Cikkünkben megkíséreljük a lehetetlent: toplistára rendezzük a keleti blokk legszebb autóit, mert bizony születtek igazi szépségek is a „dobozkorszak” előtt.
A fotók a wikipédiáról származnak
Mielőtt a szocialista mérnökökre – elsősorban a gyártás egyszerűsítése okán – ráparancsoltak, hogy az autók tervezésekor a vonalzón kívül semmilyen más eszközt se vegyenek elő a fiókból, csodás autók születtek a KGST piacon is. A mai szemmel is gyönyörködtető formák értékéből még az sem von le sokat, hogy ezek a formatervek jobbára az amerikai mintákat követték. Bár ízlésekről lehetetlen vitázni, megpróbálunk egy képzeletbeli toplistát felállítani a keleti blokk leggömbölydedebb négykerekűiből úgy, hogy közben megkíséreljük megindokolni a megindokolhatatlant.
9. Zastava 750
Ezt a modellt szőrös szívvel az utolsó helyre tettük – bár egy toplistán az utolsó hely sem rossz eredmény – mivel egy licenc nyomán gyártott autóról van szó. Eredetije, a Fiat 600 valóban bűbájos apró autócska volt és – az 500-assal indított – vonalainak klónozása ma is komoly bevételekhez segíti az olasz gyártót. Nálunk nem lett túl népszerű ez a négykerekű, mivel – jugoszláv gyártmány lévén – csak dollárért lehetett megvásárolni. Egy alkalommal azonban egy 200 darabos szállítmány érkezett Magyarországra is az NDK-ból. Ezt a Wartburg gyár küldte kárpótlásként az elmaradt saját szállítmányuk helyett. Itthon azok kapták meg ezeket az autókat, akiknek érvényes foglalása volt a kelet-német autóra, de nem nagyon örültek nekik. Hiába volt a Zastavában egy vízhűtéses, négyütemű, 29 lóerős motor, ha a Wartburgnál 1 méterrel rövidebb kasztnijával a legnagyobb jóindulattal sem lehetett családi autónak nevezni, miközben áruk forintra megegyezett. Valójában a Zastava 750 a maga 3,3 méteres hosszával ma egy kétüléses Smart méreteivel vetekedne.
8. Trabant P50
Bár nálunk a 601-es lett igazán népszerű, annak bájos doboz formája össze sem vethető a P50 csodás íveivel. A látványt különösen a kétszínű fényezés dobja meg a legnagyobb mértékben, így nem csoda, hogy a veteránosok között ma már egy új autó árával vetekszik az ős Trabik ára. Hogy miért szerénykedik ennek ellenére a lista 8. helyén a kis „útitárs”? Mert sajnos ezek a gyönyörű vonalak nem jönnek ki igazán az autó fura arányai miatt. A Trabant alig öt centivel hosszabb a Zastavánál, miközben ez a hagyományos limuzinformát kapta és magassága is egy normál autóéhoz közelít. Így kicsit olyan, mintha előröl-hátulról karambolozott volna. Ennek ellenére a kisautó sok kelet-európai embert ültetett a volán mögé az 1957-62-ig tartó gyártási ideje alatt. A P50-esben nagyon hasonló motor szerepelt, mint később a 601-ben, de itt még csak 500 köbcentis és 18 lóerős volt. Ezzel a gyáriak 90 km/h-ra becsülték a végsebességét, de csak kevesen merték 60 fölé hajszolni a mutatót. Különösen azért is, mert ilyen tempónál is leeresztett a torkán 9-10 litert az alig 600 kilós kis Trabi.
7. Skoda 1203
Furgonokból nem volt túl nagy a kínálat, így (a Nysát és az Uazt figyelmen kívül hagyva) csupán a békatekintetű Barkassal kellett megküzdenie a csehszlovák csodának. Ebben a kategóriában nem is sikerült rosszul a dizájn, de azért a Skoda tudott sokkal látványosabb modelleket is gyártani. Ráadásul 1969-es megjelenésekor már kinézete és technikája is foszíliának számított a piacon. 1200 köbcentis, 49 lóerős motorjával 90-es utazótempóra volt képes, alig 14-15 literes fogyasztás mellett. Érdekesség, hogy ezt a modellt megrendelésre és kis darabszámban ma is gyártja egy csehországi cég „TAZ” néven, de a forma modernizálása katasztrofálisra sikeredett.
