db feleséget és 6 db gyermeket köszönhetek :-D. Ja, ha már itt tartunk: a hátsó ülésen legfeljebb akrobata pigmeusok... ellenben az első ülés, ha hátratoltad és lefektetted :-P...

wmitty · http://utanamsracok.blogspot.com 2018.08.30. 05:23:02

Családunk a nyolcvanas évek közepén elment egy 601-essel a bolgár tengerpartra, majd tovább Isztambulba, két hétre való cuccal megrakodva, gond nélkül:
issuu.com/atjaro/docs/24-3-vegleges-szines/22

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.08.30. 07:30:54

@wmitty: Én azé becsülöm fater bátorságát, én ma nem mernék elindulni egy trabival Isztambulba. Nyúl vagyok:)

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.08.30. 07:31:05

@Nyírjeslakó: "Úgy száguldott, hogy felszedte maga alatt az M7-es betonját. Főleg lejtőn. Akár 105km/órával is..."

Akinek esetleg van ma még trabi 601-e az megnézhetné gps-el, hogy mennyivel is megy a gép amikor az órája 100-at mutat :)

Kiskoromban nagy szám volt amikor ottópályán lejtőn lefele száguldva felment a mutató százra :)

Audianer 2018.08.30. 10:00:35

Szüleim első autója az IB 14-44 rendszámú világoskék Trabi volt, ezen tanultam meg igazán autót vezetni. A szívatós indítással gyakran meggyűlt a bajom de amúgy más gondom nem volt vele, szerettem. Hallottam egy történetet, miszerint egy ember elment vele Franciaországba nyaralni. Egy falusi benzinkútnál megállt tankolni. A kutas egy idősebb bácsi volt aki megkérdezte, hogy ez milyen gyártmányú autó vagy esetleg saját maga csinálta? Emberünk válaszolt, hogy ez bizony német gyártmány. A bácsi hitetlenkedve megvakarta a fejét majd ezt válaszolta: Ez német?! Én harcoltam a németek ellen a háborúban de szerintem azok ennél sokkal alposabbak...

gintonic.azigazi 2018.11.04. 16:33:25

@Audianer: ezt a sztorit most hallottam X+n szer.

TXCowboy 2018.11.10. 04:41:03

@morph on deer:
NDK ban is dolgoztam a Mannesman cég alvállalkozójánál, vegyi üzemekekben. A festék gyárban mesélték, hogy a VW 10 évre a termelés 100 százalékát előre lekötötte és ki is fizette azokat a szineket amivel autót el lehetett adni, fehér, piros stb. Az NDKsok nagyon örültek, hogy hirtelen sok nyugatnémet márkát kaptak, de néhány hónappal késöbb 4 szeresére ugrott a világpiaci ár. Mivel a szerződést csak nagyon komoly büntetéssel lehetett felmondani, a Trabantoknak és Wartburgoknak maradt a medve barna, kék, zöld és addig autón nem látott szinek.