Tó-retró

A balatoni nyár kellékei a hetvenes években

2018. május 02. - drkardos

Nyaralás az olcsó SZOT üdülők, a csíkos campingszékek és drága borjúcsülkök időszakában, utasellátóval és MK-27 magnóval.

 strandcikkfo.jpg

Forrás: Fortepan/ Urbán Tamás

 Folytatás

 

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr6913846652

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Visceroid 2018.05.02. 18:47:02

A képekből is látszik, hogy ez a csúnya kommunizmus/szocializmus mekkora rossz volt. Most szerencsére már nincs ilyen, tehát mindenki jól él! Milyen szerencse, hogy azok a vészterhes idők elmúltak, amikor "az ország vezetése nagy hangsúlyt fordított arra, hogy a dolgozó nép évente legalább egyszer jól megérdemelt pihenést (1 vagy 2 hetet) tölthessen valahol, elsősorban a Balatonon". Soha többet ilyet!

bioLarzen 2018.05.02. 18:47:15

"A Budapesti Rádiótechnikai Gyár (BRG) terméke maga volt a szocreál ipari formatervezése Mount Everestje, a maga fekete (vagy békazöld) testével és rikító sárga gumigombjaival."

Ahiperpontosság kedvéért: narancssárga gumiborítás volt az :)

www.poptarisznya.hu/wp-content/uploads/2014/07/BRG-MK-27-2.jpg

Egyébként, tökéletes hangulatlearás :)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.05.02. 18:47:19

"Egy éjszaki SZOT szállás ára egy pohár italért. Hja, jobban kellett volna építeni a szocializmust!"

Egy pohár ital áráért megszállhattál egy éjszakára egy SZOT-üdülőben. Annak az épülő szocializmusnak voltak részsikerei.

Nem kell a fanyalgás.

A gumimatracot szerintem némiképp túláraztad.

drkardos 2018.05.02. 18:49:02

Androsz: Az árak eredeti hirdetésekből lettek kiemelve. Persze lehet, hogy egy idénnyel később vagy korábban más volt az ára.

vackor1 2018.05.02. 19:29:48

A cikk az jó :) , de az első kép a siófoki Európa ( nagy ) szállónál készült ha jól tévedek és a második szálloda sem egy tipikus SZOT-üdülő .. :))) ( Füreden az Annabella , Marina ? )

drkardos 2018.05.02. 19:32:36

Vackor1: Ahogy mondani szokták: a képek csak illusztrációk. A hangulat lefestését szolgálják :) A második szállodás képen például ott vannak azért a kempingszékek.

teéjesenmindegy 2018.05.02. 19:39:14

@Visceroid: Leharapnád a saját karod, ha most egy olyan üdülőben kellene eltöltened 2 hetet.

fuszujka 2018.05.02. 20:00:38

@Visceroid: igen, köszönjük szépen, hogy egy életre eladósították Magyarországot.

vackor1 2018.05.02. 20:21:48

@drkardos: Nem kritika volt , csak észrevétel , ha már SZOT beutaló van leírva és a SZOT életérzés.. Nos, ezek pont nem azok , ezekbe a szállodákba - mert a cikkben említett az inkább üdülő volt - a hanyatló Nyugat állampolgárai és az itthoni kivételezettek jártak , de az tény, hogy szállásokat illusztrál és egy bizonyos hangulatot is remekül lefest , bár vélelmezem , hogy főleg annak a korosztálynak , amely képviselőinek vannak személyes emlékeik abból a korból .. :)
Félreértés elkerülése végett : a cikk jó , valószínűleg ez ellen még Csöpi sem tiltakozna, drKardosdr ... :)

drkardos 2018.05.02. 20:22:58

Vackor1: Na tessék! Lebuktattad a "művésznevem" :)

Kopasz Szuzukis 2018.05.02. 20:26:15

Szkif-sátras utánfutó a módosabbaknak. Egyébként ERMAK 4 személyes vászonsátor - made in CCCP - ára 1250Ft. Cserébe kb. 30 kiló szárazon. Eső után 60.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.05.02. 20:46:00

