Tó-retró

Lemaradás a Kádár-korban: ételek-italok

2019. február 05. - drkardos

Cikksorozatunk második része az élelmiszerek kapcsán veti össze a nyugati- és hazai piacokat. Vajon mennyit késett az első dobozos tej, pet palack vagy éppen a Coca Cola a hazai boltokban?

elmaradas1_1.jpg

Fotó: Fortepan/ Urbán Tamás

 

Előző cikkünkben néhány műszaki cikket hoztunk példaként annak érzékeltetésére, hogy a KGST piac létrejötte és más körülmények milyen hatást gyakoroltak a magyar fejlesztések tempójára. A mostani anyagban az étkezéssel kapcsolatos elmaradások kerülnek terítékre, itt azonban más tényezők játszották a főszerepet a lemaradásban. Bár a csomagolásfejlesztések esetében a technológiai hátrány káros hatása itt is tetten érhető, bizonyos dolgokban elsősorban a politikai környezet okozta azt, hogy sok termékféleséget évekig, néha évtizedekig csak kalóz videokazettákról – már, ha volt képmagnónk – ismerhettünk. De csapjunk is bele!

            A magyar lapok több cikkben is beszámoltak arról, hogy Svédországban, 1952-ben megkezdte a gyártást az első Tetra Pak technológiát használó üzem, ennek ellenére a dobozos, tartós tej még hosszú évtizedekig elérhetetlen álom maradt Magyarországon. Bár a hivatalos indoklások szerint megfontolt döntés kérdése volt, hogy nálunk a zacskós tej terjedt el, valójában sem az alapanyaghoz, sem a dobozok legyártásához nem állt rendelkezésre megfelelő technológia. Itt érdemes megemlíteni, hogy a Tetra Pak elnevezés valójában a piramis formájú (tetraéder) dobozról kapta a nevét, és az általunk is ismert téglaformájú (Tetra Brik) termékeket csak 1963-ban dobták piacra.

Mivel a vásárlói nyomás a hetvenes évek második felére komolyan felerősödött, így 1977-ben (röpke negyedszázados késéssel) a döntéshozók is komolyabban kezdtek foglalkozni a hűtés nélkül eltartható tej problémájával. Ekkor azonban arra a következtetésre jutottak, hogy a szükséges beruházás nem állna arányban a várható nyereséggel, így a téma lekerült a napirendről. Maradt a zacskós változat, melynek ekkorra katasztrofális szintre süllyedt a minősége, és mindennapossá váltak az eresztő zacskók vagy éppen az egy-két nap alatt megromló tartalom.

elmaradas2_1.jpg

Fotó: Fortepan/ Urbán Tamás

 

A megváltás végül 1982-ben, a svéd gyár elindulásának a harmincadik évfordulójára érkezett el, és végre a magyarok is kezükben tarthatták a 42 napig eltartható tejet. Persze a csoda csak néhány hónapig tartott, ugyanis ennyi idő alatt fogyott el a dobozokhoz szükséges alapanyag, majd hol lehetett ilyen tejet kapni, hol nem. De legalább a tejipar is előrukkolt egy – vagyis két - kedvenc termékünkkel, a pálcás jégkrémmel. Az elsöprő újdonság 1974-ben ROLL, majd egy évvel később Leo néven is forgalomba került. Ezzel szinte pontosan 50 évet csúszott csupán az első ilyen termék 1923-as nyugati bemutatásához képest.

Szintén lassan őröltek a kerekek dobozos sör ügyben. Annak ellenére, hogy a hetvenes években a lakótelepi lakások szekrényeinek elmaradhatatlan díszítő eleme volt az üres sörösdobozokból álló trófeagyűjtemény, az első hazai gyártású készítményt csak 1987-ben dobta piacra a Kőbányai sörgyár. Addig a dobozos sör a fényűző luxus netovábbjának számított a magyar emberek túlnyomó részének a szemében. Pedig a technológia addigra már matuzsálemi korba lépett. Az első, a sör aromáját megőrző dobozt ugyanis 1933-ban fejlesztették ki Amerikában, és két évvel később már több, mint 30 cég dobott piacra ilyen csomagolású folyékony kenyeret. De ha már italok!

Előző cikkünk után többen is felhozták, hogy nem igazságos a magyar piacot az amerikaival összehasonlítani, így az USA szimbólumának számító Coca Cola esetében nem is az eredeti 1886-os indulást vesszük alapul (igaz akkor még a kokalevelet is tartalmazó italt gyógyszerként árulták). Az azonban már talán jobb közelítést ad, hogy a hozzánk legközelebb eső „boldogabb” országban, Ausztriában már 1929-ben megalapította cégét az amerikai márka, és pár évvel később már nagyüzemben gyártották a kólát. Innentől számítva még negyven év sem kellett, hogy a Coca áttörje a vasfüggönyt, és a ’67-es BNV-n történő bemutatás után egy évvel gyártásba kerüljön. Mivel a magyar üveg- és üdítőgyártás is bírta volna a korábbi kezdést, így valószínűleg ebben az esetben politikai döntés okozta a meglehetősen hosszú átfutási időt.

elmaradas3.jpg

Fotó: Fortepan/ Bauer Sándor

 

Talán itt érdemes megemlíteni, hogy a „legmagyarabb” szénsavas ital, a Traubi receptje is meglehetősen poros volt már, mire a Badacsonyi Állami Gazdaság licensz alapján gyártani kezdte ezt a szőlőlevet (ráadásul magyar alapanyagból). A gyárindulás ebben az esetben 1971-ben volt nálunk, míg az osztrák emberek 1954-ben kóstolhatták meg először a Lenz Mosser cég termékét.

Talán érdemes még két, mára szokványossá vált csomagolási módot górcső alá venni, hogy érzékeljük a fogyasztói piac fejlődését a vasfüggöny mögött. A tőlünk nyugatabbra fekvő vidékeken a második világháború után kezdetek ismerkedni a műanyag palackos ásványvizekkel, és 1973-ban már a második generációnak tekinthető pet palackokat is bemutatta a DuPont. Nálunk az első műanyag csomagolású vizeket 1985-ben kezdte gyártani a Kékkúti, ám ezekből csak a drágább – lásd külföldiek által látogatott – vendéglátóhelyekre került, míg a legnagyobb részüket exportálták. 1989-ben a Queen üdítő is elhagyta az üveget, de eleinte nem pet palackokat használt, hanem egy sokkal rosszabb minőségű műanyagot. A rendszerváltás után áttértek az 1973-as találmányra, de a flakonokat külföldről kellett beszerezniük, mert az akkori magyar gyártmányok igen silány minőségűek voltak. 1991-ben a Coca Cola is kénytelen volt panaszt emelni az ország akkor még egyetlen ilyen palackokat készítő osztrák-magyar cégénél, mert az általuk szállított kartondobozok és pet palackok annyira rossz és váltakozó minőségűek voltak, hogy az amerikai gépek állandóan leálltak a használatuk közben.

Kérlek töltsd ki a Tó-retró blog nagy retró-kutatását (itt), amelynek eredményeit természetesen közkinccsé tesszük is a blogon is. A kutatást hiánytalanul kitöltők között retró ajándékcsomagokat sorsolunk ki!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr7414609142

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Almandin 2019.02.06. 23:06:08

Tény, hogy ez lemaradás volt, de a zacskós tejen kívül minden csomagolás környezetkímélőbb volt. A "fejlődés" nagyobb környezetszennyezéssel is jár együtt.
Ma is okosabb lenne sok mindenben visszatérni az üveges csomagoláshoz, mert ugyan kényelmetlenebb, de kisebb környezeti károkat okoz. A pet palackos csomagolás állítólag még egészségtelen is, mert a műanyagból valamennyi bejut az italba, és egészségi gondokat okozhat (pl. a hormonrendszert károsan befolyásolja).

hegecz25 2019.02.06. 23:06:21

a kesesnek csak orulhettunk, hogy az egeszsegtelen termekek es csomagolasok kesobb kerultek be kis hazankba. Meg akkor is, ha "fejlodesnek" tunhetett a szemet bearamlasa.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2019.02.06. 23:06:33

Ebben csak az a fura, hogy az oroszok meg a bolgárok már az 50-es évek végétől csináltak piramis alakú dobozolást...
www.anaga.ru/tetra-pack.htm

tlantos 2019.02.06. 23:06:37

Valaki keressen egy arany gyömbér üveget!

öreg baka nem rakéta 2019.02.07. 04:43:14

@Almandin: Egyetértek abban, hogy jóval kisebb volt a környzetszennyezés. Csak az a fránya üvegvisszaváltás....

