Tó-retró

Gyermekkorunk popsztárjai, akik csak tátogtak

2021. október 12. - füredianna

Milli Vanilliék esetét sokan ismerik, de nem csak ők „tátikáztak”. Hosszú a sor a Spice Girlstől Paula Abdulig.

tatogok1_1.jpg

Tinikori lányszobám faláról nem hiányzott a jóképű Milli Vanilli duó posztere sem, a szexi hangon elsuttogott Girl You Know It's True számot pedig rongyosra hallgattam magnókazettán. Fogalmam sem volt, hogy a slágert nem is Robert Pilatus és Fab Morvan énekli, hanem egy John Davis nevű énekes. De úgy tűnik, hogy nem csak én voltam sikeresen átejtve úgy harminc évvel ezelőtt, hanem a szakma is, hiszen a duó 1990-ben még Grammy díjat is nyert a dallal, sőt ők voltak az egyetlenek, akik az MTV Music Award-on nem élőben, hanem playback-ről tátoghattak.

tatogok2.jpg

 

Tehát a fiúk valójában semmilyen hangot nem adtak ki soha egyetlen koncerten vagy lemezfelvételen sem. Köszönhetően Frank Farian német dalszerző és producer cselszövésének, aki bizony nem átallott a csinos fiúk mögé ehhez illő jó énekeseket szerződtetni, mint például a fent említett Davis vagy Brad Howell, illetve Ray Horton. Sőt előfordult olyan lemezfelvétel is, amikor egy tucat ember hangját keverték egybe a siker reményében. Ebből is látható, hogy a lányszíveket megdobogtató duó inkább a színpadi összképet javította, mintsem a zenei hangzást. Mikor ez az egész ügy kiderült, óriási botrány lett, és a Milli Vanilli csillagának leáldozott, hiába próbáltak például a dalokat eredetileg jegyző énekesek még egy bőrt lehúzni a projektről, és Real Milli Vanilli néven lemezt kiadni, a rajongóknak hiányoztak a sármos arcok. A baj egyébként a kirakat fiúkat is elérte, olyannyira, hogy ehhez kapcsolják Rob 1998-as halálát is. Azt, hogy egyszerű túladagolás vagy öngyilkosság történhetett-e máig vitatják.

 

De térjünk vissza a producerre, Frank Farian-re, akinek a karrierjét szintén megtépázta az eset. Vajon hogyan juthatott eszébe az, hogy egy énekelni nem tudó, de igencsak tetszetős popduóval vág neki a zenepiacnak? Az ötlet nem volt újszerű, hiszen ő volt az, aki a Boney M-nél hasonló svindlibe keveredett, de akkor a botrány elmaradt. A 70-es évek egyik legsikeresebb diszkócsapatában ugyanis a frontember, Bobby Farrell hangja szintén nem tetszett a producernek, így úgy döntött, hogy inkább ő felénekli a dalokat.

boneym.jpg

 

A különös hangcsere végül csak akkor derült ki, amikor a Boney M feloszlott, és Bobby Farrell megpróbált önállóan, a saját hangján érvényesülni. Ha belehallgatunk Farrell később kiadott dalaiba, nem is lepődünk meg a Farian döntésén. Mindenesetre, amit a 70-es években a producer simán megtehetett a Boney M-mel, azt már a 80-as évek végén nem ismételhette meg gond nélkül a Milli Vanillivel.

 

De nem ő volt az egyetlen zenei mogul a XX. század végén, akinek a tevékenységét ilyesfajta botrányok tarkították. Szintén a 90-es évek egyik ikonikus sztárja volt Paula Abdul, akiről hasonló pletykák keringtek. A sztori ott kezdődött, hogy Paula soha nem adott élő koncertet és még a New Kids On The Blockkal közös turnéját is lemondta arra hivatkozva, hogy nem tud egyszerre táncolni és énekelni, nincs meg hozzá a fizikai állóképessége. A rosszmájúk szerint Abdul kiválóan táncolt, viszont annál rosszabbul énekelt. Ezután jött egy újabb botrány Forever Your Girl album megjelenésével, hiszen a produkcióban közreműködő háttérénekes, Yvette Marine több millió dolláros pert indított az énekesnő és a lemezt kiadó Virgin Records ellen.

tatogok4.jpg 

 

Yvette azt állította, hogy a lemezen az ő hangját és Abdul hangját olyannyira összekeverték elektronikusan, hogy az már félrevezette a közönséget. A pert egyébként Yvett Marine elvesztette, de Abdul továbbra sem szólalt meg élőben a koncerteken.

Úgy tűnik, hogy a 90-es évek a zenei csalásokról szóltak. Ki gondolná, hogy bizony az egyik leghíresebb Spice Girls tag, Victoria Beckham is inkább csak a népszerű volt, mint sem jó énekes. Pár évvel ezelőtt ő maga ismerte el, hogy a koncerteken a legtöbbször az ő mikrofonját kikapcsolták, hogy nehogy elrontsa az összhangzást. Arról azonban nem tudni, hogy a Spice Girls albumokon az egyébként igen csekély számú szólója kinek a hangján szólalhatott meg anno.

tatogok5.jpg

 

Az biztos, hogy a producerek nem igen szerették Posh Spice-t, mivel énekelni kevésbé tudott, és az egyénisége sem volt elég őrült a hírnévhez. Ezt némiképpen tompította szerelmi élete az egyik leghíresebb angol focistával, hiszen ez is nagyon jó muníciót adott a bulvármédiának.  Akkor még senki sem sejtette, hogy David Beckham feleségeként 2020-as évekre ő lesz az egyetlen a sikeres lánycsapatból, aki még mindig megjelenik a címlapokon.

 

Ma már a XXI. században nem igazán lepődünk meg azon, ha egy hivatalos klippben vagy lemezen az előadó valamilyen feljavított űrbéli hangon szólal meg, hiszen számítógéppel a leghamisabb dallamból is tökéletesen lehet varázsolni. De pár évtizeddel korábban senki sem gondolta, hogy az agyonsztárolt popikonok egy része még a fürdőszobai zuhanyénekesnek sem menne el....

 

Szerintetek megbocsátható, ha egy popsztár csak a külseje és a mozgása miatt lesz híres, de nem tud énekelni? Írjátok meg kommentben!

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr4516718664

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fikalnyik Eugén 2021.10.13. 10:02:03

Teljesen érthető folyamat, mert a popzene úgysem állócsillagokat termel, a diszkóturnékon a helyszínek meg nem tudják megfizetni az élőzenekart, így ha az "élőzés" is playback akkor miért ne lehetne az album is kamu. A 90-es évek majd mindegyik popsztárja kamu volt Whigfieldtől a Black Box-on át Corona-ig, az öt filléres német gagyidance-ről nem is beszélve.
Ennél sokkal fájdalmasabb, hogy régen kiváló képességű előadók az öregedéssel vesztenek a toroktehetségből és playback koncerteket adnak, mint Szűcs Judith Téhával, az Omega vagy éppen külföldön Cliff Richard-tól Britney Spears-ig megannyi, de Michael Jackson is gyakran nyúlt ehhez.

Dani77 2021.10.13. 10:39:56

@Fikalnyik Eugén: minden kötözködés nélkül: szerinted ez nem élő? :O www.youtube.com/watch?v=uQwMjggsHbM

inebhedj - szerintem 2021.10.13. 11:16:47

Eleve olyan, egy kaptafára készülő, jellegtelen műfajokról, dalokról, stb. beszélünk, amelyeknél ki sem derül, hogy az előadónak jó-e a hangja, vagy sem, meg aztán a szöveg erőltetése is értelmetlen szöveg / értelem híján. Erre a vonalra épülnek a "tehetségkutatók" is, ahol a dalok eleve szinte lehetetlenné teszik az énektehetség megállapítását, de a zsűri is olyanokból áll, akik afféle inverz világítótornyok, ha nekik tetszik valami, akkor szinte biztos nem jó.

Szóval a kérdésre a válasz: nem hogy megbocsátható, de nincs is mit megbocsátani, ez nem pornó, ahol muszáj teljesíteni, mert ezen múlik minden.

