Tó-retró

Az előző évtizedek legnagyobb, pesti vonatbalesetei

2020. július 10. - drkardos

Vasúti kocsi a körúton, katasztrófa a Boráros téren és kamionborítás az Örsön. Balesetek a 60-80-as években.

 vonatbaleset1.jpg

Amikor jobbról bevág a vasúti kocsi... Baleset a Nyugati pályaudvaron.

Fotó: Fortepan/ Magyar Rendőr

 

Bár balesetek mindig történnek, az előző rendszerben a látványos vonatbalesetek (ide értve a Helyiérdekű Vasútat vagyis a HÉV-et) jóval gyakoribbak voltak. Itt most nem a gázolásos balesetekről beszélünk, hanem az emberi mulasztás és a technológia elmaradottsága okozta, épületeket rombadöntő katasztrófákról. Persze a felsorolásból sokan fogják hiányolni a 2004-es, Baumgartner autószalont elsöprő haváriát, ám  most csak az emberszállítására kialakított szerelvények eseteit gyűjtöttük össze, ott pedig tehervagonok tettek látogatást az épületben. Nézzük hát húsz év legnagyobb pesti vonatbaleseteit.

            Nem nehéz elképzelni, hogy az a néhány autós, aki 1962. októberében 4-én, 14.21-kor  a Nyugati (akkor Marx) téren a Margit-híd felé haladt, mennyire csodálkozhatott, amikor jobbról, teljesen szabálytalanul próbált bevágni eléjük egy vasúti kocsi! Történt ugyanis, hogy a pályaudvar IV-ik vágányára toltak be egy üres szerelvényt, mely tíz kocsiból állt. A későbbi vizsgálat megállapította, hogy a vagonok nem voltak megfékezve, így a mozdony lassításakor elszakadtak attól és 30-40 km/h-ás sebességgel, önálló városnézésre indultak.

A brutális súly ellen a peron végi baknak esélye sem volt, így a legelöl haladó (4010-es számú) pullmankocsi végig futott a peronon, majd a pályaudvar üvegportálját szinte felrobbantva a Teréz (akkor Lenin) körúton állt meg. Hogy csupán egyetlen sérülés történt (egy arra járó hölgy szenvedett könnyebb sérüléseket), az elképesztő szerencsék egész sorozatának köszönhető. Egyrészt a csütörtök délutáni forgalomban szinte alig lézengtek a pályaudvar előtti járdán, így sem a kocsi, sem az üvegszilánkok nem találhattak el több embert. Emellett a szerelvény mozgási energiáját annyira felemésztette a peron betonjának felszaggatása, hogy az említett kocsit már az úttest szélén található járdaszegély is megakasztotta. Ha a vonat továbbsiklott volna, akkor valószínűleg néhány autós és sok – a szemben lévő megállóban – villamosra váró utas eshetett volna áldozatul. Sajnos a következő esetnél Fortuna istenasszonynak másutt lehetett dolga...      

vonatbaleset2.jpg

Fotó: Index.hu

 

            Hátborzongató, hogy tizenhat évvel később újra egy csütörtöki nap hozott egy túlfutásos balesetet, ám ekkor még a szerencse sem tudta megakadályozni a csepeli HÉV valaha volt legnagyobb katasztrófáját. Aki járt 1978. április 13 előtt a Boráros téren, az talán emlékszik, hogy a HÉV végállomása akkor még a sínekkel szemben várta az utasokat. Azon az esős délutánon sokan zsúfolódtak össze az állomásépületben, és sokuknak egyetlen szerencséjük az volt, hogy a szerelvény a szokásostól eltérő, távolabbi vágányra futott be. Ezt látva ugyanis elindultak a peron irányába, így ők már nem találkoztak az épületbe csapódó kocsival. Sajnos 31 emberen ez a kis szerencse sem segíthetett, ugyanis 18-an meghaltak (16-an a helyszínen, ketten a kórházban) és 13-an megsérültek a borzalmas balesetben. Bár ebben az esetben műszaki hibát is megállapítottak, a két(!) motorkocsivezető mégis több, mint 3 éves börtönbüntetést kapott.

            Kettejük közül a fiatalabbik csak három hónapja kapta meg a motorkocsi-vezetői engedélyét, így amikor észrevette (már a csepeli végállomásról indulva!), hogy nem termel féklevegőt a szerelvény, nem tudta, hogy mit kellene tennie. Az utolsó, szabadkikötői állomáson már annyira fogytán volt a féklevegő, hogy a peron után, a szabad pályán tudta csak megállítani a szerelvényt. Ezt észlelte a másik, szabadnapos vezető, aki a fülkébe lépve kérdőre vonta kollégáját. Amikor meghallotta, hogy (a vészfék működése miatt) sem felgyorsítani, sem fékezni (a levegő fogyása miatt) nem tud rendesen, átvette az irányítást. A megállóban az ajtó nyitás-zárás az utolsó légtartalékot is felemésztette, így az egyébként hibás vészfékű) szerelvény az utolsó két kilométeren már megfékezhetetlenül robogott. Utolsó próbálkozásként a rutinos vezető még megpróbált vészsíppal jelezni, de ekkora már annak működtetéséhez sem volt elegendő levegő! A brutális baleset után építették át a váróhelyiséget a sínnel párhuzamos helyre, hogy ilyen eset több ne fordulhasson elő...

vonatbaleset3.jpg

Az Örs vezér tér madártávlatból, középen a karambollal

Fotó: Fortepan/ Urbán Tamás

            Az utolsó katasztrófa, mely 1982. május 21-én, pénteken történt az Örs vezér téren, több szempontból is kilóg ugyan a sorból, de mégis ide illik. Ekkor is HÉV szerelvény szenvedett balesetet, óriási volt az anyagi kár, és az ok újra csak az emberi nemtörődömség. Igaz, hogy ebben az esetben nem a BKV munkatársai hibáztak, hanem az a kamionsofőr, aki a tilos jelzés ellenére a szerelvény elé fordult. Bár egy kamion jelentős tömeggel bír, a szerelvény ellen nem lehetett esélye. Persze mondhatta, hogy az ember nem számít egy HÉV-vonatra a végállomástól távolabb, a Fehér út kellős közepén, ám a szerelvény éppen garázsmenetben volt, így a végállomást a BNV felől közelítette meg, keresztezve a főutat (amit a közlekedési lámpa tiltása jelzett a sofőrnek is). Bár sok ilyen karambol történt és történik ma is, ez az eset mégis emlékezetes marad, mivel a felborult kamion beszakította az aluljáró korlátját és kevés híján a lépcsőn sétáló gyalogosokra zuhant.

vonatbaleset4.jpg

Fotó: Fortepan/ Urbán Tamás

 

Ugyan ez végül nem történt meg, de hárman (két BKV dolgozó és a kamionsofőr) így is megsérültek. Ráadásul sikerült közel négymilliós kárt is összehozni, ami akkoriban sem volt aprópénz.     

További érdekes sztorikért, nettó-retró életérzésért látogassa meg facebook oldalunkat! 

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr8015993242

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lcka 2020.07.15. 11:09:40

Ehhez már kicsit régebbre kell menni, de a sorba beleillik a Déli balesete is, itt a fordítón szaladt túl az egyik szerelvény:

www.lococlub.hu/baleset.php?id=21
süti beállítások módosítása