Tó-retró

Néhány meglepő tény kedvenc magyar rajzfilmjeinkről

2021. december 14. - drkardos

Melyik magyar rajzfilmeket készítette pár hatéves gyerek, egy villamosmérnök vagy éppen a Csillagok háborúja dizájnere?

rajzfilm_titkok1.jpg

A hatvanas évek végétől a Pannónia rajzfilmstúdió egy nemzetközi szinten is ütőképes rajzfilm „álomgyárrá” fejlődött. Ebben az időszakban a világ öt legjelentősebb animációs fellegvára közé számított a magyar stúdió. A siker sok tényezőn múlott, ám az egyik legfontosabb, hogy akkoriban a legvadabb ötletekre sem mondtak nemet. Cikkünkben két sci-fi sorozat és egy egészestés rajzfilm kapcsán gyűjtöttünk össze néhány érdekességet, amit még a legfelkészültebbek sem biztos, hogy tudnak!

  • Sokunk kedvence volt a talpraesett robot, Mikrobi kalandjait bemutató rajzfilmsorozat. Arra talán már kevesen emlékeznek, hogy az animációs változat egy rádiójáték nyomán készült, mely addigra már négy évadot (Mikrobi és a holnaplátók, Mikrobi a robotidomár, Mikrobi szárnyra kél, Mikrobi, mint diplomata) élt meg. A filmsorozat első epizódját 1975 februárjában mutatták be, de a rádiójáték még két további évig futott párhuzamosan a rajzfilmmel.
  • Mikrobi nem csak a témáját, hanem a kivitelezését tekintve is „űrtechnikát” képviselt hiszen ez volt az első rajzfilm, ami teljes egészében rajzgéppel készült (a Mézga család egyik epizódjában már volt egy ilyen jelenet korábban). Az epizódok elején látható űrhajóleszállást 200 rajzból illesztették össze, ami egy grafikusnak korábban 200 munkaórába került volna. A gép ugyanezt 8 óra alatt kivitelezte! Ráadásul ezt egy időben 25 különböző módon mozgó modellel is meg tudta volna rajzolni.
  • A rajzgép használatát Kassai Árpád villamosmérnök találta ki, aki gyerekkora óta rajongott a rajzolásért. A gépet eredetileg az építészetben használták, ahol az épületek körbejárható, 3d rajzait készítették el vele, valamint grafikonokhoz, műszaki rajzokhoz használták. Az EKG-ra emlékeztető masina új felhasználásáról Kassai doktori disszertációt írt „Négydimenziós animációs optikai számítógép-display program” címmel. Mi az igazi sci-fi, ha nem ez?

 

  • Szintén sokan kedveltük az Egér a Marson sorozatot, mely ugyancsak érdekes módon szültetett. A müncheni Televíziós Programszolgáltató Iroda különleges ötlete volt, hogy készítsenek gyerekek rajzfilmet gyerekeknek.

 

rajzfilm_titkok2.jpg 

  

  • A programban öt ország (hazánk mellett Ausztria, Jugoszlávia, NSZK és Svájc) gyermekei vettek részt. A 236, 6-11 éves pályázónak először levetítettek egy rövid rajzolt bevezetőt, melyben egy egérke véletlenül egy űrhajóba kerülve a Marsra keveredik. Ezután megkérték őket, hogy írják meg a folytatást, vagyis mit csinál egy egér a Marson?
  • Az elkészült 26 részes sorozat a 26 legjobb ötletet valósította meg, így valóban gyerekek írták az egészet!
  • A rajzfilmek kivitelezését fele-fele arányban egy Jugoszláv stúdióra és a Pannóniára bízta a német ötletgazda. Az első 13 epizód így teljesen magyar, míg a második 13 a jugoszláv csapat munkája volt.
  • A korabeli sajtó nem fogadta túl jól a mesefolyamot, ugyanis gügyesége miatt károsnak ítélték meg a gyerekek szellemi fejlődése szempontjából.

 

  • Megszámlálhatatlan díjat sepert be és rengeteg országban vetítették a francia-magyar koprodukcióban készült, egészestés „Az idő urai” című sci-fi rajzfilmet.

