Tó-retró

Gyermekkorunk kedvenc ételeit ma már meg sem bírnánk enni

2019. szeptember 27. - drkardos

A Kádár-kor ételei és italai maguk voltak a zsír- és cukorbombák mai leszármazottjaikhoz képest. Összetevők a 60-as években és napjainkban.

cukor_zsir1.jpg

Fotó: Fortepan/ Bauer Sándor

 

Gyakran halljuk, sőt talán mi magunk is mondtuk már, hogy a régi dolgoknak sokkal jobb íze volt, mint a mai másolatoknak-utódoknak. Sajnos az időgép feltalálásáig várni kell azzal, hogy létrejöhessen egy vakteszt mondjuk jelenlegi és az egykori Krémtúró vagy Márka szőlő egyidejű szerepeltetésével, azonban az összetételeket ma is megvizsgálhatjuk. Cikkünkben néhány jellemző terméken keresztül azt néztük meg, hogy miként változott az összetétele egyes ételeknek-italoknak 1967 óta.

            Ha már az iménti eszmefuttatásnál megemlítettük gyermekkorunk egyik kedvenc édességét, a krémtúrót, akkor kezdjük is ezzel az összehasonlítást. Bár a tejek esetében senkinek, semmilyen gondja sincsen a zsírosabb típusokkal, a túrónál jól látható, hogy az igazi zsíros variánsok a boltokból is eltűntek. Több helyen is elhangzott már, hogy ennek oka a kereslet szinte teljes megszűnése. Valahogy nem szeretjük már a zsíros túrókat, így a nagy gyárak a tejből lefelezett zsírt inkább olyan termékekben használják, ahol azt valóban keresi is a nép. Visszakanyarodva a Krémtúró példájához: ma már szinte biztosan csődbe menne az a vállalkozás, aki üzleti tervét az eredetivel megegyező, 20 százalékos zsírtartalmú finomságra építené. Mivel ma több cég is kínál ilyen néven édessége, ráadásul ezekből csökkentett zsírtartalmú, fitnesz változat is létezik, így megállapíthatjuk, hogy ma a normál Krémtúró zsírtartalma 2,9-5 százalék között mozog.

            Szintén csökkent egy másik tejtermék, a tejszín zsírszázaléka is. Az összehasonlítás alapjául jelenleg az 1967-es tejszín és kávétejszín szolgál, de újra csak kijelenthetjük, hogy a mai árubőség jócskán rányomja a bélyegét erre az összevetésre is. Mivel a fentebb említett évben valójában csak több helyen, de leginkább egyféle tejszín gyártottak, így kijelenthetjük, hogy akkoriban a sima verzió 30, a kávéízesítő 16 százalékban állt zsírból. Ma 10, 20, 30 sőt egyéb százalékos zsírtartalmú tejszínek közül lehet válogatni, míg a kávétejszín általában 10 százalékos. De időzzünk még egy kicsit a zsíros élvezeteknél...

cukor_zsir2.jpg

Fotó: Fortepan/ Bauer Sándor

 

            A húskészítmények legfontosabb jellemzőit ma már komolyan szabályozza a Magyar Élelmiszerkönyv. Ennek megfelelően a füstölt kolbászok víztartalma max. 60, zsírtartalma legfeljebb 35 százalék lehet. Az egyik legnépszerűbb ilyen termék a Gyulai kolbász, mely ma 47 százalék vizet, 22 százalék zsírt és 4,1 százalék sót tartalmaz. 1967-ben ezek az adatok sorrendben 23, 46 illetve szintén 4,1 százalék volt. Ez azt jelenti, hogy az akkori kolbász szárazabb, de jóval zsírosabb volt mai leszármazottjánál. De, hogy édes maradjon a szánk íze, evezzünk át a cukortartalmak összevetésére.

            Sokunk kedvence volt a Tere-Fere teakeksz, melyet össze is tudunk vetni a mai állapottal, lévén, hogy azonos néven ma is forgalmaznak ilyen terméket. Az 1967-es verzióban 23,2 % cukrot jelzett a számláló (akkoriban még nem tüntették fel külön a szénhidrát és cukortartalmat), míg ma 66 százalék szénhidrát mellett 22,4 százalék cukor kerül a kekszekbe. Mivel nemrégiben komoly botrányok törtek ki a transzzsírok kapcsán, így meg kell említeni, hogy a Tere-fere zsírtartalma 19,9 százalékról 18,2-re csökkent, míg a transzzsír ma 8,8 egység (régen nem jelölték). Elmondhatjuk, hogy ebben az esetben alig változott az összetétel. Nem úgy az üdítők esetében.   

            Példaként a Kádár-korszak egyik (elnézést a szójátékért) állócsillagát, a Sztár Narancsot vizsgáltuk meg. A nagy kedvenc akkoriban 12,4 százalék cukrot és 4 g/l szén-dioxidot tartalmazott. Mivel azóta a cukorellenes lobbi (szerencsére) sok eredménnyel dicsekedhet, így ma már elképzelhetetlen egy üdítőitalon az ilyen felirat. Ma általában 8-11 százalék körüli cukortartalom a maximum, melyet a vásárlók még elfogadnak, ám a szénhidrát csökkentett és Zéró termékek esetében ez 0,4 százalék alatt marad. Ugyanakkor a Sztár ma már az „enyhe” üdítők között szerepelne, lévén ma 5-7 g/l körüli szén-dioxid tartalomnál tartunk, míg a kólák esetében ez az érték 7-7,2-ig kúszik fel. Ennek oka valószínűleg abban keresendő, hogy a co2 kimutathatóan élénkítőleg hat a szervezetre, vagyis így érhető el az igazi üdítő hatás.

 De nem csak a szénsavas italok, hanem a szörpök és gyümölcslevek is egészségesebbé váltak. Előbbiek 60, utóbbiak 14 százaléknyi cukorral készültek a Kádár-korszakban, míg ma egy szörp általában 33-41 százalékban tartalmazza a „fehér mérget” (a diabetikusokban nincsen kimutatható mennyiség), míg a gyümölcslevek nagyjából egy tizede áll cukorból. Persze ma már az sem nagyon fordulhat elő, hogy egy édesség több alkoholt tartalmazzon, mint egy erősebb sör, holott a Konyakmeggyel ez volt a helyzet. 4,6 – 5,2 térfogatszázaléknyi alkoholtartalma éppen a mai átlagos sörök (4-6 %) régiójába esik. Bár ezt az édességet ma is gyártják, napjainkra jócskán megszelídült 2-3,6 tf százaléknyi alkoholtartalmával.  

További érdekességekért, képekért és nettó retró életérzésért látogassa meg Facebook oldalunkat!    

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr5415174370

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

uni-cum-laude 2019.09.27. 12:48:55

De bizony: szívesen megenném azokat!
Meglehet egészségtelenebbek, de hogy ízesebbek voltak, az szvsz tuti.

Bergyilkos Bohoc 2019.09.27. 18:45:01

Nem tudom mennyire voltak ízesek, de az biztos, hogy az idő mindent megszépít és azt se felejtsük el, hogy nem nagyon volt miből választani, nem volt mihez viszonyítani, így nyilván a közepes minőség is égi mannának tűnhetett.
A 80-as években volt szerencsém kijutni az NSZK-ba, Ausztriába, illetve Svájcban voltak ismerőseink. Abban nem hiszek, hogy bárki is emlékezne a konkrét íz minőségre, de azt határozottan tudom, hogy azokban az országokban vásárolt csokiktól és üdítőktől kb. a mennyországban éreztem magam, és utána az istenített Boci csoki is silány vacaknak tűnt.

Rébusz 2019.09.27. 18:45:28

@uni-cum-laude: Ugyanezt akartam írni. Bár abban is lehet igazság, hogy a idővel az ember mindent szebbnek lát és gyerekként jobban ízlett az édes, mint most, mégis.. Nagy márkák csokijait meg nem tudnám enni, olyan édesek (persze a régi magyar márkák mai kiadásai is ugyanúgy ehetetlenek), marja az ember száját. A diabetikus vagy kevesebb cukrot tartalmazó édességeknél viszont több a zsírtartalom, ami a legtöbb esetben pálmazsírt jelent. A pálmazsír megjelenésével az édességek abszolút többsége szó szerint élvezhetetlen lett! Nem veszek ilyet a gyerekeimnek, bár tudom, hogy máshol (fagyiban, ajándékban stb.) ilyen édességeket kapnak.

wrstjnethn 2019.09.27. 18:45:37

Le kellene "gyártani" pár példát. Az nem tudom mennyire hiteles mondjuk kipótolni a cukrot az üdítőben aztán megkóstolni.

CSOKKI MÁLNA 2019.09.27. 19:17:58

Érdekes akkoriban nem volt annyi táplálkozászavaros nyomi, mint ma.. Lehet, hogy azért mert nem manipulált élelmiszerek voltak a boltokban?

