A magyar proletárok kedvenc illatai

2019. július 12. - füredianna

Bac, Derby, 8x4 és Médea – szemrevételeztük a Kádár-kor pipereasztalát, avagy a nagy magyar deóforradalom.

 deo1.jpg

 

A dezodorok és izzadásgátlók használata ma már természetesnek tűnik télen-nyáron, de ez régen korántsem volt így. A 60-as évek előtt, csak a kóros izzadásban szenvedők foglalkoztak a testszag problémájával, és főként hintőporokkal igyekeztek megszüntetni a kellemetlenséget. A 60-as években azonban hozzánk is megérkeztek a különféle fújható dezodorok, amelyeket az újságok előszeretettel propagáltak. Bár az illatok megítélése ízlés kérdése, és sokak szerint egy-egy BAC, Derby vagy Caola Lady inkább rontott a testszagon, mintsem segített, mégis azt kell mondanunk, hogy a magyar elvtársak és elvtársnők beleszerettek az illatfelhőkbe. Olyannyira, hogy egy 10 évvel későbbi balatoni körkép szerint csak a FÜSZÉRT mintegy 400 ezer darab deócikket terített a környékbeli boltokban, hogy kiszolgálja az igényeket. De hogyan is jutottunk el a hintőporos álmoktól a 80-as évek dezodordömpingjéig? Ennek néztünk utána.

"A cikk elkészítéséhez az Arcanum Digitális Tudománytárat használtuk."

            A dezodormánia elindítását az Élelmezésügyi Minisztérium Növényolajipari Igazgatóságának köszönhetjük, akik a 60-as években összehívták a hazai kozmetikai és vegyipar tíz meghatározó vállalatát, hogy megbeszéljék a piaci igényeket. Itt döntötték el, hogy bizony a magyarnak is szüksége van dezodorra, akár saját gyártásból, akár importból beszerezve. Pár héttel később piacra is dobtak egy női izzadsággátló és szagtalanító készítményt, nemes egyszerűséggel Dezodor márkanévre keresztelve. Majd a nagy várakozásokra való tekintettel be is mutatták azt a nemzetközi vásáron. Ezután nem meglepő, hogy a magyar kozmetikai ipar nagyágyúi sorra jelentek meg különböző újdonságaikkal.

Közülük is kiemelkedik a Bocskay úton székelő Kozmetikai és Háztartásvegyipari Gyár (KHV), amely az akkoriban igen népszerű Opera család tagjaként illatos arcszeszt, a Camea termékek új zászlóshajójaként pedig deót dobott piacra a 60-as évek elején. A Lady Camea dezodort egyébként tíz évvel később még egy ipari nagydíjjal is kitüntették. Nem csoda, hogy a KHV volt az első a deógyártásban, hiszen ők működtették az Örs vezér tere mellett az ország egyetlen illatgyárát is. A Kompozíció és Illóolaj gyár névre hallgató üzemi egységben a ma parfümőrként ismert szakmát akkoriban vegyészek képviselték, így például Dr. Then Mária, akit valódi „orrszakértőnek” tartottak. Az illóolaj-intézmény egyrészt magyar fejlesztésű illatokat gyártott, másrészt 3000 különböző illatot értékesített a világ különböző illat-nagykereskedőitől. A hazai gyártáshoz számos külföldi országból érkeztek alapanyagok, így Svájcból, Vietnamból, Kínából, itthon pedig a nálunk is termő növényekből állítottak elő a felhasznált illóolajokat: levendulából, kamillából, rozmaringból, erdei fenyőből, zsályából és tölgyfazuzmóból.

