Tó-retró

6 dolog, amit nem tudtál Hofi Gézáról

2019. május 24. - drkardos

Hofi Gézáról nehéz eldönteni, hogy a korábbi rendszer kegyeltje avagy bátor kritikusa volt-e. Íme néhány dolog, amit kevesen tudnak róla.

hofi1.jpg

 Fotó: Fortepan/ Szalay Zoltán

 

  1. Utálta az utasellátót és a vonatokon étkezni!

Bár Hofi Géza az egyik legnépszerűbb komikus volt hazánkban és emiatt rengeteget utazott az országban fellépések miatt, mindig is utálta a vonatokat, a pályaudvarokat, különösen az utasellátót. Ez az ellenszenv egészen kora 20-as éveitől elkísérte, amikor is porcelánfestőként dolgozott a Kőbányai Porcelángyárban. Naponta legalább 100 darab vastag, kobaltkék csíkos, aranyszegélyes tányért kellett megfesteni, hogy megkapja a bérét, tizenkét forint hatvan fillért.

 

  1. Gyűlölte a porszívó hangját!

Hofi Géza második felesége, Kövér Ildikó a komikus géniusz halála után árulta el, hogy Hofi mennyire utálta a porszívó hangját. Ha véletlenül a feleség akkor kezdett el takarítani, amikor éppen otthon volt, akkor biztosan lekapcsolta a porszívót, mert idegesítette a búgó zúgása. Így aztán Hofiéknál a legtöbbször késő délután takarítottak, amikor a művész már elindult a színházba.

 

  1. A barcelonai olimpiai csapat tiszteletbeli tagjává választották

A rendszerváltás előtt jött létre a Magyar Olimpiai Bizottság, amelynek feladata az volt, hogy biztosítsa a magyar csapat részvételét a nemzetközi játékokon. A MOB alapítvány rendszeresen megkereste a külföldön élő magyarokat is, hogy támogassák a magyar sportolók felkészülését. Puskás Öcsi, Grosics Gyula és Papp Laci is rengeteget utazott, hogy pénzt gyűjtsön az ifjú reménységek számára. A barcelonai olimpiát megelőzően még a sportszeretetéről híres Hofi Géza is beszállt az adománygyűjtésbe és ausztrál fellépő-körútra indult, hogy humorával megnyissa a kitelepült honfitársaink pénztárcáját. Ez a vállalkozása olyannyira jól sikerült, hogy tiszteletbeli csapattaggá választották.

 

  1. Kossuth-díjat adott Gálvölgyinek

Köztudott, hogy Koós János igen jó barátja volt Hofi Gézának, viszont a korszak másik nagy nevettetőjével, Gálvölgyi Jánossal korántsem voltak ilyen jó viszonyban.

hofi2.jpg

 Fotó: Fortepan/ Szalay Zoltán

 

Utóbbi visszaemlékezései szerint ő feltétlen csodálattal adózott a komikus-géniusz teljesítménye előtt, míg Hofi kicsit kétkedve, féltékenyen tekintett ifjú kollégájára. A közöttük lévő visszás kapcsolat csak a 1990-es évek elején enyhült valamicskét, amikor is egy este Hofi Géza üzenetrögzítőn gratulált Gálvölgyinek a március 15-én kapott Sajtószabadság-díjához, aki ezt a gratulációt máig olyan értékesnek tartja, mint egy Kossuth-díjat.

 

  1. Titkolta, hogy az elvtársak vadászpajtása volt

Hofi Géza nagy vadász hírében állt és családja szerint vérében volt a természetjárás, az állatok szeretete. Állítólag a műholdas tévécsatornák megjelenése után is kizárólag az állatokról szóló, természettudományos filmeket és produkciókat nézte szívesen a televízión. Egész életét végigkísérte a vadászat, amelyet szenvedélyesen szeretett: hol színésztársaival, például Malek Miklóssal, hol pedig a kiváltságos elvtársakkal járt vadászni. A pártelit tagjai szívesen töltötték az idejüket a korszak népszerű komikusával, aki viszont rettegett attól, hogy a köznép besorolja a hűséges pártkatonák közé. Persze a közös vadászatok nyomán elindult a pletyka, miszerint a legfelsőbb körökből engedélyezték Hofinak a rendszer és a politika kritikáját, és emiatt nem kapott soha semmilyen dorgálást, bárkit és bármit figurázott is ki paródiáiban.

