Hátborzongató - napra pontosan 65 éve süllyedt el a Pajtás

2019. május 30. - drkardos

Magyarország másik legnagyobb hajószerencsétlensége 1954. május 30-án történt a Balatonon. A Pajtás elsüllyedése 23 ember életét követelte.

pajtas1.jpg

 

Tegnap egy sétahajó felborult és elsüllyedt a Parlament előtt és sajnos sok dél-koreai turista és a hajó személyzete is eltűnt vagy életét vesztette. Az viszont kísérteties, hogy pontosan 65 éve, éppen május 30-án történt egy szintén ilyen súlyos hajószerencsétlenség Magyarországon, a Balatonon. A Pajtás gőzös 1954. május 30-án, a déli órákban futott ki a balatonfüredi kikötőből. A kellemesnek ígérkező sétahajókázás nem sokkal az indulás után azonban tragédiába torkollott, a hajó elsüllyedt és 23 utas vízbe fulladt, 56-an pedig súlyosan megsérültek. A hajón egyébként a személyzettel együtt 185 ember tartózkodott, de akkor az időjárás, a helyszín is sokkal jobban kedvezett a mentési munkálatoknak. Akkor azonban a Rákosi érában nem igen írtak erről a lapok, csak pár soros rövid hírben számoltak be a tragédiáról. Az igazi felelősöket soha nem vonták felelősségre, pedig a szakértők szerint pontosan tudni lehetett, hogy mi okozta a tragédiát.

 

Így sok-sok év távlatából azonban már sokan feldolgozták a szomorú történetet és megpróbálták megérteni azt, hogy miként is történhetett ez a dolog. Azon a bizonyos napon verőfényes reggelre ébredhettek a Füreden nyaralók, akik ténylegesen sokan lehettek, hiszen ekkor rendezték meg a híres vitorlásversenyt. A vitorlásversenyről való megemlékezés nem öncélú a cikkben, ugyanis ennek igazán nagy jelentősége lesz abban, hoyg megértsük a történteket. De előtte elmeséljük a Pajtás a történetét is. A csavargőzös eredetileg egy dunai gőzhajó volt és 1918-ban épült a Schlick- Nicholson-gyárban. Azt mondjuk nem igazán értem, hogy miután elsüllyedt a Dunán is, miért kellett ismét újjáépíteni és felvontatni a Sión, hogy újra üzembe helyezzék. Végül Siófokon teljesen felújították és egy 120 lóerős gőzgéppel megerősítve, a párt tapsolásától övezve, mindenki dicsőségére forgalomba helyezték a Balatonon. Befogadható utasainak számát 200 főben állapították meg.

 

Bár már az akkori hajózási szakemberek is sejtették, hogy a Pajtással nincs minden rendben, szólni senki sem mert. A háború befejezése után ugyanis a Rákosi-kormányzat elkezdte fejleszteni a Balatont és annak turizmusát, így a tavi sétahajókázásra is egyre nagyobb igény mutatkozott. Újabb hajók kellettek, de hajóépítésre nem volt pénz. Ilyen viszonyok közepette nem is meglepő, hogy a Pajtás gőzöse mégiscsak a magyar tengeren kötött ki. A Pajtásra az ott dologzók szerint álalndóan jellemző volt az imbolygás, nem volt teljesen stabil a hajótest. Azt senki nem tudja, hogy az eredeti felépítés volt veszélyes, vagy a nagyobb befogadótér érdekében tett átalakítások miatt lett bizonytalan a hajó egyensúlya. Ráadásul a hajózási szakértők szerint egy folyami hajót nem igen lehet a Balatonon használni, mivel ott jóval nagyobb a hullámzás, mint a folyamokon. Egy biztos, hogy azon a május 30-ai napon a hajón tartózkodó vendégek egy oldalra zúdultak, hogy megtekintsék az elrajtolt vitorlásokat és ezzel végzetesen megdőlt a Pajtás. Bezúdult a víz a hajó belsejébe és elkezdődött a gyors süllyedés. A szerencsétlenség helyszínén egyébként a tó vize csak 3,5 méter mély volt, így végül a gőzös oldalra fordulva megfeneklett. Szerencsére a vitorlásverseny résztvevői közül sokan visszafordultak, így rögtön elkezdték menteni az embereket. A 200 vendég közül végül 23 ember vesztette életét.

pajtas2.jpg

 

