Sem a légvédelem, sem műszaki hiba nem bírt a repülőgéppel, de végül egy felelőtlen pilóta is elég volt a pusztulásához.
Az 1961-ik év augusztusának 6-ik napja fekete betűkkel vonult be a hazai civil repülés történetébe. Ezen a napon zuhant egy Malév sétarepülő a zuglói Róna (akkor Lumumba) utca egyik emeletes házára. A zuhanást nem csak a gépen tartózkodók, de a ház udvarán kerékpárjukat szerelő gyerekek sem élték túl, így összesen 30 halálos áldozatot követelt. Hatott volna az amerikai átok?
Hogy a fenti kérdést megértsük, egy kicsit vissza kell forgatnunk az idő kerekét. Egészen pontosan 10 évvel, 1951. november 19-ig. Ezen a tiszta, őszi napon riasztás futott be előbb a hazai, majd az ország területén állomásozó szovjet légiérő parancsnokságára, hogy egy ismeretlen repülőgép megsértette a magyar légteret. Mint később kiderült, a szóbanforgó repülő egy amerikai, katonai DC-3 volt, mely állítólag navigációs hiba és/vagy az erős szél miatt sodródott az ország fölé. A gép eredetileg Németországból Belgrádba tartott volna, ám eltévesztette az útirányt. Bár a magyar légierő nem fogadta tárt karokkal, a 180 leadott lövés mind eltévesztette a célt, így végül a nálunk állomásozó szovjet MIG 15 vadászgépek kényszerítették leszállásra a pápai repülőtéren. Mivel korábban az amerikaiak a román Fogarasi havasokban már dobtak le ejtőernyős kémeket, így sem a magyarok, sem a szovjetek nem vették félvállról az ilyen berepüléseket.
Mivel a gép átvizsgálása során ledobásra alkalmas katonai eszközöket (földi működésre alakított rádió, pokrócok, stb.) találtak, és a gép műszerei hibátlanul működtek, így azt feltételezték, hogy a véletlen útvonaltévesztés kizárható. A gép valószínűleg a román esethez hasonló céllal érkezhetett. A magyar bíróság néhány héttel később már ítéletet is hozott az ügyben, és a gép személyzetét pénzbüntetéssel sújtotta (valójában váltságdíjat követeltek értük), melynek összege fejenként 360 ezer forint volt. Amikor az amerikai kormány kifizette a brutális összeget (egy komolyabb ház került akkoriban ennyibe), a katonákat kitoloncolták, a gépet pedig elkobozták.
Bár a magyar hadsereg rendelkezett Li-2 típusú gépekkel, melyek éppen a DC-3 licensze alapján készültek, azokat más motorral szerelték, így egy darabig nem tudták, hogy mit kezdjenek a géppel. Végül az illetékesek úgy döntöttek, hogy inkább az amerikai gépre is orosz motorokat szerelnek, és 1957-ben a pár éve alakult Malév állományába került. Igen, ez a gép zuhant le később Zuglóban. Így a katasztrófa nem is történhetett volna meg, ha a magyar tüzérek 1951-ben ügyesebbek vagy a szovjet vadászgépek harciasabbak. De az időközben HA-TSA lajstromjelet kapott repülő szerencséje még tovább tartott.
1957-ben, már Malév színekben...
Fotó: Fortepan/ Magyar Rendőr
Néhány hónappal a zuglói lezuhanása előtt ugyanis megúszott egy másik komoly balesetet is, amikor a ferihegyi repülőtéren defektes kerékkel kellett leszállnia. Bár a manőver végén senki sem sérült meg, a gép szinte függőlegesen állt a kifutópályán, és csak a csodának köszönhető, hogy nem szenvedett komolyabb sérüléseket. Ekkor 1960. december 16-át írtuk. A szerencsés eset után a HA-TSA az akkor igen népszerű sétarepüléseket teljesített a főváros felett, és azon a bizonyos augusztusi napon is egy ilyenen vett éppen részt.
Délután két óra tájban már az ötödik ilyen útját teljesítette a gép, ám a jegyzőkönyvek szerint ez egészen más volt, mint a korábbi négy. Ugyanis ekkor a megengedett 20 utason felül további 3 személyt is elvittek (rokonokat, ismerősöket) és valószínűleg az ő kedvükért rendezett a kapitány egy mini légibemutatót. A szemtanúk azt állították, hogy az utasszállító különböző mutatványokat hajtott végre, majd lezuhanása előtt a hátára is fordult. A HA-TSA szerencséje eddig tartott ki, ugyanis a légvédő tüzet és a sérült futóművel landolást is túlélt amerikai madár a Lumumba u. 224. számú házára zuhant, majd kettétört. Persze az is szerencse, hogy ennek ellenére nem robbant fel...
Jellemző, hogy egy ilyen horderejű hírről a korabeli újságok csak ugyanazt a pár sort hozták le és egyetlen kép sem került be a lapokba. Igaz, hogy a Malév egy héttel korábban, augusztus 1-én ünnepelte 15-ik születésnapját, így nem vette volna jól ki magát a nagyobb felhajtás. Az eset kapcsán indult vizsgálat is mindössze 6 napig(!) tartott és az eredményről újra csak néhány mondat jelent meg, melyek a pilóta kizárólagos felelőségét állapították meg...
További érdekes sztorikért, nettó-retró életérzésért látogassa meg facebook oldalunkat!