Tó-retró

A szocializmus három legszaftosabb története

2019. április 26. - drkardos

Soós Imre kettős öngyilkosságba torkolló shakespeare-i házassága, Latinovits és Ruttkai romantikus szerelme és Gobbi Hilda heves leszbikus kapcsolata.

 szaftos1.jpg

Gobbi Hilda és Temessy Hédi

Fotó: Fortepan/ Hunyady József

 

A szocializmusban jóval diszkrétebben kezelték az ismert emberek ügyes-bajos dolgait. A kommunista párt vezetése akkoriban el sem tudta volna képzelni, hogy valakinek a szerelmi életét a lapok részletesen kitárgyalják, mint manapság. Persze a bulvár – mint műfaj – is szinte teljesen hiányzott a sajtó palettájáról és internet hiányában nem maradt más a kor emberének, mint a szájról szájra terjedő pletyka. Az emberek akkor sem voltak mások, mint a manapság és imádták a szaftos sztorikat a népszerű színészekről, közismert politikusokról. A legpikánsabb történetek – különösen ha a pártelitről volt szó – persze titokban maradtak, de a színészek esetében olykor-olykor felbukkantak és közkinccsé váltak szerelmi életük legizgalmasabb vagy éppen legtragikusabb pillanatai. Mi most három különleges szerelmi kapcsolatot idézünk fel, amelyek ilyen-olyan okokból évekig foglalkoztatták az embereket.

 

A mi kommunista Rómeó és Júliánk

Kezdjük a sort a legkorábbi kapcsolattal, amely sajnos pont tragikus vége miatt vált igazán ismertté. Soós Imre a fiatal, paraszti családból származó színész a Rákosi korszak egyik legnépszerűbb sztárjának számított, akit származása révén a politika is bőszen támogatott. Nemcsak kvalitásainak, de egyszerű családi hátterének is köszönhette például a Lúdas Matyi és a Körhinta című filmek főszerepét is.

szaftos2.jpg

Soós Imre, mint Lúdas Matyi

Fotó: Fortepan/ Nemzetes Ferenc

 

A színházi előadások, a filmek és nagy siker valahol váratlanul érte az egyszerű sorban felnőtt fiút, aki gyakran küzdött emiatt depresszióval. Ez tovább erősödött 1956 után, amikor a közönség és a szakma is nyíltan megvetette, mint a Rákosi-éra emblematikus figuráját. Ekkor került be a pszichiátriára is öngyilkossági kísérlete miatt, ahol viszont beleszeretett az orvosába, Dr. Perjési Hedvigbe. A parasztzseni és a zsidó értelmiségi úrilány nem is állhatott volna messzebb egymástól a neveltetést, rokoni hátteret és érdeklődést tekintve. Müller Péter – aki ezen tragikus kapcsolat nyomán írta a Részeg józanok című regényét – egyszer azt nyilatkozta, hogy ez egy igazi shakespeare-i kapcsolat volt, csak itt nem két család állt egymással szemben, hanem két társadalmi réteg. A heves szenvedélyes házasságnak viszont hamar vége szakadt, mert megismerkedésük után pár hónappal, egy átveszekedett éjszakán közösen kinyitják a gázcsapot otthonukban. Bár azóta több teória is napvilágot látott arról, miszerint nem is kettős öngyilkosság, hanem gyilkosság történhetett, ugyanis menekülésre utaló nyomokat is találtak a helyszínen a nyomozók. Mindenesetre ezen tragikus vég miatt máig ez a páros maradt a magyar szocializmus leghíresebb Rómeó és Júliája.

 

A 60-as évek legromantikusabb művész házaspárja

A következő nagy port felvert szerelemre egészen 3 évet kellett várni, ekkor kapcsolódott össze szétszakíthatatlanul Latinovits Zoltán és Ruttkai Éva élete. 1960-ban, Miskolcon Pavel Kohut: Ilyen nagy szerelem című darabjának fél 7-es próbáján egymás szemébe néztek és tudták, hogy nincs visszaút. A színészkirály és -királynő nem kevés bonyodalmat élt át, hogy egymáséi lehessenek.

szaftos3.jpg

Ruttkai Éva és Latinovits Zoltán

Fotó: Fortepan/ Szalay Zoltán

 