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2019.02.07. 04:43:24

Egyetértek az előtte szólókkal: addig volt jó, amíg csak üvegből lehetett inni az italokat, meg nem termeltünk naponta 5 kg szemetet csak csomagolásból fejenként. Nem értem, miért kell majmolni a nyugati konzumidiótákat, ma már a vételár komoly költségét teszi ki a csomagolás, ráadásul nagyon szennyezi a környezetet (a gyártása, a tárolása, a megsemmisítése). Be kéne tiltani az összes műanyag zacskót, meg palackot. Vagy kötelezni a gyártókat, és a forgalmazókat, hogy pénzért vegyék vissza bárhol és bármikor, majd dolgozzák fel újra. Persze, ezt semelyik ország kormánya nem meri meglépni, mert a bankárhatalom azonnal büntetne.

citrix 2019.02.07. 09:20:19

Az üveges (visszaváltható) kiszerelés egyik oldalról környezetbarát, mindenképpen környezetbarátabb mint a műanyag. Az sose bomlik le. A göngyöleget nem szerették a boltok, egy púp volt a hátukon az üvegvisszaváltó. Kellett egy ember aki cevette az üvegeket, kifizette, szortírozta a rekeszekbe. Az ABC-ben pl. csak olyan üveget váltottak vissza amit náluk vásároltak. A fuvart is fizetni kellett visszafelé +rakodás fel-le. A káló veszteség volt, a palackozóban átvizsgálni és mosni a beszállított göngyöleget. Nagyon nem szerette se a gyártó, se a bolt.

Mistral1011 2019.02.07. 09:20:27

Én is inkább üveg-párti lennék - de Zeg-ről meg Letenyéről a nyíregyházi palackozóba visszavinni az üvegeket, ott nekiállni mosogatni, a belenyomkodott csikkek miatt válogatni...
Szóval ez sem fenékig tejföl egyértelműen.

Pirx 2019.02.07. 09:20:35

@Fotósképző: Ja. No persze az üveg nehezebb, kevesebb fér fel a teherautóra, így nagyobb szennyezést okoz a több teherautó, több üzemenyag fogy a szállítással.

Fellegjáró Marci 2019.02.07. 09:25:26

Szerintem a legdurvább a mosószeres/öblítős csomagolás. Na az az amit simán újra fel lehetne használni, mert annyira masszív anyagból van. Viszont egy üveges Etüd vagy dobozos Frutta üdítőért bármit megcsinálnék! :)

Make Valamit · http://make.blog.hu 2019.02.07. 09:25:33

@Fotósképző: reményre ad akkor okot hogy a németeknél visszaveszik (és betétdíjas is) az összes műanyag palack, sőt, a dobozos sörök üres dobozait is visszaveszik.

Lobo Marunga 2019.02.07. 09:51:51

Hát igen, mikor Ötvös Csöpi számolatlanul dobálja egyik hajóból a másikba a dobozos söröket... Mintha ez olyan természetes lett volna akkoriban. Én akkor voltam gyerek, az árokparton talált sörösdobozt hazavittem, kimostam, és a polcon volt mint kincs.
Emlékszem micsoda menőség volt egy-egy külföldi édesség, és elsőre egyáltalán nem az íze miatt, hanem sokkal inkább a menő csomagolás miatt, amiről mi csak álmodtunk.
Ami viszont mindig megdöbbent, az az, hogy még mindig gyártanak zacskós tejet. Mégis miért?
Más: Nem tudom, ki emlékszik, de az oroszkönyvben a moloko szónál mindig valami háromszög alakú izé volt lerajzolva, nem is értettük, hogy mi a fene ez, és miért ez van a tejnél. Szóval ott már volt ilyen. Vagy csak úgy volt, mint Csöpinek a dobozos söre...

lobster thermidor 2019.02.07. 09:52:09

Az a helyzet, hogy az "átkosban" nem ez a lemaradás volt a legnagyobb problémánk, sőt nem is igazán törődtünk az ilyen dolgokkal, mert aki ismerte a beszerzési forrásokat, az hozzájuthatott a magánimportból származó áhított dobozos sörhöz, a dobozos Coca Colához. Viszont örültünk, ha megjelent egy hazai gyártású új, a nyugati színvonalhoz közelítő termék az állami, vagy szövetkezeti kézben levő kereskedelmi egységekben. Nem mellékes, hogy az akkori Bem József szakközépiskolában, ma a Közszolgálati egyetem működik az egykori Ludovika épületében, már a hatvanas évek végén volt csomagolástechnikai szak.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2019.02.07. 10:11:44

