Tó-retró

Német tankok a Balaton mélyén

2020. augusztus 28. - drkardos

Sokan állítják, hogy a magyar tenger mélye és a környék földje több Tigris harckocsit rejt, vajon lehetséges ez?

tigrisek1.jpg

Fotók: wikipedia

„Zamárdi partjai, 1945 március: három német harckocsi, ún. Tigris közelít a Balaton befagyott vize felé. A toronyból kémlelő tekintetek rettegve nézik a tó felszínét. Azt kémlelik, hogy vajon kitart-e a jég a tankok közel 57 tonnás súlya alatt? Amikor már elég messze érnek a parttól, német nyelvű parancsok harsannak, és tankok megállnak. Éppen időben, mert az egyik motorja már köhögni kezd, ahogy az utolsó csepp üzemanyagok is elégnek a hengerekben. Újabb utasítások és a legénység lélekvesztve hagyja el a recsegő tófelszínt. A Tigrisek körül már láthatóan olvadásnak indult a felszín a motorok melegétől. Néhány perc múlva a jég szakadozni kezd, és a három acélmonstrum a tó fenekére szállva kerül örök sírjába.”

            Valahogy így hangzik a 75 éves legenda, mely a mai napig izgalomban tartja a magyar tenger amatőr és profi roncskutatóit, hiszen az országban – noha több hadosztálynyi ilyen harcolt – egyetlen Tigris harckocsi sem maradt a II. világháború után. Micsoda értékes trófea is lenne egy ilyen a múzeumok és a megtalálója számára. De vajon merre lehet a tóban a három monstrum?

            Már maga a szóbeszéd is okoz némi zavart, hiszen a legenda elmesélésekor a szemtanúk felváltva emlegették Zamárdit és Tihanyt az elbeszélésben. Persz,e ha igaznak fogadjuk el, hogy a németek a lehető legmélyebb vízben akarták elsüllyeszteni az üzemanyagból kifogyott harckocsikat – hogy ne juthassanak az ellenséges orosz csapatok kezére – akkor a két parti város között bárhol történhetett. Ebben az esetben a szemlélő saját maga dönthette el, hogy Tihanyt vagy éppen Zamárdit jelöli meg helyszínként. Utóbbit valószínűsíti egyébként a lellei búvárkör 2003-as beszámolója, amikor – állításuk szerint – ők megtaláltak legalább egy Tigrist, melynek a vastag iszapból csak a lövegtornya és az ágyújának csöve állt ki. Bár ők alaposan átvizsgálták a roncsokat, azok helyét – az amatőr kincsvadászok távoltartása érdekében – nem árulták el, de valahová Zamárdi térségébe helyezték.

            Mivel – a legenda szerint – éppen az üzemanyaghiány miatt kellett a tankokat megsemmisíteni, a lőszereket pedig biztosan nem hagyták bennük, így azok közvetlen veszélyt nem jelentenek, kiemelésük pedig horribilis összeget emésztene fel, így nem is bolygatták tovább a roncsokat a tó mélyén. Nagyjából így szól a lellei érvelés azzal kapcsolatban, hogy miért hagytak helyben egy ilyen értékes lelelet. A sztori így kerek, ám sokan vitatkoznak vele.

            Az ellentábor több dolgot is felhoz érvként. Az egyik ilyen, hogy a háború lezárulta után minden olyan roncsot kiemeltek, melyeket a kor technikai színvonalán képesek voltak a felszínre hozni. A vízben – folyókban, tavakban – maradt roncsokat pedig vízügyi térképeken jelölték meg. Bár az ilyen adatbázisok több harckocsit is jeleztek, a Balatonban nem található ilyen jelölés. Ezek a roncsok többnyire az átkelőhelyek környékén eshettek folyamaink vizébe, a sebtiben ácsolt pontonhidak valamelyikéről, de a történészek szerint a Balatonon ilyen átkelés nem történt. Különösen a háború utolsó évének tavaszán nem!