 

  1. Mindent a televíziónak köszönhetett

Bár Hofi Géza magánestjei évtizedekig mentek a különböző színházak műsorán, a valódi sikert a televíziónak köszönhette. Már csak azért is, mert 1961-ben egy tv-felvételen fedezték fel komikus-parodista oldalát, amikor is a Debreceni Színház képviseletében kamera elé állt. Addig ugyanis hagyományos színészként foglalkoztatta őt a társulat vezetője, Szendrő József, és csak a társai – például Latinovits Zoltán – dőltek a röhögéstől a büfében, amikor előadta rögtönzött jeleneteit. Bár ez az első felvétel soha nem került adásba, a tv-szerkesztőség is felfedezte magának Hofi Gézát, és a 70-es évektől kezdve pedig minden szilveszteren az ország az ő poénjain nevette át magát az új esztendőbe.

További érdekességekért, képekért és nettó retró életérzésért látogassa meg Facebook oldalunkat!

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr3214829832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

arncht 2019.05.24. 12:15:15

tuti engedelyeztek a mukodeset, mert labdaba nem rughatott senki abban az idoben - es plane nem lett belole hires ember. azt is eldontottek, hogy ki futhatott be zenei karriert, ha nem szolgalta ki a rendszert, es nem passzolt a kepbe, labdaba se rugott, nemhogy lemezszerzodest kapjon az allami vallalatnal. nem lehetett ez mashogy a kepernyon sem.

Terézágyú 2019.05.24. 12:37:04

@arncht:
"azt is eldontottek, hogy ki futhatott be zenei karriert, ha nem szolgalta ki a rendszert, es nem passzolt a kepbe, labdaba se rugott, nemhogy lemezszerzodest kapjon az allami vallalatnal."

Tehát akinek lemeze jelent meg az kiszolgálta a rendszert? :) pl. a p.mobil? :)

szófogadatlan prókátor 2019.05.24. 12:53:36

@Terézágyú: elég csak a Honfoglalásra gondolni, az is csak a Rock lexikon köntösbe juttatva jelenhetett meg, hosszú idő után.

Mitya Ivanov 2019.05.24. 12:53:58

az 1-es pontot nem értem. Mi az összefüggés a pályaudvarok, utasellátók, a vonaton való étkezés utálata és a porcelángyárban végzett munka között?

a 4es ponthoz csak annyi, hogy Hofiról 1990-után vált világossá, hogy ha nem is maradt komcsi, azért erősen baloldali maradt, utálta a jobboldali kormányokat. Ez magyarázza a Gálvölgyi felé tett gesztust.

enrikokaruszo 2019.05.24. 13:16:23

" 40 évig nem tudtam,
ki vagyok én
de minden eljön
a maga idején
nem vagyok zászló
mások ünnepén
szelep vagyok
az ország fenekén"
Hobo

Lebowski 2019.05.24. 13:16:32

@Mitya Ivanov: Nézz meg egy utasellátós tányért! ;)

az_igazi_trebitsch 2019.05.24. 13:16:47

Hofi elvhű baloldaliként hitt abban, hogy a szocializmust meg lehet reformálni, jobbá, élhetőbbé lehet tenni, ezért a szövegeit építő kritikának tekintette ő is, és a hatalom is. Ezért IS engedték őt szerepelni, továbbá azért is, mert Aczélék tudták, hogy (a foci mellett...) kell egy szelep, amin a nép kiengedhetia a gőzt. Maga Kádár nem kedvelte Hofit, annyira, hogy egy-egy keményebb beszólása után néha finoman megüzente neki, hogy fogja egy kicsit vissza magát...

acycloren 2019.05.24. 16:57:06

@az_igazi_trebitsch: Amolyan kaviárbaloldali volt. Nagy Mercedes autó, luxusvadászatok stb. Szavakban a kisember mellett állt, valójában ez egy szerep volt nála, amit nagyon jól játszott. De a rendszerhez kötődött a humora is, a rendszerváltás után nagyot esett nála a színvonal. A régebbi számait máig imádom, de a 90-es évektől nagyon nem találta már a fonalat szerintem.
Az egyik legnagyobb magyar komikus volt így is, rengeteg szállóigét teremtett, máig benyögik bizonyos szituációkban a poénjait azok is, akik nem tudják, hogy kitől idéznek.

Kuglóf. Az 2019.05.24. 16:57:13

Hofi az Hofi, én nem is tudom hogyan lehettem olyan szerencsés, hogy akkor éltem amikor ő is.