@drkardos: Én inkább arra gyanakszom, hogy ha a hirdetés kora stimmel, akkor esetleg nem matracra vonatkozott, hanem a merev, nagy testű, puha fenekű "mentő"csónakokra, evezővel. Persze sok függ attól, hogy a hetvenes évek elején vagy végén járunk. A part menti, strandokra vezető sétányokon mindig volt egy csomó kisbolt és bódé, ahol fürtökben lógtak a gumilabdák, vízipisztolyok, úszógumik, kishajók és mindenféle más látványosságok, egy órát is el lehetett tölteni a nézegetésükkel.

A Pálma matracoknak nemcsak a szaga, hanem az íze is feledhetetlen volt, máig érzem. :-)) Épp nemrég gondolkodtam azon, hogy vajon mennyi szennyet nyelhettünk le a felfújásukkor... Régen volt, akkor még az allergia sem volt feltalálva. :-]

molyos1 2018.05.02. 20:57:50

A cikk szerzőjének életkorára lehet következtetni, hogy az MK-27-ről ír. Az élemedettebb korúak kazettása az MK-21 volt, ami megjelenésével maga volt a menőség 2300,- Ft-ért. (Kivezérlés mérő is volt rajta!!) Lehetett hálózatról és elemmel is működtetni az adapter és az azonos alakú elemtartó cserélgetésével.
Egy apró megjegyzés: A péksütik évtizedekig 40 fillérbe kerültek. Üdv.

Alexease 2018.05.02. 21:06:42

Regi "szep" idok! :) Ingyen szodagep, 50filleres fagyi, talan 3,50 volt a jegkrem; lengo teke, rex, snapsz, ulti :)))

Nekem meg megvan a Sokol-403, bortokkal, mukodik, es megvan a Szmena-8 fenykepezo is (az barna tokkal):P

Es ami jonak szamitott, azota mukodik egy 1974-es Sanyo Flipclock radios ebreszto ora. A ma napig hasznalom! Pedig motor van benne, ami ejjel-nappal forog, es lapozza a szamokat. Meg vilagitas. Regen azert tudtak valamit:P

Urb 2018.05.02. 21:07:03

@fuszujka: Azon már régen túl vagyunk, találjatok ki újabbat.

2018.05.02. 22:04:56

"szalámis zsemle 3,20-ért, 10 dkg virsli, mustárral 6,80-ért, míg a leöblítéshez szükséges narancslé itt már csak 4,10-be fájt. Az átlagban 2000 forintos fizetések mellett ezek bizony meglehetősen borsos árak."

Az átlagosan úgy 150000 melós nettókhoz képest
most mintha még borsosabb árak lennének... sajnos.

nyerafidesz 2018.05.03. 05:46:33

Lemenni a Balatonra egy Wartburggal a SZOT vagy a gyári üdülőbe maga volt a mámor. Peca (Balaton márkájú, vagy épp kelet-német üvegbottal), ismerkedési est és búcsúest, sétahajókázás, csónakázás, és mindenhol a parton sült keszeg, kovászos uborka, és málnaszörp.
Most hekket adnak a Balatonon, aranyárban. Sőt, pár helyen már így kínálják, hogy "Balcsi hekk". Anno tudtuk, hogy sovány kis nyomorunk miatt örvendünk, de az az igazság, hogy most ugyanez van, csak nem tudunk róla.

tlantos 2018.05.03. 05:46:41

@Alexease:
Nekunk Toshiba volt.
Ilyen:
i.ebayimg.com/images/i/152076797350-0-1/s-l1000.jpg

Illetve szerintem meg is van. Csak at lett hangolva az akkori keleti urh-ra, igy manapsag nemigen hasznalhato

teéjesenmindegy 2018.05.03. 05:46:53

@nonolet: Szorozgassál szépen. Most a netto 200e, szóval pont százzal felszorozhatod az akkori árakat. 410 Ft ot senki nem adna ki mostanság 2 deci jaffáért.

