Tó-retró

Egy reklám előre megjósolta az első ötösikrek születését

2020. április 25. - drkardos

A Fabulonnak több, ikonikus reklámot köszönhetünk, ám ez a kampány nem egy vicces szlogen miatt marad emlékezetes.

otosikrek1.jpg

Az ötösikrek a 30 év krónikája 1956-1986 c. könyvben 

 

Harminchét évvel ezelőtt, 1983. január 24-én óriási médiavisszhangot váltott ki Magyarország első ötösikreinek születése. A rendkívüli eseményről minden újság és a televízió is nagy terjedelemben számolt be. Az öt baba (születési sorrendben Szilvia, Melinda, Hajnalka, Sándor és Erika) bár meglehetősen kis súllyal (1180-1600 gr), de teljesen egészségesen születtek. Bár akkoriban a reklámozásnak jóval kisebb volt a jelentősége, mégis több cég csapott le a hirtelen hírverésre. Az Állami Biztosító 20 ezer forintos életbiztosítást ajánlott fel a családnak gyermekenként (ezt addig csak az adott évben, január 1-én, elsőként szültetett „ÁB-bébik” esetében tették meg). Míg a Kőbányai Gyógyszerárugyár termékeket és reklámszerződést is ajánlott egy olyan termékcsalád nevében, mely előre megjósolta a gyerekek születését...

            Már az is megdöbbentő, hogy egy gyermekkozmetikum családot ötösikreknek neveztek el a Fabulon propagandistái (hiszen a névadókor még nem volt ötösszülés az országban), sőt a kampányt kísérő cikkek is az ilyen különös gyermekáldásról szóltak. A korabeli plakátokon egy gólya hozta a csőrében a termékeket, míg a felirat boldogan tudatta, hogy „Az ötösikrek megszülettek!”

otosikrek2.jpg

 

Már ez is eléggé meglepő, az viszont már szinte hátborzongató, hogy a termékcsalád és a kampány éppen öt évvel az ötösikrek előtt született meg! (hogy akkor éppen az ötágú piros csillag időszakát élte az ország, azt már ne is említsük, mert ez már egy másik cikk és másik blog témája lehetne).

            Annyit azonban említsünk meg, hogy a legtöbb vallás az 5-öst a szerencse számának tartja és a Fabulon esetében ez be is vált. 1978-ban ugyanis a márka már túl volt a „Bőre őre” kampányon és „Fabulon Ágit” is ismerte az egész ország, a nemzetközi (elsősorban keleti blokkon belüli) hírnevet az ötösiker család hozta meg (hogy miképpen született az ikonikus kampány arról itt írtunk). Annak megjelenése után a termelés több tízmillió tubusra futott fel (a „Bőre őre” kampánynak az első évben 160 ezerre sikerült ezt a számot feltornázni) és megnyíltak a szovjet-, lengyel, csehszlovák és NDK piacok is a márka számára. Sőt Pozsonyban, Lipcsében, Berlinben és Szófiában márkaboltot is nyitott a Fabulon. Az ötös szám tehát szerencsét hozott, így érthető, hogy azonnal reklámszerződést ajánlottak a Tarjányi családnak.

            A reklámszerződés részleteit persze nem hozták teljes egészében nyilvánosságra, de az, hogy a Kőbányai Gyógyszergyár az ügyletbe bevonta az OTP-t is, sejteti, hogy elég komoly összeget utalhattak a család bankszámlájára. Amit biztosan tudni, hogy a gyermekek 3 éves korukig teljesen ingyenesen kapták az ötösikrek termékcsalád készítményeit, a szükséges mennyiségben. Ezen felül a szerződés egy fotózásra vonatkozó passzust is tartalmazott. Ennek értelmében az ikrekről készült képeket, a Fabulon ötösikrek termékcsalád hirdetésein kívül  semmilyen reklámkampányban sem lehetett használni, egészen hatéves korukig.

            Maga a termékcsalád – melyet 1978 áprilisában kezdtek gyártani - egyébként kamillavirág kivonattal készült krémet, olajat, tejet, habfürdőt és sampont foglalt magába és a receptúrákat a gyár kutatói osztrák és NSZK-beli kollégáikkal együttműködésben dolgozták ki (aki élt abban a korban, az pontosan tudja, hogy mekkora szó volt ez akkoriban). Ráadásul az első megmérettetésükön, az 1978-as zágrábi nemzetközi vásáron rögtön egy aranyéremmel gazdagították a gyár gyűjteményét. A teljes család a boltokban 198 forintba került (kevesebb, mint 3800 Ft átlagkereset mellett) és a bevezetéskor a flakongyártás - és így a boltok ellátása - még erősen akadozott. Ennek ellenére a Fabulon kampányát tervező Magyar Hirdető munkatársainak látnoki képességeit senki sem vonhatja kétségbe...  

További hírekért, érdekességekért és napi nettó retró életérzésért látogassa meg Facebook oldalunkat!

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr215640428

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.04.29. 07:19:06

Ja a Fabulon a bőre őre. Már persze a dőre. :-)
süti beállítások módosítása