Mad Marx 2019.05.24. 16:57:19

@az_igazi_trebitsch: Kádár annyira nem kedvelte Hofit, hogy szinte minden héten együtt sakkoztak.

zsa63 2019.05.24. 16:58:00

Úgy bírom, ahogy mindenki tudja a tutit! Mintha a hozzászólók többsége Hofi legközelebbi, személyes jóbarátja lett volna!
Vagy netán III/II-es tiszteknek tetszettek lenni, hogy ilyen pontosak az információk?
Teljesen lényegtelen ma már, hogy Hofi a "HáromT"-ből melyik volt. Tűrt vagy támogatott (toltott biztosan nem) egyre megy.
A lényeg, hogy zseni volt a maga műfajában. Örök klasszikus, akit ma ugyan úgy elő lehet venni, ahogy akkor aktuális volt.
És nem csak neki fordult fel a gyomra a "jobboldali" magyaroktól, mert tessenek csak Márait olvasni, aki valóban egy jobboldali polgár volt. Neki is éppúgy felment a pumpa a magát jobboldalinak tituláló szennytől, akik egyébként vígan kiszolgálták a kommunizmust is, ha az volt a hasznos. Aztán '90 után hirtelen nagyon népnemzeti keresztények lettek. Afféle kaméleonok. Hofi csak a morális szennyet tűzte pellengérre. És ellentétben a kádári nomenklatúrával amelyik tűrte, a mai színváltók nem véletlenül nem szívelik. A maiaknak már végképp semmi humoruk sincs, ez is mutatja erkölcsi "fölényüket". :/

subabubba 2019.05.24. 16:58:24

Hofi konkrétan állami fizetést kapott, komoly összeget (akkoriban), asszem 40,000 Ft-ot, ami akkor nagyon magas volt. Kádár (+Aczél) profi politikus volt, aki hagyott szelepet a rendszeren, félhivatalos csatornákat, ahol bizonyos dolgokat lehetett kritizálni, amit az emberek nem kedveltek amúgy sem. Ez aztán éppen hogy csökkentette az elégedetlenséget, főleg azokban persze, akikben volt és ezért elmentek egy Hofi előadásra. Egy piti pop rock bandát is engedélyezni kellett, Hofi sem volt az aminek látszott, a nagy szókimondó lázadó. Persze ettől még zseni volt. :S Ilyen a valóság...

Pic 2019.05.24. 16:58:46

Nem értem a cikkben az 5. pontot. Miért a feltételes mód? Ő is elismerte tudtommal.

Fent van youtube-on egy valamilyen Budapesti vállalati klubban tartott beszélgetés hanganyaga, amiről sokáig azt hitték elveszett. Az érdekessége, hogy egy elég közvetlen beszélgetés volt ott a közönség előtt a műsorvezetővel, aki elég kemény kérdéseket is feldobott és Hofi őszintén válaszolt. Amikor rákérdeztek a "fazék" és "gőzkieresztés" dologra, akkor őszintén kimondta, hogy tudja, hogy ő ezzel a címkével van megjelölve és ezért "szólhat be" kvázi a rendszernek. Azért elmesélte, hogy ő is cenzúrázva volt és nála is volt ellenőrzés, de nála sok minden még átcsúszott a léc alatt az ellenőrzésen. Ő és kollégái folyamatosan tesztelték a rendszert, hogy "mi az ami még belefér". Meg azt is elmondta, hogy mindig külön ember volt aki figyelte a nézőteret, hogy van-e "nagy ember" a nézőtéren, mert akkor 1-2 poén aznap este nem hangzott el. A Kádár paródia is úgy ment le, ha jól rémlik, hogy azt Kádár is hallotta előtte és rábólintott.
Ha jól emlékszem ebben a riportban hangzott el az is, hogy Aczél elvtárs egyszer azt mondta egy panaszkodó pártvezetőnek, hogy "Azért fontos nekünk a Hofi, mert ő elérte azt amit mi nem tudtunk, mégpedig azt, hogy az emberek nem a rendszeren röhögnek / azt röhögik ki, hanem a rendszerrel együtt röhögnek a saját napi problémáikon."

Elnézést kérek nem idéztem pontosan, mert emlékezetből írom ezt, de ha valaki kéri akkor előkeresem és meghallgatom ismét és pontosan leírom... meg belinkelem a youtube linket.

Egyébként részemről lényegtelen hogy ő volt e a szelep a kuktán vagy sem.

Igaz dolgokat mondott az elvtársakról és azok az odaszólások bizony ültek.

A gondom nekem azzal, van, hogy semmi nem változott, ma is ugyanúgy élnek azok a dolgok amikről ő beszélt, csak már nem elvtársaknak hívjuk a tisztelt vezetőket...

ételizésítő 2019.05.24. 16:59:08

@Terézágyú:
Mondjuk nekik azért kellett erre várni vagy 10 évet.
De egyébként egyetértek.

