Tó-retró

A leghisztérikusabb magyar boltnyitások

2021. február 11. - drkardos

Hónapokig kígyózó sorok a Váci utcában, sátorban alvás és pofoncsata Budaörsön. A „hisztériamarketing” a gyakorlatban.

hiszteriamarketing1.jpg

A magyar ember szeret vásárolni. Így volt ez már a rendszerváltás előtt is, noha akkoriban a mai „plázázás” még ismeretlen fogalomnak számított. Valójában az előző korszakban jobbára azt vettük meg a boltokban, amit egyáltalán kapni lehetett, és a vadászat sem az akciók, inkább a fellelhető készletek után folyt. Mai szemmel szinte már elképzelhetetlen, hogy akkoriban nem az volt a kérdés, milyen kávéfőzőt vásárol valaki, hanem kap-e valamilyen kávéfőzőt. Ráadásul a „milyen márkájú”  felvetésnek sem volt túl sok értelme, hiszen A KÁVÉFŐZŐT gyártotta a Fém Tömegcikk ipari szövetkezettől a Tűzoltókészülékgyárig mindenki, akinek éppen volt rá kapacitása. A fiatalabb olvasók ezek alapján próbálják meg elképzelni, mekkora hír lehetett az Adidas bolt megnyitása Magyarországon.

            Ez a márka az előző rendszerben, és különösen a nyolcvanas években a menőség fokmérője volt, és maga a nyugat ópiuma. A háromcsíkos pólókhoz, melegítőkhöz, cipőkhöz csak egy nyugati rokon, kamionos ismerős vagy dollárbolti kapcsolat révén lehetett hozzájutni, így az ilyen ruhadarabokat jobbára vallásos áhítat övezte. Ennek megfelelően elképesztő izgalom cirkulált a magyar emberek között a hírre, hogy tényleg ilyen bolt nyílik Budapesten. A hír az újságokban már egy évvel korábban felbukkant, és az újságírók – a biztos olvasottság reményében – szinte hetente jelentkeztek valamilyen újabb információmorzsával.

hiszteriamarketing2.jpg

Távolban a vágyott "háromcsíkos" pólók...

Hónapokig ez a kép fogadta a Váci utcába látogatókat.

 

Azután elérkezett végre 1987. február 17-e, reggel tíz óra, amikor az ígéret földjének 300 négyzetmétere megnyílt a vásárlók előtt. Igaz legtöbbjüknek – a hideg ellenére – ez nap inkább hajnali 4 körül vette a kezdetét. A nyitásra a sor már a Felszabadulás (mai Ferenciek) térig ért. A roham még a gyakorlott magyar kereskedőket is meglepte, hiszen az első napon 400-an vásároltak a boltban, 1 millió forint értékben (a havi átlagkereset abban az évben 6900 forint körül alakult). Már aznap be kellett vezetni, hogy egyszerre csak tízen mehetnek be a boltba, mert a nyitás után kezdett káoszba fulladni a dolog. Ezt az intézkedést egyébként még közel három héttel(!) a nyitás után, március első felében is fenn kellett tartani. Ekkor még mindig 1 órás sorbanállás volt a jellemző a bolt előtt...

A magyar ember szeret enni. Különösen akkor, ha a vasfüggöny mögé megérkezik Amerika esszenciája, a McDonald’s! „Az a tapasztalatunk, hogy Magyarországon mások a fogyasztási szokások, mint másutt. Nálunk a fasírtos zsömle többet ér, mint a marhahúsból készült, s a magyar gyomornak szokatlan ízesítésű hamburger”. - Ezt Sebestyén Miklós, a Belkereskedelmi Minisztérium vendéglátó főosztályának helyettes vezetője nyilatkozta 1983-ban arra a kérdésre, hogy nálunk miért nincs még McDonald's. Ő ekkor talán még nem is tudta, hogy 3 évvel később, 1986. novemberében megtörik a jég, és a Bábolnai Húsfeldolgozó Kombinát leszerződik az amerikai gyorsétteremlánccal. Elég beszédes, hogy a hazai – szovjetbarát – sajtó csupán egy parányi, MTI által kiadott hírrel számolt be a kapitalizmus eme fellegvárának megnyitásáról, 1988. április 29-én.