A zacskós tej elég látványos volt, mert tényleg elég volt egy kiszakadt zacskó és és az egész kosár úszott, akár a boltban a láda (sé vele az összes alatta lévő zacskók is mocskosak és büdösek lettek), de a legjobb az volt amikor az ember figyelmetlenül berakta a kosárba és az összes addig berakott árut is pakolhatta ki...

midnightcoder2 2019.02.07. 12:53:14

Mondjuk a zacskós tej tényleg katasztrófa volt. Az ABC-k tejes részlege mindig bûzlött. Az üveges üdítõk viszont sokkal jobbak voltak mint a PET palackosak, nem csak a környezet miatt, de azért is, mert nem oldódott ki semmi a palackból. És akkoriban a kólában még cukor volt és kukoricaszirup. Az akkori csokifélék is sokkal finomabbak voltak, a nyugatiak is, de a miénk is. Kevesebb volt a mindenféle szemét és adalékanyag. Ma egy menedzser úgy gondolkodik, hogy Ok, van egy jó termék, veszik, szeretik az emberek, nyereséges. De hogyan lehet költséget csökkenteni úgy, hogy még mindig megvegyék az emberek ?

2019.02.07. 12:53:53

Még a 90-es évek végén is nagyrészt zacskós tej volt a boltok polcain.

A PET palack szennyezést jelentősen vissza lehetne szorítani, ha legalább olyan országban, mint Magyarorszag, ahol az egész országban kiváló minőségű a csapvíz, agyon lennének adóztatva a PET palackos ásványvizek, akinek meg mégis ilyen perverziója van, és olcsóbban akarna kijönniy annak tartájból csapolnának már megvett palackokba. Emellett vissza kellene venni a PET palackokat, mint a németeknél, és a sörösüvegeknél sem engedni szarozni a boltokat azzal hogy mit hol vettél, mindegyik legyen kötelezve, hogy bármelyiket visszaváltsa.

paaj 2019.02.07. 12:54:16

A zacskós tejjel nem volt gond csak egyre silányabb minőségű műanyagfóliából csinálták az öregedő, tessék lássék módon karbantartott gépeken. Persze, hogy egyre többször eresztett, szakadt/lyukadt ki a zacskó. Nem mellesleg a pasztörizálási eljárások is sokat változtak az idők folyamán így ha szabályosan tárolták akkor 4-5 napig simán elállt. Igaz az sosem jó ha napon érlelődik míg a mélyen tisztelt boltos beviszi a raktárba :) A mai zacskós tejek már teljesen más anyagból készült zacskóba kerülnek mint anno. Ja és 40 éve még tej volt a zacskóban ma már inkább tejszerű folyadék :)

BOAR 2019.02.07. 13:54:10

@Zabalint: "Magyarorszag, ahol az egész országban kiváló minőségű a csapvíz, "
Öreganyád picsáját, hülyegyerek...

lobster thermidor 2019.02.07. 14:05:57

@Make Valamit:
Ja, ha kapsz egyáltalán dobozos sört, mert Németországban már szinte nagyítóval kell keresni az üzletek polcain. Ausztriában még tartja magát a dobozos sör, de ismerve a kelet felé szivárgó trendeket hamarosan már ott sem fogják fémdobozokba tölteni a sört, vagy a cola féléket. Jobb híján marad a visszaváltható műanyag palack.

BOAR 2019.02.07. 14:06:06

Korán elküldtem az előbb. Hazánkban nagyon sok helyen ihatatlan a csapvíz. Békésben arzénos, másutt nitrátos a víz aztán vagy bevallják, vagy nem. Illetve előfordul, hogy a vezeték elavultsága miatt nem megfelelő a víz minősége mint pl. itt Barcson ahol most vagyok.

2019.02.07. 14:06:12

@BOAR:
Egy ásványvíz fetisisztához van szerencsém?