@szófogadatlan prókátor:
Nem Rocklexikon, hanem Rocklegendák. Egyrészt jó, hogy legalább megjelent, másrészt nem jó, hogy (talán 1 tételt kivéve) nem Vikidál énekével és Bencsik gitárjátékával meg Cserháti Pityi billentyűjével. Mert hát se Tunyogi, se Sárvári, se Zeffer nem ugyanaz a minőség. A Kétforintos dal pedig a kislemez-változathoz képest egy vicc. Kb. mint később a P. Box-tól A zöld, a bíbor és a fekete új versszakkal kiegészített és 4 énekes által felénekelt, billentyűs bevezetésű változata az eredeti, jóval keményebb hangzású kislemez-változathoz képest.

@Mitya Ivanov:
Olyan tányérok voltak az ittasellátóban, mint amilyeneket ő festett. Biztosan nem kellemes emlékeket ébresztett benne.

@az_igazi_trebitsch:
Egyetértek, bár tudtommal Kádár épp hogy kedvelte, még vadásztak is együtt néha.

Bafana 2019.05.24. 16:59:20

Hofi egy zseni volt, de a rendszernek úgy kellett, mint egy falat kenyér. Lengyelországban a párttitkárt az öltöző sötétjében jól elverték egy 42-es csillag-villás kulccsal, nálunk egy melós csak mutogatott rájuk, mondván, hogy "Ahofi jól megmondta EZEKNEK! Most aztán megkapták." Erre kellett Hofi. Ő volt a szelep a rendszerben. Kádár még egy 56-ot nem tudott volna lenyeletni a nagyvilággal.

Bambano 2019.05.24. 16:59:28

@az_igazi_trebitsch: de, maga kádár is kedvelte hofit.
többihez:
hofi két dolog miatt beszélhetett:
1. Komlós volt a szövegírója, aki állambiztonságis volt, tehát megfelelő helyről kapta az instrukciókat.
2. ez talán fontosabb: Hofi nem szidta a rendszert. Ez egy közkeletű tévedés, nem igaz. Hofi a rendszer egyes rosszul működő elemeit pécézte ki magának, és abból csinált humort. tehát sosem mondta, hogy a párt hülye, azt viszont mondta, és eltűrték neki, hogy x.y elvtárs a helyi pártbizottságban hülyeséget csinált. Azt nem lehetett tagadni, hogy voltak hibák, mert azt mindenki látta. Ezzel viszont azt tudták mutatni, hogy a hiba csak helyi, országos szinten viszont minden rendben van.

Dani77 2019.05.24. 16:59:39

Malek Miklós nem színész, hanem zenész.

Cheradenine 2019.05.24. 16:59:44

@arncht: Pontosan. Ahogyan lemezkiadáshoz erdős pétert kellett lecuppantani - csepregi éva pl megtette, tehát a neoton hasított, Cserháti Zsuzsa beintett annak a féregnek, így ő, nyilvánvalóan klasszisokkal jobb volta ellenére nem kerülhetett be a pikszisbe -, úgy nem volt ez másképp a televízióban sem. H apedig rendszert csipkedő humoreszkekben utaztál, akkor végképp nem.

al Dajjal 2019.05.24. 16:59:54

Hofi és a cenzúra részhez:
Amennyire tudom, Komlós János - a korábbi kőkemény ÁVH tiszt - akart egy politikai kabarét csinálni. Tulajdonképpen ehhez hozta létre a Mikroszkóp színpadot. Státusza és kapcsolatai révén tudta, meddig lehet elmenni, már csak egy jó komikus kellett, aki megcsinálja ezt. Ez volt Hofi. Mivel az alapötlet Komlósé volt, más előadóval is megvalósult volna. Lehet, hogy jobb lett volna, lehet, hogy rosszabb, vagy ugyanilyen. Nem tudjuk meg, de Hofi telitalálat volt, az biztos.
És vissza a cenzúrához: Hofi lényegében egyetlen és legnagyobb cenzora a saját igazgatója volt. Erről Hofi így beszélt az egyik lemezén:
- Felhívta Komlóst, hogy kitalált valamit, s mondhatja-e. A válasz az volt, hogy most elmegy két hétre külföldre, addig mondhatja.
Komlós halála után pedig így emlékezett meg róla: "Komlós után szabadon." Kétértelmű szövegkörnyezetbe csomagolva.

pali923 2019.05.24. 17:00:07

@Terézágyú: Ahogy a diktatúra lazult, a zenekiadásban is engedtek kicsit, de azért maradtak mindig is olyanok, akiknek nem volt lemezük.
Meg azért Vikidálról kiderültek dolgok a rendszerváltás után, nézz utána...

newnt55 2019.05.24. 17:00:35

Mindent Komlós János ÁVH-s vallató és vizsgálótisztnek, humorista írónak köszönhetett. A párt legfelső körei keresték a társaságát.
De ennek ellenére természetesen fantasztikus előadóművész volt.

diliba 2019.05.24. 17:00:40

@Terézágyú: szerintem Vikidál Gyulát így sikerült beszervezzék: hogy csak akkor engedik játszani a klubjában, ahol a fiatalok tömegei őrjöngtek érte és a zenéjükért. Persze azért a rádióban nem hallottuk, és lemezük is csak nagyon soká, és csak a 2 számos kislemez jelenhetett meg.