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2021.10.13. 11:16:56

@Fikalnyik Eugén: az Omega, legalábbis az, amelyiket én ismertem, a Presser utáni felállás, sosem tudott megfelelő színvonalat produkálni élőben. Sírni tudtam volna, valahányszor Kóbor énekelt egy-egy koncertfelvételen.

Örömhernyó 2021.10.13. 11:55:04

A zene már csak ilyen művészeti ág. A hangnak nincs azonossága, bárkié lehet. Ezeknél a sztárocskáknál a kinézet volt az első, hogy el lehessen velük adni bulvárlapokat, posztereket. Aki ezen felháborodik, az nem érti ezt az iparágat.
Manapság meg már teljesen mindegy milyen szar hangja van valakinek, autotune-nal olyanra gyúrják, amilyenre akarják. Már az amúgy jó énekesek se mernek autotune és digitális módosítások nélkül albumot kiadni, mert az emberek hozzászoktak ehhez a hangzáshoz.
Nincs ezzel baj, aki rajongó, az a kapott csomagért rajong.
A rajongó megvédi a bálványát.
Manapság is megy a youtube kommentekben a tagadás, hogy a K-pop sztárok plasztikázva lennének. Holott egyértelmű. De a rajongók váltig állítják, hogy a kedvenceik olyannak születtek.
Erről teljesen felesleges vitatkozni. Akik felismerik az igazságot, azokat nem annyira érdekli az adott bálvány, akik meg rajonganak a bálványukért, azok nem meggyőzhetőek.

Én koncertekre, diszkóba, buliba soha nem a zenéért mentem, hanem muffokat összeszedni.

név jelenik meg 2021.10.13. 11:55:13

@inebhedj - szerintem: A Boney M minden volt, csak nem jellegtelen. Egy kaptafán meg nem volt semelyikkel, nagyon jól hangzanak a mai napig a számaik.

Fikalnyik Eugén 2021.10.13. 11:55:25

@Dani77:

Azért ne sértődj meg, én is bírom az öreget, és nyilván az életműzáró koncertturnén nem fog tátogni, nem úgy, mint itt:
www.youtube.com/watch?v=gEI9hpz7uTg
Ez a 2002-es turnésorozaton készült, és volt itt élőben énekelt szám is, azért mégsem Kozsóról beszélünk :)))

body_andras 2021.10.13. 13:45:19

Inkább legyen még ezer Milli Vanilli, mint az a kiherélt férfiszimbólum, ami most megy a popzenében. Kis feka srácok 25 kiló fuksz súlya alatt robothangon vernyákolnak arról, hogy jaj de celetlek husikám, majd a bulvár címlapokon lehozzák, hogy ők a rapperek, b*zmeg.

Dani77 2021.10.13. 13:45:25

@Fikalnyik Eugén: miből gondoltad, hogy megsértődtem? :) Csak nekem mindig úgy tűnt, hogy ő javarészt élőben énekel. Azért ennél a 2002-es felvételnél is már 62 éves volt. Ilyen korban - és ilyen koreográfiával - talán megbocsájtható egy 2 órás koncerten 2-3 hangszálpihentető tátika-dal. Sértődés nélkül. :)

inebhedj - szerintem 2021.10.15. 16:45:07

@név jelenik meg:

Boney M-ről szó sem volt, ilyenekről nem dalolt a...

Volt viszont Milli Vanilli és Paula Abdul.

Bobacska 2021.10.15. 16:45:18

Szegény nemrégen meghalt Póka Egon nagyon gyűlölte a playbacket. Ő természetesen sosem élt ezzel, és minden koncerten felhívta a figyelmet arra, hogy itt és most minden élőben hangzik el. Persze ehhez olyan zenésznek kell lenni, amilyen ő volt.

Billy Hill 2021.10.15. 16:45:32

@body_andras: Hát, folyton mondogatták valakik, hogy punk's dead, meg a rock kihalt, de szerintem pont a hip-hopot sikerült megölni (vagy legalább is a jófajta rapet a föld alá visszanyomni) az utóbbi időben...

