Tó-retró

Ezért nem áll ma egy hajó Veszprém közepén

2020. március 18. - drkardos

A Pogány Madonnából ismert diszkóhajó valójában egy veszprémi ötlet koppintása, mely két évvel korábban született.  

 helka-2.jpg

Vajon van ember az országban, aki ne emlékezne Ötvös Csöpi és Kardos Doktor emlékezetes jelenetére a füredi hajódiszkóban? Az izgalmas és vicces események mellett maga a helyszín is tehet minderről. A tó legrégebbi hajója, az 1800-as évek végén épült Helka éppen akkoriban került – leselejtezése után – a füredi partra. A partra vetett diszkóhajó ötlete valóban zseniális turisztikai szempontból, csak éppen nem Balatonfüreden született és – ha dolgok  másképpen alakulnak – nem is itt valósult volna meg. Persze a józanész néha még a Kádár-korban is közbeszólt.

            A balatoni hajózás egyik legfontosabb éve 1978. Az Újpesti Hajógyárban ekkor készült el a három új katamaráncsalád első tagja (Siófok, Badacsony, Füred) ez pedig igazi hurráoptimizmussal töltötte el az illetékeseket. Már abban az évben hipermodern, több, mint 200 hajóból álló kéttörzsű flottát vizionáltak a tó tükrére és ebbe az elképzelésbe a régi járművek már nem fértek bel. Az új jövevényt 1978 márciusában jelentették be, áprilisban pedig már készen volt a lista a selejtezésre ítélt hajókról. Ebben az irományban pedig minden, 1940 előtt épült hajó szerepelt. Ez a lista azonban nem nyerte el mindenkinek a tetszését.

            Ilyen volt többek között az ÉDÁSZ Haladás szocialista brigád is, akik a Tátika nevű hajó megmentésére eszeltek ki egy különös tervet. A Tátika eredetileg Szent Miklós néven látta meg a napvilágot 1938-ban, a Füredi Hajógyárban. Ahogyan minden más hajót, a visszavonuló német katonák ezt is a tó mélyére küldték a II. világháború idején. Új nevét annak köszönhette, hogy a világégés után – amikor rohamtempóban állították helyre a balatoni flottát – nem nagyon volt keresztelésre alkalmas pezsgő, így a hajót egy szál virág, egy tátika segítségével keresztelték meg. Arról, hogy a veszprémieknek miért éppen ez a jármű tetszett meg, arról nem szól a fáma, de a fejükbe vették, hogy megmentik.

tatika2.jpg

A Tátika 1938-ban, mug Szent Miklósként...

Fotó: Fortepan

            Az ötletük abból állt, hogy a hajót kiemelik a vízből, majd kerekeket szerelnek rá és Veszprémbe, a Felszabadulás Parkba vontatják. Az itt pihenő, és bárként üzemelő hajót a Balatonon nyaraló turisták figyelmébe ajánlották volna, mint egyedi attrakciót. Mivel a jármű maga és a szállítása is tetemes összeget emésztett volna fel, így a brigád fémgyűjtésre hívta a város lakóit, melynek bevételéből fedezték volna a munkálatokat. Hogy az ötlet végül miért halt el pontosan, azt nem tudni, de az biztos, hogy a Balatoni Hajózási Vállalat eleve a Zánkai Úttörőtábornak szánta a Tátikát. Emellett egy 4 méter széles és közel 19 méter hosszú hajó közúti szállítása még a kommunista időkben is túl lehetett a józan ész határán.

            A Tátika így végül valóban a zánkaiak birtokába került, de nekik más terveik voltak, mint a hajózási vállalatnak. Ők ugyanis úgy gondolták, hogy a hajót a zánkai parthoz rögzítik és múzeummá alakítják, ám az Úttörő Szövetség inkább a felújítás mellett döntött. A hajó már 1981 – egy évvel a tényleges selejtezés után – újra használható állapotban volt, és még jó ideig szolgálta az úttörőtábort. A Tátikát a rendszerváltás után a MAHART vásárolta meg és a mai napig szeli a habokat. A hajómúzeum ötlete azonban nem csak a zánkai partoknál kapott léket.

            Eredetileg a Tátika sorstársát, a Helkát is bemutatótérnek szánták, bár annak esetében eleve a parton képzelték el a hajó további életét. Valószínűleg a vendéglátás környékén sertepertélők közül valaki olvashatott a Haladás brigád ötletéről és úgy gondolta, hogy a Balaton partján egy éjszakai mulatóhely jóval több keményvalutát termelne, mint egy múzeum, így a hajót végül diszkóvá alakították. Ráadásul nem is akármilyen helyet hoztak itt létre (erről itt írtunk korábban) ! A diszkóhajó ugyanis szinte kizárólag külföldi vendégeket fogadott, így magyar ember csak akkor léphetett a fedélzetre, ha idegen nyelven tudott megszólalni vagy Kardos Doktornak, esetleg Ötvös Csöpinek hívták...

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr3315532844

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2020.03.18. 18:09:19

Akkor egy románul beszélő erdélyi magyar jól járt.

masterpiece1 2020.03.18. 18:09:25

"A diszkóhajó ugyanis szinte kizárólag külföldi vendégeket fogadott, ..."

ez jó régen lehetett, 1988-tól voltam ott néhányszor, magyarként, gond nélkül.

pernahajder Campbell 2020.03.18. 18:09:52

A Tátika tulajdonosa 1985 óta a Zánkai Gyerektábor, nem a MAHART.

A Helka pedig 1994 óta újra vizen van, hála dr. Kopár Istvánnak, a BAHART akkori igazgatójának és kollégáinak.

funfun 2020.03.18. 18:09:58

Érdekes volt az a "valóság" is, amit Bujtor a balatoni nyarakról bemutatott... Talán pont azért jó nézni a filmjeit, mert annyira rosszak, hogy azt már látni kell.

jürgen baromartz 2020.03.18. 18:10:08

2001 nyarán 12 éves voltam, egy balatoni osztálykiránduláson sétahajókáztunk éppen a Helkán. Nem sokkal később láttam a filmet, amiben szerepelt. Alig ismertem fel, a kirándulásunk idejére szépen felújították, viszont nagyon büszke voltam magamra, hogy ilyen híres hajó utasa voltam rövid ideig. :)

uni-cum-laude 2020.03.18. 18:10:16

De a legfontosabb, hogy a hajó: hajó maradt és üzemel. :DDD

www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap/helka/67

rezgaras 2020.03.19. 06:32:05

"...egy 4 méter széles és közel 19 méter hosszú hajó közúti szállítása még a kommunista időkben is túl lehetett a józan ész határán."

Ez feltehetőleg nem állja meg a helyét. Ennél nagyobb vizibuszokat is szállítottak közúton. Volt egy magyar gyártású, velencei vaporetto is, amit Jugoszlávián keresztül vittek a tengerig. De a magyar vizibuszokat eleve a közúti szállítás figyelembevételével fejlesztették ki, mivel a váci hajógyár, ahol készültek, nem a Duna partján fekszik és minden vizibuszt közúton vittek a Dunára.

Aureliano Buendía 2020.03.19. 06:32:12

@Legfelelősebben gondolkodó felelőtlen ember:
„Sajnos a bolgár levával, és román lejjel fizető kedves vendégek számára a műsor ma este véget ért” :D

Rollende Landstrasse 2020.03.19. 06:32:19

Itt szórakoztam 1986-ban. Magyarul beszéltem, senki nem áll elém, kiszolgáltak.

iovialis 2020.03.19. 06:32:30

Üdv!
Mellékszál, de a Helka testvérhajója (személyzet által elsüllyesztve, majd kiemelve 1945-ben) gyakorlatilag végigközlekedte a század hátralévő részét a Balatonon.
Sokunknak lehet szép emléke a "klasszikus" hajó formájú gőzös (igaz, addigra már diesel főgépet kapott).

www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap/kelen/70

CalabiYau 2020.04.05. 18:34:49

1977 telén simán bejutottunk és kiszolgáltak minket, semmi extra.

TheRminator 2020.04.15. 08:30:03

@CalabiYau: Az érdekes lehetett, mivel 1980-tól volt a parton. Ekkor selejtezték le.
süti beállítások módosítása