Tó-retró

Az Omnia születése avagy a nagy, magyar kávéháború

2020. november 03. - drkardos

Még a kitalálói sem gondolták, hogy háborút robbantanak ki, ráadásul a kotyogós kávéfőző is csak rontott a helyzeten.

omnia1.jpg

A verseny néhány év alatt termelt ki vagy egy tucat márkát

Fotó: Fortepan/ Bauer Sándor

Mára igencsak elcsépelt szlogen egy kávé esetében az, hogy tűzben szültetett, de az Omnia kapcsán nehéz lenne ennél találóbbat mondani. Az ország egyik kedvenc márkája ugyanis a „születése” pillanatában Magyarország talán legkomolyabb kávéháborújának a központi szereplőjévé vált. A csatározást pedig két nagyvállalat, a Magyar Édesipar és a – később Compack néven szereplő - Élelmiszer és Vegyicikkeket Csomagoló Vállalat (ÉVCSV) versengése hívta életre.

            Valójában a nagy egymásnak feszülésnek még 1968 elején sem volt semmilyen látható előjele. Akkoriban az országban kizárólag az Édesipar rendelkezett pörkölő kapacitással, így kvázi monopóliumként forgalmazták kizárólag a kávét Magyarországon. Az elkészült terméket az ÉVCSV csomagolta az általa készített tasakokba. Valaki azonban úgy gondolta, hogy a vállalat ennél többre is képes lenne, így komoly bankkölcsönnel 12 millió forintért (mai árfolyamon 700 millió) beszerezte a világ akkori egyik legmodernebb pörkölőgépét. A bomba végül 1968 májusában robbant, amikor az ÉVCSV bejelentette, hogy hamarosan egy saját kávékeverékkel lépnek piacra. A latin „minden” kifejezésről Omniának elnevezett termék kifejlesztéséhez a Műegyetem Élelmiszerkémiai Tanszékének segítségét kérték, ahol 50 lehetséges keverék közül választották ki a magyar ízléshez legjobban passzoló formátumot. Az újdonság árusítását végül 1968. június 4-én kedden kezdték meg, 16 ft/ 10 dkg áron.

            Az Édesipar vezetői persze már a bejelentéskor a plafonig ugorhattak a nem várt konkurens hírére, és a válasz nem váratott magára sokáig. Még a nyár folyamán piacra léptek a saját keverékükkel, Amigo néven, ám a lépés azért erősen magán viselte a kapkodás jeleit. Önmagában az is különös volt, hogy a vállalat évtizedeken keresztül név nélkül, egyszerűen osztályokba sorolva (I., II. stb. osztályú) forgalmazta a kávét, ám most azonnal nekik is szükségük volt egy nevesített termékre. Persze ez bizonyos szintig érthető is, azt azonban már sokkal nehezebb kitalálni, hogy a spanyolul (fiú!) barátot, pártfogót jelentő Amigot miért a „kávék királynője” szlogennel és egy csábos lánnyal a csomagoláson hozták forgalomba? Az Omnia legapróbb részletekig kidolgozott marketingstratégiája mellett talán már ezek a hibák is elegendőek lettek volna a vereséghez.

            Az ÉVCSV ugyanis már az 1968-as őszi BNV alkalmával megnyitotta első Omnia kávézóját, ahol 10 és 11 között ingyen, máskor pedig igen nyomott áron kínálták az új termékből készült feketét.

omnia3.jpg

Omnia kávészalon az 1968-as BNV-n

Fotó: Fortepan/ Bauer Sándor

 

Nem is csoda, hogy a teljes vásár leglátogatottabb standja éppen ez lett abban az évben. Ráadásul az ÉVCSV még arra is figyelmet fordított, hogy a náluk fogyasztók egy kis áruminta-csomagot is kapjanak, ami a kotyogó megjelenésének és vele együtt az otthoni kávézás rohamos elterjedésének évében komoly telitalálatnak bizonyult. Ahogy akkoriban fogalmaztak „Magyarország a kávéházak helyett a házi kávé hazájává vált” és ez a korszak az Omniával kezdődött. Persze a válasz nem váratott sokáig magára!      

            Az Édesipar válaszcsapásként 11(!) kávéházban tette elérhetővé az Amigóból készült feketét, ráadásul a Belvárosi Kávéházban, uzsonnaidőben ingyen mérték a frissítő italt. Emellett még év vége előtt Amigo kávébárt nyitottak a belvárosban, közösen a vendéglátóiparral. Az üzletben állandóan frissen pörkölt kávéból főzték a feketét, és kávéból készült koktélokat, italokat, édességeket árultak. Ám mindez kevésnek bizonyult, mivel az Amigo mintegy 20 százalékkal drágábban (19 Ft) került a boltokba, így egyszerűen nem bírta a tempót a villámgyorsan terjeszkedő konkurenssel. 1968 végére, pár hónappal a megjelenése után az Omnia már a piac egyharmadát tudhatta a magáénak, ami egy frissen indult üzemegység esetében egészen elképesztő szám! A háború azonban nemhogy nem csitult, sőt még szélesedett is...