6. Ikarus 55
Meg merjük kockáztatni, hogy a magyar büszkeség minden idők legszebb autóbusza. A 55-ös modell a távolsági- és turistabusz változata az 66-os városi variánsnak, attól elsősorban a tetőíven elhelyezett ablaksorral különbözik kívülről. Bár rázott, szűkös volt és – a Csepel motornak köszönhetően – rettentő zajjal végezte a dolgát, még a jóval modernebb 200 család megjelenése után is hat évig gyártásban maradt (1954-1973). 8300 köbcentis, 146 lóerős motorja legfeljebb 98 Km/h-val repítette a „farost”.
5. Moszkvics 407
Nehéz nem egy amerikai autót belelátni az orosz autóba, és ez nem is véletlen, hiszen az Opel akkori (meglehetősen „amerikás”) modelljei adták hozzá a mintát. Az 1958-1963 között gyártott 407-es sem volt egy országúti cirkáló, ma nem lógna ki egy Skoda Fabia mögül. 1400-as, 45 lóerős motorja 35 másodperces 100-as sprintre tette képessé ezt a modellt.
4. Volga M21 (fotó: hemmings.com)
Az fránya hűtőrács! Ha az első két év gyártás után nem cserélik le az eredeti – amerikai koppintású – pálcás orr részt (a képen még ez látható), akkor a KGST reprezentációs autója biztosan a dobogón landol. A maga idejében az egyszerű emberek számára maga volt a vágyak megtestesülése, amihez soha nem juthattak hozzá. Mivel ára 115 ezer forint volt (ez ma 10 millió feletti összeget jelentene), leginkább bérautóként és a legegyelőbb elvtársak szolgálati limuzinjaként szolgált. 4,8 méteres hosszával ma is beillene a középkategóriás autók közé és 70 lóerős motorjával felfoghatatlan, 135 kilóméteres sebességgel repesztett óránként.
3. Barkas Framo V/901
Mintha csak egy 40-es évekbeli amerikai kisteherautót látnánk. A Framo kétségtelenül a keleti-blokkban valaha készült legszebb fuvaros. Az összképet csak a külleméhez nem illő motorhang rontja el, ugyanis az 1949 és 63 között gyártott IFA (később Barkas) modell a Wartburg-Barkas féle háromhengeres kétütemű motort használta. Ráadásul, ahogy a szépségeknél gyakran megesik, a Framo is rettenetesen háklis és megbízhatatlan volt. 24 lóerejével pedig a szállítmányozásban sem bizonyult állócsillagnak.
2. Skoda Felícia (lásd a bejegyzés nyitóképét)
Már megint egy elrontott orr! A retró filmek állandó sztárjának az aranyérmébe került a csodás vonalaihoz nem illő bulldogorr. Az 1957-ben még 450-esként indult autóból – rétegmodellsége ellenére – meglehetősen sok került Magyarországra. Persze ennek ellenére nem vált belőle tucatautó hiszen az árcímkéjén 80 ezer forint szerepelt (Trabant 38 e, Wartburg 62 e) így inkább a filmsztárok és a sportolók autója lett belőle. Érdekesség, hogy a Felíciához gyárilag egy műanyagtetőt is mellékeltek, mellyel télen is tökéletesen használhatóvá vált. A modellt összesen hét évig gyártották, és bár tervezték egy újabb kabrió piacra dobását, ebből végül nem lett semmi.
1. Wartburg 311
Ami a Trabantnál nem sikerült, az a 4,3 méteres 311-esnél tökéletesen működött. A kétszínű fényezéssel villogó modellt ma is gondolkodás nélkül beállítanánk a garázsba. Ezen az autón egyaránt stimmelnek az arányok és a legapróbb díszítő részletek is. Az 1956 és 65 között gyártott szépség volt az egyik első autó, amit magánember is megvásárolhatott (1956-tól tarthatott magánember négykerekűt Magyarországon). Ám a külseje sugallta sportosság valójában nem létezett. Bár a motorját többször is átalakították, még a gyártás végén is csupán 45 lóerős volt és még a hivatalos prospektusa sem javasolta a hosszabb és meredekebb emelkedők leküzdését a 311 volánja mögött. A legszebb, addigra 312-es néven futó keleti autó sorsát végül 1966-ban pecsételte meg a tervezőkön elhatalmasodó elmebaj, akik büszkén mutatták be a rettentően modernek szánt szörnyszülöttjüket, a 353-as kocka Wartburgot.
További érdekességekért, képekért és nettó retró életérzésért látogassa meg Facebook oldalunkat!