Tó-retró

9 tény a Trabantról, amit te sem tudtál

2021. november 30. - drkardos

Melyik teszten verte meg a Trabi a VW polót, az A Mercit és milyen rekordokat állított fel a keleti népautó?

trabant_tenyek1.jpg

A Trabantról mindenki hallott. Volt imádott, vágyott, gyűlölt és halálba kívánt is, de hidegen senkit nem hagyott, és nem hagy ma sem. A Trabi igazi kulttárggyá, a keleti-blokk népautójává vált, így szinte mindent megírtak már róla. Persze a Tó-retró soha nem adja fel könnyen a harcot, és utánajártunk néhány olyan dolognak, amit talán a legnagyobb rajongók sem tudtak. Jöjjön hát néhány különös és teljesen felesleges tény a Trabantról:

  • Sokan, akik már éltek az előző rendszerben, úgy vélik, hogy a Trabantot szinte örökké gyártották. Utánajártunk, hogy vajon hogyan szerepel az életre kelt matchbox a leghosszabb ideig gyártott autók listáján. A Trabant különböző verzióit (P50 – 1.1-ig) összesen 34 évig gyártották az NDK-ban, 1957 és 1991 között. Ezzel a teljesítménnyel az autócska bizony felkerülhetne a 35 legtovább készült gépkocsi közé. A Trabi olyan ikonikus modelleket előz meg, mint a Peugeot 404 (31 év) vagy a Renault 4 (33 év) vagy a Land Rover Defender (33 év). Az élen állóktól azonban jócskán elmarad a keleti népautó. Semmi sem veszélyezteti a Chevrolet Suburban 86 éves rekordját, ráadásul ezt a típust ma is gyártják!

 

trabant_tenyek2.jpg

Fotó: Fortepan/ Bojár Sándor

 

  • Akkor talán a darabszámban kinéz egy kis képzeletbeli trófea a „papírjaguárnak”? Sajnos ezen a téren is komolyan lemaradt a nagymenőktől a Trabi. A hivatalos listán, melyen az azonos néven gyártott típusok össz darabszáma szerepel, az élen a Toyota Corolla áll, 40 millió darabbal, míg a 10-ik Chevrolet Impala 14 milliónál jár (mindkettőt gyártják ma is). Erre a listára a Trabant 3 milliós darabszámával sajnos nem tudott felkerülni. Érdekesség, hogy a Zsiguli/Lada szerepelhetne a felsorolásban (ráadásul előkelő helyen), ám a több féle típusszám miatt az eredményei nem összeadhatók.   
  • A legendákkal ellentétben a Saab soha nem használt Trabant motort. A legenda abból született, hogy az első Saab személyautó, a 92 valóban kéthengeres, kétütemű motorral készült 1950-56 között. Ám ezt a motor DKW gyártmány (igaz a Trabant motor alapját is ez adta), 700 köbcentiméteres és vízhűtéses volt. Azonban a Trabant gyártásának korai éveiben a motorja valóban modernnek számított, hiszen a Saabon kívül több japán gyártó is használt hasonló felépítésű erőforrásokat.
  • A Trabant a maga idejében szinte elérhetetlen vágyálomnak számított Kelet-Németországban. A hazai piacon átlagosan 10 évet kellett várni arra, hogy valaki egy Trabit állíthasson a garázsba, ám a vidéki NDK-ban a 18 év sem számított ritkának (érdemes megemlíteni, hogy a legnagyobb darabszámban készült Trabant 601-et összesen 27 évig gyártották). Ráadásul az autócska brutálisan drága volt, hiszen egy átlag kelet német 1 évnyi bérébe került (igaz nyugaton jóval olcsóbban adták). A mai német átlagbérrel számolva 2021-ben egy Mercedes C-osztályért kell egy évet dolgozni...
  • A Trabant rekorder lett azzal, hogy 1990-ben a 601-es típus volt a leglassabb autó a piacon (a mopedautókat nem számítva), 100 km/h-ás végsebességével. Ugyanakkor ehhez a hajtépő meneteljesítményhez elég durva környezetszennyezés is társult: A kibocsátott károsanyagok tekintetében az európai átlagokhoz képest a Trabant kipufogójából 9-szer több szénhidrogén és 3-szor több szénmonoxid távozott.
  • Noha a Trabant a keleti blokkban családi autónak számított, valójában döbbenetesen kicsi volt. A 601-es 3555 mm hosszú 1510 mm széles volt, ami éppen hogy meghaladta a Mini Morris (3054 X 1397) vagy az akkori Fiat 500 (2970 X 1320) méretét. Azonban ne feledjük el, hogy a Trabant limuzin felépítésű volt, így egy csomagtartót is cipelt hátul. A világ legkisebb 4 ajtós autója (Nissan Figaro 3740 X 1630) mellett pedig már valóban kicsinek tűnt. Valójában a Trabi alapterülete nagyjából két Toy-Toy WC-ének felelt meg. Elég ijesztő egy négytagú családot két mobilvécében elképzelni...
  • A Trabant az egyetlen, sorozatgyártású autó, melynek karosszériája újrahasznosított anyagokból készült (ezzel ma komoly reklámértéke lenne). A második világháború előtt kikísérletezett duroplast ugyanis a formica (tányéralapanyag és ebből készülnek a konyhai munkalapok fényes borításai) és a bakelit mellett textilhulladékból kinyert gyapjúrostokból készült.
  • A Trabant nem volt biztonságos, még ha el is terjedt róla néhány pletyka. 1991-ben végeztek egy töréstesztet melyen a Trabant 601 mellett más régebbi gyártmányok is szerepletek. Ezen a teszten a Trabi az élen végzett, hiszen alig 42 centiméterrel rövidült meg a közel 53 km/h-ás ütközés nyomán.

trabant_tenyek3.jpg

  • A második helyezett Peugeot 86 idevágó értéke 66 cm volt, és olyan típusokat is lenyomott, mint a VW polo. Ám két dolgot nem szabad elfelejteni: a régi autók eredeti állapotukban szerepeltek a teszten, így a nem korrodáló duroplast karosszéria előnyt jelentett. Másodsorban a vizsgálat csak a rövidülést ellenőrizte és nem tért ki arra, hogy kocsiban ülő bábukra mekkora erők hatottak. Az viszont igaz, hogy ugyanebben az évben a Trabant átment azon a jávorszarvas (kettős kitérés) teszten, melyen az első szériás A Mercedes felborult...
  • A Trabant a világ legrosszabb autója? Ezt állítja az amerikai Time magazin, mely összegyűjtötte minden idők ötven legrosszabb autóját. Ezen a listán - sok sikertelen amerikai és európai modell mellett -  két KGST autó szerepel, a Trabant (nem adtak meg pontos típust) és az Amerikába is exportált Yugo GV.

naptar_mood_trabi.jpg

A Tó-retró 2022-es falinaptárában is látható egy csodálatos Trabant fotó (többek között). További részletekért, megrendeléshez kattintson ide. Retrómániásoknak kiváló ajándék...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr1916769860

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása