Tó-retró

59 éve zuhant Zuglóra egy Malév gép

2020. augusztus 06. - drkardos

Sem a légvédelem, sem műszaki hiba nem bírt a repülőgéppel, de végül egy felelőtlen pilóta is elég volt a pusztulásához.

malev_katasztrofa1.jpg

 

Tovább...

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr3916116128

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Utó Pista 2020.08.07. 10:47:03

1951-ben 360 ezer forintért 5 házat is lehetett volna venni.

Fredddy 2020.08.07. 10:47:24

A katonai DC3-as neve C-47. A szovjetek valóban gyártották Li-2-es néven, és a legnagyobb különbség tényleg a motor, de emellett óriási munkával minden szegletét át kellett tervezniük, hogy az eredetileg birodalmi szabványok szerint készült gépet a metrikus szabvány szerint működő szovjet ipar gyártani tudja. Végtelen mennyiség készült belőle aztán, de az egyetlen 2020-ban is repülőképes példány egy magyar gép, a budaörsi repülőtérről szokott felszállni.

A légvédelem védelmében: az ötvenes évek első felében ez sokkal nehezebb ügy volt, már voltak radarok, de azok viszonylag kis teljesítményűek voltak, és, ami még nagyobb baj, csak pár óráig működhettek egyhuzamban. A határon távcsöves katonák kémlelték az eget, és ők telefonáltak, ha jött valami, amit radarral is meg kellett nézni. A korszakban a szovjet légierő biztosította a magyar légtér védelmét, a hatvanas évek elején adták át a feladatot a Magyar Néphadseregnek, amikorra az is felfejlődött radarokkal, vadászirányítással és persze megfelelő repülőgépekkel.

pallee 2020.08.07. 10:47:34

Dr. Fülöp András könyvében elég sokat foglalkozik az esettel. A leírtakon túl közrejátszhatott, h a másodpilota alkalmatlan volt a repülésre.
Akkoriban 360e Ft sok ház ára volt.

2020.08.07. 10:47:39

hát, vélhetően a pilóta vezette

zati 2020.08.07. 11:40:02

@Utó Pista: Igen, viszont az eset 1961-ben történt... :)

Drago Brutic1 2020.08.07. 11:40:14

Zugló ezen része ma is komoly légifolyosó, hajnalban menetrendszerűen ébreszt 1-1 járat, ami olyan alacsonyan landol, hogy félálomban azt hiszem, a környéken fog becsapódni. Ahányszor elmegyek azon a környéken, esezmbe jut a blogban vázolt szerencsétlen esemény.

ze11 2020.08.07. 15:27:16

@zati: A berepülés és a "pénzbírság" az történt '51-ben :)

Facehugger 2020.08.08. 09:51:26

Tuldontott fordulokat vegzett, szabalytalan manovereket. Elkezdett lecsuszni egy forduloban, mire tulhuztak. Ateses es kiperdules kozben a pilota v pilotak kiestek az ulesbol, mert nem voltak bekotve. Az utolso masodpercekben emberi beavatkozas nelkul zuhant.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.08.08. 16:41:32

Valahol már olvastam erről a balesetről. Ha jól emlékszem és ahogy @Facehugger: is mondta, amennyi pilóta hibát el lehetett követni ezen a sétarepülésen azt a pilóta - pilóták mind elkövette - elkövették. :-(

Laikusként azt mondanám, a legnagyobb hibát viszont akkor követték el, amikor lecserélték a repi erősebb amerikai csillagmotorjait a gyengébb szojvetre. :-(

Persze utólag könnyű okosnak lenni, meg persze lehet hogy az amis mocik időszaki szervize itthon meg se oldható lett volna, de kibicként bátran belekotyogok. :-)

Amatőr 2020.08.09. 19:49:20

A Szőnyin voltam a szüleimmel és hazafelé gyalogoltunk a strandról, amikor meghallottuk a gépet. Ha jól emlékszem, akkor a motor köhögött és füstölt.
Apám felnézett es azt mondta, ez a gép le fog esni! Mire jóanyám; ugyan, mit nem mondsz!
De akkor már orral lefelé – talán dugóhúzóban – zuhant a gép. Mivel csak száz– kétszáz (?) méterre lehettünk, ezért gyorsan odaértünk. A tűzoltók és a rendőrök is rövidest megérkeztek és elküldték a bámészkodókat. Én csak arra emlékszem(?), hogy
a gép farok részénél álltunk és viszonylag kis lángokat és nagy füstöt láttunk.
Aztán vártuk, hogy bemondják a hírekben, de nem mondták. Talán csak este a tízórásban, vagy másnap. De nagydobra nem verték!

Így, sok évtized távolából nem biztos, hogy minden úgy történt, ahogyan írtam. Rég volt. Hogy aztán ki hibázott? Szerintem a legegyszerűbb volt mindent a pilóták nyakába varrni, hisz úgyis meghaltak. Mert a három fő túlsúly ugye nem tétel, hisz sétarepülésre nem vitt senki poggyászt!

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.08.10. 08:19:41

@Amatőr: A köhögő és füstölő motor az valóban nem a pilótahiba fő ismérve. :-( És persze hogy a pilóta a hibás, a szojvet technika csúcsa az nem hibásodhat meg. :-(

Bandibacsi34 2020.10.11. 19:41:18

@rdos: Mindig a pilota a hibás, a mai baleseteknel is lasd Boeing stb zuhanasok...
süti beállítások módosítása