Tó-retró

Csúcsra járatott benzincsalások a Kádár-korszakban

2018. augusztus 24. - drkardos

Honnan származtak az „okosba” megvett benzinadagok és miért ment jobban az autó az osztrák benzintől? Olyan trükköket mutatunk, hogy garantáltan fennakad a szeme!

benzin1.jpg

 Fotó: Fortepan/  Schiffer Pál / Andor Tamás

Tegye fel a kezét, akinek valamelyik rokona, ismerőse vagy éppen ő maga soha nem vásárolt „kéz alól” benzint a 70-es, 80-as években... Hát igen, ebben a korszakban igazán virágzott az iparág, amikor még nem a gázolajat szőkítették, hanem a benzint feketítették, pontosabban árulták feketén, hihetetlen tételekben. Mint sok más alulról jövő kereskedelmi kezdeményezés esetében, az üzemanyaggal történő csencselésnél is a Balaton volt az elsődleges terep, lévén a belföldi és a külföldi turistaforgalom is itt koncentrálódott. Bár sokan törtek a benzin eladás fekete lovagjának címére, a legnagyobb tételben játszó bandák szinte mind a magyar tenger környékén szomorították a tervgazdaságot.

            Az egyik legfajsúlyosabb botrány is egy „túlbuzgó” gondnok telefonhívása kapcsán pattant ki a hetvenes évek közepén. Az éber cerberus ugyanis nem átallotta megnézni a felügyelete alá tartozó üdülőnek szállított fűtőolaj mennyiségét. Bár mérni nem tudott, de szemre is látta, hogy bizony meglehetősen szellősre sikeredett a lefejtés ez alkalommal. A Veszprém megyei rendőrök pedig igazolták a félelmét, ugyanis a rendelt 50 ezer liter fűtőanyag helyet alig 20 ezret sikerült házhoz szállítani. A megindított vizsgálat hamar elvezetett az ÁFOR berhidai telephelyére, ahol egy egész takaros kis maffiát sikerült begyűjteni. A gépkocsi vezetők itt ugyanis maguk töltötték a tartálykocsikat, és bizony maguk felé hajlott a kezük. A nívószint feletti adagokat pedig komoly hálózaton keresztül adták el a dolgozó népnek. Ám ezzel még nem elégedtek meg, mert idővel egyre pofátlanabb módokon fejték a Népköztársaság vagyonát.

            A legnagyobb tételű – és egyben a lebukásukhoz vezető – lopási forma a nagyobb cégek megkárosítását célozta meg. Ilyenkor – mint az említett üdülő esetében is - beálltak a lefejtéshez, és ki is csorgatták az olajat az utolsó cseppig a földalatti tárolókba. A helyi átvevő a „pont nem érdekel” hozzáállás jegyében aláírta az átvételi elismervényt és mehetett is vissza szundikálni a portásfülkéjébe. Amit azonban a gondnokok általában nem tudtak, hogy a tankerek belseje több rekeszre van osztva, és a sofőr nem nyitotta ki mindegyiknek a szelepét, így legtöbbször 3-4 ezer, de igazán komoly, több körben való szállítás esetén akár több 10 ezer liternyi olajat is „megtakarítottak”. Persze a vizsgálat további csodákat is feltárt, ugyanis az ÁFOR kocsik nemhogy  átfolyásmérővel, de legtöbbjük még működő kilométerszámlálóval sem volt felszerelve, így a fekete fuvarok során megtett távolságokra is a feledés jótékony fátyla borult.  

benzin2.jpg

Fotó: Fortepan

 

            Szintén nagyban űzte az ipart egy benzinkútszerelőkből álló félig családi vállalkozás is. A trükk lényege ebben az esetben az üzemanyagtöltő állomások feltöltésekor keletkező többlet elsíbolása volt. A kutakat abban az időben nem lehetett pontos mennyiségben tölteni, mindig maradt néhány tíz- vagy száz liternyi többlet. Az eljárási rend az ilyen esetekben azt írta elő, hogy pontosan vezetni kellett a felesleget, majd egy bizonyos mennyiség felett jelenteni kellett az ÁFOR-nak. Pontosabban csak kellett volna, ugyanis a kútkezelőknek eszükben sem volt jelenteni, hanem nyitottan álltak az említett szerelőcsapat ajánlata elé. Ők ugyanis a rendszeres „karbantartások” alkalmával egyszerűen visszatekerték a tartályok számlálóit, így soha nem derült ki, hogy a többletet – az autósok számára teljesen legálisnak tűnő módon – régen eladták. Ebben az esetben könnyen következtethetünk a nagyságrendre, ha tudjuk, hogy az esetben 25 benzinkút volt érintett és 84-en ültek a vádlottak padján.