CSL 2019.09.27. 19:18:09

@uni-cum-laude:
A korral az ember íz érzékelése is változik! Tehát mondjuk gyerekkorban az emberek jobban szeretik az édesebb dolgokat mint később, így ez a faktor is bejátszhat

arncht 2019.09.27. 19:48:01

@CSOKKI MÁLNA: ez meg jogos... soha nem volt annyi nagyseggu fiatal, mint most. A 70-80as evekben sokkal karcsubbak voltak az emberek.

arncht 2019.09.27. 19:48:18

Ha eleve vmi egeszsegtelen dolgot eszel, inkabb legyen jo... mert amugy fabol vaskarika, mint ezek a zabszeletek, vagy 20%nyi cukorral. Ha egeszseges etelt keresel, ugyse ezeket valasztod.

A masik, hogy amikor a termeszetes anyagokat (cukor pl), vmi muszarral helyettesitik, lehet meg egeszsegtelenebb lesz osszessegeben, es mellete rossz izu is.

Gudzilla 2019.09.27. 19:48:33

@Bergyilkos Bohoc:
Mennyiben volt más a Pepsi és a Coca Cola íze a határon túl? :) A többi meg mindenhol ugyanaz a cukrozott lötty, persze a szomszéd fűje mindig zöldebb... Csokiban nyilván Svájc etalon, ill. németben a Stollwercket (karamellát) nagyon szerettük, de a Bocit se ütném, és a Sport szelet is finom volt. A cikkben leírt krémtúró anno nekem bejött, a korból pl. a gesztenyepüré meg mindent vitt. Ami gyerekszemmel is rettenetes volt, a krumplicukor, süvegcukor féle borzadályok, a Hitler-szalonna ("szeletelt" lekvár) vagy az agyoncukrozott szörpök.

Ekrü 2019.09.27. 19:48:54

Hát lehet ,hogy zsír és cukorbombák voltak,de sokkal kevesebb mesterséges adalékot tartalmaztak és érdekes módon akkoriban sokkal kevesebb volt a túlsúlyos gyerek is.

CSL 2019.09.27. 19:49:05

@CSOKKI MÁLNA:
Az életmód is változott! Pl a 80 as években a vidéki paraszt gazdaságokban rengeteg kézi munkaerő volt jellemző, a háztáji gazdaságok kézzel kaszáltak kapáltak. Ma meg már szinte hiányzik a falvakból az állattartás a háztáji zöldség, gyümölcs termesztés!

gtri 2019.09.27. 19:49:29

@uni-cum-laude:

Például a krémtúró esetébn tökéletesen egyetértek veled.
A mai krémtúró nevében nem is tudom, hogy miért szerepel a túró szó. Teljesen elvesztette túró jellegét. Emlékszem, hogy gyakran vettem a régi fajtát, majd egyszercsak eltűnt a boltokból és megjelent ez a pudingszerű valami.

Szerintem annyi történt, hogy egy nyugati cég megvette az eredeti krémtúrót előállító céget és az "egységesítsük termékportfóliót" jegyében megszüntették a régi receptet.

Egyébként az élelmiszeripar mindent helyettesít valamivel, ha kicsivel olcsóbb a helyettesítő anyag. Aztán indulhat a reklámkampány, hogy az új, ízetlen termék egészséges.

CSL 2019.09.27. 20:06:14

@arncht:
A cukor is mesterséges...

Csipke Józsika 2019.09.27. 20:06:31

Valahol olvastam, hogy a debreceni páros utolsó olyan receptje, ami csak húst, zsiradékot, só, paprikát és fűszereket tartalmazott, 1974-es. Ma bezzeg dextróztól ízfokozón keresztül a foszfátig minden van benne.
De biztosan sokkal egészségesebb ezt enni.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2019.09.27. 20:23:11

@Rébusz: vannak országok ahol a kakaótartalom adja a csoki értékét, az minőségi belga csokik (Neuhaus, Godiva és azok felett) esetén a 80% feletti kakaótartalomhoz elengedhetelen a rendes ízesítés amiben eléggé találékonyak.

A nagynevű prémiumcsokik mondjuk Németországban is ínyencségnek számítanak, ami mellett már a Lindt is inkább a kommersz bűnös élvezeteknek minősülnek.

@Bergyilkos Bohoc: +1. Aki a 80-as években szerzett Toblerone-t vagy Mars csokit a hazai vacakokra (Sport, Boci, Kajla) nem nézett többé.

Gazz 2019.09.27. 20:23:33

@Bergyilkos Bohoc: Erre azt tudom mondani, hogy amikor a kanadai rokonok a 80-as években hazalátogattak, kétpofára tolták a Leó jégkrémet, meg a cukrászdai sütiket, mert náluk már akkor tudták azokat az élelmiszeripari trükköket, amik adalékanyagokkal helyettesítették az igazi alapanyagokat, és fűrészportortákat, íztelen de rohadtul cukros jégkrémeket eredményezve.
Ezeket mi a rendszerváltás után tanultuk meg, most már itt is szar minden.

Billy a kölyök 2019.09.27. 20:23:50

Erre hivatkozva írja egy nosztalgiázó felsorolás, hogy mi az emberre halálos adag többszörösét vittük be a szervezetünkbe naponta cukorból, zsírból, koleszterinből, tartósító szerekből stb. mégis makkegészségesek voltunk, manapság meg minden gyerek lisztérzékeny, tejcukor érzékeny, allergiás, elhízott, bulémiás stb.

CSOKKI MÁLNA 2019.09.27. 21:40:31

@Gazz: Valaki írta másutt, hogy a 80-as években egy belga vendéghallgató kettesével vásárolta az az Astoriánál a a csalamádés burgert. Kérdezték, miért ízlik neki ennyire, mire azt válaszolta, hogy "élet szaga" van..

Make Valamit · http://make.blog.hu 2019.09.27. 21:40:41

Hát tényleg jó, hogy nincs cukor az üdítőkben, cserébe tele vannak különböző hormonná lebomló édesítőszerekkel amiktől leszárad a pajszered.

Kaptabakta 2019.09.27. 21:41:06

@CSL:
Igen, egyettértek. Az biztos, hogy sok sz@rt etetnek meg velünk, de a 80-as években teljesen más életmódot éltek a felnőttek és a gyerekek is. Nem volt komoly tv adás, internet még messze-messze, ezért nem a különböző eszközök elött tunyult az ember. A gyerekek a szünetekben fogoztók, fociztak, ping-pongoztak, majd délután tanulás után megint. Rengeteget mozogtak (nem egyenelő a mostani napi tesivel, mert az ötlet ugyan jó, csak az iskolák 90%-a nem tudja normálisan teljesíteni terem és tornatanár hiány miatt). A felnötteknél pedig -akik nem az agráriumban dolgoztak- gyakorlatilag kötelező sport élet volt, amihez a nagyüzemek biztosították a hátteret. Hétvégenként a családok kirándultak, vagy szervezett sporteseményeken vettek részt.
Félreértés ne essék, nem sírom vissza, de sajnos az egész társadalom -és nem csak a magyar- bezombul és tunyul. Meg persze a 80-as években nem voltak chipsek sem (mondjuk volt helyette Pufi, Pepsi Cola, nyári fagyi stb... amitől egy mai dietetikus felvágná az ereit), de akkor is sokkal többet mozogtak az emberek.

Girhes 2019.09.27. 21:41:27

A krémtúróval kapcsolatban igazatok van! Műtétem után egy ideig csak pépes dolgokat ehettem, eszembe jutott a régi jó krémtúró, kértem, hozzanak nekem. Hát, három kiskanálnyi után kidobtam, mert édes, fűrészporos vacak volt, semmi köze ahhoz, amire emlékeztem.
A gyulai kolbász meg sokkal jobb volt szárazabban, tömörebben, mint a mostani gyulai "módra" készült kolbász.

CSOKKI MÁLNA 2019.09.27. 21:41:42

@arncht: Nálunk a a 30 fős osztályban két kövérebb gyerek volt általánosban. Ma kb. 20 % durván elhízott, de a többin is van kappanháj bőven. A cukorbaj és a különböző emésztőrendszeri betegségek is jóval gyakoribbak, és egyre több a laktóz, és glükóz érzékeny is..

CSOKKI MÁLNA 2019.09.27. 21:41:50

@CSL: Sztem már akkoriban is állami gazdaságok szolgáltatták a hús jó részét a húsiparnak..

CSOKKI MÁLNA 2019.09.27. 21:41:59

@Bergyilkos Bohoc: Nem volt egyenletes a minőség az biztos. .Nyugatra kimenve inkább a választék volt varázslatos egy gyereknek. Én ma is inkább Sport szeletet eszem és nem Snickerst..

Darth Revan 2019.09.27. 21:42:07

A pilota keksz volt a legjobb dolog a vilagon. ma mar silany ocskasag :(

kmera 2019.09.27. 21:42:21

@Billy a kölyök: Azért nem azt a mennyiséget vittük be akkoriban, mint amennyi most hozzáférhető egy átlagos háztartásban, nem volt "divat" a habzsi-dőzsi, ill. nem is nagyon telt szerintem rá, nálunk legalábbis nem volt tele otthon a konyhaszekrény minden hülyeséggel. Manapság mindenféle étkezés után desszerteznek - ha nem eleve valami édes péksütivel kezdik a napot, a kisétkezéseknél pláne ez a jellemző, ebéd és vacsi után szintén, meg nass, stb. Emlékszem, nyaraláskor pl. nagymamámmal elsétáltunk (kb. 1,5-2km-t) a piacig, és ott kaptam 2, azaz kettő gombóc fagyit. Vagy néhanapján egy túró rudi. Nem sütött hetente süteményt sem, de volt gyümölcs a kertben, télre meg eltéve a lekvár, befőtt. Szóval, a fogyasztás durván és indokolatlanul megnőtt szerintem, nagyon más életmódot folytatunk, és ez is sokat nyom a latban. Egyébként az ízanyagok a zsírban tárolódnak elsősorban, ezért szerintem joggal emlékezhetünk egy zsírosabb kajára úgy, hogy az mennyivel jobb volt (ha egyébként minőségre nem is biztos, hogy jobb volt, de jobbnak éreztük).

WildBear 2019.09.27. 21:42:31

Gyerekként én is nagyon szerettem az itthoni csokikat (főleg a Boci-csokit), de amikor először ettem Milkát, rájttem hogy az klasszisokkal jobb. :-)
Szóval a régi dolgok csak akkor tüntek olyan jónak, amíg nem ismertük a jobbakat.

lutria 2019.09.27. 21:42:48

Azért én ismét megkóstolnám a 80'-as évek beli párizsit egy kiflivel hogy én emlékszem-e rosszul hogy más íze volt mint manapság....

Bicepsz Elek 2019.09.27. 21:43:04

@Bergyilkos Bohoc:
Nem csak akkor, de ma is sokkal silanyabb termekeket arulnak akar ugyanazon csomagolasban, mint Svajcban, Nemetorszagban, Ausztroaban vagy Angliaban.

HERMSGERVØRDENBRØTBØRDA 2019.09.27. 22:25:36

lehet hogy több cukor volt bennük, de nem naponta kettőt ettünk, hanem kéthavonta egyet. Jóesetben.

élhetetlen 2019.09.27. 22:26:20

@lutria: Te a párizsit egy kiflivel kóstolnád meg. Én a régi sportszeletet sós kiflivel. Általánosban évekig azt reggeliztem. Otthonról vittem a tejeskávét, útközben vettem a csokit, kiflit. Két éve elkapott a nosztalgia, vettem egy sportszeletet. Ehetetlen. És ne mondja senki, hogy csak az emlékek!

pepin_nymburk 2019.09.27. 22:26:39

@WildBear: régi Boci csoki bármikor, a Milka túlcukrozott sajnos

CM2131 2019.09.27. 22:26:56

A mérték a lényeg, lehet hogy a Sztár narancsban több cukor volt, de akkoriban mi 1 db 1 literes üveggel vettünk a 4 fős családnak hétvégére...de lehet hogy rosszul emlékszem és azt is csak akkor ha vendégeket vártunk.

pepin_nymburk 2019.09.27. 22:27:34

A Milka pl. ehetetlenül cukros, most dupla áron bevezetik a Darkmilket, ami a 80-as évek Boci szintjét fogja hozni...Hurrá. Amit sajnálok, az eredeti Forma 1 szelet a 80-as évekből, valamikor 1990 körül elkúrták a receptet, és azóta ehetetlen

m.o.p. 2019.09.27. 23:00:58

Az feltűnt bárkinek is, hogy a kolbászt leszámítva elhanyagolható a különbség? És a kolbászban is lehet, hogy magasabb a zsírtartalom, de a víz annyival alacsonyabb, aminéar a hús saját zsírtartalma is játszik. Lehető hogy ma egészségesebbnek tartott mesterséges szerekkel pótoljuk a cukrot, de ildomosabb lenne mértéket tartani ahelyett, hogy műanyagot eszünk. Ez csak vélemény, nem szent írás

haperima 2019.09.27. 23:01:07

Az unicum tuti jobb volt régen. Azzal valamit nagyon elcs.sztek kb 15 éve. Még van egy hétdecis üvegem a régi receptböl, féltve szagolgatom, néha ízlelgetem.

Amator 2019.09.27. 23:02:39

Emlékszem arra, hogy a 70-es években milyen illata volt egy hentesboltnak. Akkor még a debreceni, vagy a szafaládé ízletes volt. Manapság élelmiszerre hasonlító cuccokat veszünk, az összetételüket meg jobb ha nem tudjuk.
Napjaink tömeggyilkosait az élelmiszer mérnökök között kell keresni, mert ami rövidtávon nem káros, arról honnan tudjuk, hogy 20 év múlva sem lesz az.

élhetetlen 2019.09.27. 23:03:18

@CSL: “gyerekkorban az emberek jobban szeretik az édesebb dolgokat mint később, így ez a faktor is bejátszhat”. Nem hiszem, hogy erről van szó. Már felnőtt fejjel, a 70-es években , ha vettem bolti sütit, az a Pilóta keksz volt, és most, hogy öregszem, néha bedőlök, és kipróbálok valamit a régiek közül (10-20 éves kihagyások voltak). A réginek lényegesen sötétebb, és keserűbb, kakaósabb volt a tölteléke, a mostanié világosabb, és geil. Mivel régen sem szerettem a nagyon édes dolgokat, nem az ízlésem változásától rossz az új Pilóta. Néha a reklámoknak is bedőlök, vettem oreo kekszet. Hát egye meg, aki a tölteléket kikeverte.

Kovacz Lojzi 2019.09.27. 23:04:18

Szóba került a Leó jégkrém. Abban tej volt és vanília. Ma az ilyen természetes fagylalt megfizethetetlen lenne. Jól emlékszem az ízére, minden nap megettem egyet. A maiak sehol sincsenek hozzá. Van olyan ami igen de az nagyságrendekkel drágább.

élhetetlen 2019.09.27. 23:42:59

@Gazz: “kétpofára tolták a Leó jégkrémet”. 74-ben voltam Moszkvában 8 hétig. Minden utcasarkon kint állt egy fagyiárus, mínusz tízben, kesztyűben is ettem a fagyit. Nem volt választék, tejes, (vagy tejszínes) vanília, de az nagyon jó volt. Pár év múlva kivittem anyut, és egész hülye szituk jöttek össze. Még kezében a maradék, meglátta a következő árust. Álljunk meg, ezt megeszem, és jöhet a következő. De anyu, öt percen belül találunk másikat. Nem, ezt megeszem, és most veszünk. És röhögtünk. Kicsit aggódtam, mert napi 8-10 adagot tolt be, de az a fagyi abból készült, amiből a fagyinak készülnie kell, és ismétlem, nagyon jó volt. .

HgGina 2019.09.27. 23:43:15

@Bergyilkos Bohoc: dehogynem volt miből választani. A kolbászt az ember bérhízlalásból, vidékről szerezte be. És a sült kolbásznak nem tűnt el a fele tömege a sütéskor, mint ma.
Még a csirkehúst vagy a sertéshúst is speciális gépekkel felvizezik, aztán csodálkozik a sok bamba ember, milyen szép és egyben milyen kevés húst kap a pénzéért.

@pepin_nymburk: A Sport csoki íze se közelíti meg az 1980 körülit.

élhetetlen 2019.09.27. 23:44:25

@CSOKKI MÁLNA: “nem volt annyi táplálkozászavaros”. Csak egy dolog, példának. Kötelezővé tették, ha jól tudom, az iskolai menzákon a teljes kiőrlésű dolgokat. A vegyszer maradványok, a fuzárium, mind a gabonák héján vannak, nem baj, egyék csak a gyerekek, aztán majd tíz év múlva azt mondják, hogy lisztérzékeny. (A bio sem jobb, azt is permetezik, csak mással). Pedig van megoldás, ha már a fehér liszt ellenség lett, a graham liszt. Megmarad a csíra, meg a vitamin, csak a koszos külső héjat koptatják le. Csak a malmoknál, akik teljes kiőrlésűt állítanak elő, komoly technológiai váltás kéne, és betiltani a teljes kiőrlésűt. Érnek ennyit a gyerekeink, vagy a felnőttek, akiket a szöveggel beetettek, hogy a teljes kiőrlésű milyen egészséges?

midnight coder 2019.09.28. 07:16:15

@kmera: De, elég sokat ettünk. Csak az akkori emberek még nem voltak annyira genetikai hulladékok, hála az orvostudománynak aki már generációk óta iktatja ki az emberiség evolúciójából a szelekciót büszkén hirdetve hogy szinte nincs gyermekhalandóság, illetve nem voltunk teletömve mindenféle vegyszerekkel. A múltkor ittam egy dobozos madártejet, aminek valahogy sehogy sem volt madártej íze. Aztán megnéztem az összetevőit... Nos, soha többé nem iszom ilyet.

midnight coder 2019.09.28. 07:16:31

@élhetetlen: A mostani változatoknak kb. semmi közük az eredetihez. Az egész mai élelmiszeripar alapvetően a költséghatékonyság elvén működik, az ilyen nosztalgiacuccok meg pláne. Ez utóbbiak alapvetően arra építenek, hogy bármilyen szar is a termék, ha úgy néz ki mint anno, akkor egyszer legalább megveszed.

midnight coder 2019.09.28. 07:16:42

@Bergyilkos Bohoc: Nem tudom, nekem a mai csokik tűnnek silány vacaknak az akkori Boci csokihoz képest. Tény, hogy az akkori svájci csokik jobbak voltak mint az akkori Boci, de kíváncsi lennék vajon az akkori svájci csoki vs mai különbségére is.

