A véletlen szülte a 70-es évek leghíresebb, magyar reklámszlogenjét

2018. november 20. - drkardos

Közel százan dolgoztak az addigi legnagyobb reklámkampányon 1972-ben, a szlogent mégis egy fura véletlen szülte. Ráadásul az ikonikussá vált Fabulon reklámplakátot is egy amatőr készítette.

fabulon1.jpg

Az ikonikus hirdetés

Fotó: Fortepan/ Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Központ / VÁTI felvétele

 

1971. októberében a Kőbányai Gyógyszerárugyár piacra dobta első bioaktív termékcsaládját, a Fabulont. Az új család négy tagot számlált hidratáló, B-vitamin tartalmú nappali krémet, melynek éjszakai változata E-vitaminnal készült, valamint zsíros bőrre ajánlott nappali és éjszakai krémet. A termékek neve a latin Fabula (mese) szóból jött létre, és rövid idő alatt elsöprő sikert aratott a magyar vásárlók körében. Ehhez azonban kellett egy nagy gonddal megtervezett reklámkampány, melynek legfontosabb elemét mégis a véletlen szülte.

            Történt ugyanis, hogy a Magyar Hirdető egyik tárgyalótermében egy népes csapat gyűlt össze. Köztük volt a gyógyszergyár propaganda osztályának vezetője, Dr. Veres Gáborné is, aki a Magyar Hirdető tanácsadójaként is dolgozott. A szakember éppen arról beszélt, hogy egy reklám elképzelhetetlen egy jól csengő szlogen vagy éppen rövid versike nélkül, ami a termék második védjegyévé válhat, és az emberek könnyen azonosítják majd vele. Veres Gáborné kifejtette, hogy semmiképpen sem valami blőd dologra kell gondolni, mint mondjuk, hogy Fabulon, a bőre őre... Teljesen véletlenül jutott éppen ez az eszébe, de a teremben azonnal hatalmas sikert aratott. Bár a reklámszakember azonnal visszaszívta volna, a szlogen még a kiírt pályázaton sem talált legyőzőre.

            Hogy Veresné mennyire nem gondolta komolyan ezt a szlogent, azt jól bizonyítja, hogy azonnal egy kis magán-közvéleménykutatásba kezdett. Félelmében, hogy a sajtó bohócot csinál majd a termékből, felkereste valamennyi újságíró ismerősét, és megkérdezte őket a lehetséges szlogenről. Legnagyobb döbbenetére azonban a zsurnaliszták között ugyanolyan sikeresnek bizonyult a „bőre őre”, mint az első értekezleten. Veresné ekkor dolgozni kezdett a szlogen második felén, így az „Ezt használja nyakra, főre” már hosszas ötletelések nyomán került be a kampányba.

            Talán a magyar reklámszakma addigi legnagyobb szabású munkafolyamata vette kezdetét. A korabeli források szerint legalább száz ember vett részt a kampány kidolgozásában. A reklámszakértők mellett írókat, újságírókat, dramaturgot, filmrendezőt, sőt pszichológust is bevontak a tervezésbe.

Érdekesség, hogy ennek ellenére az ikonikussá vált – a Kálvin téri tűzfalon évtizedekig látható – kép megalkotása egy akkor még amatőrnek számító fotós nevéhez fűződik. Németh Andrea abban az időben éppen a vizsgamunkáján dolgozott a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, és ennek elkészítéséhez Pataki Ágnes modellt kérte fel. A sorozat egyik képét benevezte a Fabulon által kiírt pályázatra és meg is nyerte azt.

            Természetesen ezek után még rengeteg változat készült a fotóból és a jellegzetes sárga keretről is vázlatok tucatjait rajzolták meg, ám a válla felett hátra pillantó nő alapkompozíciója változatlan maradt. Bár a kampány igen nagyszabásúra sikeredett, a javadalmazás meglehetősen szerény volt. Pataki Ágnes például minden felhasználásra kiválasztott képért 300, Veresné pedig a szlogenért 700 forintot kapott, ami már akkoriban sem minősült lottó főnyereménynek. Holott a kép és a szlogen nem csak az emberek agyába égett bele, de addig soha nem látott hatást is kiváltott.

            A Kőbányai Gyógyszerárugyár az első évben eredetileg 40 ezer flakon termék eladásával számolt a Fabulon család 4 tagjából összesen.

fabulon2.jpg

Fotó: Fortepan/ Bauer Sándor

 

Ám a korai tárgyalások során a kiskereskedelem alig 10 ezer flakonra adott le megrendelést. A kampány elindulását követően azonban a helyzet gyökeres fordulatot vett. Az emberek – és ennek következtében a boltok – hisztérikusan kezdték keresni az új bőrápolókat. Az első gyártási év végére így az eredeti terv négyszeresét, 160 ezer flakont adott el a gyár. Apropó gyár!

            A korabeli hirdetéseken a Fabulon termékek gyártójaként a Richter Gedeon Rt. szerepelt, holott ez a cég valójában akkoriban csupán papíron létezett. Ennek oka, hogy a Kőbányai Gyógyszerárugyár neve gyakorlatilag kimondhatatlan volt külföldön, így a határokon kívül a Richter nevével futottak a termékek. Ráadásul a márkajogokat itthon is erre a névre jegyezték be formálisan.

 

Ha kíváncsi azokra az érdekességekre, melyek nem kerültek fel a blogra, látogassa meg Facebook profilunkat is.

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr7014372287

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pangea 2018.11.20. 18:41:06

Allitolag még and valahol a mozaik.

Dzendör Sztadiz 2018.11.20. 18:41:15

Valójában nem a kimondhatóság miatt használtákba Richter Gedeon nevet, hanem annak ismertsége miatt.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2018.11.20. 18:41:28

Már kezd több lenni a retró mint a tó, de így is jó volt. :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.11.21. 05:30:21

Hát, de dinka volt az a némber, ennél jobb szlogen nem is lehetett volna...
Hogy gondolhatta blődnek. :-)

Void Bunkoid 2018.11.21. 08:39:19

Eleve a márkanév nagyon jó, úgy hangzik, mint valami Star Wars-csillagrendszer, hat évvel a Star Wars előtt :)

úgyiselfelejtem 2018.11.21. 08:39:33

Nekem a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem megütötte a szemem, mert nem ismertem. Kiderült (számomra) hogy 2005-ben vették fel e nevet, szóval a fotós nemigen járhatott oda.

dieter1 2018.11.21. 11:40:41

Én erre a versikére emlékszem:
Fabulon a bőre őre,
Ezt használja, aki dőre.
Rákeni a pőre nőre,
S lerohad a bőre tőle
:-D :-D :-D
Tehát valami azért lehetett abban, hogy félt a saját rigmusától...

David Bowman 2018.11.21. 15:22:37

@dieter1: Ne feküdjön szőke nőre, mert leég a ....

öreg baka nem rakéta 2018.11.21. 15:22:44

@dieter1: fabulon a bőre őre,
Feje bőre őre,
ha feje bőre pőre:)

Girhes Joe 2018.11.21. 15:22:59

@dieter1:
Ennek is végtelen sok változata keringett a köznyelvben, például tetszőleges kombinációban:

Fabulon a bőre őre,
Ne feküdjön [hideg | öreg | ráncos] nőre,
[Felfázik | Lerohad | Ráncos lesz] a töke tőle!

De ezek a mondókák pont hogy hozzájárultak a márka népszerűsítéséhez. :)