hiszteriamarketing3.jpg

Az akkor megjelent képeken többnyire nem is látszanak a bolt előtt kígyózó sorok, pedig itt talán még az Adidas boltnál is tovább  fennmaradt a hisztéria. Ez az étteremnyitás talán már előre jelezte az akkori rezsim végnapjait, melyet legyőzött az egyperces kiszolgálás, a 43 Ft-os Big Mac, a 25- Ft-ért mért hamburger és a 19 Ft-os szalmakrumpli.  

A magyar ember pedig csak igazán a rendszerváltás után szeretett meg vásárolni. Különösen, amikor az Electro World féláron ígérte a mikrót és a porszívót. Erre az esetre valószínűleg már a fiatalabbak is emlékeznek, hiszen szinte napra pontosan 19 éve, 2002 február 20-án nyílt meg a lánc első boltja Budaörsön. Noha ekkor már a Media Markt évek óta az országban volt (1997-ben érkeztek), mi magyarok csak ekkor ismerkedtünk meg az agresszív ármarketing, és az általa kiváltott, elsöprő hisztéria képeivel. Mert ami akkor délelőtt történt, arra nincsen jobb szó, mint a tömeghisztéria. Mintha feltámadt volna a Bécsből kanyargó, hűtőládákkal megrakott Trabant-karavánok szelleme a rendszerváltás előttről. Az olcsón mért technológia igézetében sokan már előző este az áruház előtt aludtak, és reggel hétre az összes környékbeli parkoló megtelt. Ekkorra már többezres tömeg várakozott a nyitásra, meglepő rendben. Ez azonban csak a vihar előtti csend volt.

hiszteriamarketing4.jpg

Nagyjából hét óra körül, egy későn érkező, de annál sietősebb vásárlójelölt úgy döntött, hogy kicselezi a sort, és a nyitást már a bejáratnál várja majd be, akciója azonban nem aratott osztatlan sikert. Az addigi rend felbomlott és a helyszínen lévő tíz rendőrnek komolyabb, harminc fős erősítést kellett hívnia. Az M1-M7 közös szakaszán már 8 óra körül megállt a sor, így az autóval érkező leendő vásárlók már az autópályák leállósávjában hagyták gépkocsijaikat. Ekkor a boltnál már szinte lehetetlen volt fékentartani a 15 ezer feldühödött, kimerült embert. A tömegben ekkor és a (45 percet csúszó) nyitás után is több tucat pofon csattant el, és olyan is volt, akit kishíján agyonnyomott a tömeg. Nem csoda, hogy az akciós termékekből felhalmozott készlet már dél előtt elfogyott. Hiába jelentették be ekkora a konkurenciánál, hogy 99 forintért adják aznap a kávéfőzőket (ezt egyébként a sorban osztogatott szórólapon is hirdették), a tömegpszichózis erősebbnek bizonyult. Azon a délelőttön a fél ország újra ősemberré változott egy (az új lánc szempontjából) jól sikerült reklámkampány nyomán. Ki gondolta volna, hogy a hiánygazdaság eltűnése után 13 évvel ez még lehetséges lesz...     

További érdekességekért, nettó-retró életérzésért látogassa meg Facebook oldalunkat!

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr10016423572

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kugi · http://kugi.blog.hu 2021.02.11. 18:55:05

Lehet, hogy Sebestyén et. főoszt. vez. h. szerint "Nálunk a fasírtos zsömle többet ér, mint a marhahúsból készült, s a magyar gyomornak szokatlan ízesítésű hamburger", de szerintem azért a vezető elvtársak az alkalmanként nyugatra jutó delegációk tagjaként bizonyára megkóstolták a "hanyatló nyugat" eme ópiumát...