Alick 2018.05.03. 05:47:04

A Barum felfújható gumikajak is nagy szám volt anno, a kétszemélyessel pár km-re bemerészkedünk a tengeren is.

2018.05.03. 08:56:06

@teéjesenmindegy: zuhanyozni lehetett, a Csepel Művek üdülőiben az ágyak sem voltak rosszabbak, mint egy mai ***-ban, sőt... a szoba meg kb. ennyire kellett, mert ébredéstől lefekvésig a szabadban voltunk.

2018.05.03. 09:18:56

Tetszik a szerző kicsit ironikus, élvezhető stílusa. Egyben adaptálható lenne egy dokumentumfilm aláfestő szövegének. Narrátor mondjuk Szankay István, kritikusabb hangvétel esetén Benedek Miklós :)

teéjesenmindegy 2018.05.03. 10:07:57

@hullajelölt88: Aham, a te igényeid gondolom pont ugyanazok mint akkoriban.
Semmi hűtő, klíma, lapostévé, szauna szoli jacuzzi.

Szelid sunmalac 2018.05.03. 10:08:11

Azert az Annabellabe nem mehettek a nep egyszeru gyermekei. Azok inkabb, mint mi is, pl. a Csopaki SZOT vagy KISZ udulobe jartak. Almodni sem mertunk mi
Annabellarol.

Passiflora Incarnata (törölt) 2018.05.03. 10:08:20

@fuszujka: hazudsz!

citrix 2018.05.03. 10:27:25

A péksüti 40 fillér, fél tej 3.- Ft, fél kakaó 3,60 -Ft volt a boltban. Nyáron jó eséllyel már meg volt püffedve, lyukas is lehetett amivel összecsöpögtette a többit. Boltilag oda volt készítve egy kétes állapotú nedves rongy is... SZOT üdülő, gondnok, tükrös paplan, turnusokban étkeztetés, tv a hallban. Amíg világ a világ addig ez így lesz, ezt éreztette a rendszer. Aztán egyszer csak zsupsz, ment a kukába minden.
Ui.: a balatonfüredi Annabella hotel kifejezetten a hanyatló kapitalistáknak épült a Marinával együtt. Az árszínvonal, az ötcsillagos kategória nem a magyar munkásosztály anyagi lehetőségeire volt kalibrálva és persze a dajcse márkát, dollárt is szerette a rendszer, valamiért jobban bíztak benne. A nyolcvanas évek legelején családilag ebédre beültünk a kapitalisták közé, filézett pisztrángra. Isteni volt, szerencsére elfogadták a HungarHotels bónokat :-)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2018.05.03. 11:18:36

Tó Tour

Balatonnál van a Tó Tour
Utazási iroda.
Egyik tulajdonos, Tót úr
Érni délben bír oda.

Míg felébred, társa, Pest úr
Új túrákat megkreál;
Kis Tour, Nagy Tour, Közepes Tour,
S árfekvés sem irreál:

- Ha bárki a kicsin menne,
Nehogy pénzét felélje,
Tó is foglaltatik benne,
Kis Tour siet beléje.

Van még fodrászati Tar Tour,
S lesz Kör Tour is, az talán
Megnézhető Király Artúr
Tour tervező asztalán.

Ennyi infót hallva Tót úr
Hazahajtat nejéhez,
Mert ő – bár fontos a Tó Tour –
Vacsorál, ha megéhez.

- Kis üzlet, de nagy a gondja,
Ám engem nem feszélyez. –
Tele szájjal mondja, mondja
S megfúl. Valós veszély ez.

Pest úr hajt, ám adók jönnek,
S égbe száll sok Tour ára.
Olvasóm, ezért kell Önnek
Bécsbe járni túrára.

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2015/02/to-tour.html

2018.05.03. 12:22:52

A hónaljkutya kötelező kellék volt.