BOAR 2019.02.07. 14:33:16

@Zabalint: Tévedsz. Egyáltalán nem iszom vizet, sajnos cukros löttyökön "élek". De ez független attól, hogy hülyeségek irkálsz.
Itt nézz körül bár elég döcögős... oki.antsz.hu/lakossagnak/ivoviz_minoseg

2019.02.07. 15:03:28

@BOAR:
Teljesen felesleges végigböngésznem, szigorú egészségügyi határértékek vannak, ahol ezt átlépi, ott lajtos kocsival hordják a vizet, amíg meg nem oldódik.

BOAR 2019.02.07. 15:10:45

@Zabalint: Duma...
Egyrészt az "éppen határérték alatti" az ugyanolyan rossz mint a "kicsivel határérték feletti". Másrészt azért, mert ahol az elmúlt évtizedben százmilliókat költöttek az ivóviz rendszer korszerűsítésére és a víz ugyanolyan rossz maradt, mint volt, ott véletlenül sem ismerik el a problémát mert még a végén kiderülne, hogy a pénz nagyrészét ellopták.

Szkeptikus nick 2019.02.08. 06:25:16

A Tetra Pak eredetileg nem tetraéder, hanem tetragonális diszfenoid formájú doboz volt.
A tartós tej már 1978-ban megjelent a magyar boltokban.

élhetetlen 2019.02.08. 06:25:54

Én azért nosztalgiázok. 1971-ben kezdtem dolgozni, tehát túl voltam a csak az ösztöndíj, és a szülői zsebpénz korszakon, és tobzódtam az orosz árukban. Viszonyítás az árakhoz. A 10 dkg párizsi 4,60 volt. Az 5 dkg-os kaviár 24 forint. De az nem ez a dán mákutánzat volt, hanem rendes méretű szemek. Inkább azt ettem négy reggelire vajas pirítóson, mint minden reggel 10 dkg párizsit. Ráktörmelék konzerv. Felismerhető rákdarabok, csak eltörtek feldolgozás közben. (Ez olyan, mint mikor tavasszal kifogom a törött spárgát, és féláron bezsugázok öt kilót télire, mert úgyis centis darabokra vágom, mert főzeléknek eszem). Egy teáskanál tejföl, só, bors, mehet a piíitósra. Tintahal szeletek sós lében. Talán 16 ft. volt. Egy csipet vajon egy perc alatt átforgatva, kész volt a szuper vacsora. Na, ha krumplipüré is, akkor kicsit több. Poén volt, az öcsém előbb ért fel hozzám, mint én haza, felbontott egyet, aztán kidőlve kérdezte, hogy hogyan tudom ezt megenni. Ja, az egy perces átsütés nélkül gumidarab volt. Lehet, hogy ezt sokan nem tudták, ezért nem emlékeznek rá szeretettel. Most Rosszija üzlet, Budapest, most nincs ráktörmelék, nincs tintahal, surami van, egyék meg. Kaviár van, de már kinőtte az ára a pénztárcámat így hétköznapra.

élhetetlen 2019.02.08. 06:26:37

@Zabalint: Nem kell „ásványvíz fetisisztának lenni”. Tolna megyében nőttem fel, és a falunkban isteni volt az artézi víz. Nem viccelek, egy családi bulira már felnőtt fejjel lejött velem két baráti család, mondtam, kóstolják meg, és a sógornőm már csak röhögött, mert, míg a másik harminc vendég tobzódott az üdítőkben, nekünk nem győzte hozni a csapvizet. Balatonarácson volt 15 évig nyaralóm, eszembe sem jutott ásványvizet venni, jó volt a csapvíz. Kenese már necces, fsz., ha kiengedem iható, ha éjszakára kikészítek egy pohárral, akkor már nem jó. Ott csak akkor iszom csapvizet, ha kimerült a készletem, és nem tudok venni. Ja, mert nem ásványvíz kell, hanem jó ízű ásványvíz, ami nincs minden boltban. Itt Budán, lehetne jó vizem, de egy régi ház nyolcadik emelete, régi csövekkel. Nem gazdaságos nyolc emeletnyi csőből kiengedni a vizet egy pohár ihatóért. És, ha áll, ez sem az igazi. Üdítőt nem iszok, de legalább a víz, az legyen jó.

Ggábor 2019.02.08. 06:26:49

Ó, a rostosok, koronazáras üvegben, hatvanas évek vége:) Meggy, őszi, kajszi :) Volt meggyvér, meggyel ízesített almalé, maga a mennyország :) Most a Rauch tud hasonlót, a Sió az vacak.