Keenan 2019.05.24. 17:00:45

@Terézágyú: ja, pl. Hoboék Vadászat (1984. kiadó: Hungaroton) című lemeze!

konrada 2019.05.24. 17:01:15

@Terézágyú:
A példa jó. A P Mobil - mint az egyik legtöbbet turnézó, legsikeresebb csapat csak 84-ben kapott lemezt, miközben addigra már a lemezhiány miatt kivált tagok több együttesben is több lemezt adtak ki.

Attilajukkaja 2019.05.24. 17:02:40

@Lebowski:
"Nézz meg egy utasellátós tányért! ;)"
Ugyanezt írtam be, mert csak később olvastalak. Bocsi! :o)

Attilajukkaja 2019.05.24. 17:02:49

@Mitya Ivanov:
"Mi az összefüggés a pályaudvarok, utasellátók, a vonaton való étkezés utálata és a porcelángyárban végzett munka között?"
Gondolom, hogy az utasellátóban azokat a kék peremes fehér porcelánokat használták, amiket ő is festett, és már rájuk sem tudott nézni. :o)

DFK 2019.05.24. 17:02:57

Hát hogyne lett volna a rendszer kegyeltje.
90 után meg beállt a hungarofóbok, szocualizmus siratók sorába.

Cycmen 2019.05.24. 17:03:07

@Mitya Ivanov: az 1-es pontot nem értem. Mi az összefüggés a pályaudvarok, utasellátók, a vonaton való étkezés utálata és a porcelángyárban végzett munka között?.................

Sztárallűr! Mégsem ehet egy ekkora művész olyan tányérból, amit lehet hogy ő csinált melós korában. :D Ezek alapján tényleg komcsi volt, azok akarják a múltat végképp eltörölni!

Mitya Ivanov 2019.05.24. 17:03:31

@Lebowski: oké, én gondoltam, hogy ez van mögötte, de nem kellene teljessé tenni a bejegyzést ezzel?

Isaac Milo Mendez 2019.05.25. 08:02:20

Hát nem tudom, nekem sose jött be Hofi stílusa. Szerintem a rendszer és az ország kórképe, hogy valaki ezzel híres tudott lenni.

dr. mesterséges színezék 2019.05.25. 08:02:29

Egyébként ha "humor" és rendszer viszonylatával kell jellemezni egy kort, akkor nem Hofi a mértékadó, hanem Sas József, aki a Hahota levelezési rovatához is kevés volt, nem hogy mikroszkópozni.

degeco 2019.05.25. 08:03:00

Én annyira utálom a zajos Ferrari motorokat, hogy nem vettem egyet sem!

Inimma 2019.05.25. 08:03:12

Menyhért Mészáros László: HOFI – Maffia, Magánkiadás, 1991. ISBN 963-4003-78-8 „A nagy leleplező könyv”

Ajánlott olvasmány.

fran7 2019.05.25. 08:03:30

Hofi udvari bohóc volt. Egyszerre érzékeny a királyra és a közönségre. Kádárt soha nem kritizálta, sőt.

sZulamith 2019.05.25. 08:03:37

@Kuglóf. Az: "Hofi az Hofi, én nem is tudom hogyan lehettem olyan szerencsés, hogy akkor éltem amikor ő is."

Igy gondolom én is:)

hegecz25 2019.05.25. 08:03:47

nyilvan jovahagytak amit mondott, de ez nem von le semmit a muveszetebol.
Akik allami megbizasokat kaptak, azok mind bent alltak a sorban, barmilyen teruleten dolgoztak is, es nem csak a komenizmus alatt, hanem elotte is. Az utobbi 9 evrol inkabb ne is beszeljunk, ugye.

sfyou 2019.05.25. 08:04:28

Azok, akiknek van mit enniük és kedvetelésből védtelen, nem paritásban lévő élőlényeket ölnek lőfegyverrel, azok sz@r alakok. A vadászati célok miatt túlszaporított vadak anyagi károkat okoznak a mezőgazdaságban, és a közlekedőknek. Sajnálatos módon a vadak vétlen autósokat gyilkolásznak, nem az ő életükre törő vadászokat!