The Ghost Wolf O1G · https://www.youtube.com/watch?v=Hy6Cf9nGNiw 2019.09.28. 07:17:03

@Billy a kölyök: Mennyire igazad van! Ma már a mai fiatalok attól is betegek lesznek, ha esik az eső vagy kicsit is fúj a szél. Minket anno a szüleink kicsaptak az utcára nyakunkban a lakáskulccsal, és éljünk meg ahogy tudunk. Senki nem féltett agyon minket és ezen nagyon jól kialakultak a "túlélési" reflexeink. A mai huszonévesek túlnyomó többsége egy vásárlást sem képes önállóan megoldani. Nyomorult nemzedék lett a mostani.

neszóljszámnemfájfejem 2019.09.28. 07:17:28

@élhetetlen: Majd egyszer beüt valahol egy anyarozs mérgezés....na, az szép lesz! Az egész írás arról próbál győzködni, hogy haj de jók a mai élelmiszerek! Túrót, vízzel, nátrium glutamáttal, meg még a tököm tudja mivel telenyomott fosok... S, persze ha, a régi anyagokból készítenék, horror ára lenne...rájöttek, hogy megeszik a szart is, minek adjunk mást, mikor így is dől a pénz...

reeingre 2019.09.28. 07:18:18

Mekkora bullshit, hogy a kereslet szűnt meg a normális túróra, tejszínre. Pacikukit. A retkes gyártónak az érdeke, hogy minél többféle, de rosszabb minőségű terméket tudjon előállítani adott mennyiségű alapanyagból. Ettől lesz maximális a profit. A mostani tejtermékek egy részét 40 évvel ezelőtt élelmiszer ipari hulladékként takarmányozásra használták volna fel. De bármely random kaja csomagolását megnézve, joggal merül fel a kérdés, hogy az összetevők háromnegyede mégis mi a fészkes francot keres bennük? A sok tetves édesítőszerről, ízfokozóról meg a só helyett használt káliumról ne is beszéljünk. A régi jó cukros, zsíros cuccoktól max. elhízott az ember, de ezeknek az összetevői egyenként is pusztítják a szervezetet.

élhetetlen 2019.09.28. 07:18:59

És beszélhetnénk pár szót arról is, ami volt és most nincs, de hiányzik.70-es évek, szovjet import. Tintahal, sós lében. 17 ft. Helyes volt az öcsém, mint vendég, előbb ért haza, mint én és felbontott egyet. Kikattanva kérdezte, hogy én ezt a gumit eszem? Nem, ki kellett venni, kevés vajon pár perc alatt átsütni, és tökéletes lett. Köretnek rizs, krumpli, akármi. Ráktörmelék konzerv, 17 ft. Felismerhető rákdarabok, csak pucolásnál eltörtek. (mint a félbetört spárga, amihez ha hozzájutok, féláron van, és mivel én főzeléknek eszem centis darabokra vágva, mindegy, hogy egész szálat darabolok, vagy feleket). Ezt csak meg kellett kínálni egy kis tejföllel, sóval, borssal, és mehetett a pirított kenyérre. A 24 ft-os kaviár. Nem az a mák volt, amit most 600 ft körül kapsz, az nagyobb szemű volt, és pattant a szádban. A párizsi 10 dkg 4,60 volt, hát nem is sokat vettem, mert inkább osztottam be a kaviárt vajas kenyérre, reggelinek. Híg kávéval szerettem, nem citrommal.

ember100 2019.09.28. 07:19:15

@élhetetlen:
Helló !

Én hasonló képp jártam Belgrádban 10 éve .
Szeptember eleje volt vagy 30 fok féláron volt a botrafagyott 2 vettem azzal eljutottam a következő bódéig ott újráztam , azon csodálkozom hogy nem fagyott meg a gyomrom :)
Séta a Duna parton , a várban tök jó volt .

ember100 2019.09.28. 07:19:27

@Gudzilla:
Helló !

Ne mondd a krumpli cukor volt a kedvencem , fene az ízlésem , de most is vadászok rá :)

élhetetlen 2019.09.28. 07:19:41

@haperima: Na, ez a másik. A szeszek. Ha ittam, akkor cherry brandyt ittam. Ez sok éven át tartott. Aztán privatizáció, gyár visszaadás, eladás, stb, és csak karamell ízű vacakokat lehet kapni ezen a néven, ihatatlanok.

apacapac 2019.09.28. 07:19:49

@Ződ2000: Sosem értettem, hogy a Mars csoki miért ízlik egyeseknek!

élhetetlen 2019.09.28. 07:20:13

@Kaptabakta: Na, nálad tényleg beállt “az idő mindent megszépít”. “A gyerekek a szünetekben fogoztók, fociztak, ping-pongoztak”, persze, mind a tíz percben. Mivel minden osztálynak ugyanakkor csengettek ki, az ember örült, ha a tíz perc alatt bejutott a wc-re. “majd délután tanulás után megint”. Á, dehogy mentek haza leckét írni, és elő sem fordult, hogy a szabadidejükben pl. olvastak. Csak futkostak, mert “Nem volt komoly tv adás, internet még messze-messze”. Érdekes meglátás. “amitől egy mai dietetikus felvágná az ereit”. Felőlem bármelyik dietetikus felvághatná az ereit. Ez ugyan magánügy, de elmesélem. Anyu kedvenc reggelije egy szeletelt fehér paprika volt megsütve, egy ráütött tojással. Az utolsó tíz évét azzal tették tönkre, hogy nyomták a szöveget, hogy ezt nem lenne szabad, mert a tojás, és a koleszterin. Azért megette, de azzal a folyamatos lelkifurdalással, hogy ő nem szófogadó beteg. Tönkretették a reggeli élvezetét. Most ugyanez a csapat löki, hogy a tojás nagyon jó, tele vitaminnal, és az a koleszterin az jó koleszterin. Ez egy szakma? Papagáj raj, nulla hozzáértéssel, csak felmondják az utoljára kihirdetett álláspontot. Pár hónapja kórházba kerültem és rám küldtek egy dietetikust is. Rá is került a zárójelentésre, hogy nem voltam együttműködő vele. Együttműködni egy agyhalottal? Belátom, kényelmes állás, felelősség nincs. Bocs, ezt csak a dietetikus szó váltotta ki belőlem.

arncht 2019.09.28. 07:33:05

Az en emlekeimben a regi csokinak teljesen mas ize volt, mint amit ma ugyanezzel a nevvel arulnak. De ez elmondhato lenne egy csomo mas dologrol is, a turokrem, turorudi, sio zacskos oszile... az elelmiszerek nem voltak olyan nagyon jok, de olyan rosszak sem, mint amit manapsag arulnak. Kisebb volt a szoras, es a valasztek de az olcso elelmiszerek, amire a legtobb embernek telik, az jobb minosegu volt. Es ez az ami jobb ausztriaban most - a draga ugyanaz a minoseg, de az olcso nagy kulonbseg, itt lefele bukott magyarorszag.

arncht 2019.09.28. 08:13:31

@élhetetlen: nalunk az volt, hogy megirtuk a napkoziben a hazit... aztan utana nyolcig kint voltunk a jatszoteren, rohangaltunk a haz korul. Ezt ma nem sok gyereknel latom, mar csak azert sem, mert ki meri egyedul kiengedni a gyereket...

Európai téridő 2019.09.28. 11:22:54

Önkényes a válogatás, nem igazán jellemző. Ki ivott Sztár Narancsot, ha Coca Colát is ihatott, 1969-től egész biztosan? Ám az Utasellátó bizonyos édességei, amelyeket nosztalgiaként még nemrég is kínáltak, azok tényleg tök borzadályok voltak. A nosztalgiás Kedvenc nugátot nem tudtam megkostolni, mert elkapkodták a szemfülesek.

CCnick 2019.09.28. 11:23:15

@HgGina: "És a sült kolbásznak nem tűnt el a fele tömege a sütéskor, mint ma." Hát én ugy emlékszem, hogy a nagyfaternál a házivágású disznóból ott helyben készült kolbász is kisebb volt megsütve mint amikor kijött a töltőből. A hús nagyrésze viz, ezzel nem lehet mit kezdeni, és a víz sütés közben kimegy és ha a helyét nem veszi át a tömör szeretet akkor kisebbé és könnyebbé válik a sült mint a nyers. Ja igen ott van még a kolbászban a szalonna is, aminek jelentős része szintén távozik sütés közben zamatos kolbászzsírrá változva.

CCnick 2019.09.28. 11:23:31

"Valahogy nem szeretjük már a zsíros túrókat" meg nem szeretjük a nagymellű jóseggű de sovány nőket hanem a 30kilós gebékért meg 150b kilós mammutokért vagyunk oda.

Ja nem. Basszus venném én a zsiros túrót ha lehetne kapni emberi áron, a franc se akarja azt a száraz töreket venni amit túrónak nevezve árulnak de ha csak azt árulják kénytelen vagyok.