Egyrészt Ruttkai ekkor a kor egyik legünnepeltebb színészének, Gábor Miklósnak a felesége volt, sőt még egy kislányuk is született. Másrészt Latinovitsot folyamatosan zaklatták saját démonjai és depresszióval küzdött. Ennek ellenére összeházasodtak és minden heves veszekedésük ellenére szívből szerették egymást. Erről tanúskodnak szerelmes leveleik is, amelyeket egymásnak írtak, amikor a munka éppen külön utakra szólította őket. Latinovits például annyira csodálta szeretett felesége munkáját, hogy házasságuk minden évében, minden egyes színházi premierjére este fél 7-kor virágcsokrot küldetett. De Ruttkai Éva is szimbolikusnak tartotta ezt az időpontot, hiszen Latinovits halála után a lakásának állóórája örökre fél 7-et mutatott. 16 évig voltak együtt, de sajnos gyermekük nem született, mindemellett színészi karrierjük is kezdett egymástól különválni, míg Ruttkai külföldön turnézott és itthon is igazi szupersztárnak számított, addig Latinovits nem kapta meg a hőn áhított figyelmet. Ma már nem lehet tudni, hogy 1976-ban Latinovits vajon milyen indítékokkal került a végzetes vonat elé, de szerelme halála után váltig állította, hogy csakis baleset történhetett. Ruttkai Éva pont 10 évvel élte túl Latinovits Zoltánt, de közzétett szerelmes leveleik, csodás közös színészi alakításaik miatt máig az egyik legromantikusabb színészpárosnak tartják őket.

 

A szocializmus hírhedt leszbikus színészpárosa

Utoljára pedig egy igazán rendhagyó szerelmespárral foglalkozunk, Gobbi Hildával és Temessy Hédivel, akik bár egy fedél alatt éltek, és az őket ismerők tisztában voltak a kapcsolatuk jellegével, mégsem jelent meg róluk egyetlen pikáns sor sem a korabeli sajtóban. Gobbi Hilda – már csak balos politikai nézetei miatt is – a Kádár-korszak egyik legnépszerűbb és legtámogatottabb színésznője volt. Sorra kapta az alakjára szabott jobbnál jobb szerepeket, például ő játszotta évtizedekig a rádióban Szabó nénit és szinkronszerepeiből az egész ország ismerte reszelős, sötét mély hangját. Ezt a dicsfényt pedig a politika sem szerette volna lerombolni holmi magánéleti célozgatásokkal, holott a homoszexualitás a 60-as évek előtt még büntetendő volt. Maga Gobbi Hilda úgy tartotta, hogy a nők iránti vonzalmát torolta meg színésztársa, Major Tamás azzal, hogy kirúgta a Nemzeti Színházból, pedig az a társulat volt Hilda élete. De ez sem tántorította el a színésznőt attól, hogy nőknek csapja a szelet. Kortársai szerint igazán gáláns úriemberként viselkedett a hölgyekkel, előreengedte őket az ajtóban, virágcsokrokat küldetett nekik minden alkalomra, és egyébként is férfiasan viselkedett, nadrágban járt és sokat dohányzott. Legnagyobb szerelmének és egyben első „feleségének” Temessy Hédit tartotta, akivel évekig együtt élt. A kapcsolatnak végül maga Gobbi Hilda vetett véget, mert beleszeretett a nála sok évvel fiatalabb Galgóczi Erzsébetbe, akit Törvényen belül című leszbikus regényéről ismerhetünk. Temessy Hédi egyébként ezután már élete végéig egyedül élt és nem tudta Gobbi Hildát elfelejteni.

További érdekességekért, képekért és nettó retró életérzésért látogassa meg Facebook oldalunkat!

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr7814787046

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

safa 2019.04.28. 06:27:25

Az egyik kolléga nyilatkozta néhány hete,hogy Latinovits betegesen féltékeny volt és verte Ruttkai Évát.Ennek ismeretében sokkal drámaibb a róluk készült utolsó közös fotó amit Kelet Éva készített róluk.

Alex B 2019.04.28. 06:51:08

Azt gondolom , hogy a mai magánéletben és bugyiban turkáló, vájkáló szennyel szemben üdítőbb volt anno , hogy nem ezek határozták meg a mindennapokat. Ráadásul a helyén kezeltük, mert persze internet nélkül is tudott mindenki mindent, de nem ez számított ,hanem az érték amit teremtettek. Kit érdekelt Domján Edit szerelmi élete amikor csodálatos színésznő volt, de elmondható ez Latinovicsra és a többiekre is. Ma az a probléma , hogy a botox és szilikon melleken kívül nincs teljesítmény nímandok uralják a művészetet, a kultúrát.

MACISAJT 2019.04.28. 09:20:02

Bara Margit- Gyarmati Dezső

Karpati Zoltan 2019.04.28. 10:48:54

Nem tudom miért "szaftos" történetek ezek. Sokkal inkább a pletykák körébe tartoznak - veri - nem veri, megölte - nem ölte, szerette - nem szerette. Ezekről a dolgokról, mint fentebb írta valaki, nem is igazán érdemes tudni. A szereplők számunkra értékes és maradandó teljesítményt nyújtottak, a többi nem érdekes, ha úgy tetszik magánügy.

várom a levelet 2019.04.28. 11:17:31

@Alex B: erre van igény.én még emlékszem Ibsen Vaskacsájára,meg a rádiójátékokra.ma már ki nézné,ki hallgatná,inkább azt,hogy ki bújik ágyba legelőbb a szilikonszájúval.