            A feljegyzések tanulsága szerint ugyan valóban voltak harcok, és átkelési kísérletek a tavon, éppen a jelzett térségben, azokat már februárban befejezték, mivel a jég akkorra túlságosan meggyengült. Persze hosszabb távon csalhat a memória (nem tavasz, hanem karácsony előtt történt a dolog) és ráadásul nem is átkelésről volt szó a történetben, azonban ez a második érv – a jég gyengesége – az alaplegendát is kétségbe vonja. A feljegyzések szerint ugyanis abban az évben csak december végén kezdett befagyni a tó, és a jégtakaró vastagsága az említett két hónapban egyszer sem haladta meg a tíz centimétert. Ez pedig éppen hogy elég egy hason kúszó felfegyverzett katona megtartásához, de már egy motorkerékpár alatt is beszakadna, nemhogy a majd hatvan tonnás tank alatt. Ha ez igaz, akkor pedig megdőlt a Tigrisek hullámsírba-temetésének meséje is, hiszen a jég a felhajtás pillanatában, a part közvetlen közelében engedett volna a harckocsik alatt. A két oldalon állók vitája így egészen addig folytatódik, míg valamelyik harckocsi újra elő nem kerül a mélyből.

tigrisek2.jpg

 

            Ugyanez igaz egy másik történetre is, mely a tótól nem messze Batykon kering. A sztori főszereplője ebben az esetben szintén egy Tigris harckocsi ugyan, de ezt nem a hullámok, hanem töménytelen föld temette maga alá. Azt beszélik ugyanis, hogy a visszavonuló németek egy véletlenszerűen kiválasztott kertben temették el a lánctalpast, amikor annak üzemanyaga elfogyott. Ezzel próbálták elejét venni, hogy a szovjetek esetleg – újra megtankolva – ellenük vessék be. Az eset itt abban is különbözik, hogy a kerttulajdonos állítása szerint 1972-ben a fiával együtt kiásta a tankot és arról alkatrészeket is leszerelt, ám később visszatemették és a bizonyítékok az iskolai hulladékgyűjtésben végezték. Mivel ez esetben konkrét helyről szól a történet, így a Göcseji Múzeum fémkeresőket küldött a területre, akik azonban semmit sem találtak. Ezek után már csak két dolog jöhet szóba Batykon és Zamárdiban egyaránt: vagy a németek már a világháborúban is alkalmaztak a fémkeresők elől rejtő lopakodó technológiát vagy – ami sokkal valószínűbb – hogy az emlékek erősen meghalványulnak 50-70 év távlatából...  

További érdekes sztorikért, nettó-retró életérzésért látogassa meg facebook oldalunkat!

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr2016180140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csorsza 2020.08.29. 14:46:52

Nem voltak "hadosztálynyi"mennyiségben Tigris harckocsik Magyarországon. Lőszert, mindent benne hagytak az elhagyott tankokban, hova és hogyan vitték volna?Ha tudták, felrobbantották az elhagyott tankot.
Stb.

kugi · http://kugi.blog.hu 2020.08.29. 14:47:07

A Vas megyei Püspöktamásiban (1949-től: Püspökmolnári) a főutcán kb. 1955-ig állt egy felrobbantott német tank. Fotó is van róla ebben a posztban: kugi.blog.hu/2016/12/02/717_vegyes_fotok

csorsza 2020.08.30. 12:07:17

Tetszik a blog.
Érdekes, h olyan sokáig nem szedték össze a roncsot, az ötvenes évek vaséhsége minden ilyet felzabált...

Nyögő 2020.08.30. 12:07:28

@csorsza: bőven voltak.

A Tavaszi ébredés hadműveletben a Balaton és a Velencei-tó között felvonuló 6. (SS-) páncéloshadseregnek (...) 303 bevethető harckocsija, ebből 114 Panther és Tiger, valamint 132 rohamlövege, illetve vadászpáncélosa, vagyis összesen 435 harcképes páncélosa volt.
A Velencei-tótól délre Balck páncélos tábornok 6. hadseregének III. páncéloshadteste 32 Tiger B harckocsival, vadászpáncélossal és rohamlöveggel rendelkezett. (...)
Aa 2. páncéloshadsereg (...) mindössze 70 bevethető rohamlöveggel és vadászpáncélossal rendelkezett.

www.arcanum.hu/hu/online-kiadvanyok/2vhSzakkonyv-magyarok-a-ii-vilaghaboruban-2/a-keleti-hadszinter-es-magyarorszag-1943-1945-13DD/4-az-1945-evi-magyarorszagi-hadmuveletek-1945-januar-1-1945-aprilis-12-189D/a-fruhlingserwachen-tavaszi-ebredes-hadmuvelet-1945-marcius-6-1945-marcius-15-193F/

