Tó-retró

A SZOT üdülők leggömbölyűbb vendégei

2019. június 21. - drkardos

Cikkünkben megkíséreljük a lehetetlent: toplistára rendezzük a keleti blokk legszebb autóit, mert bizony születtek igazi szépségek is a „dobozkorszak” előtt.

auto1.jpg

A fotók a wikipédiáról származnak

 

Mielőtt a szocialista mérnökökre – elsősorban a gyártás egyszerűsítése okán – ráparancsoltak, hogy az autók tervezésekor a vonalzón kívül semmilyen más eszközt se vegyenek elő a fiókból, csodás autók születtek a KGST piacon is. A mai szemmel is gyönyörködtető formák értékéből még az sem von le sokat, hogy ezek a formatervek jobbára az amerikai mintákat követték. Bár ízlésekről lehetetlen vitázni, megpróbálunk egy képzeletbeli toplistát felállítani a keleti blokk leggömbölydedebb négykerekűiből úgy, hogy közben megkíséreljük megindokolni a megindokolhatatlant.  

 

auto2.jpg

9. Zastava 750 

Ezt a modellt szőrös szívvel az utolsó helyre tettük – bár egy toplistán az utolsó hely sem rossz eredmény – mivel egy licenc nyomán gyártott autóról van szó. Eredetije, a Fiat 600 valóban bűbájos apró autócska volt és – az 500-assal indított – vonalainak klónozása ma is komoly bevételekhez segíti az olasz gyártót. Nálunk nem lett túl népszerű ez a négykerekű, mivel – jugoszláv gyártmány lévén – csak dollárért lehetett megvásárolni. Egy alkalommal azonban egy 200 darabos szállítmány érkezett Magyarországra is az NDK-ból. Ezt a Wartburg gyár küldte kárpótlásként az elmaradt saját szállítmányuk helyett. Itthon azok kapták meg ezeket az autókat, akiknek érvényes foglalása volt a kelet-német autóra, de nem nagyon örültek nekik. Hiába volt a Zastavában egy vízhűtéses, négyütemű, 29 lóerős motor, ha a Wartburgnál 1 méterrel rövidebb kasztnijával a legnagyobb jóindulattal sem lehetett családi autónak nevezni, miközben áruk forintra megegyezett. Valójában a Zastava 750 a maga 3,3 méteres hosszával ma egy kétüléses Smart méreteivel vetekedne.

 

auto3.jpg

8. Trabant P50

 Bár nálunk a 601-es lett igazán népszerű, annak bájos doboz formája össze sem vethető a P50 csodás íveivel. A látványt különösen a kétszínű fényezés dobja meg a legnagyobb mértékben, így nem csoda, hogy a veteránosok között ma már egy új autó árával vetekszik az ős Trabik ára. Hogy miért szerénykedik ennek ellenére a lista 8. helyén a kis „útitárs”? Mert sajnos ezek a gyönyörű vonalak nem jönnek ki igazán az autó fura arányai miatt. A Trabant alig öt centivel hosszabb a Zastavánál, miközben ez a hagyományos limuzinformát kapta és magassága is egy normál autóéhoz közelít. Így kicsit olyan, mintha előröl-hátulról karambolozott volna. Ennek ellenére a kisautó sok kelet-európai embert ültetett a volán mögé az 1957-62-ig tartó gyártási ideje alatt. A P50-esben nagyon hasonló motor szerepelt, mint később a 601-ben, de itt még csak 500 köbcentis és 18 lóerős volt. Ezzel a gyáriak 90 km/h-ra becsülték a végsebességét, de csak kevesen merték 60 fölé hajszolni a mutatót. Különösen azért is, mert ilyen tempónál is leeresztett a torkán 9-10 litert az alig 600 kilós kis Trabi.

 

auto4.jpg

7. Skoda 1203

Furgonokból nem volt túl nagy a kínálat, így (a Nysát és az Uazt figyelmen kívül hagyva) csupán a békatekintetű Barkassal kellett megküzdenie a csehszlovák csodának. Ebben a kategóriában nem is sikerült rosszul a dizájn, de azért a Skoda tudott sokkal látványosabb modelleket is gyártani. Ráadásul 1969-es megjelenésekor már kinézete és technikája is foszíliának számított a piacon. 1200 köbcentis, 49 lóerős motorjával 90-es utazótempóra volt képes, alig 14-15 literes fogyasztás mellett. Érdekesség, hogy ezt a modellt megrendelésre és kis darabszámban ma is gyártja egy csehországi cég „TAZ” néven, de a forma modernizálása katasztrofálisra sikeredett.

