Tó-retró

Hátborzongató - napra pontosan 65 éve süllyedt el a Pajtás

2019. május 30. - drkardos

Magyarország másik legnagyobb hajószerencsétlensége 1954. május 30-án történt a Balatonon. A Pajtás elsüllyedése 23 ember életét követelte.

pajtas1.jpg

Tovább... 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr3814870020

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mad Marx 2019.05.30. 18:43:08

"Pár nappal ezelőtt"
Post a jövőből...

Quattroman 2019.05.30. 18:43:09

Nem néhány nappal ezelőtt történt a tragikus hajóbaleset, hanem tegnap az esti órákban !

the angel 2019.05.30. 18:43:10

Pár nappal ezelőtt?! - még nincs 24 órája!

füredianna 2019.05.30. 18:48:37

Kedves Mindenki! A poszt aktiválásával adódott egy kis kalamajka, nem gondoltuk, hogy ez ma még olvasható lesz és az Index is kiemeli. Ezért maradt benne a pár nappal ezelőtt kifejezés, amit javítottunk. De mindenkinek köszönjük, aki elolvasta és hát tényleg kísérteties ez a sztori. Már sokszor akartunk írni a Pajtásról, de úgy éreztük, hogy ez nem annyira nosztalgikus emlék. Ma viszont rádöbbentünk, hogy szinte pontosan 65 évvel ezelőtt történt, ezért született meg a poszt ilyen gyorsan és kicsit hibásan. Őszinte részvétünket szeretném egyébként kifejezni a tegnapi balesetben elhunytak családjainak. Füredi Anna a Tó-Retró Blogtól

gigabursch 2019.05.31. 20:15:51

A Pajtás tragédiája eléggé sokösszetevős volt.
Ennek része volt a hajó instabilitása, a túlterhelés, egy hibás manőver és a régi, füredi móló vízben megmaradt cölöpcsonkjai is.
Pár évvel (talán öt?) ezelőtt a Magyar Hajózásért Egyesület évzáró rendezvényén volt erről egy élég hosszas előadás, rengeteg kérdéssel.
(Idézet a hajoregiszter.hu oldaláról) Deák István okl. hajóskapitány, volt nautikai és igazságügyi hajózási szakértő kutatásai alapján a hajó nem volt sem az engedélyezettnél, sem a szokásosnál jobban túlterhelve. Felborulásában szerepet játszhatott, hogy a magas rendszersúlypontú hajó a füredi kikötőből (a szokásostól eltérően) a parti Deák Ferenc (később Tagore) sétány felé indulva jobbforduló közben ráfuthatott az elbontott régi kikötő víz alatt maradt cölöpjére, és ez által kibillenhetett az egyensúlyából.)

Viszont:
A Pajtás ma még mindig megvan, csak a felismerhetetlenségig átépített felépítménnyel.
www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap/domsod_exsiofok_expajtas_exii_/115

s még egy link:
www.hetivalasz.hu/cikk/0910/pajtas_1954

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2019.05.31. 20:16:42

Ezt a cikket olvasva egy ijesztő emlék jutott eszembe. Még általános iskolás koromban volt egy hajós osztálykirándulásunk a Dunán. Északról jöttünk Budapest felé, amikor utolértünk egy másik hajót és mindenki arra az oldalra ment a fedélzeten, hogy átintegessünk. A hajó hirtelen nagyon megdőlt és egy kétségbeesett alkalmazott (matróz?) rohant oda és ordítva zavart vissza mindenkit a helyére. Nekünk akkor megijedni sem volt időnk, de ezt a balatoni történetet olvasva lehet, hogy valami nagyon durva dologtól menekültünk meg...

gigabursch 2019.06.03. 13:09:39

@Frady Endre:
Az embernél a pánikszög 12,5°-nál jelentkezik.
Tehát ez a hajó megdőlésére is igaz.
De kidőléskor nem csak a hajó billen, hanem a súlypontja is, mivel ez egy vízbe mártott test.
A legtöbb hajó bőven 30°-on túl billenthető. Tehát ilyenkor még van idő visszakapaszkodni.
A fedélzetis (matróz?) riadalma viszont nem volt alaptalan. Gyors és határozott cselekvéssel azonnal rendezte a kérdést.

Beer Monster 2019.06.29. 15:29:36

Jó időben, nyáron, fel sem borult a hajó, állóvízben, mit lehet akkor mégis tenni? Szöges kerítés a tó köré beléptetőkapukkal, csip-kártyás úszó-jogosítvánnyal?
süti beállítások módosítása