            Természetesen a dezodorok népszerűsége nem kifejezetten magyar jellegzetesség volt, az egykori KGST országok mindegyike piacra dobta a saját illattermékeit. Ezek jórésze Magyarországra is eljutott: a 60-as években Berlinből érkezett például a DUR férfikozmetikai család, amely kölniből, dezodorból és arcvízből állt. A kelet-németek a hölgyeknek Trivi dezodort kínáltak. A következő évtizedben viszont már a Deo Femme, a Deo Man és a DeSo Spray volt a sláger az NDK-s gyártmányok közül. Csehszlovák szomszédunk gyártotta az intimspray-vel is kiegészített Rosanát és a citrusos D-extra dezodort, Jugoszláviából pedig a nyugati licensz szerint készülő Rexonát importáltuk. Bulgáriában a Pharmacim vállalat készítette a legnépszerűbb dezodorokat, amelyekből hozzánk a Paris, Chat Noire és az Aroma márkák jutottak el. Lett is belőle nem kis felfordulás! A hazai Odol márka ugyanis beperelte a Chat Noirt forgalmazó Konzumex vállalatot, ugyanis mindkét termék csomagolásán ugyanaz a fekete macska volt látható. Ezt pedig az Odol Magyarországon levédette, így nem lett volna szabad kereskedni a hasonló kinézetű bolgár illatszerekkel. Az ügy nyomán végül a Bulgáriából érkező Chat Noire-t levették a magyar boltok polcairól.

            A 70-es évek végén valódi áttörés történt a hazai gyártású deók piacán. A Kozmetikai és Háztartásvegyipari Gyár elkezdte a BAC és a Fa dezodorok előállítását a nyugati minták alapján. Ez valódi slágernek számított a termékek borsos ára ellenére is: 1976-ban az eredeti import BAC deó 54 forintba került, a belföldi utángyártott 45 forintba, míg fű alatt 150 forintért adták őket a maszekok. 1978 őszén megjelentette a fiatalokat célzó 8x4 családot, amely többféle illatban került a polcokra és egy csapásra slágertermékké vált. Mindemellett megalkották az enyhén fogalmazva is érdekes szagokkal bíró Derby férfikozmetikai termékeket is, amik a 80-as években teljesen leuralták a férfi neszeszereket.

deo3.jpg

 

Ezt persze a nagy riválisnak számító, Fabulont gyártó Kőbányai Gyógyszergyár sem nézte tétlenül, és rögtön kibővítették a Fabulon férfi-női palettáját néhány illatos deóval. Talán ezek voltak azok a márkák, amelyekkel a legtöbbet találkozhattunk a Kádár-kori fürdőszobák polcain.

A nagy deó-bummból természetesen az ország többi vegyigyára sem szeretett volna kimaradni, így a szombathelyi Metalkémia több magasra értékelt, de mára már igencsak elfeledett márkát gyártott: a Beryllt, az Ystrial, Regina és Tabac dezodorokat. 1978 és 79 karácsonyára pedig a Skála, valamint a Centrum üzletlánc is saját márkás illatokkal lepte meg a vásárlókat: előbbi egyszerű Skála névre keresztelte a férfi- és női illatválasztékát, míg a Centrum az A-Z-ig márkanevet adta újdonsült, dezodorokat is tartalmazó kozmetikai családjának. Ekkortól volt kapható az első alkoholmentes deó is Polar Lidos néven. Végül utoljára hagytuk a szegedi Universal üdvöskéjét, a Médea dezodort, amely nevével kiverte a biztosítékot az újságírók között. A kiváló illatkompozíciókkal senkinek nem volt baja, ugyanakkor a névválasztásról rengeteg cikk született, nem kis ingyenreklámhoz juttatva a Médeát. Egyszerűen senki nem értette, hogy miért választották a szegediek a görög mitológiából ismert, szerelmében megcsúfolt, gyermekgyilkossággal és méreggel bosszút álló királynő nevét az új termékekhez.

További érdekességekért, képekért és nettó retró életérzésért látogassa meg Facebook oldalunkat!