  

rajzfilm_titkok3.jpg 

 

  • A film egy francia novella alapján készült, teljes egészében Magyarországon. A rendező eredetileg René Laloux volt, ám a munka dandárját inkább Hernádi Tibor végezte itthon.
  • A film rajzanyagát Moebiusnak, a korszakos karikaturista-zseninek tulajdonítják, ám ő csak egy kiforratlan nyersanyagot készített, melyet a Pannóniások egészítettek ki és véglegesítettek. Sőt volt olyan figura, amit teljes egészében ők találtak ki a filmben. Az viszont kétségtelen, hogy a forgatókönyvet a két francia szakember írta meg.
  • A film bemutatásának időszakában Moebius olyan filmeken dolgozott, mint a Csillagok háborúja és a TRON. Ezek után nem meglepő, hogy a kritikusok szerint helyenként gyanúsan emlékeztetett George Lucas sci-fijére. (Én egyébként nem véltem felfedezni hasonlóságot, de erről írjátok meg ti is a véleményeteket kommentben!).
  • Az idő urait Franciaországban két évvel a magyar premier előtt, 1982-ben mutatták be. A díszbemutatóra hivatalos volt Hernádi Tibor is, aki döbbenten tapasztalta, hogy a magyar munkáról és szakemberekről egyetlen szót sem ejtettek. A filmet teljesen francia alkotásként vezették be. Később a helyi újságírók is hasonlóan döbbentek voltak, amikor Hernádi feltárta nekik a magyar szálat...
  • A film itthon akkora visszhangot keltett, hogy még egy fizikus, Marx György is véleményt alkotott róla. Ő úgy gondolta, hogy még az időutazás sem teszi lehetővé, hogy valaki találkozzon saját magával...
  • A kritikusok ezt a filmet sem fogadták kitörő örömmel. Valójában érthetetlen zagyvaságnak nevezték az alkotást, aminek csúnyán összecsapták a végét. Ráadásul szerintük a gyerekek az egész időutazósdiból nem is érthettek meg semmit (erről mit gondoltok? Ti értettétek?). Azt akkoriban fel sem vetette senki, hogy miként kerül főműsoridőben a TV-be és korhatár nélkül a mozikba egy „gyerekfilm” amiben agyszívó bogarak és gyilkos folyondárok is szerepelnek...   

 

Ha idén karácsonyra olyan ajándékot keres, aminek valóban örülni fog egy retrórajongó, akkor tekintse meg a Tó-retró 2022-es falinaptárait!

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr8816783158

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Klaric 2021.12.14. 16:52:38

Jó kis bejegyzés, tetszik. Viszont...

Számtalan helyen le lett írva, Az idő urai, attól, hogy rajzfilm, még nem gyerekeknek készült! Egész estés animációs film. Nem véletlenül fő műsoridőben adták le és nem a "gyereksávban". Bár még csak 8 éves voltam akkor, én imádtam(ilyen téren elég hirtelen érett lettem, miután egy véletlen folytán sikerült moziban megnéznem a 8. utast...). Ettől függetlenül sem a történet mélysége, sem a megvalósítás (agyvelőre éhes flöronok, húsevő barlangi folyondárok, mindjárt az elején a halállal szembesülés, ahogy a kis Piel magára marad egy idegen bolygón) nem gyerekeknek szóló történet. Soha nem is volt az.

steery 2021.12.14. 16:52:49

Amikor először láttam, én sem értettem meg Az idő urait, hogy miről szólt. Sőt, más sem értette körülöttem. Aztán később megnéztem újra, de még mindig nem értettem. Majd amikor harmadjára láttam, na akkor végre rájöttem, hogy a gyerek lényegében azonos az öregemberrel az időben való visszautazás miatt. Ez valóban nem egy könnyű alkotás, megcsinálhatták volna érthetőbbre is.

Levi999 2021.12.14. 16:53:02

Az Idő urainak a végét valóban nem lehetett érteni gyerekfejjel, de még talán felnőttként sem. Mi azt kérdeztük édesanyánktól, hogy akkor most meghallt a kisfiú is, ha meghallt az öreg, aki ugyanő volt. És anyánk azt válaszolta, hogy igen.

Ennek ellenére így is nagy élmény volt, nekem nagyon tetszett.

Örömhernyó 2021.12.14. 16:53:14

Az Az idő urai számomra egy idegesítő zagyvaság volt. Rémálmaim voltak tőle, képi világa, sztorija, katakterei se gyerekeknek valók, nekik ez feldolgozhatatlan. Ritka eset, amikor a kritikusoknak igaza van.

Láttam én elég fiatalon horrort, szexet, erőszakot, feszültséget, bonyolult történetvezetést más filmekben, de kevés volt olyan WTF hatással rám, mint az Az idő urai.

akármik 2021.12.14. 16:53:19

Az Idő urai annyira magyar rajzfilm, amennyire az Audi vagy a Suzuki magyar autó. Ettől eltekintve szuper a poszt.