            Volt olyan eset is, amikor a gépkocsik számára kiírt üzemanyagutalványok segítették a csalókat. Itt a TEFU egyik telepén játszottak össze a gépkocsivezetők és a szerelők, amikor feltalálták a kilométeróra-tekerés korai ősét. Csakhogy ők az órát előre tekerték – az ablaktörlő motort kötve a spirálra! – és így fantomkilométerek ezreit tették a teherautókba. Ezekre a nem létező szakaszokra a sofőrök ugyanúgy felvették a benzinjegyeiket, melyeket később jó áron tovább adtak a beépített benzinkutasoknak (ők pedig ezeket tették a kasszába a tankolásért kapott pénz helyett).

            Ezek az esetek „csak” a népgazdaságot károsították meg, de voltak olyan kevésbé dörzsölt csalók, akik autók tucatjait tették tönkre a biznisz következtében. Akadt olyan kutas, aki az ellenőrzéstől tartva jelentős mennyiségű vízzel pótolta a hiányt a kút tartályaiban, ami közel sem tett jót az itt tankolók autóinak (bizony abban az időben nem csak a bort vizezték, ahogyan itt írtuk). De az egy fokkal fifikásabbak a drágább benzinféléket (92, 98 oktános) adták el, majd a tartályokat olcsóbban kapható 76-ossal ütötték fel. Valószínűleg emiatt terjedt el a nézet, hogy az osztrák benzin jobb minőségű a magyarnál, mert az tiszta volt...

            Persze ahhoz, hogy valaki pórul járjon, még csak a csalók közreműködése sem kellett. Elég volt ehhez az akkoriban általános nemtörődömség is. Feljegyeztek ugyanis olyan esetet is, amikor a tartálykocsi vezetője nem vette észre, hogy a normál benzint éppen a szuper tartályába engedi a benzinkúton és mire észbe kapott már 5 ezer liter csorgott le. Becsületére legyen mondva, hogy azonnal menteni kezdte a helyzetet és visszaszivattyúzta az említett mennyiséget, így legalább nem csak a kúton, de már a tartálykocsiban is pancsolt lett az üzemanyag. A sofőr természetesen megúszta egy szigorított ejnye-bejnyével az esetet, ahogy az a figyelmetlen balatonkörnyéki kútkezelő is, aki egy NSZK család nyaralását és autóját tette tönkre. Ő ugyanis soha nem látott még korábban dízel autót és lelkiismeretesen tele eresztette a tartályt extraszuperrel. Sokat elmond az akkori körülményekről, hogy az esetet követő feljelentés nyomán a szakbarbár megúszta egy dorgálással, és másnap már újra üzemanyagot mérhetett. Ő párttag volt, a feljelentők pedig a rothadó kapitalizmusból érkeztek...

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr6714199395

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fazakas László 2018.08.25. 05:53:06

Kifelejtettétek a sokáig "ideiglenesen itt állomásozó" orosz-szovjet elvtársaktól megvehető és nagy tételben feketén vett seft-benzint! Ott náluk a mértékegység minimum a marmonkanna volt. A benzin pedig kissé jobb (és sokkal olcsóbb), mint bármely hazai ÁFOR kutakon az extra.

artifex · http://www.amywinehouse.co.uk/ 2018.08.25. 07:58:41

@Fazakas László: igen. ismerősnél volt, hogy rákérdeztek elvtársak érdekli-e kis benzin olcsón, mondta persze, majd másnap odaállítottak egy tankautóval. köpni nyelni nem tudott. szóval nem szarral gurigáztak az elvtársak. :-)

eszkütyü 2018.08.25. 07:59:17

Egy ismerős öreg csóka tartálykocsi sofőr volt az ÁFOR-nál, mesélte ezeket a trükköket. A benzin higítását lépcsőzetesen végezték, hogy ne romoljon végzetesen a minőség: a 98-ast 92-essel, a 92-est 86-ossal, azt pedig gázolajjal ütötték fel. Emellett a hőtágulási és a párolgási veszteségre is bőkezű tűrések voltak megadva, amit mindenki kihasznált. Ne feledkezzünk meg a Néphadseregről sem, haver annyi M-zárolt benzinhez jutott hozzá, hogy tölcsér nélkül tankolta a Ladát, ha a fele mellé ment, az sem volt baj. Mivel akkor még nem volt etanol a benzinben, nem romlott meg fél év alatt, mint manapság.