 

auto5.jpg

6. Ikarus 55 

Meg merjük kockáztatni, hogy a magyar büszkeség minden idők legszebb autóbusza. A 55-ös modell a távolsági- és turistabusz változata az 66-os városi variánsnak, attól elsősorban a tetőíven elhelyezett ablaksorral különbözik kívülről. Bár rázott, szűkös volt és – a Csepel motornak köszönhetően – rettentő zajjal végezte a dolgát, még a jóval modernebb 200 család megjelenése után is hat évig gyártásban maradt (1954-1973). 8300 köbcentis, 146 lóerős motorja legfeljebb 98 Km/h-val repítette a „farost”.

 

auto6.jpg

5. Moszkvics 407

 Nehéz nem egy amerikai autót belelátni az orosz autóba, és ez nem is véletlen, hiszen az Opel akkori (meglehetősen „amerikás”) modelljei adták hozzá a mintát. Az 1958-1963 között gyártott 407-es sem volt egy országúti cirkáló, ma nem lógna ki egy Skoda Fabia mögül. 1400-as, 45 lóerős motorja 35 másodperces 100-as sprintre tette képessé ezt a modellt.

 

auto7.jpg

4. Volga M21 (fotó: hemmings.com)

Az fránya hűtőrács! Ha az első két év gyártás után nem cserélik le az eredeti – amerikai koppintású – pálcás orr részt (a képen még ez látható), akkor a KGST reprezentációs autója biztosan a dobogón landol. A maga idejében az egyszerű emberek számára maga volt a vágyak megtestesülése, amihez soha nem juthattak hozzá. Mivel ára 115 ezer forint volt (ez ma 10 millió feletti összeget jelentene), leginkább bérautóként és a legegyelőbb elvtársak szolgálati limuzinjaként szolgált. 4,8 méteres hosszával ma is beillene a középkategóriás autók közé és 70 lóerős motorjával felfoghatatlan, 135 kilóméteres sebességgel repesztett óránként.

 

auto8.jpg

3. Barkas Framo V/901

Mintha csak egy 40-es évekbeli amerikai kisteherautót látnánk. A Framo kétségtelenül a keleti-blokkban valaha készült legszebb fuvaros. Az összképet csak a külleméhez nem illő motorhang rontja el, ugyanis az 1949 és 63 között gyártott IFA (később Barkas) modell a Wartburg-Barkas féle háromhengeres kétütemű motort használta. Ráadásul, ahogy a szépségeknél gyakran megesik, a Framo is rettenetesen háklis és megbízhatatlan volt. 24 lóerejével pedig a szállítmányozásban sem bizonyult állócsillagnak.

 

2. Skoda Felícia (lásd a bejegyzés nyitóképét)

Már megint egy elrontott orr! A retró filmek állandó sztárjának az aranyérmébe került a csodás vonalaihoz nem illő bulldogorr. Az 1957-ben még 450-esként indult autóból – rétegmodellsége ellenére – meglehetősen sok került Magyarországra. Persze ennek ellenére nem vált belőle tucatautó hiszen az árcímkéjén 80 ezer forint szerepelt (Trabant 38 e, Wartburg 62 e) így inkább a filmsztárok és a sportolók autója lett belőle. Érdekesség, hogy a Felíciához gyárilag egy műanyagtetőt is mellékeltek, mellyel télen is tökéletesen használhatóvá vált. A modellt összesen hét évig gyártották, és bár tervezték egy újabb kabrió piacra dobását, ebből végül nem lett semmi.

 

auto9.jpg

1. Wartburg 311

Ami a Trabantnál nem sikerült, az a 4,3 méteres 311-esnél tökéletesen működött. A kétszínű fényezéssel villogó modellt ma is gondolkodás nélkül beállítanánk a garázsba. Ezen az autón egyaránt stimmelnek az arányok és a legapróbb díszítő részletek is. Az 1956 és 65 között gyártott szépség volt az egyik első autó, amit magánember is megvásárolhatott (1956-tól tarthatott magánember négykerekűt Magyarországon). Ám a külseje sugallta sportosság valójában nem létezett. Bár a motorját többször is átalakították, még a gyártás végén is csupán 45 lóerős volt és még a hivatalos prospektusa sem javasolta a hosszabb és meredekebb emelkedők leküzdését a 311 volánja mögött. A legszebb, addigra 312-es néven futó keleti autó sorsát végül 1966-ban pecsételte meg a tervezőkön elhatalmasodó elmebaj, akik büszkén mutatták be a rettentően modernek szánt szörnyszülöttjüket, a 353-as kocka Wartburgot.