DeMarco 2020.08.30. 12:08:05

@csorsza: Dehogynem voltak. Egész hadosztályokat mozgattak át Varsó alól vonattal. Például a „Totenkopf” SS-páncéloshadosztály tigrisei, amik Veszprémbe érkeztek és Hajmáskéren állomásoztak, majd a Balaton felé vetették be őket. A lőszert és minden mást is vonattal szállítottak. A Pantherek egy része infrával is fel volt szerelve, ezért pl. Adony környékén simán tudtak éjjel is támadó hullámokat indítani az oroszok nem kis bosszúságára. Királytigrisek védték várpalotánál az utat Fehérvár-Veszprém között.

cavalry 2020.08.30. 12:08:11

Nem a tankot hanem a löveget szokták felrobbantani, az nem bonyolult. Mire kijavítják vége a háborúnak.

Péter Barnaky 2020.08.30. 12:08:46

@kugi: A képen egy Tiger B (közkeletű nevén Királytigris) látható, nagy valószínűséggel az 501. SS-nehézpáncélos-osztály járműve lehetett (a másik lehetőség az 509. nehézpáncélososztály). Nagyon jó kép, köszönet a megosztásért!

Aki kicsit is utánajárt valaha a Magyarországon bevetett Tiger alakulatoknak, annak egyértelmű, hogy sem Tiger E, sem Tiger B nem kerülhetett a Balatonba (és nagy valószínűséggel más harckocsi sem).
1.) Egyetlen német forrás (hadinapló, jelentés, stb) nem említ ilyesmit;
2.) A Magyarországon bevetett Tiger nehézpáncélosok története szinte darabra levezethető (egyébként a legyártott mennyiséghez képest például Tiger B-ből sok járt nálunk, három nehézpáncélos-osztály, amiből kettő teljes feltöltöttséggel érkezett; Tiger E-ből egyeten század harcolt itt);
3.) 1944-1945 telén Tigerek nem igazán jártak a Balaton közvetlen közelében, amikor mégis, akkor az adott terület német ellenőrzés alatt állt - bármilyen hihetetlen, de e németek nem voltak olyan hülyék, hogy veszni hagyjanak egy ilyen technikát, amint lehetett, megkezdték a műszaki mentést. Amikor olyan jég lehetett a Balatonon, ami elbírt volna egy harckocsit, akkor a tó közelében nem jártak nehézpáncélosok.
4.) Amikor 1945. március 16-án a szovjet csapatok megkezdték a bécsi támadó hadműveletet, és a német-magyar nekiláttak az igazi usgyinak, már sehol nem volt jég, amire rámehettek volna.

Fredddy 2020.08.30. 12:09:47

@kugi: a harcok után rengeteg harckocsironcs maradt szanaszét az országban. Ami mozdítható, használható volt, azt az oroszok elvitték, sőt, saját szolgálatukban be is vetették a németek ellen. A többinek az ország újjáépítéskor vették nagyon jó hasznát, a kiváló minőségű fémanyaguk ma is ott van a hídjainkba építve.

A visszaemlékezéseknél vegyük figyelembe azt is, hogy laikusnak minden harcjármű ,,tank", és minden német tank ,,Tigris". (+minden pisztoly ,,revolver", minden orosz repülő ,,Rata" és minden amerikai bombázó ,,Liberátor")

Semper Fidelis 2020.08.30. 12:10:05

De van Tiger I, ráadásul működik, youtube-on fenn van nem egy videó róla. Amúgy meg tankmuseum.org/tank-nuts/tank-collection/tiger-i/