nniicckk 2018.08.25. 08:38:32

Nem kellett volna benzint venni, hanem at kellett volna terni elektromos meghajtasra, de sok primitivnek hiaba beszel az ember.

Pale 2018.08.25. 08:41:58

A dédásznál (nyilván más cégeknél is) évente 1 napra fogyasztásmérőt kötöttek a uazra, utána 1 évig eszerint kapta pénzt a sofőr. Fura módon aznap 7 ember zsúfolódott fel az autóra, vinni kellett a pionírnak (úttörő) becézett réselőt és egész nap felezővel jártuk a sáros erdei utakat, Én csak nyári gyakorlaton voltam ott, azt nem tudom a haszon kié lett.

Tamás Csacsicska 2018.08.25. 08:48:23

A hetvenes évek közepén a Volán vállalatoknál a sofőrök nem csak a telephelyen tankoltak, hanem hosszabb utak alkalmával üzemanyag-jegy ellátást kaptak. A kutakon egy liter gázolaj 2,20 egy liter normál benzin 3,00 forintba került. A sofőrök a kilométerórával, meg a menetteljesítménnyel manipuláltak, az így megtakarított üzemanyag jegyet fél áron eladták az ÁFOR kutasoknak. A gázolaj-jegy feketepiaci ára 1,00 forint volt, a benzinjegyért 2,00 forintot fizettek a kutasok. Ebben az időben a Volán vállalatok teherszállító járműveinek zömét ZIL teherautók tették ki, amiknek a norma szerinti benzin fogyasztása kb. 25 liter volt 100 kilométerenként. A kutasok azután a hivatalos áron mérték ki az üzemanyagot az autósoknak, tőlük persze készpénzt vettek át, de az ÁFOR felé az üzemanyag jegyekkel számoltak el.
Szerintem ez még nagyobb volumenű üzlet lehetett, rengeteg ÁFOR kúton vették a jegyeket. Abban az időben az egyik Volán vállalat energetikusa voltam és elég nagy harcot kellett vívni a sofőrökkel, akik rendszeresen "túlfogyasztottak".

Pierr Kardán 2018.08.25. 11:39:14

ÁFOR időben nem volt 98 oktános benzin!!!

FrundsbergW201 2018.08.25. 11:39:21

Nagyapám az oroszoktól vett benzint a Trabantba.200ft volt az ára hordóval együtt házhoz szállítva, garázshoz beguritva.Akkor 2.70volt litere a kúton.

moonshadow 2018.08.25. 11:39:28

Felénk komplett zöldséges dinasztiák gazdagodtak meg az orosz gázolajjal fűtött fóliasátrakkal.

kugi · http://kugi.blog.hu 2018.08.25. 11:39:48

Ezek után mondja valaki, hogy nem kreatív ember a magyar! :)

Johnny16v 2018.08.25. 11:39:58

Az elvtársos sztori megvolt ismerősnek is, ott annyi volt a csavar, hogy megérkezett a szovjet kiskatona, leparkolta a tartálykocsit, majd leindult vissza a laktanyába. Így meghiúsult az üzlet, mert nem tudta, hogy mit csináljon egy katonai tartálykocsival, gyanús lett volna, ha azzal jár a munkahelyére. Gyerekként kút közelében laktam, láttam, hogy amikor jött a tartálykocsi a kutasok hordták sorba a marmonkannákat a kocsihoz. Másik nagy biznisz a külföldi kamionosok tankoltatása volt: minden héten jött legalább 8-10 görög kamion, dupla tartállyal, egyszerre 1000-1500 litert tankoltak, márkában fizettek, amit a kutasok eladtak, egy csomót kerestek rajta...