Orltran 2021.12.14. 16:53:28

Az idő urai nagy kedvencem volt. Nekem inkább a csillagok háborúja nem emlékeztet Moebius munkáira…

lutria 2021.12.14. 23:30:13

Na de miért tüntették így el az idő urait hogy utoljára lehet hogy a 80'-as években vetítették moziban-tévében?

Millerdraft 2021.12.14. 23:30:23

A mai napig imádom az Idő urait. A 80-as években megjelent képregényben is itthon.Órákat töltöttem egy-egy jelenet másolásával. Megdöbbentő volt szembesülni vele néhány évvel ezelőtt mikor előkerültek a rajzaim, hogy a baráti köröm nagy része egyáltalán nem emlékszik a filmre.

Visceroid 2021.12.14. 23:30:30

Az idő urait én sem értettem gyerekként, felnőtt fejjel újranéztem mert olyan jó magyarosan depresszív és franciásan elvont.

Kyria 2021.12.15. 06:33:48

Én sem értettem, nem is tetszett, furcsa módon mégis élénken emlékszem rá.

Rollende Landstrasse 2021.12.15. 06:34:13

Az eddigi kommenekből azt lehet látni, hogy mindenkiben az Idő urai hagyta a legmélyebb nyomot. Akàr jó a vélemény, akár rossz. Az Egér a Marson és a Mikrobi evyértelmű és félreérthetetlen gyerekfilm, de az Idő urai olyan mélységű, melyről órákig lehet beszélgetni vagy vitatkozni. Gyerekként láttam, és azonnal megértettem a történet fonalát. Nekem érthető volt. Féltem és nyomasztott az agyevő rovarok sokasága, mégis a legmegdöbbentőbb az egyformaság bolygójának pusztulása volt, mikor az egyformák tömegesen zuhantak a mélybe. Miért csak a néhány szerencsés menekül meg? Tényleg csak ennyin múlik az élet? Ez nekem már gyerekként is ilyesztő volt.

Szerintem nagyon jó rajzfilm. A finálé zene pedig monumentális. A végén az idő urai a dramaturgiai semmiből bukkannak fel, jobb lett volna, ha korábban is szóba kerülnek, de a történet nekem így is kerek.

Alick 2021.12.15. 06:34:24

Az Idő urai egyszerű sztori volt, a végét már korábban is ki lehetett találni.
Az alacsony IQ-s célközönség a Vissza a jövőbe trilógiánál volt feltűnő, a szereplők, főleg a Doki állandóan alámondták a szituációt és az egyébként kitalálható következményeket. Mondjuk ennek ellenére tetszett.

Lobo Marunga 2021.12.15. 09:22:22

Aláírom, nagyon utáltam gyerekként Az idő urait, mert nem értettem egy szót se belőle, és unalmas is volt. Azóta se láttam, lehet, hogy rászánom magam egyszer felnőttként is. Az Egér a Marson-t meg kifejezetten nyomasztónak éreztem. Egyrészt indokolatlannak, teljesen érthetetlennek tartottam a cukrokat és nyalókákat a Marson, másrészt nagyon sajnáltam a csóri egeret, hogy nem tud hazamenni, és tök egyedül dekkol egy sz... helyen. A Mikrobit nagyon bírtam, bár a kis Pepét már akkor le tudtam volna csapni szívlapáttal, azóta meg még jobban idegesít.

Vaszilics Fedor Emánuel 2021.12.15. 09:23:31

Azzal én is nagyjából egyetértek, hogy az Idő urai helyenként, de tényleg csak helyenként gyanúsan emlékeztet a Star Wars-ra. Azt nem állítom, hogy egy az egyben lenyúltak volna bizonyos elemeket, de az látható hogy a nagy sci-fi klasszikus legalábbis megihlette az alkotókat.

Amit én annak látok:
Jaffar, a kalandor űrkapitány karaktere nagyon sokban emlékeztet Han Solo-ra.

Belle, Jaffar szerelme egy hercegnő, pont, mint Leia. Nekem ez sem tűnik véletlennek. Annak idején még poénkodtunk is, hogy ezekben a messzi-messzi galaxisokban úgy látszik mindig csak egy nő van, de az mindig hercegnő. (Egyébként a Family Guy-ban is elhangzik egy ilyen poén, de ott a fekákról van szó, Lando Calrissian-ra célozva.)