További érdekességekért, képekért és nettó retró életérzésért látogassa meg Facebook oldalunkat!

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr7214903056

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2019.06.22. 05:44:39

Még elég kerek autó volt az orosz Pobjeda
hu.wikipedia.org/wiki/GAZ%E2%80%93M%E2%80%9320_Pobeda
amit később a lengyelek gyártottak Wasawa néven. Aztán ennek alapjain készült a Nysa hu.wikipedia.org/wiki/ZSD_Nysa, nálunk főleg mentőként használták
meg a kisárúszállító Zuk hu.wikipedia.org/wiki/%C5%BBuk
és nálunk egyáltalán nem forgalmazták a Syrena kisautó:
autofilia.blog.hu/2008/04/28/kendacsauto_polakfoldrol_syrena
Aztán a cseheknél készült a Tatra amely főleg a pártpotentátok járműje volt, és néhány nálunk is akadt totalcar.hu/tesztek/2011/04/22/az_egyetlen_szoci_csodaauto/

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.06.22. 05:45:11

Egyértelműen a lexebb a Wartung.Azon belül is fordított sorrendben a kétajtós kupé, majd az üvegtetős Camping, végül pedig a lexexibb a kabrió, lehetőleg Ferkapirosban.

Ez: www.topcarrating.com/wartburg/1957-wartburg-313-1-sport-3.jpg
A szocialista dekadencia megtestesítője!
:-))))))))
Azonnal kéne.
Volga M21-ből is létezik nyálcsorgatós fajta, az eredeti kicsit megszélesítve, olyan 20-25%-kal és leültetve.Belül meg valami vaddisznó V8...
:D

Quattroman 2019.06.22. 05:45:26

az eredeti Smart csak 2,5méter, a Zastava a 3,33méterével bő fél méterrel hosszabb.

hidegsegg 2019.06.22. 05:45:40

"1956-tól tarthatott magánember négykerekűt Magyarországon..."

Azért volt élet (autósélet is) a moszkoviták előtti Magyarországon is...

látogató_ 2019.06.22. 05:46:13

Kimaradt a Wartburg cabrió verziója, amiből tán kettő futott az országban így SZOT szállókban nem nagyon lehetett látni ilyet. Itt egy gyönyörű példány commons.wikimedia.org/wiki/File:Wartburg_311_Cabrio.jpg
Látványosan a 300 SL Mercire szeretett volna hasonlítani, (cdn.bringatrailer.com/wp-content/uploads/2015/07/1961-Mercedes-Benz-300SL-Roadster-940x633.png) csak hát se szárnyak, se teljesítmény.
Aztán kimaradt a nagyon is egyedi cseh Tatraplan, i.pinimg.com/originals/57/60/0b/57600baf4dcc19398155dd4348c192ec.jpg
Ilyenben gyerekként ültem is, amiből kiderülhet, hogy én viszont megfordultam SZOT üdülőkben. Ennek elődjéről a Tatra T87-ről, vafy T77-ről, a fene se tudja, már melyikről koppintotta Ferdinánd Porsche a bogárfazont. Aki nem hiszi, járjon utána. totalcar.hu/tesztek/2011/04/22/az_egyetlen_szoci_csodaauto/

Ezeknek volt a továbbgondolt és szintén elég sajátos formavilágú verziója a Tatra 603, meg a T603. upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/01/Tatra_603.jpg/1200px-Tatra_603.jpg
Ezekben szintén kuriózumként V8-as, talán léghűtéses farmotor volt, ami szintén nem a SZOT szálló szint.

kiskutyauto 2019.06.22. 05:46:43

A képeken az első Skoda, a kabrió gyönyörűszép! Az utolsó sajnos otromba. A régi trabi meghökkentően formás, az utána jövő generációhoz képest, és a hozzá passzoló helyre kis lakókocsival egyszerűen tündéri.... a többi szót nem érdemel... :)

renegadepestisrac 2019.06.22. 05:47:31

Azért ez erős állítás.
"Mielőtt a szocialista mérnökökre – elsősorban a gyártás egyszerűsítése okán – ráparancsoltak, hogy az autók tervezésekor a vonalzón kívül semmilyen más eszközt se vegyenek elő a fiókból, csodás autók születtek a KGST piacon is. "

Ez volt a világtrend. Nyugaton is kocka autókat gyártottak ez a kor után.
Ugyanolyan tévhit a szocializmussal párosítani, mint a panelt vagy a betonból készült épületeket.