Barta Egon 2018.05.03. 13:38:22

... és akkor jött az ember a hűtőtáskával, melyből kicsi kerek műanyag dobozokban (kb mint most a laposabb joghurtos dobozok) árulta a jégkrémet. Siófokon a "lépcsős" szállodák egyikében sokszor megfordultunk édesanyámmal és húgommal!
Ma már én viszem a kislányomat, igaz nem Siófokra, de a Balatonhoz (és másfelé is).
Tök mindegy ki mit mond, akkor a rendszer az alapelgondolása a világról teljesen más volt mint most, sokkal emberibb.
Akkor nem annyit ért az ember amennyit keresett, igaz nem keresett senki 800.000.000.000 (nyolcszáz milliárd) forintot egy év alatt a cégével.

Barta Egon 2018.05.03. 13:56:38

@fuszujka: Amit írsz az nettó butaság, nem is érdemel több szót...

staropramen 2018.05.03. 14:23:18

Balatonfüred-SZOT üdülő.
Apám bányász volt és két évente két hetet tölthettünk a Horváth házban sok más melóssal és gyerekeikkel együtt.
Itt manapság kikent puccos romos dámák és naftalinszagú deli lovagjaik, az új kor elitje bálozik és hazudik előkelőséget,. modort, kultúrát.
Ilyenkor levezetésképpen káromkodni szoktam.

octy 2018.05.03. 14:32:34

Szmena-8M fényképezőgép... A "modern". :) OR-WO színes film betárazva.
Sokol 402, hátán 2 db 4,5V-os lapos elem sorba kötve, mert a 9V-os elem hiánycikk volt (és drága is).
A Pálma gumimatracot nagyon sajnálom, mert az vastag volt, erős és javítható (foltozható)! Amik utána jöttek, nem gumi hanem műanyag sz.rok és volt amelyik egy használatot nem bírt ki, kilyukadt. A boltos bácsinak szeretettel visszavittem és ott hagytam neki azt a szemetet.

Cpt. Flint 2018.05.03. 15:24:06

Ja, és hiányolom a klasszikus favázas nyugágyakat, ilyen aluvázasok inkább csak a turisták (keletiek is, ebben előrébb jártak) és zöldséges, autószerelő maszekok pokrócai táján fordultak elő inkább.

Cpt. Flint 2018.05.03. 15:24:20

Bár nyilván vannak átfedések, de azért amikor MK-27 volt, akkor már a Sokolt egyre kevesebben használtak, illetve a két célcsoport nagyon más volt. Nekem volt MK-27-esem, viszont már akkor évek óta Philips zsebrádiónk volt, később kicsit nagyobb Sanyo... Sokolt a nagyanyámnál láttam, meg lakatosműhelyben.
Napozáshoz meg vagy semmit nem kentünk magunkra, vagy az "igényesebb" tinik esetleg "Bronzolaj"-at... ma is az orromban van a szaga. :)

Cpt. Flint 2018.05.03. 15:24:28

Ahogy a betűszóból is látható, a SZOT nem "Szakszervezetek Országos Szövetsége", hanem "Szakszervezetek Országos Tanácsa".

Alick 2018.05.03. 16:45:28

@octy: "Amik utána jöttek, nem gumi hanem műanyag sz.rok és volt amelyik egy használatot nem bírt ki, kilyukadt."

Tervezett elavulás, ilyen nem volt a szoc.-ban... a tárgyak "csak úgy" mentek tönkre, de volt egy csomó, ami sokáig bírta.
:)

Cpt. Flint 2018.05.03. 16:45:42

@Capt. Hindsight: "Sokolt a nagyanyámnál láttam, meg lakatosműhelyben" a "meg" szó, mint kötőszó értelmezésével van esetleg problémád? a magyarban használjuk "és" helyett. felsorolás esetén, mondjuk. ha nagyanyám lett volna lakatos, akkor azt rtam volna, hogy "nagyanyámnál láttam A lakatosműhelyben".

igazi hős 2018.05.03. 17:21:35

A Szokol rádió postásgumival rárakott 2 lapos elemmel, az királyság volt! (A 9V-os elem drága volt és nem mindenütt tartották, de a zseblámpába való lapos elemet mindenütt kapott az ember.) Vállalati üdülő valahol az északi parton, napi 10 Ft zsebpénzzel. Régi szép idők, amikor még elég volt az 5-ös naptej és még hajam is volt.