bruticsello 2019.05.25. 08:05:18

Szót kell ejteni Hofi sötét oldaláról is, ez az alkesz proli a "műsoraiban" a nála jóval nagyobb intellektusokat is feleslegesen és értelmetlenül gyalázta (például Almár Ivánt: "csillagész" vagy Vass Lajost a Páva-mozgalom kitalálóját); többször vétett az előadói etika ellen, amikor bizonyítottan hazugságokat terjesztett és később nem korrigálta magát (nyilván a jó poén miatt); egy ízben pedig az előadásáról lekéső orvost szidta a maga undorító módján - az orvos persze egy sürgős eset miatt nem érkezett időben. Az internált kulákokon való viccelődés sem a fejlett "erkölcsi érzékét" dicséri. És ez csak néhány dolog, ami így hirtelen eszembe jut erről a komcsik iránt végtelenül elfogult, gennyes alakról.

Attilajukkaja 2019.05.25. 08:05:31

@Mitya Ivanov:
"nem kellene teljessé tenni a bejegyzést ezzel?"
Szerintem sokaknak lejött a megoldás, de talán csak azoknak, akik ilyen porcelánból étkeztek a menzán, a kórházakban és az utasellátónál. Szerencsés az, aki nem értette meg az összefüggést! :o)

ételizésítő 2019.05.25. 08:05:41

@Bambano:
"Komlós volt a szövegírója"
Ez viccnek is rossz. Hofinak Hofi volt a szövegírója.

@Cheradenine:
Csepregi Éva nem egy rossz hang ám. Cserháti meg halála után túl lett értékelve, ahogy Máté Péter és még nagyon sokan. Életében a kutyát nem érdekelték, és Cserháti (Zsuzsa, nem István) is gagyi slágerecskéket énekelt csak. Talán a szerzőit kellett volna jobban megválogatnia. Igaz ez Kovács Katira is, aki a korszak legjobb női rockhangja volt, ez látszik az LGT-vel közös lemezén, csak aztán férjhez ment a zeneszerző Koncz Tiborhoz, és utána csak a férje fos számait énekelte.

@al Dajjal:
"más előadóval is megvalósult volna"
Nem igazán. Hofi zseni volt, és a műsorait maga írta. Annyira, hogy sokszor még az előadás napján is változtatott a szövegen, és beleszőtte a napi aktualitásokat.

Nem véletlen, hogy napjainkban közelíteni sem tudja egy fiatal titán sem. Pedig most aztán szabad a pálya, csak hát a Showder Klubban is van 3-4 tűrhető figura, meg egy halom fos, akiket színpadra sem lenne szabad engedni (Kis Ádámmal kezdve, akinek a humora kimerül a káromkodásban. ennyi telik tőle, a Rekop, Trabarna és hasonlókról meg a beszédhibás idiótákról nem is beszélve).

@pali923:
Ja, ki. Pl. hogy 1981-ben szervezték be, amikor már a P. Mobil közelében sem volt.
Másrészt mit tudott volna jelenteni?
Én kikértem a rólam szóló jelentéseket (punk- és rockkoncertekre jártam a 70-es évek végétől), semmi olyan nincs bennük, amiket ne mondtam volna el saját magam is, ha megkérdezik.

@newnt55:
Volt, amit Komlósnak köszönhetett, de sokkal többet Szendrő Józsefnek.
De a zsenialitása nélkül így sem vitte volna sokra. Lásd Sas Józsit. Ugyanazokat a lehetőségeket kapta ugyanakkor.

@konrada:
1984-ben már a 3. lemezük jött ki. Az első 1981-ben.

@diliba:
Vikidálnak nem volt klubja, amikor beszervezték (1981), akkor meg már rég a Dinamitban énekelt, ami egyből lemezzel nyitott, fél év után.
Mellesleg a P. Mobilnak is 2 kislemeze jelent meg Vikidállal, az első 1977-ben (Kétforintos dal/Menj tovább), majd 1978-ban (Forma I./Utolsó cigaretta), meg egy már Tunyogival, de még Bencsikkel és Cserhátival.
És ezt mindet rendszeresen játszotta a rádió.

@Keenan:
Hobo apja belügyminiszter volt, csak úgy mellesleg. Nyilván nagyon üldözhették őket.

@DFK:
Azaz már akkor is szidta a Fideszt, akiknek a seggétől most is szaros a szád, narancskomcsi elvtárs.