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr2314941598

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Waka · http://blogkocsma.blog.hu/ 2019.07.14. 04:55:29

Az Exotic dezodor valamiért kimaradt...

inyesmester 2019.07.14. 04:55:48

Csak az maradt ki, amit az emberek tényleg szívesen használtak. A nők legjobban az Impulse dezodort, a férfiak Old Spice, Fa, Rexona, később Adidas márkájúakat kedvelték. Az itt felsorolt KGST illatokat ember nem látta. Valószínűleg csak kényszer bartelezéssel kerülhettek be az országba.
A Derbyt és a többi magyart valóban lehetett kapni, de nagyon kevesen vették.
Kivétel a Fabulon, akik mindig mindenből jó minőségűt gyártottak, így szerették is az emberek a termékeiket.

Crip Lee 2019.07.14. 04:55:55

A Fabulon arcszesz jo volt a seregben. Azt sosem itta meg senki

kmera 2019.07.14. 04:56:05

A nyolcvanas-kilencvenes években voltam gyerek, és gyűjtöttem az üres dezodoros flakonokat - nem egyedül voltam persze ezzel a hobbival :-D :-D :-D
Volt mindenféle Bac, 8x4, és az akkoriban megjelenő Limara, Impulse, Podium, Denim, stb., imádtam szaglászni őket :-)

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2019.07.14. 04:56:23

Mármint az "illatától" lehetett hányingert kapni, nem a fogyasztásától – ez utóbbi az előbbi miatt lehetetlen lett volna. ;)

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2019.07.14. 04:56:29

Kimaradt a Pitralon arcszesz! Na, azzal gyilkolni lehetett. Rendes, igazi hányingerem lett tőle...

acycloren 2019.07.14. 04:56:44

Semmi baj nem volt szerintem a Derby illatával. A nagyapám Figaró és Barbon borotvakrémtől illatozott, számomra az az etalon ma is. Érdemes külföldi, hagyományos pengés borotválkozással foglalkozó fórumokat olvasgatni, ott igencsak dícsérik a Figaró és a Barbon illatát is, mint hagyományos, férfias, igazi borbélyüzlet illatokat.

Nőrokonaimon hozzászoktam a korabeli deók illatához, tudom, ez ilyen fiatalkori bevésődés, elfogultság, nosztalgia, de számomra vonzóak ezek az illatok.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2019.07.14. 13:44:34

@acycloren:

Így van, apám is Barbont használt, kifejezetten férfias, nem tolakodó illata volt.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2019.07.14. 13:44:43

"...az enyhén fogalmazva is érdekes szagokkal bíró Derby férfikozmetikai termékek..."

Nem volt azzal semmi probléma, én szerettem :-)

advocate1 2019.07.14. 13:44:49

"...messze ringó gyermekkorom világa..."
Istenem de jól nézett ki a Pataki Ági a Fabulon reklámokban!

acycloren 2019.07.16. 08:22:18

@inyesmester: Old Spice, Adidas nem volt ám a szoci érában Magyarországon. Az csak jóval a fent említett márkák után került piacra. És igen, vették a 8x4-et meg a Derby-t is.
A Fa szappan is luxuscikk volt akkoriban, de azt még lehetett szerezni, viszont azt leginkább ruhák közé rejtettük, hogy illatot kölcsönözzön nekik. Fa deó, az volt mondjuk a csúcs.

Dikusz 2019.07.16. 08:22:34

Amo szappan, fizetőeszköz volt a szomszédban a határon...
Atlantic (van még belőle, de illata már nincs), Palmolive, Fa szappanok,
Crem21 testápoló/kézkrém/szappan a csúcsok csúcsa volt.:)))

Zabalint 2019.07.16. 08:22:42

@Fotósképző:
A Pokolgép számában az "arcszeszem is csak Pitralon" részt sokáig nem is értettem pontosan, amíg meg nem néztem a dalszöveget.

Dikusz 2019.07.17. 11:16:06

@Zabalint: Még mindig jobban jártál, mintha használtad volna! :)))