Tó-retró

Amikor a kenesei vasútvonalat a vízbe építették

2018. október 09. - drkardos

A kenesi löszfallal mindig csak a baj volt, de az ifjú magyar mérnökök költséget és munkaerőt nem kímélve megoldották a problémát.

kenesevonat1.jpg

Fotó: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Történeti Fényképek Gyűjteménye 

Tovább...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr6114290393

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

miért nem lehet normál nevem 2018.10.10. 21:04:32

Jó cikk!
De milyen jó lett volna képeket is látni a Balatonban futó sínekről...

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2018.10.10. 21:33:15

@miért nem lehet normál nevem: Mivel most is pontosan ott futnak a sínek, ráadásul mellette megy a 71-es út is, ezért ha személyesen nem is mész le, de utcaképen meg lehet nézni. Kenese és Fűző között teljesen a parton fut a sínpár, mellette a főút. Jobbra-balra susnyás...

Beer Monster 2018.10.11. 10:32:52

Most hova fogják építeni a körvasútat Akarattyától délen?

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2018.10.11. 11:31:36

szerintem a cikkben a dátumokkal valami nem stimmel. a vasút korábban került a balatonba fűzfő és kenese között. Most csak hirtelen ezt a képet találtam, de múltkor szembejött egy másik is, és úgy rémlik, ott is az 1910-es évek közepén készült a kép a töltés építéséről.

http://www.fortepan.hu/?view=all&lang=en&tags[]=Balatonf%C5%B1zf%C5%91

drkardos 2018.10.11. 11:41:08

Kedves Torpedó! Valóban a 14-es baleset után is építettek egy ideiglenes, elkerülő töltést, amíg nem lehetett a közlekedést helyre állítani. A kor technológiája azonban még nem tette lehetővé egy végleges, Balatonban vezetett sínpálya kialakítását. Ahogyan a cikkben is írtam, még 1946-ban is történt olyan omlás, ami megrongálta a pályát és ezután döntöttek a fentebb vázolt megoldás mellett.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2018.10.11. 12:23:52

@drkardos:
Aha, köszönöm. nem gondoltam volna hogy az ideiglenes, és nem végleges megoldás volt.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2018.10.11. 12:23:59

@miért nem lehet normál nevem: A kb száz évvel ezelőtti csuszamlásról és helyreállítási munkákról tucatnyi fotót találsz a

hungaricana.hu/hu/

portálon, ahol is a kereső mezőbe beírod hogy: Balatonkenese löszfal

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2018.10.11. 12:24:54

@miért nem lehet normál nevem: Adok egy linket.

mapire.eu/hu/map/cadastral/?layers=osm%2C3%2C4&bbox=2009779.1845567622%2C5948763.99922695%2C2012803.2244882947%2C5949719.462080514

A "teljes képernyő" gombra kattintás után kb. azt a szakaszt látod a térképen, ami a Balatonban épült. Az "átlátszóság" csúszkával tudsz váltani a régi kataszteri térkép szerinti partvonalra illetve a mai állapotot mutató OSM térkép nézetre. Jó nézelődést kívánok.

BéLóg 2018.10.11. 21:39:52

Jó cikk, tetszett.

bóbita0729 2018.10.15. 21:43:50

Ember feletti munka volt, de csodálatos az eredmény, nagyon tettszik ahogy a régi időkben még voltak dolgos emberek is hozzá.

Aurevol 2018.10.15. 22:35:50

Az üdülőhelyi fejlesztés klasszikus propaganda etetés. A valóságában Almáditól keletre szándékosan nem voltak szállodaépítések, és az üdülőt is kizárólag megbízható körök kaptak (párt-, honvéd-, köztisztviselői üdülő), Fűzfőn pedig semmi nem épülhetett. Vasútvonal szempontból is a kritikus szakasz az Akarattya - Fűzfő volt, de Fűzfő - Tapolca "üdülőhelyi" forgalma gond nélkül kiszolgálható lett volna más irányból. A löszfalas szakasz hadászati szempontból volt fontos, ugyanis a löszfal természetes védelmet nyújt keleti irányból légitámadás ellen a part részére. Ráadásul a dombtetőről jól védhető a szakasz a nyugatról támadó gépekkel szemben is. Kenese és Fűzfő vasútálomásai mozgósítási központok voltak egészen 1992-ig. A lőporgyár miatt kiemelt stratégiai jelentősége volt, hogy Fűzfő minél több vasútvonalon elérhető legyen, ez volt amikor négy vasúti kijáratot, és két országos fővonlat jelentett. Almádi - Veszprém kisvasút mellett huszárezred állomásozott a lőporgyár védelmére. A veszprémi, és később Szentkirályszabadjára helyezett reptér is a lőporgyár védelmét szolgálta.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.10.18. 05:39:26

Kenese - nem megy oda a fene se... :D
Szegény öreganyámék mennyit mondogatták.
Kenesén nyaraltam minden nyáron, vagy 30 évig.
Érdekes volt, köszönet.
Manapság kábé függőleges a löszfal helyenként, alatta meg nyaralósor húzódik.Egy pár éve voltunk fent legutóbb, én erősen fosnék ott ingatlant üzemeltetni, kb több száz tonna föld árnyékában.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2019.01.11. 13:02:02

Most esett le a tantusz, pedig én is löszfalnak mondtam. Utánaolvasva az nem lösz, hanem felső-Pannon iszap, agyag, finom homok (régen levantei rétegeknek nevezték ha jól emlékszem a régi nevezéktanra). Pozicionálni nem lehet a MÁFI térkép szerverét, de ránagyítva a sárga kőzetre a partfalban megkapjuk az eredményt (link után másoltam be).

map.mbfsz.gov.hu/fdt100/

Földtani index tPa2
Név Tihanyi Formáció
Litológia agyagmárgás aleurit, aleurit, finomhomok; vékony szenes agyag, tarkaagyag, lignit és dolomit rétegek

Amúgy mindegy hogy lösz vagy agyagos iszap mert mindegyik agyonnyom bármit - bárkit ha egyszer megindul a partfal lefelé. :-(
süti beállítások módosítása