ötköb 2021.02.12. 06:11:27

Amikor megjelent a Bánfi hajszesz mint "hajnövesztő" szer, óriási sorok voltak a gyógynövény boltok előtt.
De ugyanez volt karácsony előtt a Deák téren a Hobby boltnál, amikor Matchboxot lehetett kapni.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2021.02.12. 06:11:52

@kugi: Ráadásul itthon ezek brutál árak voltak, főleg egyetemistaként. Nem is emlékszem, mikor voltam először McD-ban, mert az egyetlen előnye az volt, hogy egy hamburger, vagy egy krumpli mellett el lehetett ücsörögni beszélgetve, senki nem szólt rád, hogy rendelj újat, vagy húzz a pékbe. De az már nyilván jóval később lehetett, amikor már lement a nyitási hisztéria, meg több gyorsétterem is megnyílt. Aztán pár évre rá (még mindig egyetemistaként) kijutottunk Londonba, és rájöttünk, hogy az akciós hamburger a legolcsóbb kaja, amit ott kapni lehet. A legkevésbé sem volt menő. :-)

inebhedj - szerintem 2021.02.12. 14:11:48

@kugi:

Mondjuk nem a mcdonalds, illetve a fagyasztott mirelit barna kis izé az az út, ahol az ópiummal ismerkedni lehetett volna (lehetne ma is), de mondjuk jó fasírtot se könnyebb szerezni (se akkor, se most) ideértve a háztartási változatokat is.

gall travis 2021.02.12. 14:11:55

Nagy érdeklődés kisérte még az első Sex shop, Intim center, megnyitását is 1989-ben a Tanács körút 14 -ben

gall travis 2021.02.12. 14:12:00

@kugi: Megkóstolták .Grósz Károly 1988-as USA -ban tett látogatásakor a riporter kérdésére csak annyit mondott.-Finom.

FogarasiArpi 2021.02.12. 14:12:15

Mintha ma lett volna, emlékszem annó ott sétáltunk haverokkal a Váci utcában amikor a népek km-es sorokban álltak az Adidas bolt elött.
A német túristák meg ott mentek el mellette és röhögtek a magyarokon, ahogy ott dekkolnak órákat a bolt elött, hogy bejuthassanak....

Az emlék, ahogy a németek ott röhögtek a nagy magyar vágyálom netovábbján, az áhitott Adidas cipőért történő sor hosszán - ami számukra gondolom a magyar Fröcsi cipő egyenértékű megfelelője volt - valahogy egy életre beleégett a hipotalamuszba.

Vén motoros 2021.02.12. 18:46:21

Szerintem ti mindannyian túl fiatalok vagytok! Az egyik legemlékezetesebb, akár "hisztérikusnak" is nevezhető boltnyitás sookal régebben volt a Kádár rendszer virágkorában. Mégpedig a ma már nem létező "Déli ABC" megnyitása. Ez volt akkor Magyarországon az első ABC áruház, (lehet, hogy az egész KGST-ben?) , a hipermarketek mintájára. (Akkor találkotak a nagyar vásárlól először bevásárlókocsival, kasszasorral, stb. A nyitáskori áruválaszték is kimagasló volt: megpróbálták - legalább a nyitás idejére - minden foldi jóval, hiánycikkel, addig csak IKKA boltban látható extrasággal feltölteni. A RÁDIó, TV, SAJTÓ egész napos helyszíni közvetítést adott az eseményről, ki színes riportokkal, stb.
Volt egy nagyon érdekes verseny, amely jól kihozat a "munkás proletár" és az "értemiség" tájékozottsága közötti különbséget. A verseny lényege, hogy egy adott idő latt meg kellett tölteni mindenfélével a beváásrló kocsit (de minden fajta áruból csak EGY darabot volt szabad beletenni), a kocsik tartalmát a kasszánél beárazták, és az, aki a legdrágább kocsit állította össze, INGYEN elvihette az árukat. érdekes volt látni, hogy a plebsz, az átlag dolgozó ember, úgyis mint kispolgár FELTORNYOZOTT bevásárlókocsikkal érkezett a kasszához, akkor púppal , hogy a kocsikról menet közben áruk potyogtak le a földre. Aztán jött egy öltönyös pacák (szerintem olyan ember lehetett, aki sokat járt külföldre, és volt áruismerete, üzletkötő vagy egyéb jövő-menő ember), és betolt egy jó, ha félig telt bevásárlókocsit, amiben orosz beluga kaviár, jobbfajta francia konyak (nem ám Trois Tours brandy vagy Szkander bég(, libamájkonzerv, meg hasonlók voltak, és 3x annyit kóstéltak, mint a többi "egyszerű" ember mennyezetig felpúpozott kocisjai.
Hát, ez nem éppen most volt. Az is lehetséges, hogy az itt kommentelők szülei is még általánosba jártak akkor...

kewcheg 2021.02.12. 18:46:32

Egyékkén már a Skála Metro is forgalmazott Adidast a nyolcvanasokban, nekem onnan volt az első trx training, kb.egy honapig dolgoztam erte diákmunkán...

Luighi 2021.02.12. 18:46:43

@FogarasiArpi: Mikor 1984-ben Berlinben főiskolán voltam nyári munkán (U-Bahn pályajavítás, építés), és vízummal átmehettünk Nyugat Berlinbe, voltak kollégák, akik egész másnap azon kattogtak, hogy a csatornaépítő fekete munkáson Nike/Adidas zokni volt! =:-O

Almandin 2021.02.12. 20:52:53

A közelmúltban is volt tömeghisztéria és kígyózó sor:
444.hu/2015/11/05/verekedes-ver-es-hiszteria-a-vorosmarty-teri-hm-uzletben
Döbbenetes, hogy hányan képesek az emberi méltóságukat levetve vadállatként harcolni néhány textildarab miatt. Mellesleg a vérző ujjak lehet, hogy össze is maszatoltak jó pár árut, így az őrjöngő őrültek a boltot kissé meg is károsították.

nyelv-ész 2021.02.12. 20:53:16

Sosem értettem ezt a bevásárlás-mániát. Amikor a 80-as évek elején ki tudtunk menni Ausztriába, Németországba, pont leszartuk, hogy mi van a boltokban. Örültünk, hogy világot lehet látni. Persze, ettünk hamburgert, hot dogot (frankfurtert), mert az volt az egyik legolcsóbb kaja, de az a fűrészpor ízű zsömle nem lett a szívünk csücske. Adidas cipőt, pólót lehetett Jugóban is kapni, persze csak a licensz alapján ott gyártott változatot. Nem volt drága, és még az is sokkal jobb minőségű volt, mint amiket itthon lehetett kapni.

kugi · http://kugi.blog.hu 2021.02.12. 20:53:20

@gall travis: Ezek szerint jól sejtettem, hogy megkóstolták. :)

Ekrü 2021.02.13. 18:45:48

1988 elején 5 hónapig Németországban éltem.Ott jöttem rá, hogy a számunkra megfizethetetlen Adidas és Nike ott nem más mint szimpla tömegcikk,mint nálunk annak idején a Tisza cipő.
A McDonald's bár elmentünk a nyitásra, számomra csalódás volt már Németországban is.Soha nem értettem,hogy mit lehet szeretni azon a papírízű pogácsán és száraz zsemlén.Később aztán arra is rájöttünk,hogy kint nyugaton ez az étkezés legalja.Az éttermei Londonban,Párizsban és az olaszoknál koszosak,büdösek.Talán csak a németeknél tiszták és kulturáltak annyira mint nálunk.

trollsalab 2021.02.19. 19:25:05

A neki nyitásakor még verekedés is volt.

kroll 2021.02.20. 18:07:20

AZ IKEA megnyitásakor is nagy őrület volt.
süti beállítások módosítása