Beer Monster 2018.05.05. 06:30:43

Az igazi a Kádár által megengedett gazdagodás fő szimbóluma, a zsebkendőnyi parcellákon egymás szájában épült 20 m2-es bódék, úgynevezett nyaralók voltak, aminek ma is inni a levét.

szcsongor 2018.05.08. 15:02:02

@Passiflora Incarnata: @Barta Egon: Lehet, hogy le kéne venni a szemellenzőt vagy kiállni a birkanyájból és elfogadni a tényeket. Olvassatok már el legalább egy-két elemzést, statisztikát a témában. Az akkori Magyarország azért lehetett a szocialista blokk legvidámabb barakkja, mert mesterségesen, hitelekből tartották magasan az életszínvonalat. Ezek tények. Pont. Többek között ennek is köszönhető, hogy jó nagy mínusszal indultunk neki a vadkapitalista 90-es éveknek, és azóta is nyögjük a magas államadósságot. Persze aztán a későbbi kormányok is tettek azért, hogy mostanra a sereghajtók között legyünk a régióban.

febiha 2018.05.08. 15:10:50

A hetvenes években a déli-part mentén (én legalábbis ott láttam) nyaranta egy öreg Antonov-2 kétfedelű tekintélyes méretű "Lehel" reklám-zászlót vontatott. Párszáz méteres magasságban, szinte egész nap, oda-vissza. Na én akkor gondoltam úgy, hogy ez már maga a fogyasztói kapitalizmus, nincsen tovább. (Mondjuk ugyanakkor jó, ha egyféle - WU2, elég büdös - sampont lehetett csak kapni. Igaz, volt belőle por és folyadék is. A néhány ABC-ben pedig - oda jártak a nem SZOT-üdültetettek - reggelente moccanni se lehetett a tömegtől, a közel félórás sorállás nem volt rendkívüli.) Ám az is igaz, hogy mindennek ellenére rengeteg német (nem csak osszi), osztrák és persze lengyel meg csehszlovák autót lehetett látni, sokkal többet, mint most. Meglepő módon olasz is sok volt, igaz ezek főleg nem családok, hanem fillérekért csajozni akaró fiatalabb férfiak voltak. A kertmozikban meg Koncz Zsuzsa énekelte esténként, hogy "Elszállt a nyár, hol van ma már", mindenki le volt rogyva az ilyesmitől.

nyelv-ész 2018.05.22. 20:13:29

@igazi hős: A 9V-os elemmel nem csak az volt a baj, hogy drága volt, hanem hogy 2-3 nap alatt lemerült vele a rádió, azért köllött a két laposelem.

beta wilson 2018.07.28. 10:00:25

Nyomorúságos egy korszak volt, sajnos sokáig tartott. Voltak azért sokan, akik szívesen utaztak volna nyugatra is családostól, de nem tehették, nem kapták meg a kék útlevelet. Még Bécsig se mehettek..

Gödör Pöce 2018.08.26. 18:16:23

Álljon meg a menet! NEM lehetett 3 évente kapkodni a SZOT üdülést! Esetleg a Csepel Művekben.
Gyerekként (szüleinkkel persze) kb. 1962ben 1x voltunk Siófokon 1 oskolában elszállásolva 2 hétre. Amúgy rettenetesen nagy élmény volt, örültünk is neki. Akkor vettünk 1 a fentiekben leírt vastag anyagú gummimatracot. Később 2 évig azon aluszkáltam otthon, mert ágyam nem volt. Éjszakánként kb. 2x kellett pótlólagosan fölfújnom, ha már a padlón kopogtam.