The Critic 2019.05.25. 09:05:05

Kádár szerette Hofit és a humorát, így egyszerűen vele kivételt tett és engedte a rendszer-ellenes poénkodásait is. Afféle "szelepként" működött, melyen keresztül a nép levezethette frusztrációját.

Mellessleg Kádárt és Hofit összekötötte, hogy mindketten nagyon lentről kezdték, a munkások rétegéből.

klagenfurtjeno 2019.05.27. 05:26:56

@ételizésítő: Bambanot akarok összezavarni tényekkel? Látszik még nem futottál össze vele...

szamaritánus 2019.05.27. 05:27:04

egy megalkuvo komcsi volt, aki segitette hatalmon maradni a voroseket. lehet szepiteni, csak nem erdemes.

Monsieur 2019.05.27. 05:27:32

@zsa63: teljésséggel egyetérek. A rendszerváltozás után én is inkább hajlottam az őt lesajnáló hangokkal egyetérteni,de a mostani időkben már természetesen teljesen tiszta hogy ő közelebb állván a tűzhöz,sajnos helyesen érzékelte azt ami mára rög valóság lett.A véletlen úgy hozta hogy épp néhány hete hallgattam Hofikat a jútjúbról és meglepve tapasztaltam hogy a szoc. idők poénjai nem is olyan jók mint ahogyan azok az emlékeimben élnek.Viszont a Pusszantás mindenkinek.., - nos, félelmetesen jó és sajnos sosem volt időszerűbb. Szó szerint fetrengtem kínomban,azt hittem valmi bajom lesz annyira nevettem.

lomposfarkas 2019.05.27. 05:28:02

Hofi rendszerváltás előtti lemezeit érdemes meghallgatni, élvezetesek, szórakoztatók. És ahogy feljebb írta valaki, kritikáiva azt sugallta, hogy 1-1 káderrel van probléma (pl. MO-n az 1 főre jutó bunkók száma 2) de alapvetően a rendszert nem piszkálta. Ellentétben Moldova nagy riportregényeivel, amikből világosan kiolvasható, hogy a rendszer eresztékeiben recseg-ropog. Hofi rendszerváltás utáni felvételeit hallgatni nekem csalódás volt. Ahogy eltűnt a Hofi kabaré-világát éltető szocializmus, dühödten ment neki mindennek, ami nem a pesti kommunista beltenyészet kutyakölyke volt. Ezt ma szokás úgy magyarázni, hogy: látod, Hofi már akkor is megmondta Orbánról, stb-ról.

V.I.Kun Béla 2019.05.27. 05:28:08

@Bambano: A no. 2 -re , ahogy Moldovát sem lehet antikommunistának tekinteni a kritikus könyvei miatt !

dukeekud 2019.05.27. 05:28:27

Zsenialis volt, meg akkor is ha O csak abban vilagban tudott mukodni, a rendszervaltaskor mar eselye sem volt a felbolydult vilagban.
Gyerekkent a szovegek felet nem ertettem, fogalmam sem volt kik azok a kulakok, vagy kicsoda Rakosi. Semmit sem tudtam arrol, hogy egy korabbi meg durvabb diktaturan gunyolodik. Es meg igy is, meg egy gyereknek is vicces volt.

gigabursch 2019.05.27. 05:28:42

@ételizésítő:
Legalább annyit tudnál Hobóról, hogy az apja egyvalamit gyűlölt egész életében.
Azt hogy gyermeke lett.

Tudom javasolni, hogy legalább a Privát Rocktörténet vonatkozó részét nézd meg, ha már az írásos anyagoknak nem jársz utána.
És igen. A fater rendesen verette a kölkét is.

ételizésítő 2019.05.30. 18:42:55

@gigabursch:
"apja egyvalamit gyűlölt egész életében.
Azt hogy gyermeke lett."
"A fater rendesen verette a kölkét is."

Igen, Hobo ezt szokta hazudni, mivel a faterja nem segített neki megúszni a katonaságot, meg hát emiatt a haját is le kellett vágatnia, és ezért gyűlölte az apját. De ez nem volt kölcsönös.