Segna 2019.04.28. 19:57:18

@várom a levelet: erre van igény? Vitatkoznék ezzel. Ha nincs más, amikor az ember leülne a tv elé pihenni, akkor azt nézi ami van. Ha az éjjel nappal bp meg a hasonló szarok vv meg mittomén 23.55kor kezdődnének, fele ennyi nézőjük sem volna. Mellesleg sok ember lusta, felveszi a kdevnc sorozatait, és netről letölti az őt érdeklő részeket, de rengeteget néz egyéb, épp ami van műsort. Ha ezek az épp van műsorok nem az ostoba vetélkedők meg luxusfeleségek szerű fostalicskák lennének, akkor azt néznék. Egy darabig hiányolnák ezeket a szarokat, aztán elfelejtkeznének róla.

2019.04.28. 19:57:22

@Alex B: Ez sajnos teljesen igaz...

haromegesztizennegy 2019.04.28. 19:57:39

1998-ban érdeklődtünk a helyiektől Veszprémben, hogy merre van Gobbi Hilda lovas szobra... :)
Talán az 5-bol egy ember"tudta"... :-D

Tamás Csacsicska 2019.04.28. 19:57:50

Valamennyien színész-óriások voltak.

Abban a korban, amikor még nem a technika emelt fel, vagy taposott el egy színészt, hanem a tényleges, valódi teljesítményük számított. Amikor a színpadról erősítés nélkül is hallatszott a hangjuk az utolsó sorig is, amikor el tudták varázsolni az egész közönséget. Amikor a nézők percekig tartó vastapssal (tudja-e egy mai fiatal, hogy mitől vastaps a vastaps?) jutalmazták őket - estéről estére.

Nekem nagy szerencsém van: egy rövid ideig ingyenesen elérhető volt a legtöbb egykori rádiójáték és színházi közvetítés hangfelvétele, így őrzöm a páratlan színészi teljesítményeket.

Ernő Koska 2019.04.28. 19:57:58

Engem nem érdekel-érdekelt sem Soós Imre, sem Latinovits Zoltán, sem Gobbi Hilda magánélete - nagyon érdekelt viszont a művészetük, az utánozhatatlan, megismételhetetlen művészetük, tehetségük. Soós Imre örökös belső tűz égette alakításai, Latinovits Zoltán zseniálisan átélt alakításai (és olyan minőségű versmondásai, hogy azóta sem mond így verset senki), Gobbi Hilda megrendítő alakításai a társadalom számkivetettjeiről. A színművészet csúcsát jelentik ők, most már mindörökre.

user friendly 2019.04.28. 19:58:09

@Alex B: "Ma az a probléma , hogy a botox és szilikon melleken kívül nincs teljesítmény nímandok uralják a művészetet, a kultúrát."

azért ez így nem igaz. a kultúra nem a tévé és a bulvár, szerencsére sokkal szélesebb a spektruma. akinek van igénye rá, az talál mást is a bolti csöcsökön és a megélhetési celebeken túl. vannak még színházak, múzeumok, kiállítótermek, koncertek, stb, a net pedig kimeríthetetlen. csak igény kérdése.

user friendly 2019.04.28. 19:58:17

@várom a levelet: vadkacsa, nem vaskacsa . tudom, elgépelés, egymás mellett vannak a betűk :)

2019.04.30. 04:42:16

@Segna:
A francokat, ma már mindenki azt néz, amit akar. Ha bekapcsolod a TV-t, és leszarod mi megy, csak menjen, az is egy döntés, ahogy az is, hogy letöltöd vagy streameled a kedvenc filmeid, sorozataidat, esetleg csak átkapcsolsz más csatornára, vagy inkább olvasol valamit, ami szintén saját döntésed, hogy mit. Ha senkit nem érdekelnének a celebek amúgy rémunalmas dolgai, akkor nem néznék, nem lennének ezek index címlapon sem, és nem néznének a munkatársak sem hülyének, ha nem tudom ki a tököm az az XY.

Dikusz 2019.05.05. 11:28:35

@Alex B: + 1000, ez pontosan így van, mindegyikük kiváló művész volt.

Cpt. Flint 2019.05.31. 20:16:10

@Ernő Koska: csak Latinovits versmondásához:
www.youtube.com/watch?v=7C0kKwp-_-Q

(Ez az a mód szerintem, ahogy egy verset szabad megzenésíteni.)
süti beállítások módosítása