Rita53 2018.09.23. 18:32:32

@beta wilson: szívesen utaztak volna nyugatra? Ja, már akkor is eleget loptak?

WildBear 2018.11.25. 15:59:46

Az biztos, hogy az átlagprolinak akkor jobb volt;, mert létezett a védőháló LEFELÉ; de sajnos FELFELÉ is, tehát ha tehetséges voltál, nem volt olyan sok lehetőséged mint ma.

És bár az idő mindent megszépít, nem sírom vissza az akkori árukínálatot, az eladók modorát, stb.

Szabványok 2019.01.15. 18:33:58

@Gödör Pöce: 1957-től kezdve minden évben a Balatonon nyaraltunk. Néha SZOT beutalóval, de az ritkább volt. Viszont minden cégnek volt (valamilyen) nyaralója a Balatonon. Amilyet ki tudott harcolni. A Tervhivatalnak hatalmas, vitorláskikötővel. Volt cég, aminek egy fél, államosított villa jutott.
Arról nem is beszélve, hogy Balatonfenyvestől Zánkáig tele volt a Balatonpart gyerektáborokkal. (Az egy másik kérdés, ezek inkább túlélőtáborok voltak, de a gyerekek élvezik a túlélőtábort is.)
Gumimatracra nem volt pénzünk, de különben sem tudtuk volna hova tenni az év többi részében, ezért béreltünk. A Balatonon sok mindent lehetett olcsón bérelni. Még vitorlást is! (200Ft/hét volt egy kalóz??)

Szabványok 2019.01.15. 18:34:39

@WildBear: Pontosan! Ahogy akkor fogalmaztak:langyos pocsolya. Fűnyíró elv. (A "meggymagos" volt az ikonikus szereplője ennek az elvnek.) Emiatt volt gazdaságilag fejlődésképtelen a rendszer, ezért készült ugyanaz a termék 30 évig, ráadásul rossz minőségben. Nem volt verseny.
Munkafegyelem zérus, hiszen ha (kb.) azonosak a fizetések, zérus a munkanélküliség, akkori mit veszíthet egy eladó, ha nem szolgálja ki a vevőt? Mit veszíthet egy gyári munkás?
A munkahelyén jó érezte magát a dolgozó, mert dolgozni nem kellett, viszont ha elment a boltba, akkor a haját tépte, mert mindenből egyféle volt (ha volt), az is rossz minőségű, és még le is kellett fizetni az eladót, különben egy "Nincs, nem is volt, nem is lesz!" mondattal elintézte. (Pont a fordítottja, mint ma, mert ma a munkahelyén meghajtják a dolgozót, mindenféle szabályokat tartatnak be vele. Viszont, ha bemegy egy üzletbe, akkor ezerféle, jó minőségű, korszerű termék között válogathat kulturált körülmények között.

Az egy másik kérdés, hogy az emberek ez ellen küzdöttek. A '70-s évekig leginkább csak feketén lehetett küzdeni, aztán '70-s évektől kezdve kiengedték a szellemet a palackból és az egyre gyorsuló szabadságnövekedés, vállalkozási lehetőség végül bedöntötte a rendszert, hiszen hatalmas lett az "proletár" ideológiai és a valóság közötti szakadék.

Thomas Dantes 2019.08.07. 19:52:45

@Visceroid: Igen. Rossz volt. Az embereket véleményükért üldözték, bezárták. Diktatúra volt. Nem lehetett szabadon utazni külföldre
Hiány gazdaság volt.
Az életszínvonal csak a szocialista tömbön belül volt jó, amúgy a béka segge alatt volt, a nyugati országokhoz képest.
És még ezt a életszínvonalat is csak úgy tudta a Kádár rendszer fenntartani hogy a végletekig eladósodott, mivel a tervgazdálkodás nem volt működőképes
Szóval igen: rossz volt.