CCnick 2019.09.28. 11:23:40

@élhetetlen:" az ember örült, ha a tíz perc alatt bejutott a wc-re." lehet, hogy fura lesz de az emberek (gyerekek) többségének nincs veseproblémája így nem kell óránként wc-re járnia

chrisred 2019.09.29. 07:51:32

@CSOKKI MÁLNA: Ez elsősorban nem minőségi, hanem mennyiségi kérdés.

adg 2019.09.29. 07:52:24

Fujfuj ezek a mai fiatalok, mekkora egy rakas szar mind, bezzeg a mi idonkben! Akkor meg kint voltunk nyolcig, homokot ettunk kutyaszarral, vas jatszoteren, meg meggyepaltak minket a nagyok es kesztyu nelkul fogta a hentes a parizsit es es meg meg meg meg minden is sokkal faszabb volt, mig ezek a mai nyamnyilak, elfuseralt generacio, eletkeptelen szerencsetlenseg mind.

Amikor ezt hallom, valahogy mindig eszembe jut, hogy ezek az elfuseralt mai fiatalok mintha a mi gyerekeink lennenek, szoval inkabb nem kene ekkora arccal hirdetni a bezzeg a mi indonkbent, mert hat ugy tunik, mi csesztuk el.
De az is lehet, hogy csak siman valtozik a vilag, mert hat ugye a mi szuleink is fogtak a fejuket, hogy bezzeg az o idejukben, akkor meg volt tisztelet, meg becsulet, meg volt bennuk anyag, meg tudtak dolgozni, es mar 4 evesen 16 orat kapaltak a foldeken, es megse lettek egybol borrakosak 45 eves korukig, es hat persze ok is ezt kaptak az o szuleiktol, es igy megy ez, miota a vilag vilag.

A kaja pedig nem attol lesz egeszseges, hogy mennyi chkor es zsir van benne, hanem ez csak esetleg egy kis resze a kepnek.

A boci csoki meg mindig is egy kalap szar volt, ami egy lenyelhetetlen nagy marek nyalas takonnya olvad az enber szajaban. Borzalmas volt. Pont. :)
A viola viszont jo volt. Es megaludt a bolti tej. A mai tejek ebren maradnak az orokkevalosagig.

Blindmouse 2019.09.29. 07:52:50

Ja, milyen csodás hogy a szörpök cukortartalma a töredéke lett, már amelyikben még igazi cukor van. Anno a pohár aljára elég volt egy kicsi, most meg a pohár felét feltöltöd a szörppel és rátolsz egy deci vizet hogy íze legyen.

Anno a pepsinek is volt egy jellegzetes jól megkülönböztethető íze, mint a cocának. mostanra az is sehol, a Leo jégkrém tényleg finom volt, kapni most is pálcikásat a sparban de olyan semmilyen. túrókrém juj. zabáltam. manapság max az íz hasonló, de a mennyiség az negyedakkora, meg az állaga, hát túrót az nem látott, meg azok a gyümölcshabok, poharas ivójoghurtok.. mind eltűnt.

Almandin 2019.09.29. 07:53:29

@Kaptabakta: Inkább az a probléma, hogy ma már nem divat gyalogolni. Középosztálytól felfelé az emberek többsége autót vesz, amivel két saroknyira is elmegy. A gyereknevelés szokásai is átalakultak. Sokan csak a pici gyerekkel mennek játszótérre, nagyobb gyerekeket, kamaszokat pláne egyedül nemigen látni kint. Több kertvárosi környék játszótere üres, szinte sose játszik ott gyerek. A középosztálybeli szülő inkább megveszi a gyereknek a saját kertbe a hintát, de ki nem engedi-bár inkább úgy gondolja, kütyüljön a zárt szobában a gép előtt, akkor "nem érheti baj"-de, érheti, a pedók a neten ugyanúgy megtalálják, kortárs cyberbullying is van. Eredmény: kövér, vagy satnya gyerekek, korán induló krónikus betegségek, izomtalan, tunya szülők, akik három sarokról se cipelnek haza egy bevásárlószatyrot.

sóhegy049 2019.09.29. 07:53:53

Kinek mi... Azonban, aki élt és ette-itta az akkori, itt szarnak ítélt felhozatalt, szerintem gondoljon vissza, hogy volt-e annyi "táposcsirke", mint ma? Olyan akinek ilyen-olyan "algériája" van. :-) Biztosan kevesebb szemetet ettünk, ittunk és mégsem volt ennyi "felpuffadt" gyerek, tizenévesen. Ha már csokiíz? Az nem Kádárkori, hanem pár évet kell csak visszagondolni a Milkára. Mióta benyelték az amcsik, azóta "ürergeil", ehetetlen.

patvaros 2019.09.29. 07:53:59

Sok mindent olvastam itt .Az ukrajnából származó Coca cola illetve Fanta miért sokkal finomabb,jobb mint az itteni??? A régi megszokott iz van a számban

kéki béla 2019.09.29. 07:54:14

@Európai téridő: én pl.gyerekkoromban utáltam a coca-t. Pepsi volt a nyerő. A narancsos löttyöket sose bírtam.

WildBear 2019.09.29. 07:54:38

Lehet venni most is zsíros túrót, plusz ezernyi más dolgot, amit régen nem.
Egyszerűen szétnyílt az olló, a régi normális minőség mellett most lehet kapni nagyon vacak terméket, és vannak prémium minőségű termékek is.
Tej, tertermék, hentesáru, édesség, stb.
És ne felejtsétek el, hogy régen sajtot 10-15 dekát vettünk, tejet fél-egy litert, parizert is 10-20 dekát.
Nem kiló-, és kartonszámra mint most.

nu pagagyí 2019.09.29. 07:55:11

A "táplálkozás tudomány" mai apostolai Schóbert Norbi szintű tudással rendelkeznek. Ontják a baromságot magukból. Sajnos a baromságok nagy része kötelező norma lett az okosnak látszani akaró politikusok és a méltatlanul fontos emberek jóvoltából.

A valódi tudomány nem jelent ki semmiről kategorikus dolgot, ellentétben az életünkbe belepofázó politikusokkal. A tudomány új tények alapján módosítja a hipotéziseit és egy csomó toposzt megcáfolt már, úgymint a zsír különösen káros voltáról, az édesítőszerek hasznáról és így tovább. Tiltások helyett felvilágosítás kellene, azt is inkább tudósoktól hallanám, nem valamelyik érdekcsoport álcázott lobbistáitól.

élhetetlen 2019.09.29. 07:55:21

@CCnick: “A hús nagyrésze viz, ezzel nem lehet mit kezdeni, és a víz sütés közben kimegy”. “szalonna is, aminek jelentős része szintén távozik sütés közben zamatos kolbászzsírrá változva.”. Szóval a vízből és a szalonnából lesz a zsír. Csak nem mindegy, hogy mennyi a víz. Biztosan csak minőségi termékeket veszel, én szeretem a főző/lecsó kolbászt is. Az öcsém kamionos volt, a lengyelektől szokott hozni.Azt bevagdostam és meg lehetett ropogósra sütni serpenyőben. Amit itthon lehet kapni egy átlagos boltban, azt, ha így próbálod megsütni, lesz az edényben egy jó adag víz, aminek a tetején úszkál egy-két zsírfolt. A lengyeleknél vagy a hús más vagy a feldolgozás.

Segna 2019.09.29. 07:55:28

Nekem gyerekkorom ikonikus uzsonnàja volt a cukros zsíros kenyèr! ;-)) ma a gondolatra is kiràz a hideg!

Segna 2019.09.29. 07:56:12

@CSOKKI MÁLNA: Táplálkozás zavaros nyomi? Nagyon èrtesz a tèmàhoz, és empetikus vagy. Kèpzeld nem volt kevesebb tàplàlkozàs zavaros, csak nem beszéltek róla. Úgy oldotta meg ahogy akarta, illetve sokakban nem tudatosult, hogy ö allergiàs. Pl. nagyanyàm elkönyvelte, hogy utálja a tejet, tejfelt stb. Mert fosik töle. Ma neve van ugyanennek, laktóz èrzékenység. A cölikàlia ès a köszvèny se az elmúlt 20 èv talàlmànya, legfeljebb a köztudatban nem volt benne.
Tipikus hozzààllàs volt a szocializmusban meg a mostani felcsúti focialzmusban, hogy tapossunk mindenki egyformàra, aki eltér a mi kockànktól az deviàns. Pl. aki szerint nem a pörkölt - szotyi - sör a magyar konyha alapja, èsa phos sörhasnàl nincs szexibb, ha egy cèges Passat meg egy cègs teló van hozzá...

