Tó-retró

A Füredet kettészakító rémálom-autópálya ötlete

2019. február 22. - drkardos

 A fél várost a földdel kellett volna egyenlővé tenni Füreden és szinte az összes északi-parti településen, de hát a Kádár-korban mertek nagyokat álmodni.

 m711.jpg

A fantázia kép a Fortepan/ Urbán Tamás fotója alapján készült

Tovább...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr7514642784

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nemecsekerno_007 2019.02.23. 12:48:57

Jaja elég torz szemlélet, dehát elég torz is az ország térszerkezete.
Amikor az M7-es autópályát hosszabbították meg, a pécsi egyetem csinálta a hatástanulmányokat. Azt mondták 4-5 km-el délebbre kéne a nyomvonalat kijelölni mert:
- Somogy megye északi része nagyon elmaradott, segítene rajta
- nem terhelné a parti településeket annyira a forgalom
- a Balatont se szennyezné az autópálya forgalma

Aurevol 2019.02.23. 12:54:31

Kicsit pontatlannak érzem ezt az írást.
Apróság, de a 8-as nem Veszprémből indul, hanem Székesfehérvárról, és mivel ez az egyetlen nem Budapestről induló főút, ezt nem szerencsés téveszteni.
Persze az egyik korábbi elképzelés is összekapcsolta volna a veszprémi körgyűrű, valamint a 8-as és a 71-es főutak autóúttá alakítását, de a emlékeim szerint a fennsík peremétere tervezett nyomvonal épp a Balatontól távolabb eső települések bevonását szerette volna elérni a Balaton turisztikai régióba, az osztrák mintára elképzelt panorámaúttal. A jelenlegi koncepció sem ezt eleveníti fel, a 710-es nyomvonal a 8-as forgalmát viszi majd az új dunai híd felé, mellesleg keresztezi az M7-est.
Ami pedig a partközeli nyomvonalat illeti, az kialakításra került, csak nem került mindenhol leaszfaltozásra. A fűzfői deltától (ma körforgalom) végig úgy került kialakításra az út területe (régen védterületnek hívták), hogy a 2x2 sáv biztosított. Mondjuk Tobruknál (ha jól gondolom, ezt ismered) az önkormányzat belerondított, mert eladta a közút területét, de Almádiban végig jól megfigyelhető, hogy a 71-es mellett szokatlanul távol helyezkednek el az ingatlanok. Csopaknál szintén, a most virágosított rész a sínek felé ezért van fenntartva, és el is érünk Füredig, ahol megvalósult a 2x2 sáv, ami az egész városon áthalad. Soha nem volt terv autópályáról (elválasztósáv, leállósáv, szinteltolt kereszteződés), csak autóútról, ami lakott területen kívül (bár ilyen szakasz alig van) lett volna 110 km/ó, vagyis szimpla 2x2 sáv volt, és ez speciel Füreden el is készült épp úgy, mint a déli parton Földváron.

drkardos 2019.02.23. 12:57:32

Kedves Aurevol!
Köszönöm a fontos kiegészítéseket. Ugyanakkor abban nem értek egyet, hogy autópályáról szó sem esett. Ahogy a terven is látszik az utat M71 névvel jelölték és a korabeli újságoknak nyilatkozó szakemberek is folyamatosan autópályáról beszéltek.

Pelso.. 2019.02.23. 13:42:07

@nemecsekerno_007: Hatástanulmány ehhez a a pécsi egyetemtől, röhej.
Kis józan ész is elég lett volna.

Bicepsz Elek77 2019.02.23. 15:31:19

"Hogy a füredi (és szinte egész északi-parti) rémálomból nem lett semmi, az kizárólag annak köszönhető, hogy a terv megvalósítására nem jutott elegendő pénz."
Ez eleg sok(nem csak szocialista)rojekt eseteben volt igy, hogy "Szerencsere soha sincs penz az ilyen hulyesegekre".

Narancsos kommunizmus 2019.02.23. 15:31:24

Ugyanez a töketlenkedés megy az M0-al is évtizedek óta.

Aurevol 2019.02.23. 15:31:49

@drkardos: A panorámaút lett volna autópálya, ami a 77-es és a 71-es út közötti részen épült volna M71 néven. A Balatonfüreden átvezető terv csak autóút volt, mint írod 28 méteres szélességgel. Ez a 28 méter Füreden elkészült, más részeken pedig fenntartották, mint a közút területét. A 28 méter 2x2 sáv, belterületen járda, és vízelvezetés. Autópálya nem fér el 28 méteren, és a szinteltolt kereszteződéseket sem lehet megoldani ezeken a part menti településeken.
A magam részéről örülök, hogy nem készült el a panorámás M71, és részben az ezt ellenzők munkája révén jött létre a Balaton-felvidéki Nemzeti Park.

Billy Hill 2019.02.24. 08:41:06

@nemecsekerno_007: Voltam olyan Tóth József-féle előadáson, ahol elmondta, hogy "nemzetközi tapasztalatok" szerint egy autópálya minkét oldalon legalább 15 kilométeres sávban fejt ki fejlesztő hatást. És hogy mi az M7 esetében az egyik (potenciálisan) hasznos sávot a déli part mentén beletoltuk a Balatonba...

Benbe · http://www.benbe.hu 2019.02.24. 08:41:16

@Pelso..: Olyan jó szakértők voltak ott, hogy sima rétnek nézték a jelenlegi nyomvonaltól 4-5 km-re délre elterülő mocsarakat, és így végezték a számításokat. Somogy megye elmaradottságának 4 km mondjuk nem sokat segített volna, különösen, hogy a legelmaradottabb részei nyílvánvalóan az Ormánságban vannak, közel 100 km-re.

gigabursch 2019.02.25. 15:24:49

A 71- és út akkor lenne jó, ha pl Füreden a felszín alatt mehetne. De ez nyilván túl drága.

Ami az M7-et illeti, elég sok nyomvonal variáns született a dêli szakaszra, S mindig benne volt, hogy melyik ujjainkat harapjuk. Egyszerűen igazán jó megoldás nincs.

Az meg hogy Pêcsett mit eszetlenkedtek, nagyjából felejtős.

RTB 2019.03.06. 15:55:56

@Billy Hill: Tóth József még a 90-es évek közepén is ezt a hülyeséget nyomatta gazdaságföldrajz előadásokon. Azóta kiderült, hogy önmagában az autópálya nem sokat tesz hozzá a helyi gazdasághoz.
Bővebben itt: docplayer.hu/4948498-Nemeth-nandor-az-autopalya-halozat-terszerkezet-alakito-hatasai-magyarorszag-esete.html
süti beállítások módosítása