Billy Hill 2021.10.15. 16:45:49

@Örömhernyó: "Manapság meg már teljesen mindegy milyen szar hangja van valakinek, autotune-nal olyanra gyúrják, amilyenre akarják." - Pontosan azóta nem hiszek már el semmit semmilyen 2010 utáni albumon, amióta zenekarral stúdióztunk... Dobsávokba is úgy bele lehet nyúlni, hogy bárkiből Mike Portnoy vagy Mario Duplantier lesz. :-)

5valve 2021.10.15. 16:46:00

Ezek olyan Karl Troj félék :))))

marczy 2021.10.15. 16:46:19

@Örömhernyó: "Manapság meg már teljesen mindegy milyen szar hangja van valakinek, autotune-nal olyanra gyúrják, amilyenre akarják."

A szarul használt autotune-t nyolc kilométerről meghallom, és vélhetően rajtam kívül még sok ezren és még hangmérnöknek sem kell lenni hozzá.
Egy jó digitális módosítás viszont sokat adhat az albumhoz, ami lehet másmilyen, mint az élő produkció, de másért is hallgatom. Ezért van rengeteg bootleg-felvételem, mert az az élő produkció emléke, de a lemezt ugyanúgy megveszem, ahogy a következő koncertjegyet is.

Sok kedvencemnek régóta ismerem a hangját, aztán persze lehet himihumizni, de kérdés, érdemes-e.

Alapvetően szólhat az egész album az elektronikáról, az is lehet jó. Előfordult, hogy ugyanazt a bandát jó volt élőben is hallanom, de úgy, hogy a hangász csávó szám közben egyszercsak rátolta az effektet, a közönség meg őrjöngött a szám végén, velem együtt.

Igazából nehéz megmondani, milyen a jó pop, mert mindenki mást ért alatta. Azért számomra is létezik, főleg akkor, ha a banda tagjait ismerve tudom, hogy micsoda zenei alaptudás húzódik meg a produkció mögött. Szart viszont nem szívesen hallgatok.
Az öregedésről: ha van, aki annyira jó meg jól menedzselt, hogy meg tudja szedni magát a popiparból, ám tegye, de tudjon kiszállni is, ha már nem tudja azt a szintet hozni.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2021.10.15. 16:46:42

"A különös hangcsere végül csak akkor derült ki, amikor a Boney M feloszlott"

Ismert volt ez már korábban is. Legalább pletyka szinten, mert akkor még nem voltak közösségi fórumok, hírportálok, zenei csatornák, csak egy-két magazin és mindössze két vegyes popzenei műsor. Mi, akik szerettük a Boney M-et, hitetlenkedve, fenntartásokkal, de elfogadtuk Farrell módosított szerepét, a dalok zömében ő (azaz Farian) úgyis csak részleteket énekel. (Kivétel, mondjuk, a Baby Do You Wanna Bump.) Amikor nem csak hallottuk a zenét, hanem nagyritkán valahol láttuk is őket, Farrell jellegzetes tánca úgyszólván törvényesítette a részvételét az együttesben, és ezzel az ügy tulajdonképpen véget ért. Nem volt érezhető zökkenő az együttes sikerében. Ahogy az sem törte le a lelkesedést, amikor egyre több dalról derült ki, hogy csak valamilyen feldolgozás, hiszen nagyon jól szóltak.

Britney Spearst, akit énekesként az utóbbi években többször is nagyon méltattak megjelent cikkek, kezdetben tátikakirálynőnek nevezték. Menet közben megjött a hangja? Nem tudom, nem ismerem a zenéjét.

Paula Abdul furcsa eset, mert a hangját jól ismerem, lemezekről. Neki épp az rendítette meg a karrierjét, amikor az MTV VMA díjátadón egy nagyon összetett és csavaros produkcióban hallhatóvá vált, hogy nem tud jól énekelni a nehéz táncfigurák közben. Vagyis nem igaz az, hogy koncerten sosem énekelt, de nem is volt ismeretlen a hangja, azaz a vokalista állítása, miszerint ő Abdul hangja, kétségbe vonható.
süti beállítások módosítása