élhetetlen 2019.09.29. 07:56:38

@CCnick: Sarkítottam. Csak nem tudom elképzelni a tíz perces focimeccset. Nálunk nem tárolták a focilabdát az udvaron, ki kellett kérni, ugyanez a pingpong eszközökre, mire megszerezted volna, becsengettek. Túlzásnak találtam ezt a tíz perces sportélet leírást.

kmera 2019.09.29. 07:56:54

@arncht: Pontosan, ill. annyi házi volt általában, hogy a napköziben még simán lehetett játszani kint egy órát, és tényleg pingpongoztunk, de lehetett focizni is, és persze voltak sport szakkörök, kézi, atlétika, stb. Utána haza, táska behajít, aztán ki a kertbe, szomszéd kölykökkel az utcára, el a fenébe bringázni, stb. Akárhogy is giccsesnek tűnik, de nem unatkoztunk :-)
Egyébként a madártejet és a fagyit is házilag érdemes kipróbálni, egyáltalán nem nehéz, azt teszel bele, ami jólesik. (főleg, ha esetleg valaki allergiás sok mindenre)

2019.09.29. 07:57:17

@CCnick: Hát bizony nem mindegy, hogy 'rendes' túró van a palacsintában, vagy a ma kapható morzsalék. Ma utólag viszünk bele zsiradékot úgy, hogy tejfölt keverünk hozzá. De régen ilyet nem kellett.

2019.09.29. 07:57:35

Meglepődtem volna, ha ez a cikk kevés kommentet kapott volna. Szerintem az eddigi hozzászólásokból szépen össze lehet rakni a miérteket. Miért nincs zsír a túróban, miért van víz a krémsajtban, kolbászban, miért édesítőszer van az üdítőben. Nyilván hülyítik az embereket a sajtóban, hogy a zsír rossz, a cukor rossz, fehér kenyér rossz, disznóhús rossz, vaj rossz, voltaképpen minden rossz, kivéve a műanyag kajákat. Pedig legfőképpen arról van szó, hogy az édesítőszer olcsóbb a cukornál, a tejből gazdaságosabb többfélét előállítani, a hús plusz 15-20% víz után még mindig húsnak számít a mérlegen, a felvágott is, a kenyér pálmaolajjal ugyanúgy néz ki messziről, a túlfújt kenyér meg még szebb is. Átverés átverést ér.

Mancilla Pectoralis 2019.09.29. 07:57:51

Nekem a cukorellenes lobbiból van elegem.Borzasztóak a cukorhelyettesítők,olyan mellékízük van amit csukott szemmel kiszúrok, ráaádásul soknak van mellékhetása(csak az egyszerűség kedvéért,nekem utána úgy leesik a vércukrom,hogy szédelgek ha megittam egy mentes üdítőt véletlenül..).Szóval inkább kevesebb fehér méreggel érem be,de nem használok helyettesítőt(és nem érdekel a Stevia,eritrit és társai,meg sem közelítik a hatást).

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2019.09.29. 11:06:47

@Mancilla Pectoralis: probald ki hogy eszel ha ehes vagy, nem fog "leesni a vercukrod" (amugy milyen ertekig szokott lemenni ilyenkor?)

kunzoo 2019.09.29. 11:07:00

@élhetetlen:
Hú valóban! Vettem friss forró kiflit a pékségnél, sós óriáskiflit. Abba beletoltam a sportszeletet. Kicsit tán meg is olvadt, isteni volt.

A gyulai húsgyár csődjéről mindent elmond a kolbászuk víztartalma. A saját terméküket hamisítják.

opati666 2019.09.29. 11:07:08

@Gudzilla: A Coca Cola-t viszonylag sok helyen meg tudtam kóstolni és az kell mondjam, hogy még az USA-ban sem csinálják olyan finomra, mint amilyen a Dunakeszin gyártott (azaz kevert) kóla.

Wildhunt 2019.09.29. 13:24:57

@patvaros: Ez mondjuk egyszerű: az ottanit még szabad égetett cukorral színezni.

midnight coder 2019.09.29. 13:25:13

@adg: "Amikor ezt hallom, valahogy mindig eszembe jut, hogy ezek az elfuseralt mai fiatalok mintha a mi gyerekeink lennenek"

Azok a gyerkek pedig, akikbe már a születésük idején be kell építeni egy fél műhelyt mint a Darth Vaderbe csak azért, hogy életben maradjanak, és életük végéig függenek a gyógyszeripartól, a te dédunokáid lesznek.

adg 2019.09.30. 06:00:10

@midnight coder: olvasd el ujra, probald ertelmezni is. Ha nem megy, szolj, leirom egyszerubben.

Nylul 2019.09.30. 06:01:40

@élhetetlen: Nálunk meg mindig volt benn többeknek is a saját focilabdája a szekrényben, simán csapattuk szünetben, nem mindig focimeccs (bár 15 percesben még az is volt), de egy kis lábtengó, falhoz rugdosás, passzolgatás, fejelés belefért.

Közbiztonság Szilárd 2019.09.30. 06:02:10

@CCnick:
Meg a kolbászban van jelentős mennyiségű zsír is (a háziban is, meg a szárazkolbászban is), különben ehetetlenül száraz lenne, minta fűrészpor. Ez a zsír pedig sütéskor kiolvad.

@Európai téridő:
Mondjuk az, aki nem szereti a kólaízt, mert olyan, mint a kanalas orvosságé?

@adg:
A mai bolti tejek is megalszanak. A dobozosok is, ha nem tartós, hanem friss tejek. Rendszeresen készítek ilyenekből aludttejet. A 3,6%-os tejből készülteknek alig van savó az alján. Finomak.

@élhetetlen:
A lecsókolbász valójában húsipari hulladék, de az régen is az volt.

]{udarauszkasz 2019.09.30. 06:02:14

Ha ez a rengeteg edesitoszer nem lenne mindenbe beletolva, talan egeszsegesebbek lennenek a maiak is. Ausztriaban jarva: Halsalata, majonez, ketchup, szorpok, edessegek, asvanyvizek, gyakorlatilag MINDENBEN edesitoszer van. Meg talan a grillbrikettben is:D
Durvan atestek a lo tuloldalara, es meg jo mergezo is, nembaj, a gyogyszeripar meghalalja...

Közbiztonság Szilárd 2019.09.30. 06:02:27

@élhetetlen:
Jégkrém volt az inkább, nem?
A 70-es években az oroszoknál kurva jó jégkrémek voltak, az akkori magyar kínálathoz képest is, és nemcsak vaníliás, hanem csokis is, mindkettőből volt mogyoróval megszórt csokibevontú változat is, hengeres formában (de fanyél nélkül). Mind finom volt. És még magyar szemmel is rohadt olcsó, 2-3 kopejka, ha jól emlékszem.

Közbiztonság Szilárd 2019.09.30. 06:02:52

Ha már a Sztár üdítőről szó van, a legjobb tonik, amit valaha ittam, a Sztár tonik volt.
És mivel akkoriban azért már lehetett kapni bőven másfajtákat is (Schweppes, Canada Dry és társai - Kinley még nem volt, de az sem jobb, ugyanarra az édesszájú amerikai közönségre lett kitalálva), nem emlékekre kell hagyatkoznom, azokhoz képest, akkor volt jobb. Sokkal.
És nem volt úgy telekúrva szénsavval, hogy már ivás közben az orrodon jött ki, utána meg fél óráig böfögtetett, mint a mostani tonikok.
Narancsból egyébként nem a Sztár volt a menő, hanem a Róna.
És volt egy Kristálykeserű névre hallgató tonikszerűség, az messze vert minden más üdítőt, hazait és külföldit is. Sajnos, a rendszerváltással az is megszűnt.

De a csokik is jobbak voltak, nem ennyire émelygősen édesek, mint most, vagy mint a nyugatiak. Akkor is volt már összehasonlítási alap, Bécsbe azért a 80-as években már ki lehetett menni. A Mars és társai érdekesek voltak - egyszer. De a magyar csokik jobbak voltak. Aztán a csokigyárakat is megvették a nyugati cégek, és ugyanaz a szar, émelygősen édes vacak lett a haza csoki is, az is, aminek a nevét meghagyták (Tibi stb.), a Forma-1 szeletről nem is beszélve, ami ehetetlen lett a receptmódosítás után.

élhetetlen 2019.09.30. 06:03:23

@Segna: Cukros zsíros kenyér. Engem nem riaszt az emléke. Ha ideér a sütött zsír, amit a barátnőm már két hónapja elfelejt megvenni, így kb. 55 év után újra meg fogom kóstolni. És, ha sós kaja kellett, jött a mustáros zsíros kenyér. Persze, akkor még a nagyanyám sütötte a kenyeret, és az magában is jó volt.

élhetetlen 2019.09.30. 06:03:46

@arncht: Ezt értem, bár nem voltam napközis, csak a tízperces szünetbeli sportolást nem. A tíz percbe legfeljebb a hógolyózás fért bele télen.

the real fogash 2019.09.30. 06:04:36

@opati666: pedig az osztrák sokkal jobb. Sajnos a Lajta választóvonal ebben is, a nyugari az répacukorral, a magyar meg izoglükóz-sziruppal (kukorica-cukor) készül. Más az íze és jobban is hízlal.