Valójában azért futottak be annyira gyorsan (1 évvel a megalakulás után nagylemez - olyan zenészekkel, akikről Póka azt nyilatkozta, hogy a stúdióban neki kellett feljátszani helyettük a számokat, mert nem voltak rá képesek), mert a faterja támogatta őket, meg minden szaros ügyüket elsimította.
Ja, egyébként Póka pont a Privát rocktörténetben mondja ki, hogy nem volt olyan, hogy kitiltották volna őket (vagy bárkit) egyik vagy másik megyéből, pláne nem sokból, ahogy ezt a rockzenészek (Schuster, Nagy Feró, Hobo stb.) összehazudozzák, max. olyan volt, hogy egy adott városban valami helyi csinovnyik (rendőrfőkapitány, párttitkár, egyéb sokadik csicska) egy-egy koncertet nem engedélyezett olykor.
(Nem véletlen, hogy a náluk sokkal kritikusabb hangokat megütő, szövegeikben konkrétan keményen rendszerkritikus alter zenekarokat sem tiltották ki sehonnan, saját visszaemlékezésük szerint sem, szintén Privát rocktörténet. A P. Mobil, a Ricse és a HBB meg KISZ-díjakat kapott, ennyire voltak elnyomva. Tudod, én már éltem és koncertekre jártam akkor, nem csak hallomásból értesülök 30-40 évvel később az akkori dolgokról így-úgy összehazudott dumákból.)

Kb. mint egy évtizeddel később a nagy ellenzéki Orbánéknak Horváth István akkori belügyminiszter is elsimított mindent, aki véletlenül Orbánék mentorának, Stumpf Istvánnak volt az apósa. Stumpf mondjuk azóta már bánja, hogy nem hagyta őket börtönben rohadni.
Nem véletlenül nem merik nyilvánosságra hozni az ügynökaktákat, az O1Gecigány meg a teljes Fidesz-vezérkar besúgó volt.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.06.16. 14:08:29

@ételizésítő: ha számít egyáltalán: én is akkor voltam fiatal. Ugyanúgy gondolom, mint te. Az 1060-as és az 1980-as éveket pedig szigorúan külön kell választani.
Én csak azt nem értem, hogy miért van az, hogy a sikeres humoristák nem a jobboldalról kerülnek ki?

Dikusz 2019.06.18. 18:53:59

@gigabursch: nem tudtok leszakadni Hoboról@enrikokaruszo: -val?
Azt már nem is merem gondolni, hogy te ő vagy...

gigabursch 2019.06.19. 13:04:10

@Dikusz:
Nem, mért Én én vagyok (de nem vagyok Arthur, a britek királya...)

rrobin 2019.11.15. 17:51:18

@ételizésítő: Csupa hülyeséget írsz.
Hobo-nak az apjával való viszonya kölcsönös volt. Hobót az apja soha nem támogatta, a zenei karrierjében meg aztán végképp nem.
Hobo egy rossz zenész volt, aki ennek ellenére előadóművészi pályára vágyott.
Nem volt sem énekhangja, sem tehetsége a zenéhez.
Afféle közepesen rossz költő volt, egyfajta irgic, vagy kobzos. Mások sikeres dalain, versein keresztül ért el népszerűséget, ezt sem 1 év alatt, ahogy te írod, hanem tizen évek alatt, mivel egyetemi klubokban és kisebb hallgatóság előtt lépett fel gyakorta, még a HBB megalakulása előtt.
A legfőbb vonzereje abban leledzett, hogy a lázadó ifjuságot szólította meg, akiknek akkoriban jó volt szinte bárki, aki a rendszer ellenében agitált.

Hofi más ember volt. Igazi szocialistának mutatta, talán annak is hitte magát, de azért az anyagi javakat nem vetette meg, sőt, meg is követelte a neki kijáró apanázst. Az hogy rendszerkritikus volt, tény, de ez abból fakadt, hogy ezzel ért el sikereket, erre figyeltek oda az emberek. Ezért is bukott a rendszerrel együtt ő maga is. Mivel ahol egyszer csak mindent szabad lett, ott a korábbi recept, a kritikai hang csődöt mondott.
Ezzel együtt, egy rendkívül tehetséges ember volt, ezt kár vitatni is.

Erdős P és a hanglemezek:
Erdős Péter egy sunyi ember volt, de nem hülye. Pontosan tudta, hogy csak a pártállamnak megfelelni egyenlő lett volna az anyagi öngyilkosssággal ezért óvatosan lépkedve teret engedett olykor a perifériára szorított zenészek egyikének-másikának is. Vikidált kifejezetten nagyra tartotta, hogy a Dinamit lemezt adhatott ki, az annak köszönhető, hogy úgy vélte, Vikidál nem csak jó hang, de talán nevelhető is.
Az, hogy Vikidált sikerült beszerveznie az elhárításnak, nem érdem, hiszen egyrészt zsarolták, másrészt, érdemi infóval Ő nem szolgált, ahogy sokan mások sem.
Vikidálról kevéssé ismert, hogy a beszervezése előtti időkben keményen ellehetetlenítették, sokat nélkülözött, fellépni nem engedték, vagy ha olykor mégis, akkor meg fillérekkel fizették ki. Még börtönbe is jutott szerencsétlen.
süti beállítások módosítása