BPO-105 2019.06.22. 05:47:49

"A 55-ös modell a távolsági- és turistabusz változata az 66-os városi variánsnak, attól elsősorban a tetőíven elhelyezett ablaksorral különbözik kívülről."
Hagyjuk. Engedjük el...

TheRminator 2019.06.22. 05:48:04

És hol a szociporsche, a Skoda 110R Coupe? A Wartburg Roadster? A bolgár A110 a bulgaralpine?

nyelv-ész 2019.06.22. 05:48:49

Gondolom, a szerzők még nem éltek, amikor a képen látható "papucs" Wartburg a fénykorát élte. Valóban jól nézett ki, de amikor a 353-as kocka megjelent, akkor az maga volt a megtestesült modernitás. Oké, hogy mai szemmel nézve béna, de a 60-as évek végére már mindenki unta ezeket a 40-es, 50-es évek formavilágát tükröző, krómozott Trabant-Wartburg-Moszkvics vonalakat. Ráadásul filmeken, meg néha a drága szállodák előtt is lehetett látni már modern nyugati autókat, amik mellett a kockawarnyú formája egyálltalán nem számított elavultnak.

pioneer2016 2019.06.22. 12:12:13

Szép kis visszatekintés a teljesség igénye nélkül. Gondolom a szerző nem is törekedett erre, hiszen az meghaladta volna e blog terjedelmét bőven. Nekem kellemes perceket és emlékeket hozott elő e kis összeállítás. Köszönöm.

Európai téridő 2019.06.22. 12:12:37

@nyelv-ész: A vászontetőe, a vászontetős kombi és a coupé gombölyű Wartburg sem volt csekélység, igaz, abból Magyarországra nem nagyon jutott. A cabrió Warburgban a snájdig Zenthe Ferenc jól feszített az 1959-es "Kölyök" c. filmben, a kritikus szépen összekeverte a Skoda Feliciával, az a "Nem ér a nevem" c. filmben tűnik fel a csehszlovák vendég tulajdonaként, akiből akkor szeretnek ki a szereplők, amikor kiderül, hogy csak egy Pierrot-szerű intellektuális bohóc.

Európai téridő 2019.06.22. 12:12:50

És tényleg el tudta húzni a lakókocsit az 500-as Trabant?

Perler Zuárd 2019.06.22. 12:13:07

@hidegsegg: Volt bizony. Nagyapám 38-ban vett egy Opel Kadettet. 45-ben az oroszok kivonszolták a garázsából, hiába szerelte le óvatosságból a kerekeket, feldobták egy szekérre és elvitték.
Pár év múlva Moszkvics 400 név alatt kerültek elő szovjet unokatestvérei...

csúti csüngőhasú tolvaj 2019.06.22. 12:13:26

"az autók tervezésekor a vonalzón kívül semmilyen más eszközt se vegyenek elő a fiókból, "

Mindig röhögök az ilyen ostobákon.
Segítek, a kockaformás autókat mind a "nyugati" tervezőktől vették, vagy lopták.

2019.06.22. 18:22:25

@csúti csüngőhasú tolvaj: "Mindig röhögök az ilyen ostobákon."

Amíg nem tanulod meg tisztelni a másikat, a másik véleményét, addig csak ostobák röhögnek a másik ostobán.

"Segítek, a kockaformás autókat mind a "nyugati" tervezőktől vették, vagy lopták."

Mivel a nyugati tervezők képviselték a divatot. Ugye arról szól ez az írás, hogy aztán jöttek a kockaformák. Na azt nem lopták.

nyelv-ész 2019.06.22. 18:23:27

@Európai téridő: Latinovits is Felíciával nyomult, de még az egyik nagybátyámnak is volt Felíciája, pedig ő nem volt semmiféle filmsztár, csak volt egy jó jattos melója valamelyik felkapott pesti vendéglőben.

2019.06.23. 05:18:33

Ez a trabi kifejezetten szép!
süti beállítások módosítása