Amúgy nekem a tejtermékek, a hús- és a pékáru nyomorodása a legfájóbb.
A tejszínnek az a lényege, hogy minél zsírosabb legyen, így lehet habbá verni (habverővel, olyan habbá, ami nem esik össze 5 perc alatt), így lehet krémlevesek krémesitésére használni.
Egy szárazkolbász (gyulai) legyen száraz, ne legyen 45% víztartalma! Egy pata negra, serrano vagy parma sonka 3-5 ÉVET érik és szárad, mielőtt boltba kerül. Magyarországon egy nagyüzemi “parasztsonka” jó, ha 3-4 napot pácolódik, 1-2 hét alatt hűtőben is megnyálkásodik, kipenészedik. Egy osztrák parizert miért lehet papírvékony (1mm-nél vékonyabb) szeletekre szeletelni? Egy magyart miért nem?
A kovászos kenyér miért feláras extra? A reggeli zsemle/kifli/bukta miért szárad kőkeményre délután 3ra?
Szarral etetnek bennünket... :(

Dikusz 2019.09.30. 06:04:48

Jó sokat kommentelek, de jó a téma!:)
Volt két olyan termék, ami már biztos feledésbe merült: A citrom-. és eperhab (kis kockaalakú műanyag dobozban). Bár szerintem egyáltalán nem tartalmazott se epret, se citromot, de igen finom, könnyű desszert volt. A másik meg az eredeti Danone túróhab. Rengeteg hasonló van már, különböző gyártóktól, de tényleg sokkal jobb volt a régi, és nem, nem az idő szépíti meg az emlékeket...

Dikusz 2019.09.30. 06:04:55

@élhetetlen: Pilóta keksz most is van, bár úgy tudom nem itthon készül. Bár nem éri el a régi minőségét, de messze meghaladja a ma kapható hasonló termékekét.

Dikusz 2019.09.30. 06:05:02

@adg: A Viola volt a fiam kedvence! :) Zselés csokis finomság, én is nagyon szerettem.

Dikusz 2019.09.30. 06:05:09

Amikor először ittam Coca-colát, majd' kidobtam a taccsot! Teljesen olyan íze volt, mint a Fagifornak, amit köhögésre adtak a gyógyszertárban.

Dikusz 2019.09.30. 06:05:15

@Blindmouse: Hát még az a szovjet pálcikás fagyi, amit először a BNV-n vettek nekünk a szüleink... :)

Dikusz 2019.09.30. 06:05:29

@élhetetlen: Tökéletesen egyetértek, se édességben, se üdítőben (Márka, Sztár, Traubi) nyomába sem érnek a réginek a maiak. A Márka meggy kifejezetten borzalmas most, olyan mintha körömlakkot nyalogatna az ember. És még egy, ami nagyon hiányzik, Talán ismeritek: A Kristály Keserű.
A csokik fajtáit -te biztos emlékszel rá- ne is említsem... Pár belőlük (a fiatalok azt sem tudják volt-e ilyen): Balaton-kocka, Úttörő-, Pajtás szelet, Korfu, Ferke, Rumos-szelet, Vadász szelet, stb.
Amit meg kifejezetten ritkán lehetett kapni, az az Arany/ Ezüst kocka volt. A '70-es évek végén a Corvin mozinál (az Édességbolt mellett), az árkádok alatt voltam eladó egy dohányboltban. Ha nagyritkán kaptunk belőlük, akkor már megvoltak a törzsvevők, akik vitték az Aranydesszertet.:)))

Dikusz 2019.09.30. 06:05:40

@CSOKKI MÁLNA: Nekem a legjobb hamburger volt az Astoriánál kapható, azon a helyen volt, ahol most a városnéző busz lakozik.:) Utána a Móriczon volt a legjobb, most újságosbódé van a helyén.
Viszont hadd tegyem hozzá, akkortájban óriási balhé (talán emlékszik rá valaki) volt abból, hogy állítólag kutyahúsból készítették a hamburgert, csomó bódét be is zártak egy időre (az Astoriánál lévőt is).

CSOKKI MÁLNA 2019.10.01. 12:53:11

@Dikusz: Ez a hülyeség a kínaiakkal kapcsolatban is elő szokott kerülni..Mi a nyugatinál hambiztunk gyakran gyerekkoromban, miután kijöttük a Kossuth moziból..

Blindmouse 2019.10.01. 12:53:25

@Dikusz: a citrom/eperhabot említettem én is. azon a kettőn kívül volt ugye a krémtúró mazsolásvaníliás szigorúan, meg asszem a túrókrém, hasonló név de más cucc, aminek az alján volt az édes lekvár,és össze kellett keverni, mindig leettem az egyharmadát keverés nélkül hogy utána töményebb legyen. :)

a szovjet jégkrém nincs meg, a kispoharas leót imádtam, kaptál hozzá pálcikát is hogy megehesd. :)

Meg volt még valami cukorka amire kb senki sem emlékszi, szerintem valami kukoricapehely golyók lehettek csokibamártva, és ilyen téglatest formájú papírdobozban volt, ami buszt, villamost, mentőautót, tűzoltót mintázó festéssel volt, ergo nasi után simán játszottál a dobozával, meg gyűjtötted őket. :)

Közbiztonság Szilárd 2019.10.01. 12:53:48

@the real fogash:
Á, hízlalni nem tud, mert nincs olyan magyar szó. Olyan van, hogy hizlal.
Az megvan, hogy a serrano sonka valójában = hegyi sonka? Ha a jamón serrano egyik felét lefordítjuk, a másikat miért nem?

"Egy osztrák parizert miért lehet papírvékony (1mm-nél vékonyabb) szeletekre szeletelni? Egy magyart miért nem?"
Itt a helyi boltban sikerülni szokott. Géppel.
Amúgy nagyrészt egyetértek.

@Dikusz:
A Kristálykeserűt fent már lestipistopiztam. :-)
De csokiszeletek voltak olyanok is, mint az Úttörővasút meg a (barackmagos) Marika szelet.
A hamburger jó volt a Luther utcával szemben lévő bódéban is, most valami irodaház van már a helyén. Bár igazából se azokat, se a mostaniakat nem szerettem, nem vagyok nagy hamburgerevő. Volt egy darabig Wendy's az Oktogonon, ott volt négyszögletes hús a kerek zsemlébe (vagy mibe), de az is inkább érdekes volt, mint jó.
Viszont a töltött sült krumplijuk (jó nagy egész krumpli félbevágva, a hasadékba sajt stb., és úgy megsütve), az király volt.

CCnick 2019.10.01. 12:54:01

@the real fogash: "Egy szárazkolbász (gyulai) legyen száraz, ne legyen 45% víztartalma! Egy pata negra, serrano vagy parma sonka 3-5 ÉVET érik és szárad, mielőtt boltba kerül. Magyarországon egy nagyüzemi “parasztsonka” jó, ha 3-4 napot pácolódik, 1-2 hét alatt hűtőben is megnyálkásodik, kipenészedik. Egy osztrák parizert miért lehet papírvékony (1mm-nél vékonyabb) szeletekre szeletelni? Egy magyart miért nem?"

Mennyibe kerül a serrano/pármai sonka és mennyibe a magyar nagyüzemi? Egy bablevesbe főzni/sonkás tojásba sütni/föttsonkának tormával és főttojással fontos, hogy 5évet száradó 0% víztartalmú sonkából készüljön? Párizsiból se 400ft/kg csirkebőr+szója fajtát vedd és máris ehetővé válik.

CCnick 2019.10.01. 12:54:08

@élhetetlen: "Ha ideér a sütött zsír, amit a barátnőm már két hónapja elfelejt megvenni"

Próbáltad már azt a trükköt, hogy veszel szalonnát és kisütöd belőle a zsirt?

CCnick 2019.10.01. 12:54:19

@Blindmouse: " a pohár aljára elég volt egy kicsi, most meg a pohár felét feltöltöd a szörppe"

próbáld ki a Penny sajátmárkás szörpjeit, 400/l párhetente akciózzák 300 körülre, jelentős a gyümülcslétartalma, cukorral készül és finom.

CCnick 2019.10.01. 12:55:01

@adg:" Es megaludt a bolti tej. A mai tejek ebren maradnak az orokkevalosagig. "

Basszus, a tejipar évtizedekig küzdött, hogy a tej ne savanyodjon meg mire hazaért a dolgozó vele, kiirtották belőle az erjesztő baktériumokat nagynehezen, erre a dolgozó elkezd sírni, hogy a tej nem savanyodik meg mire hazaér. Ha altatni akarod a tejet tegyél bele vissza némi élőflórát (kis joghurt vagy kefir) és az uht tej is megalszik, jó meleg időben 1 nap alatt.

élhetetlen 2019.10.02. 06:04:09

@Dikusz: És volt valami fele barna, fele fehér szelet, de már nem tudom a nevét.

élhetetlen 2019.10.02. 06:04:40

@Közbiztonság Szilárd: Te biztosan jobban tudod. Az utcai árusokról írtam, és nekem a tölcsérbe rakott két gombóc, az fagyi, neked lehet jégkrém. Télen a néni is vastag kesztyűben mérte, és nem szórta meg mogyoróval, nem mártotta csokiba sem.
A lecsókolbász húsipari hulladék. A pick szegedi “sertéshús (61%), víz, sertésszalonna, sertésbőrke, csontokról mechanikusan lefejtett sertéshús, részlegesen zsírtalanított zsír-és kötőszövet, stb.). Szoktam oldalast sütni. Egy réteg hús levágható a csontról, de én meg szoktam enni a csontok közötti húst is, úgy hogy mechanikusan (késsel) lefejtem a húst a csontokról. Sertésbőrke? Imádom a körömpörköltet is. Kötőszövet? Egy család, akik borjakat nevelnek, és időnként vágnak. Míg kapcsolatba nem kerültem velük, a bocik lába térdtől lefele ment a szemétbe. Hulladék. Aztán én kértem, megnyúzatták a hentessel, én meg küldtem egy fotót a púpozott tányért rántott borjúlábról.