Azok a rendőrök, vagy katonák, (vagy a jó ég tudja kik) akik ellenőrzik őket, a birodalmiakra emlékeztetnek, a hajójuk egy csillagrombolóra, a katonáik a rohamosztagosokra.

Az utolsó jelentben az az űrállomás ahová Jaffarék kerülnek szinte kiköpött Halálcsillag.

Ha nagyon keresem a csomót a kákán, még az idő urai és a jedi lovagok között is fellelhető némi hasonlóság

Biztos vannak még, de nekem most több nem jut az eszembe.

eßemfaßom meg áll 2021.12.15. 20:12:34

Gyerekként is értettem, felnöttként újranézve is tetszett de azért a gyerekkori élményt nem hozta. Ez persze nem változtat a mesterműségén.

ZX 2021.12.15. 20:12:43

Hmmm.... 8 vagy 9 évesen láttam az Idő urait, szerintem teljesen érthető volt. Nem emlékszem hol, de apám mellékállásban mozigépész volt, szóval esélyes, hogy moziban. Azóta is láttam többször, sőt megvan DVD-n. Amikor megláttam valahol, hogy lehet kapni, rögtön lecsaptam rá. Nagy kedvenc.

RTB 2021.12.15. 20:12:57

@Vaszilics Fedor Emánuel: ja igen, mert a Star Wars az nagyon eredeti. Minden amit írtál, már a Star Wars előtt ki lett találva valahol, valamelyik mondakörben. Ezek olyan toposzok, amelyek szinte közkézen forognak: hercegnő, hős lovagok, a gonosz birodalma, legkisebb fiú stb

RTB 2021.12.15. 20:13:11

Engem az egér a MArson (amit én Marsonegérnek hívtam) taszított depresszióba gyerekként. Ugyanis azt tudtam, hogy az egér egy Földi állat, míg a Mars egy bolygó, ahol nem lehetséges az élet. Akkor mégis mit keres ott egy egér? Mit eszik? Vannak társai? Meg fog fulladni? Ilyen kérdések merültek fel bennem, és annyra sajnáltam azt a magányos egeret, hogy bőgtem is miatta. Maga a történet nem fogott meg, de ezeken elgondolkodtam.
Az idő urait gyerekként felületetsen néztem meg, ott is Piel magánya (idegen bolygón egyedül) fogott meg leginkább. Tetszett az a piros gyümölcs, amiből ivott és Matton herceg keskeny arcélére emlékszem még. Felnőttként megvettem DVD-n és akkor néztem meg normálisan. Ez nem gyerekeknek való film, ez már számomra is egyértelmű.

kéki béla 2021.12.20. 15:26:59

Akik azon vitáznak, hogy egy gyerek megérti-e Az idő urait vagy sem... Ez tipikusan a "mire gondolt a költő" esete a szépemlékű irodalom órákról. Valójában csak a rég halott költő tudhatta, ha nem mondta el, akkor max találgatás volt az egész "műelemzés". Én tizenévesen láttam, tetszett is, de hogy bármi plusz mondanivalója lenne... Egy jó scifi. Ennyi.

akármik 2022.01.10. 11:46:29

@kéki béla: Nem arra céloztam a hasonlattal, hogy nem dolgoztak magyarok a filmen. De neked ez úgy tűnik túl magas.

kéki béla 2022.01.10. 19:23:19

@tophat: de buta vagy... legalább végignéznéd a TELJES listáját az alkotógárdának...
Koprodukció is ismeretlen kifejezés, ugye.
Egyébként idézek a wiki oldalról:
"A mozifilm a Télécip, a TF1 Films Production, a WDR, az SWF, az SSR, a BBC, a Pannónia Filmstúdió és a Hungarofilm gyártásában készült, a CCFC, a RUSCICO és a MOKÉP forgalmazásában jelent meg. "
Tényleg, pont annyira magyar, mint az audi.
Ha már ennyire ostoba vagy, legalább ne reklámozd!

midi kapitany · https://www.patreon.com/midikapitany 2022.02.08. 19:38:38

@Orltran: Szerintem is hatalmas film! Én nagyon szerettem a hangulatát, a két ki gondolat-olvasót! Az arc nélküli angyalkákat. Szerintem fantasztikus képi világa volt. :D
Moebius pedig asszem egy Boba Fett animáción dolgozott. Valami tizenegynéhány perces kalandon, ami rajzfilm volt.
süti beállítások módosítása