            Mivel ekkor az Édesipar még nem akart látványos hátraarcot bemutatni, így szükségük volt egy olcsóbb kávéra, mely ellensúlyozhatta az Omnia árbeli fölényét. A 13 forintos Ali Baba azonban hamar szembetalálta magát az (1969. január 1-től Compack néven futó ex-ÉVCSV) Kongójával, mely 12,5-be került. Szintén nem jutottak előrébb az Amigo 1 forintos ármérséklésével sem, lévén még így is az Omnia volt olcsóbb. Ebben az évben, az 1969 tavaszi BNV-n is tovább folyt a harc...

            Az Édesipar megelégelte az Omnia vásári sikereit, és ők is kávézókat nyitottak a látogatóknak. Bár ezekben az italt állva kellett elfogyasztani, de azt egész nap ingyen mérték. A Compack (ex-ÉVCSV) azonban már nem itt akart győzedelmeskedni, hanem a háztartásokba és a háziasszonyok gondolkodásába akart beférkőzni. Ennek megfelelően előbb kartonból, majd fémből készült dobozban is piacradobták az Omniát (25 dkg kiszerelésben). A cél ezzel nem titkoltan az volt, hogy az otthoni kávétárolást és utántöltést is kisajátítsák maguknak!

            Bár az Amigo még sokáig a piacon maradt (immáron az Omniához belőtt áron), a háborúnak 1975-re vége szakadt. Az Omnia abban az évben lett a legnagyobb mennyiségben eladott kávé Magyarországon, és hamarosan a legismertebb feketealapanyag is ez lett. Bár a rendszerváltással márkák sokasága tűnt el itthon, az Omnia (néhány egyéb márkával együtt) a Douwe Egberts Zrt.-hez került, így a sztorija azóta is folytatódik...   

További érdekességekért, nettó-retró életérzésért tekintse meg Facebook oldalunkat!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr316270632

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kugi · http://kugi.blog.hu 2020.11.03. 14:59:13

Valószínűleg az ÉVCSV-nek befolyásos vezetői vagy pártfogói voltak, hogy ebbe belevághattak... Ezt gazolja szerintem az is, hogy az Édesipar a "létező szocializmus" keretei között versengéssel, tehát kapitalista módon tudott csak szembeszállni velük.
Tudjuk esetleg a vállalatvezetők nevét, esetleg kapcsolatrendszerét?

Serény Vélemény 2020.11.04. 10:08:20

Úgy emlékszem, hogy a nyolcvanas években már több féle kávé is volt, és az Omnia volt közülük a viszonylag legjobb minőségű, a többi olcsóbb volt, de egyben rosszabb is.

NemNick 2020.11.04. 10:08:22

Ez tök érdekes volt, köszi!

sodakita 2020.11.04. 14:10:24

Köszönöm a cikket, megint olyat olvastam, amiről eddig nem tudtam.

ötköb 2020.11.04. 14:10:44

Halványan dereng egy akkori reklám: Omnia, Amigo, Rio, ez a kávé trió !
Eléggé frappáns !

Takács Miklós 2020.11.04. 14:11:08

1968-ban indult az új gazdasági mechanizmus (korlátozott piacgazdaság), ennek tudható be a fenti verseny is, ld. ado.hu/ado/uj-gazdasagi-mechanizmus-1968/

mgabor0120 2020.11.04. 17:20:41

@ötköb: Pontosabban: Omnia, Columbia, Rio, ez a Compack kávé trió. A Columbia drágább, jobb minőségű kávékeverék volt, amire az Édespiar egy Kolombia kávéval reagált. A névhasonlóság miatt a Compack - akkoriban állami vállalatok között példátlan módon - beperelte a Magyar Édesipart és a pert megnyerte.

mgabor0120 2020.11.04. 17:20:55

@kugi: Az ÉVCS igazgatója, később a Compack vezérigazgatója Miklós Jánosné volt. Az ő ötlete volt, hogy a Magyar Édesipar részére végzett bér-csomagolás helyett saját termékkel jöjjön ki a vállalat. A korszerű gépeket az OMFB - az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság - finanszírozta.

Feca 2020.11.05. 09:02:26

Nyilván, nem tudjuk összehasonlítani, akkor milyen volt az Omnia, de most is (az egyik) kedvencem.

Kopasz Szuzukis 2020.11.06. 13:56:04

A régi Omniában kevesebb volt a robusta és több az arabica fajta. Így a mai Omnia jóval kesernyésebb, mint a régi. De a "cuclista" kávék között mégis a Café do Brasil volt a legjobb. Az tisztán arabica fajtákból állt.
süti beállítások módosítása