Ggábor 2019.02.08. 06:27:23

Amikor megjelent a dobozos tej, akkor 32 Ft volt a dobozos, kb. 5 Ft volt a zacskós. Egyszerűen a nyugati import csomagolóanyag ára értelmetlenné tette a magyar költségszinten előállított folyadék ilyen csomagolását. Vehettél 6 liter tejet egy papírdoboz árából. Igazából csak demonstrálni akarták, hogy ilyet is tudunk, ha akarunk. Jöttek svéd vendégeink, azok természetes mozdulattal vették le a polcról, én meg csodálkoztam :) Dícsérték, hogy finom :)

Ja, ugyanakkor Moszkvában (nyelvtanfolyamon voltam, 1976) a sarki közértben ott volt a félliteres papír piramis a polcon. Volt moloko, meg hat féle savanyú tejizé, a joghurt meg a kefir volt kettő, a többi négyet még kiszótárazni se bírtam :)

Metálvörös 2019.02.08. 06:27:38

A magam részéről üveges sört veszek csak, sosem dobozost. Az mondjuk kib@ssza a biztosítékot, hogy számon kell tartanom, mit hol vettem, de ennyi kellemetlenséget bevállalok a környezet védelmében. (ja, az ízélmény sem ugyanaz dobozból, meg az üvegben meglátod, ha belerepült egy darázs)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2019.02.08. 06:27:45

A zacskós tej tök természetes, hiszen már a tehén is zacskóban tartja, csak azt tőgynek hívják. :)

BOAR 2019.02.08. 06:27:56

"Az EU Magyarország uniós csatlakozása óta százmilliárdokat adott arra, hogy az ivóvíz minősége minden magyarországi településen megfeleljen az uniós normáknak. Bár a pénzt elköltöttük – a számvevőszék vizsgálata szerint kétharmadrészt túlárazott projektekben –, a vízminőségi kifogások továbbra is fennállnak. Mint a jelentésből kiderül, a 365 vízellátási körzetből 66 esetében az ivóvíz nem felel meg az EU vízminőségi irányelvének, ami miatt az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen"

BOAR 2019.02.08. 06:28:05

@Zabalint: Amúgy írd csak be a keresőbe az "ihatatlan csapvíz" kifejezést aztán gondolkodj el a "Magyarorszag, ahol az egész országban kiváló minőségű a csapvíz, " lózungodon...
Pl.:
nepszava.hu/1140507_ihatatlan-ivoviz-szazmilliardokert

kolomparlole1114 2019.02.09. 06:18:05

@citrix: A bolt azt se szereti ha adni kell valamit a pénzünkért. Miért nem csak adjuk a lóvét aztán kussolunk... Hereverő kommunista mentalitás még mindig él a Kádár-nosztalgiásokban.

kolomparlole1114 2019.02.09. 06:18:12

@BOAR: Talán nem az ereszcsatornából kéne innod, akkor lehet nálatok is jó lenne. Próbálj meg nyugaton inni a fürdővízből!

kolomparlole1114 2019.02.09. 06:18:18

@öreg baka nem rakéta: Azt is ugyanúgy eldobhattad mint a műanyagot, ha nem bírtál megtartani 10 dekát.

Szabványok 2019.02.09. 08:38:33

@Lobo Marunga: 1980-ban a SZU-ban már volt tetrapapck. Viszont a vajat kimérve vágták egy tömbből.

fordulo_bogyo 2019.02.09. 16:23:02

A cikk nem az elelmiszereket, hanem a csomagolasi technikakat hasonlitja ossze.
Az elelmiszerek kapcsan nekem a deligyumolcsok es a tenger gyumolcsei jutnanak eszembe eloszor, azutan bizonyos magok. A nyolcvanas evek vegeig ismeretlen volt a kiwi, a mango, a garnela (shrimp), a pisztacia, kesu, makadamia.

Az nagyon erdekes, hogy Ausztriaban 1929-ben volt Coca Cola, es az 1945-ig vele azonos tarsadalmi rendszeru, vele szovetseges Magyarorszagon nem volt. Vajon mi lehetett az oka?

Bicepsz Elek77 2019.02.24. 08:40:56

Na nem is volt akkora kornyezetszennyezes mint most a muanyag palackokkal!!!
süti beállítások módosítása