stower 2018.08.25. 11:40:30

Mi meg a buszsofőröktől vettük 20 literes kannákban a gázolajat. A buszpályaudvar ugye forgalmas hely, de a sofőr nem zavartatta magát, mindenki előtt a busz rakteréből vette ki a 2-3 kannát és adta át. De ez már a '90-es évek elején volt. Szintén üzemanyag ugye az LPG autógáz. Amikor ez végre legális lett itthon is, akkor beindult a házi tankolás. Ismerős berendezte a hátsóudvart a nagybani üzemre. Egy épületben volt a rengeteg háztartási gázpalack és az átfejtéshez szükséges cucc. Körülötte kialakított egy körforgalmat, hogy a tankolásra érkező autók ne akadályozzák egymást. Néha várt a sorára 5-6 autó is, nagyon nagyban ment a biznisz. Ja, és az átfejtésre váró gázpalackokban természetesen nem LPG volt és nem is a gázforgalmazó által betöltött gáz. A palackokat valahol valaki szintén "okosba" töltötte valamilyen vezetékből kinyert gázzal... Ez már akkoriban is nagyon rázós volt, de ennek ellenére sok évig ment a bolt. Hihetetlen.

2018.08.25. 11:40:41

Jegyre anno még én is tankoltam de amikor katona voltam a sereg benzinkutasánál tankoltam saját kocsimat minden hétvégén. Mikor leszereltem pár száz liter benzinnel távoztam.Mégse volt hiány. Seregbe meg volt az ingyenes utazási 50 lapos tömb. Azt árultuk …...Anno Kádár is megmondta onnan kell megélni ahol dolgozol.
Most az állami fidesz nemtűri a konkurenciát...ők lopnak

csúti csüngőhasú tolvaj 2018.08.25. 13:41:08

Hááát komám, el kell, hogy szomorítsalak, 38 évnyi vezetés alatt egyetlen alkalmat nem tudok felmutatni amikor ne kútnál, pénzért tankoltam volna. Tudom, kevesen vagyunk ilyen hülyék, de a gerinc fontosabb mint szaros 3 liter lopott gázolaj.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2018.08.25. 13:41:20

Finomítós ismerős se sokat tankolt kúton, mondjuk azóta tudja hogy az ezerkettes lada elmegy normál pentánnal (meg isohexánnal ha más nem volt) csak nem lehet leállítani, benzincsap kellett a karbi elé mint a Trabantnál.

staropramen 2018.08.25. 13:42:01

A legutolsó történetnek semmi köze a korszakhoz.Ma is sűrűn előfordul, hogy a kutas, vagy a tulaj figyelmetlenségből félretankol.Bárkivel megeshet.

Egyszer a gazdaság kútjánál nem volt éppen benzin,ezért az UAZ hoz jegyeket adtak.Tankoltam de picivel többet mint a kerek literre szóló jegy.Odaadtam tehát a másik 20 literes jegyet is.
Az összehajtott lepecsételt menetlevélben kp-ben kaptam meg a visszajárót (- alkotányos költség)

v2peti 2018.08.25. 13:42:08

@Tiktak58:
-Ingyenes utazás?
-Vonattal?

v2peti 2018.08.25. 13:42:30

@Pierr Kardán: De a nyolcvanas években már volt! Akkoriban 86 (Normál)-92 (Szuper)-98 (Extra) volt, és a 80-as évek végén jött a 95-ös, de csak ólommentesben!
Volt egy tévéreklám is, hogy a kutas megkérdezi az autóst!
-Normál?
-Nem!
-Szuper?
-Nem!
-Extra?
-Igen!!!
Erre a kutas kihoz az egész családnak (apa, anya, gyerekek) egy extra márkanevű üdítőt! Annak volt ez a reklámja, még annó a 80-as években!

v2peti 2018.08.25. 13:42:40

Akkor annak is valós alapja lehetett, hogy az egyik rokonom azért tankolt mindig a Shell kútnál, ha a Balaton környékén járt (Ahol lakott, nem volt Shell.), mert állítólag a Balaton*** kútnál vizezték a benzint.

Bambano 2018.08.25. 14:53:28

@csúti csüngőhasú tolvaj: nem a gerinc a legfontosabb ebben a kérdésben, bár szerintem is fontos. a legfontosabb, hogy ha szemetet tankolsz, tönkremegy a motor.

én azért nem tankolok az utóbbi időben a labancoknál, mert az egyik kútjukon 2x vacakot adtak.

2018.08.26. 07:06:55

@v2peti: Volt a piros színű az ha jól emlékszem 50% volt és volt a kék ami 100% os volt. Vonaton az tuti de lehet hogy buszon is jó volt. Már kicsit odébb van 1980.....

pizo 2018.08.26. 07:07:06

Nagyon jókat lehetne ezeken a történeteken mulatni, ha nem ez az ügyeskedős mentalitás lenne még mindig a divat, hogy a normális munkát nem akarják az emberek megfizetni, de amit érnek, az a kezükbe ragad... (tisztelet a kivételnek). Amíg ezt nem tudjuk levetkőzni, addig itt semmi változás nem lesz, pedig lassan 29 éve történt meg a rendszerváltás, ami már összemérhető a szocializmus 40 évével.

Zoli

Voloka 2018.08.26. 07:07:14

@Fazakas László: Nekem is anno, minden második héten pénteken megjelent az orosz kiskatona a két marmonn kannával, a Zsigulimhoz!

n3spr3ss0 2018.08.26. 07:07:20

Ma is jobb az osztrák üzemanyag.

gintonic.azigazi 2018.08.26. 07:07:26

@Pierr Kardán: dehogynem. 86 volt a normal ( sarga ) 92 a super ( zold ) es a 98 volt az extra ( kek )

2018.08.26. 09:11:34

@pizo:
Ha megnézed, a stílus, ahogyan előadják a kommentelők, hogyan okosítottak, ugyanaz az összekacsintós stílus, amiben mindez megszülethetett anno.

jaty 2018.08.26. 09:16:37

Egy ismerősöm a tankoláskor a kúton lopott az Áforos időkben folyamatosan. Rájött, hogy a mérőfejek tankolás közben simán lenullázhatóak, ha azt a kart amire a pisztolyt akassza titokban kétszer lenyomja. Odaállt üres tankkal, félig megtankolt, nullázta, majd folytatta a tankolást, fizetett és ment dolgára...

Csak a yamaha 2018.08.26. 10:02:42

Minden korszaknak meg volt/van az okossága..

torró 2018.08.26. 13:32:44

@FrundsbergW201:
DDD, Ráadásul az üres hordót el sem vitték. Jó erős anyagból voltak, kiváló üstöt lehetett belőle csinálni.

]{udarauszkasz 2018.08.26. 13:32:50

@n3spr3ss0: En is ezt akartam irni. Persze ez csak annak tunik fel, aki kijar Ausztriaba.

pizo 2018.08.29. 16:28:09

Mos is nagyon igaz az alábbi vicc (meg akkor is amikor született):

"Nixon, Brezsnyev és Kádár beszélgetnek az életszínvonalról.
Nixon:
-Nálunk Amerikában az emberek nagyon jól élnek. Egy havi átlagfizetés 2000 dollár, meg lehet élni 900 dollárból, de mi nem törődünk azzal, hogy az emberek mit csinálnak a maradék 1100 dollárral.
Brezsnyev:
-Az emberek nálunk is jól élnek. Az átlagjövedelem 200 rubel, meg lehet élni 190 rubelből és mi nem törődünk azzal, hogy az emberek mit csinálnak a maradék 10 rubellel.
Kádár:
-Nálunk is magas az életszínvonal, az átlagos jövedelem havi 5000 Ft, ki lehet jönni 9000 Ft-ból és mi nem törődünk azzal, hogy az emberek honnan veszik a maradék négyezret."

Zoli

cirrmurr 2018.08.30. 05:22:53

Használt szűrt sütőolaj a gázolajhoz felesne... Mindjárt 50%-kal olcsóbb..

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2018.09.01. 05:57:02

Van még 3 másik módszer, ami mind a mai napig megy.

Fentebb valaki említette a benzinkutas reklámot. Nekem ez a kedvencem. Német, de átjön annak is, aki nem beszél németül.

www.youtube.com/watch?v=CHq2fzE4ryI

409 2018.11.08. 06:02:00

Csak szólok, a benzin nem teszi tönkre a diesel motort*, bármennyire is ez a néphit.

* a mai, modern CR dieselek esetében már nem teljesen igaz, de az akkoriaknak azonkívül, hogy megálltak, nem lett baja.
süti beállítások módosítása