Hajra777 2020.08.30. 12:10:54

Kellett egy kis hirveres a Lellei buvarklubbnak vagy eppen valaki szeretett volna nagyot mondani aztan amiutan kicsuszott mar nem lehetett visszavonni kelett hozza egy tortenet. Olyan ez mint a hirgaszoknal hogy ki mekkora halat fogott. A buvaroknal meg hogy hol merult mar meg miket talalt. No egy hazai buvarnal nagyon a helyszinekkel nem lehet villogni igy marad a Tigris harckocsi vagy egy repulogep anyahajo. Ott van meg a jeg kerdese is amit a cikkiro is emlitett. Egy Tigrishez minimum 50-60 cm es jeg kell. Volt egyaltalan VALAHA ilyen vastag jeg a Balatonon? Talan csak a jegkorszakban de akkor meg tudtommal nem tamdtak a Nemetek . Amit eltudok kepzelni hogy a nemetek a Konrad 3 tamadas kifulladasa utan visszavonulas kozben megprobaltak valahol levagni azutat kenyszerbol ahol meg utat vagy megfagyott foldet sejtettek hittek es ott tortenhetett ilyen de ez is mar inkabb kepzelges . Ellenben ha harckocsit akar valaki keresni van egy a Tiszaban Szegednel. Ott a valoban megepitett orosz pontonhidrol csuszott bele es maradt ott maig. Allitolag T-34 esde az orosz hadmuveleti naplo szerint azon a hidon ment at SZU-85 SZU-76 es IS-2 pancelos is.

Lobo Marunga 2020.08.30. 12:11:02

Nemigen piszmogtak elsüllyesztéssel meg elásással. Ha volt mivel, felrobbantották, ha nem, otthagyták. Sokszor nem is az üzemanyag miatt állt le, hanem szimplán megsüllyedt. A ruszkiknak meg nem kellett a felrobbantott, vagy megfeneklett tank, legfeljebb nyersanyagként később. Minek vesződjenek vele?
Manapság felrobbantott tankok szétszóródott, mélyen eltemetődött darabjait lehet csak megtalálni, vagy olyan alkatrészeket, darabokat, amiket az arra járó jónép gyűjtött be, és hasznosított újra.
De ábrándozni jó buli.

Bunkóné Barom Ildikó 2020.08.30. 18:36:33

@Lobo Marunga: Bocsi, de nem arról szólt a poszt, hogy beszakadt alattuk a jég?

lomposfarkas 2020.09.11. 15:44:27

Ez amúgy nem balatoni specialitás, kb. minden faluban élt/él ilyesmi legenda, elsüllyedt tankokról vagy éppen földalatti katonai kórházakról, titokzatos alagutakról. A két utóbbi témakörben volt már szerencsém pár ilyen véleményhez úgy, hogy éppen tudtam is, mi a legenda alapja. A valóság jellemzően jóval szegényesebb :)

Veteran123 2021.03.07. 17:21:38

@DeMarco: ja csak egy hadosztályban nem csak tigrisek voltak, hanem jóval több közepes PZ IV vagy önjáró lövegek. Ezekből alig volt a hadosztályokon belül.

Veteran123 2021.03.07. 17:21:41

@kugi: innen nézve az akár egy Tiger II es is lehet.

gigabursch 2021.08.23. 16:25:13

@csorsza:
Bőven volt, de ezt már kifejtették (@Nyögő: ; @DeMarco: ).

@Hajra777:
Síman lehet, hogy a legendának van alapja, csak mondjuk ruszki tank vagy valami más.
(Még csak nem is jereváni rádió stílusban).
Legutoljára 2017-ben volt kb 50 cm-s jég, tudom, mert mértem is több helyen (már ahol volt hozzá vízmélység). Amúgy 25-28 cm-től megy a Ladoga tavon a vasúti rövidítés, egy lánctalpas nehéz tanknak talán még ennyi se kell jégvastagságból. A Hummerek 2009 körül 11-13 cm-s jégen szakadtak be. Illetve ahol beszakadtak ott aligha volt ennyi.*
Mondjuk a rianásokkal nem tudom mit kezdenének, de ez egy másik kérdés.

@Lobo Marunga:
Pláne, hogy ők dízellel mentek, a németek meg szintetikus benzinnel.

__________
*Kb fél centi kell egy kacsának. 2 cm már egy nagyobb kutyát elbír. 7 cm stabilan megtartja az embert korcsolyán, csak ha valamiért vêkonyabb, akkor hamar nagy baj van. 14-15 cm már kocsit megtart. 18-22 cm teherautót megbír. 40 cm nagy, nehéz repcsiket megtart.

Millerdraft 2021.08.23. 16:25:24

Klasszikus városi legenda, ha nincs tó akkor Sanyi bácsi kertjében van elásva egy Tigris (vagy legalább egy oldalkocsis német katonai motor).

tapló II. 2022.03.30. 20:30:19

Lelőtt repülőgépek vannak a Balatonban. Kilőtt tankok nincsenek.
süti beállítások módosítása