Bár a korabeli sajtó agyonhallgatta a szerencsétlenséget és egészen a 80-as évek végéig kellett várni, hogy az igazság a nyilvánosság számára is kiderüljön. Mégis sok vitatott részlet látott napvilágot azóta a Pajtás hajót övező balszerencséről. Az akkori közlekedési miniszter azonnal a helyszínre sietett, már csak azért is, hogy megnyugtassa a füredi nyaralókat és helyieket, akik szinte sokkos állapotba kerültek az események után. A hatóságok végül Heisz Pál hajóvezetőt vonták felelősségre, akit azonban az 1955. február 18-án megtartott főtárgyaláson a bíróság mégis felmentette, holott egy korábbi ítéletben 33 évre ítélték. A parancsnokot állítólag évek múltán - hosszas munkaügyi tárgyalás, fellebbezések után - visszavették a vállalathoz, viszont hajót azonban soha többé nem vezethetett, nyugdíjazásáig raktárosként dolgozott. A hajó süllyedésével foglalkozó kutatók viszont úgy vélik, Heisz nem volt felelős a tragédiáért, a valódi bűnös az volt, aki elrendelte, hogy a dunai hajók mindenféle átalakítás nélkül közlekedjenek a Balatonon. De persze az ügy ezen vetületét elsimították. Szintén érdekes fejlemény, hogy a Pajtást kiemelték, felújították és ismét üzembe állították, először Siófok néven a Balatonon majd később Dömsöd néven szolgált a Dunán, ma már viszont állítólag a pilismaróti roncstemetőben pihen.

További érdekességekért, képekért és nettó retró életérzésért látogassa meg Facebook oldalunkat!

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr6414870020

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mad Marx 2019.05.30. 18:43:08

"Pár nappal ezelőtt"
Post a jövőből...

Quattroman 2019.05.30. 18:43:09

Nem néhány nappal ezelőtt történt a tragikus hajóbaleset, hanem tegnap az esti órákban !

the angel 2019.05.30. 18:43:10

Pár nappal ezelőtt?! - még nincs 24 órája!

füredianna 2019.05.30. 18:48:37

Kedves Mindenki! A poszt aktiválásával adódott egy kis kalamajka, nem gondoltuk, hogy ez ma még olvasható lesz és az Index is kiemeli. Ezért maradt benne a pár nappal ezelőtt kifejezés, amit javítottunk. De mindenkinek köszönjük, aki elolvasta és hát tényleg kísérteties ez a sztori. Már sokszor akartunk írni a Pajtásról, de úgy éreztük, hogy ez nem annyira nosztalgikus emlék. Ma viszont rádöbbentünk, hogy szinte pontosan 65 évvel ezelőtt történt, ezért született meg a poszt ilyen gyorsan és kicsit hibásan. Őszinte részvétünket szeretném egyébként kifejezni a tegnapi balesetben elhunytak családjainak. Füredi Anna a Tó-Retró Blogtól

gigabursch 2019.05.31. 20:15:51

A Pajtás tragédiája eléggé sokösszetevős volt.
Ennek része volt a hajó instabilitása, a túlterhelés, egy hibás manőver és a régi, füredi móló vízben megmaradt cölöpcsonkjai is.
Pár évvel (talán öt?) ezelőtt a Magyar Hajózásért Egyesület évzáró rendezvényén volt erről egy élég hosszas előadás, rengeteg kérdéssel.
(Idézet a hajoregiszter.hu oldaláról) Deák István okl. hajóskapitány, volt nautikai és igazságügyi hajózási szakértő kutatásai alapján a hajó nem volt sem az engedélyezettnél, sem a szokásosnál jobban túlterhelve. Felborulásában szerepet játszhatott, hogy a magas rendszersúlypontú hajó a füredi kikötőből (a szokásostól eltérően) a parti Deák Ferenc (később Tagore) sétány felé indulva jobbforduló közben ráfuthatott az elbontott régi kikötő víz alatt maradt cölöpjére, és ez által kibillenhetett az egyensúlyából.)

Viszont:
A Pajtás ma még mindig megvan, csak a felismerhetetlenségig átépített felépítménnyel.
www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap/domsod_exsiofok_expajtas_exii_/115

s még egy link:
www.hetivalasz.hu/cikk/0910/pajtas_1954

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2019.05.31. 20:16:42

Ezt a cikket olvasva egy ijesztő emlék jutott eszembe. Még általános iskolás koromban volt egy hajós osztálykirándulásunk a Dunán. Északról jöttünk Budapest felé, amikor utolértünk egy másik hajót és mindenki arra az oldalra ment a fedélzeten, hogy átintegessünk. A hajó hirtelen nagyon megdőlt és egy kétségbeesett alkalmazott (matróz?) rohant oda és ordítva zavart vissza mindenkit a helyére. Nekünk akkor megijedni sem volt időnk, de ezt a balatoni történetet olvasva lehet, hogy valami nagyon durva dologtól menekültünk meg...

gigabursch 2019.06.03. 13:09:39

@Frady Endre:
Az embernél a pánikszög 12,5°-nál jelentkezik.
Tehát ez a hajó megdőlésére is igaz.
De kidőléskor nem csak a hajó billen, hanem a súlypontja is, mivel ez egy vízbe mártott test.
A legtöbb hajó bőven 30°-on túl billenthető. Tehát ilyenkor még van idő visszakapaszkodni.
A fedélzetis (matróz?) riadalma viszont nem volt alaptalan. Gyors és határozott cselekvéssel azonnal rendezte a kérdést.

Beer Monster 2019.06.29. 15:29:36

Jó időben, nyáron, fel sem borult a hajó, állóvízben, mit lehet akkor mégis tenni? Szöges kerítés a tó köré beléptetőkapukkal, csip-kártyás úszó-jogosítvánnyal?