élhetetlen 2019.10.02. 06:04:47

@CCnick: Gondolod, hogyha zsírért nem tudok lemenni, akkor szalonnáért igen? De azért kösz a trükkös tippet.

WildBear 2019.10.02. 06:05:43

Tényleg kezd már átmenni össznépi rinyálásba!
MINDENT meg lehet venni ma is, jó minőségben, csak ne a legolcsóbb termékeket keresd!
Sonka, kolbász, tej, túró, tejtermék, stb.
Párizsi: Wiesbauer.

Egyszerűen a régi, "standard" minőség mellett megjelent a "tescogazdaságos" IS, de attól még ugyanúgy vehetsz jót!

A tej meg azért nem alszik meg, mert ultrapasztörizált. Pont azért, hogy ne aludjon meg.

CCnick 2019.10.02. 18:31:00

@élhetetlen: Bocs de az egészségi állapotod nem volt része a kommentednek, a mozgásképtelenségen kivül n+1 egyéb (és gyakoribb) oka lehet annak, hogy valaki sültzsirt hozat.

Közbiztonság Szilárd 2019.10.10. 06:28:05

@CCnick:
Nem lesz ugyanaz, mintha a frissen vágott hízóból nagy tömegben sütöd ki. Rossz persze nem lesz, csak más lesz az íze.

A tejbe nem kell venni semmit, megveszed a NEM TARTÓS tejet bárhol, és kiöntöd, megalszik (hidegben nem biztos, de lakásban, szobahőmérsékleten simán).
Persze nem 1,5%-ost vegyél, mert az színezett víz, nem tej.

@élhetetlen:
Ilyen volt a Kapucíner (kávés-csokis-tejszínes) meg a legelején talán a Foma-1 (kókuszos-csokis és talán még rumos is) szelet is.

Bocs, ha erre gondoltál, csak sokan keverik. Én az oroszoknál jó fagyit nem ettem, a jégkrémjeik viszont verték a magyarokat.

Ez a "mechanikusan lefejtett hús" kissé félrevezető, valójában a "mechanically separated meat" hibás fordítása, és azt jelenti, hogy a csonton rajtamaradt foszlányokat, főleg inakat géppel lecsiszolják. A húshoz nem sok köze van.
Szerintem is mechanikusan fejti le a hentes is, csak az angol mechanically szó mechanikusan fordítása egy sima leiterjakab, valójában azt jelenti, hogy géppel, gépi úton. Ahogy a mechanic sem mechanikus, hanem gépész.

Neked egyébként az a hobbid, hogy mindenen megsértődsz?
Az internet ehhez remek hely, kiélheted magad.

@WildBear:
A Wiesbauer elég szar minőséget gyárt mindenből. Itt a boltban sokszor csak az van, ha ráfanyalodom, mindig megbánom.
Párizsiban a Pick Nosztalgia sorozata verhetetlen. (Csak azt itt ritkán lehet kapni.)
(A virslijük viszont a zsíros szivacs szinonimája.)

Csak a tartós tej nem alszik meg. A friss tej néven árultak (amit hűtőben tartanak a boltban), azok simán.

CSOKKI MÁLNA 2019.10.10. 06:28:19

@Segna: Jóval kevesebb volt. a manipulált élelmiszerek miatt van egyre több, plusz az elkényeztetés miatt..Van olyan fiatal, aki sült krumplin meg sajton kívül semmilyen szilárd ételt nem hajlandó megenni..

CSOKKI MÁLNA 2019.10.10. 06:28:29

@WildBear: Ehhez képest a nagy márkák rendre megcsúsznak a különféle vakteszteken az Aldi, Auchan és társai saját márkás termékeivel szemben..

Dikusz 2019.10.10. 06:28:40

@élhetetlen: Az a Korfu volt, kakaós-tejszínes, az Arany-kocka pedig kávés-tejszínes.

Dikusz 2019.10.10. 06:28:52

@Közbiztonság Szilárd: A '70-es évek hamburgere nem olyan volt, mint amit te ismerhetsz. Régen a hamburgert a buci sós változatába tették, az legalább ehető volt:)

Dikusz 2019.10.10. 06:29:01

@Blindmouse: Nem a Pufi cukorral bevont kukoricagolyóra gondolsz?

Közbiztonság Szilárd 2019.10.11. 05:22:42

@Dikusz:
Ne bassz, tényleg?
Szerinted amiről én beszélek, az mikor volt? Az említett bódékat valamikor a 80-as évek végén vagy a 90-es évek legelején bontották le.

Dikusz 2019.10.12. 14:29:09

@Közbiztonság Szilárd: "Szerinted amiről én beszélek, az mikor volt?" - nem tudom, mivel nem írtad le, igaz én sem...:)))
Én a '70-es évek elejéről beszéltem, a Wendy's-ről (ebből gondoltam, hogy fiatalabb vagy) akkor még azt sem tudták, hogy eszik-e, vagy isszák.

kolomparlole1114 2019.10.13. 17:39:35

@WildBear: Lehet, de ma már a prémium terméknek a nevét se ismerheted meg, mert nem tartják a boltok polcon, max ilyen-olyan kézműves helyek a Rózsadombon.

kolomparlole1114 2019.10.13. 17:39:52

@Dikusz: Pilóta van, de olyan kesernyés az íze, a régi papírdobozos nem volt ilyen szar, az sokkal édesebb, mellékízmentesebb volt.

konyhalal.blogcdn.p3k.hu/files/2015/01/image38.jpg

kolomparlole1114 2019.10.13. 17:40:11

@WildBear: Ez nem igaz, nem mindent lehet megvenni. Kenyeret, zsemlét pl. nem. Max a "kézműves" pékségekben, ami kizárólag a pesti belvárosi bulinegyedre korlátozódik, de ki lakik arra? És ma már a Csabai / Gyulai is köpködős, pedig az nem teszkós (volt).

kolomparlole1114 2019.10.13. 17:40:26

Legjobb persze a lengyel kréker kesz volt, azt valahogy egyik mai se tudja utánozni.

i.pinimg.com/originals/35/6b/d3/356bd3dd1d5a9a7ba853e1372ff52d0a.jpg

kolomparlole1114 2019.10.13. 17:40:51

A Gyulai kolbi nemcsak zsírosabb volt, de nem volt olyan köpködős mint ma (tele van hányva csont és porc darabkákkal, régen még a párizsiban se volt, nemhogy ilyen márkás cucban).

De leginkább a "kommunista" kenyér és zsemle hiányzik. Feleakkora volt mint a mai, de 2x olyan nehéz. Ma meg a legújabb divat szerint már a lufikenyér is kocsonyás állagú, a kenyérszelő kés elől ide-oda nyaklik, nem lehet vágni, csak nagy darabokban cincálni, és puha, vizenyős az egész. Az E disznótáp alapanyagba beleszórt betűk hadáról nem is beszélve. Régen a kenyér kérge az kéreg volt, nem kocsonya.

kolomparlole1114 2019.10.13. 17:41:09

"tejből lefelezett"

Magyarul: lefölözött. Nem kell minden ö betűs szót vidékinek gondolni, és "pestiesíteni" e betűvel.

sosemkopel 2019.10.19. 21:27:56

Hát én itt lakom, nem annyira messze a híres Gyulai Kolbász gyárától, még közelebb pedig (a falu határában) egy mangalica-sertéstelep van. Egyik ott dolgozó barátom elmondása szerint innen viszik Spanyolországba a fél röfiket. És mi lesz ott belőlük? Természetesen Serrano sonka. Az a híres. :-D eredeti spanyol, természetesen, hiszen ott érlelik. Minőségi cucc nálunk is terem ;-)

inebhedj - szerintem 2022.05.18. 08:57:24

@kolomparlole1114:

Sajnos a kézműves pékségekben készülő termékek jórésze (urambocsá többsége) semmivel sem jobb, mint a nagyipari termékek, csak éppen másképp rossz. Hasonló a helyzet a kézműves fagylaltokkal, sörökkel, stb.

Szóval én nem vagyok teljesen boldog attól, hogy a kőművesek, hidegburkolók nekiálltak kenyeret sütni, meg sört főzni, ráadásul így nem lehet találni szakikat sem, akik megcsinálják a fürdőszobádat, és kevéssé boldogít, ha a vízvezeték-szerelő inkább kiszáll hozzám tortát sütni.

Egyébként nem, egyáltalán nem jelenthető ki, hogy a ma kapható termékek általában egészségesebbek, minőségibbek vagy legalább finomabbak lennek, mint a Kádár-rendszerben, ez az általánosítás egész egyszerűen csúsztatás.
süti beállítások módosítása