Tó-retró

Azt ismeri, hogy egy ausztrál vesz egy a kispolszki kabriót?

2023. július 22. - drkardos

Pedig ez nem vicc! A leglengyelebb Fiatból a világ sok táján készült nyitott változat, néha komolyabb darabszámban.

kispolszki1.jpg

Ez itt nem az ausztrál verzió, azért egy kicsit lejjebb kell görgetni...

 

„A varsói Karlowicz úr élénkpiros „126”-ost vásárol. — Nos, hogyan szuperál az új kocsi? — érdeklődik néhány hét múlva barátja. — Remekül — feleli a tulajdonos. — Eddig úgy látszik, csupán egy a baja: mindenki ebbe dobja be a leveleit...”

 

Egy korabeli vicc az „egérkamionról”, a „fodrászautóról” vagy a kerekes bevásárlókosárról, ahogyan – számos más bece- és gúnyneve mellett – hívták a Polski Fiat 126-ost mifelénk. De tegyük a kezünket a szívünkre: mi mást lehet tenni a becézésen kívül egy olyan autócskával, melyet szinte hátizsákként is lehetett viselni vagy az eső elől a lakótelepi nagyszobában is el lehetett rejteni?

            Az eredetileg a gömbölyű FIAT 500 utódjának szánt autócskát 1972-ben mutatta be az olasz cég, ám egy évvel később már Lengyelországban is megindultak a futószalagok, hogy vásárolt licensz alapján, Polski Fiat 126p néven ontani kezdjék az apróságot. Bár Olaszországban közel sem lett akkora siker, mint az 500-as (nyolc év után el is tűnt a gyárból), Lengyelországon keresztül hatalmas karriert futott be, és egészen 2000-ig készültek belőle új példányok! A hírnevet pedig ezesetben egyáltalán nem túloztuk el, hiszen több nyugat-európai ország mellett még Ausztráliában is forgalmazták, FSO Niki néven a kispolszkit (egyébként a piac legolcsóbbjaként 8000 ausztrál dollár alatti áron). Így fordulhatott elő, hogy míg a FIAT alig több, mint 1 millió 126-ost állított kerékre, addig Bielsko-Biała több, mint 3 millió példánnyal örvendeztette meg a keleti-blokkot és a világ más tájait. Persze ennek a mennyiségnek nagy része a lengyel piacon talált gazdára, ahol a kispolszki érkezése előtt alig 300 ezer darab autó futott az utakon, és az újdonság a piac legolcsóbb modelljeként debütált. Bár ezzel a számmal meg sem közelítette a Lada 13 és fél milliós eladásait, a lenti táblázatból jól látszik, hogy keleti viszonylatban elég jól teljesített a parányi autócska.

 

Típus Gyártás időtartama Drabaszám
Polski Fiat 126p 1973-2000   3,318,674
Dacia 1300
1969–2004
1,959,730
ZAZ Zaporozsec
1960–1994
3,422,444
Trabant 601
1957–1991
Több, mint 3 millió
Zastava 101
1971-2008
1,045,458
Wartburg 353
1966-1988
1,225,190

 

Amiben viszont verhetetlenné vált a 126-os a keleti-blokkban, az a belőle készült kabriók sokasága!

            Ma közkeletű az a vélekedés, hogy a kispolszkiból nem készült kabrió változat, ez azonban nem teljesen igaz! Gyűjtésünkben 2 gyári(nak tekinthető) és két aránylag nagy számban készült nyitott tetejűt is összegyűjtöttünk.

345865091_6339629173319_3189545595807044851_n.jpg

...és arra emlékszik még, hogy milyen volt a 80-as évek Balatonja? A Tó-retró segít feleleveníteni a legújabb strandkönyvében a SZOT üdülők és Palma gumimatracok világát. Vigyázat, erős nosztalgiafaktor! Részletek és megrendelés itt.

 

Persze darabszámokban a kispolszki kabriók meg sem közelítették a Skoda Felícia közel 15 ezer példányát, de volt olyan változat, melyből 1500 darab készült. Lássuk hát, hogy milyen életmód autót álmodtak hát meg a kispolszkiból a világ különböző részein a negyediktől az elsőig (saját elfogult értékelésem szerint).

 

  1. Bosmal Kabrió

kispolszki2.jpg

Az első versenyző rögtön a gyári kabrió „szürke zónában” található. A Kisautók Kutatási és Fejlesztési Központja (BOSMAL) ugyanis a kispolszki gyártásának megindulásakor azért jött létre, hogy támogassa Bielsko-Biała-i  kisautógyár munkáját. Bár a tevékenységük, melyet gyakorlatilag a gyár részeként végeztek, elsősorban a gyártási folyamatok optimalizálásáról szólt, több prototípussal is előrukkoltak. Ezek közül az egyik az egyes források szerint 1500 példányban legyártott kabrió volt. Nálam ez az autó a legkevésbé ötletes megjelenésű, így csak a 4. helyre futott be.

 

  1. FSM Niki

kispolszki3.jpg

A messzi Ausztráliában készült életmód kispolszki már egy fokkal ötletesebb a gyári „tuningcég” gyártmányánál. A márka ausztrál forgalmazója az ott FSM Niki néven 1989-92 között futó autócskából rendelt egy kb. 500 darabos "convertible" szériát, egy helyi karosszéria építő cégtől. Hogy az ausztrálok mit gondolnak róla, azt jól mutatja, hogy ma egy használt példányt 14.500 ausztrál dollárért (kb. 3.3 millió forint) árulnak.

 

  1. Pop 2000

kispolszki4.jpg

Egy újabb 500 darabos széria ezúttal Németországból. A helyi kereskedő itt a POP 2000 cég volt, mely 1991-ben a vízhűtéses 126 BIS-t építette át kabrióvá. A fotókon jól látszik, hogy ennél az autónál már a formatervezésre is fordítottak némi figyelmet. Az ajtók kialakítása például egészen pofásra sikeredett. Egy POP 2000 kabrió ma 11 ezer euró felett kelleti magát.

 

  1. A győztes pedig: FIAT Cavaletta

kispolszki5.jpg

Franciául szöcskét jelent ennek a teljesen gyári prototípusnak a neve. Egyáltalán nem titkoltan a Mini Moke adta az ihletet a slaggal mosható belsejű strandautó papírra vetéséhez. A kis kocsit a FIAT az 1976-os, Torinói Autószalonon mutatta be az igényes olasz közönségnek. Sajnos azonban a taljánok nem látták meg a szöcskében a Dolce Vitát, így a gyenge visszajelzések következtében a gyár nem is küldte sorozatgyártásba. Mit mondhatnánk? Nagyon nagy kár...

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr7418175607

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása