Tó-retró

1980-ban vagy ma ér többet egy használt autó?

2023. június 27. - drkardos

Vajon negyven éve valóban drágábbak voltak a használt autók az újaknál, és mit ért egy öt éves gép? Utána jártunk!

hasznalt_autok_1.jpg

Fotó: Fortepan/ Urbán Tamás

 

A használt autók kapcsán annyi kulcsrakész bölcsességet tanul meg az ember az élete folyamán, amihez mérhető mennyiség talán csak a női-férfi kapcsolatok és a foci esetében fordul elő. Cikkünkben alapvetően néhány ilyen dealer-mantra mentén haladunk majd, miközben az 1980-as használtautó piac jellegzetességeit is párhuzamba állítjuk a mai viszonyokkal. Meglepetésekre felkészülni!

            Azok számára, akik átélték a hazai autózás talán legsötétebb időszakát, a szocialista éveket, talán a legfontosabb alapigazság, hogy akkoriban a használtautók drágábbak voltak az újaknál. Ugye, hogy mind hallottuk már ezt és bölcsen bólogatunk rá. A kijelentés mögött az az alapvetés áll, hogy az évekre nyúló várólisták, és a 0 kilométeres szét- és újra összeszerelés korszakában egy azonnal átvehető és „születési rendellenességektől” megtisztított autó igen komoly érték volt. Nos, mint minden esetben, ebben a kijelentésben is van valóságtartalom, ám az még a hetvenes évek viszonyain alapul. Akkoriban ugyanis valóban gyakran fordult elő, hogy a használt hirdetésekben magasabb ár szerepelt, ám ez a 80-as évekre – szinte – teljesen eltűnt. Noha önjelölt „nagyvágó” autóárusok akkoriban is előfordultak, a Merkur használtautó telepein ilyen árazás már egyáltalán nem volt jellemző.

            Konkrét példákkal is alátámasztva az állítást: egy néhány hónapos Kispolszki (P126) az újkori árán futott, vagyis 70 ezer forintért be lehetett tolni (azonnal) a garázsba. Továbbra is a szeptemberi, Merkur használtautó hirdetéseket szemlélve az 1200 Lada 94 ezer (új ár 105 ezer), míg az „ezeröcsi” (Lada 1500) hatezerrel az új ár alatt, 120 ezerért várt új tulajdonost. Összességében az 1 évesnél fiatalabb autók 4-5 százalékkal voltak olcsóbbak, mint az új társaik, míg a kétéves autók esetében ez az differencia 10-15 százalékra nőtt, a típus keresettségével fordítottan. Persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez még így is igen szép arány.

hasznalt_autok_2.jpg

Az igazi klasszikus, a Röppentyű utcai Merkur használtautó telep

Fotó: Fortepan/ Urbán Tamás

 

 

Ma ugyanis létezik egy olyan bölcsesség, hogy egy új autó a szalon utáni sarkon  már csak a felét éri. Valójában ez erős túlzás, ám nem áll olyan messze az igazságtól. Egy nem régiben napvilágot látott kutatás szerint az új autók első éves értékvesztése kimutathatóan jelentős. Az adatok szerint az első év átlagosan 23 százalékkal csökkenti a négykerekű árát, ami – a modell keresettségétől függően – 20 - 35 százlékig változhat. A 80-as években tehát valóban nagyobb becsben tartottunk egy fiatal használt gépet. Na de mi a helyzet az öt éves vasak esetében?

A fentebb említett kutatás az ötödik évre átlagosan 49 százaléknyi értékvesztést mutatott ki, vagyis ekkorra ér nagyjából fele annyit a család szeme fénye, mint a szalonból kigurulva. A szórás azonban itt sem sokkal jelentősebb, hiszen a különböző modellek 40-55 százalék között veszítenek az értékükből. Persze mindez a készpénzes vásárlásra vonatkozik és nem a finanszírozásos vásárlásokra. De vajon mi volt a helyzet 1980-ban?

Ebben az évben egy öt éves Trabant 601 41 ezer forintba került a Merkur használtautó telepeken, vagyis új árának (62 ezer) csupán a 44 százalékát veszítette el. Ez egyébként megfelel a Dacia 1300 (-38%) és a Wartburg 353 (42 százalékos értékvesztés) adatainak és némileg jobban mutat a mai átlagnál. Azonban ötéves korban már komoly szerepet kezdett játszani a „menőségi faktor” a nyolcvanas évek használtpiacán. Nem nehéz elképzelni, hogy az „ezeröcsi” itt is favoritnak számított, hiszen a Merkur még az 1975-ös példányokért is 89 ezer forintot kért, ami az eredeti ár 74 százalékát jelentette. A Lada 1500 tehát alig az értéke negyedét szórta el az első öt évben. De mégsem ez volt a legmenőbb autó!

345865091_6339629173319_3189545595807044851_n.jpg

...és arra emlékszik még, hogy milyen volt a 80-as évek Balatonja? A Tó-retró segít feleleveníteni a legújabb strandkönyvében a SZOT üdülők és Palma gumimatracok világát. Vigyázat, erős nosztalgiafaktor! Részletek és megrendelés itt.

 

A lista legtetején ugyanis a ksipolszki áll! Az egérkemion vagy fodrász-Ferrari ugyanis egészen elképesztő érték(nem)vesztést produkált. Ezek a kis cukiságok alig 12 százalékkal az újkori ár alatt, 62 ezerért voltak beszerezhetők 1980 szeptemberében. Ne feledjük: ma egy egyéves autó átlagosan 23 százalékkal olcsóbb, mint a szalonban! Persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy a szabad piac árai néha markánsan eltértek a Merkur használtautó telepein tapasztalhatótól, hiszen akkor is sokan vadásztak balekokra vagy gondolták úgy, hogy az autójuk eszmei értékét is be kell építeni az árba. Ezen felül az állapot és a futott kilométerek száma is torzítja az összképet. Azonban egy dolgot biztosan kijelenthetünk: Aki 1970-80-ban kivárta a néha 5 évet, mire átvehette megrendelt új autóját, sokkal nagyobb értéknek tekintette azt, mint napjainkban és a szíve az eladás után is örökre a csomagtartóban maradt...

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr6718154678

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása