Bac, Derby, 8x4 és Médea – szemrevételeztük a Kádár-kor pipereasztalát, avagy a nagy magyar deóforradalom.
A dezodorok és izzadásgátlók használata ma már természetesnek tűnik télen-nyáron, de ez régen korántsem volt így. A 60-as évek előtt, csak a kóros izzadásban szenvedők foglalkoztak a testszag problémájával, és főként hintőporokkal igyekeztek megszüntetni a kellemetlenséget. A 60-as években azonban hozzánk is megérkeztek a különféle fújható dezodorok, amelyeket az újságok előszeretettel propagáltak. Bár az illatok megítélése ízlés kérdése, és sokak szerint egy-egy BAC, Derby vagy Caola Lady inkább rontott a testszagon, mintsem segített, mégis azt kell mondanunk, hogy a magyar elvtársak és elvtársnők beleszerettek az illatfelhőkbe. Olyannyira, hogy egy 10 évvel későbbi balatoni körkép szerint csak a FÜSZÉRT mintegy 400 ezer darab deócikket terített a környékbeli boltokban, hogy kiszolgálja az igényeket. De hogyan is jutottunk el a hintőporos álmoktól a 80-as évek dezodordömpingjéig? Ennek néztünk utána.
"A cikk elkészítéséhez az Arcanum Digitális Tudománytárat használtuk."
A dezodormánia elindítását az Élelmezésügyi Minisztérium Növényolajipari Igazgatóságának köszönhetjük, akik a 60-as években összehívták a hazai kozmetikai és vegyipar tíz meghatározó vállalatát, hogy megbeszéljék a piaci igényeket. Itt döntötték el, hogy bizony a magyarnak is szüksége van dezodorra, akár saját gyártásból, akár importból beszerezve. Pár héttel később piacra is dobtak egy női izzadsággátló és szagtalanító készítményt, nemes egyszerűséggel Dezodor márkanévre keresztelve. Majd a nagy várakozásokra való tekintettel be is mutatták azt a nemzetközi vásáron. Ezután nem meglepő, hogy a magyar kozmetikai ipar nagyágyúi sorra jelentek meg különböző újdonságaikkal.
Közülük is kiemelkedik a Bocskay úton székelő Kozmetikai és Háztartásvegyipari Gyár (KHV), amely az akkoriban igen népszerű Opera család tagjaként illatos arcszeszt, a Camea termékek új zászlóshajójaként pedig deót dobott piacra a 60-as évek elején. A Lady Camea dezodort egyébként tíz évvel később még egy ipari nagydíjjal is kitüntették. Nem csoda, hogy a KHV volt az első a deógyártásban, hiszen ők működtették az Örs vezér tere mellett az ország egyetlen illatgyárát is. A Kompozíció és Illóolaj gyár névre hallgató üzemi egységben a ma parfümőrként ismert szakmát akkoriban vegyészek képviselték, így például Dr. Then Mária, akit valódi „orrszakértőnek” tartottak. Az illóolaj-intézmény egyrészt magyar fejlesztésű illatokat gyártott, másrészt 3000 különböző illatot értékesített a világ különböző illat-nagykereskedőitől. A hazai gyártáshoz számos külföldi országból érkeztek alapanyagok, így Svájcból, Vietnamból, Kínából, itthon pedig a nálunk is termő növényekből állítottak elő a felhasznált illóolajokat: levendulából, kamillából, rozmaringból, erdei fenyőből, zsályából és tölgyfazuzmóból.
Természetesen a dezodorok népszerűsége nem kifejezetten magyar jellegzetesség volt, az egykori KGST országok mindegyike piacra dobta a saját illattermékeit. Ezek jórésze Magyarországra is eljutott: a 60-as években Berlinből érkezett például a DUR férfikozmetikai család, amely kölniből, dezodorból és arcvízből állt. A kelet-németek a hölgyeknek Trivi dezodort kínáltak. A következő évtizedben viszont már a Deo Femme, a Deo Man és a DeSo Spray volt a sláger az NDK-s gyártmányok közül. Csehszlovák szomszédunk gyártotta az intimspray-vel is kiegészített Rosanát és a citrusos D-extra dezodort, Jugoszláviából pedig a nyugati licensz szerint készülő Rexonát importáltuk. Bulgáriában a Pharmacim vállalat készítette a legnépszerűbb dezodorokat, amelyekből hozzánk a Paris, Chat Noire és az Aroma márkák jutottak el. Lett is belőle nem kis felfordulás! A hazai Odol márka ugyanis beperelte a Chat Noirt forgalmazó Konzumex vállalatot, ugyanis mindkét termék csomagolásán ugyanaz a fekete macska volt látható. Ezt pedig az Odol Magyarországon levédette, így nem lett volna szabad kereskedni a hasonló kinézetű bolgár illatszerekkel. Az ügy nyomán végül a Bulgáriából érkező Chat Noire-t levették a magyar boltok polcairól.
A 70-es évek végén valódi áttörés történt a hazai gyártású deók piacán. A Kozmetikai és Háztartásvegyipari Gyár elkezdte a BAC és a Fa dezodorok előállítását a nyugati minták alapján. Ez valódi slágernek számított a termékek borsos ára ellenére is: 1976-ban az eredeti import BAC deó 54 forintba került, a belföldi utángyártott 45 forintba, míg fű alatt 150 forintért adták őket a maszekok. 1978 őszén megjelentette a fiatalokat célzó 8x4 családot, amely többféle illatban került a polcokra és egy csapásra slágertermékké vált. Mindemellett megalkották az enyhén fogalmazva is érdekes szagokkal bíró Derby férfikozmetikai termékeket is, amik a 80-as években teljesen leuralták a férfi neszeszereket.
Ezt persze a nagy riválisnak számító, Fabulont gyártó Kőbányai Gyógyszergyár sem nézte tétlenül, és rögtön kibővítették a Fabulon férfi-női palettáját néhány illatos deóval. Talán ezek voltak azok a márkák, amelyekkel a legtöbbet találkozhattunk a Kádár-kori fürdőszobák polcain.
A nagy deó-bummból természetesen az ország többi vegyigyára sem szeretett volna kimaradni, így a szombathelyi Metalkémia több magasra értékelt, de mára már igencsak elfeledett márkát gyártott: a Beryllt, az Ystrial, Regina és Tabac dezodorokat. 1978 és 79 karácsonyára pedig a Skála, valamint a Centrum üzletlánc is saját márkás illatokkal lepte meg a vásárlókat: előbbi egyszerű Skála névre keresztelte a férfi- és női illatválasztékát, míg a Centrum az A-Z-ig márkanevet adta újdonsült, dezodorokat is tartalmazó kozmetikai családjának. Ekkortól volt kapható az első alkoholmentes deó is Polar Lidos néven. Végül utoljára hagytuk a szegedi Universal üdvöskéjét, a Médea dezodort, amely nevével kiverte a biztosítékot az újságírók között. A kiváló illatkompozíciókkal senkinek nem volt baja, ugyanakkor a névválasztásról rengeteg cikk született, nem kis ingyenreklámhoz juttatva a Médeát. Egyszerűen senki nem értette, hogy miért választották a szegediek a görög mitológiából ismert, szerelmében megcsúfolt, gyermekgyilkossággal és méreggel bosszút álló királynő nevét az új termékekhez.
További érdekességekért, képekért és nettó retró életérzésért látogassa meg Facebook oldalunkat!