Noname Watanabe 2019.09.06. 12:26:16

@Visceroid: Igenis rossz volt. A melós a tsz-ben támasztotta a lapátot, vagy egy veszteséges gyárban volt hatodik számú portás. De hogy ne lázongjon, elküldték SZOT-üdülőbe. A SZOT üdülőben piaci ár alatt kínálták a szolgáltatást, ellátást (ismét csak azért, hogy ne lázongjon a proli), vagyis az idegenforgalom is veszteséget termelt, éppúgy, mint a gyár, ahonnan a nyaraló melóst szalajtották. És honnan pótolták a veszteséget? Igen, nyugati hitelből, aminek a visszafizetését még most is nyögjük. Persze a kádár-hívő melóst ez nem érdekelte. Ő örült a szalámis zsömlének meg hogy életében egyszer elmehetett a Balatonra, és befülledhetett a nejloningébe.

Mr. Megnézzük · http://megneznem.wordpress.com/ 2020.07.08. 13:29:22

@Thomas Dantes: @Noname Watanabe: a jómunkásember erről nem tudott semmit sem. Mert bár a sikerpropaganda még akkor is ment ezerrel amikor már kvázi mindenkit tudta, hogy a halódó nyugat sokkal jobban teljesít a szocializmusnál, de az állam által felvett hiteleket az ország vezetése nem kötötte a proletárok orrára. E tekintetben a nyugati hitelek, amikre konkrétan rászorultunk olyanok voltak, mint az országban rejtegetett atomfegyverek: aki keveseknek "dolga volt tudni" azok tudták, egyébként meg minden ilyesmi "csak mítosz" meg "imperialista dezinformáció". Persze a hozzáállás érthető, mert míg az ország gazdasága a tervgazdasági modellnek köszönhetően folyamatosan maradt le a világgazdasági átlagtól, addig az egyszeri munkás tényleg ugyanazon vagy lassan növekvő színvonalon élt, miközben az állam fékezte az árnövekedést, az infláció pedig blokkon belül lényegében értelmezhetetlen volt (még ha teljesen valós is).

Közben az állam "saját pénzen" finanszírozta a veszteséges működést azért, hogy a proletárok hosszú-hosszú éveken keresztül vehessék 40 fillérért a kiflit meg a zsemlét, a lakosságnál pedig a hiánygazdaság piaci jellemzői okán ha apránként is de gyűlt a pénz. Mert egy ponton túl nem volt mire elkölteni még úgy sem hogy bizonyos "luxus" cikkek árát igyekeztek tartósan magasan tartani az akkori viszonyokhoz, de főleg az áruértékhez képest. Nem különben a Balaton környékének felparcellázása (is), meg a "vegyél telket, építs nyaralót" program is egy ilyen pénzlekötő akció volt (kínálat haján gyakorlatban a fogyasztásra szánható keret lekötése középtávon - csak úgy mint korábban a béke- és tervkölcsönök kötelező jegyzése), a cél pedig az, hogy az istenadta nép nehogy rájöjjön, hogy költeni akar de nincs mire és ebből kifolyólag nyugatra akarjon járkálni (kivinni a pénzt és megismerni annak a rendszernek a helyzetét).

Persze ennek is megvolt a maga szépsége, az én nagyszüleim is vettek 1-1 nyaralót akkor (mindkét szülő oldalán) aminek áldásait részben ma is élvezzük, de ez egy rendkívül általános dolog volt akkoriban, csak abban volt differencia, hogy ki mikor és hol került éppen helyzetbe e tekintetben (a parcellázás szakaszosan haladt a Balaton körül is). Ma egyébként pont ennek a korszaknak a hozadékaként van beépítve annyi minden a Balaton körül amennyi, és a gondatlanul kialakított településszerkezet miatt kerülnek ma már a Balaton környéki ingatlanok ilyen sokba (nincs hova terjeszkedni lassan).
süti beállítások módosítása