Tó-retró

Ilyenek voltak a Stasi méregdrága kémtrabantjai

2022. március 18. - drkardos

Több tízmilliónyi kémtechnikát pakoltak olyan autókba, amik legfeljebb biciklis üldözésben indultak volna eséllyel.

stasi_trabi_1.jpg

Zwickaui életkép. Akár az egyik kémautó is készülhetett...

Fotó: Fortepan/ Bojár Sándor

 

Érdekes eljátszani a gondolattal, hogy kiállunk egy közeli, forgalmas utcára vagy térre és megkérjük az embereket: mondjanak egy olyan autótípust, amit a leginkább el tudnak képzelni egy kém kezei alatt. Vajon hány járókelővel kellene beszélnünk, mire a Trabant neve elhangozna? Említenék vajon egyszer is?

            Hát igen, a keleti blokk VW Golfjaként is aposztrofált mókás kis autópótléknak számos előnye volt, ám ezek halmaza nem metszette a filmek kémjeinek igényeit megtestesítőét. A hatszáz köbcentis motorocska nem csábított száguldásra, és azt a laprugós futómű sem provokálta ki az emberből. A golyóálló páncélzat és a különböző, ötletes fegyverek, rakétakilövők és miegymás pedig úgy leterhelték volna a kis aggregátot, hogy Trabi 007 a garázsból sem tudott volna kivánszorogni. Ennek ellenére a Kelet-Német titkosszolgálat, a Stasi nem kevesebb, mint 25 speciálisan felkészített Trabantot bocsátott az ügynökei rendelkezésére. Hogyan lehetséges ez?

            A magyarázat igen egyszerű, ugyanis a titkosszolgálatok kötelékében szolgáló emberek az emberek döntő többségében nem olyan életvitelt folytatnak, mint a kémfilmek szereplői. Az olyan zárt országokban, mint a volt kommunista blokk NDK-ja pedig az ellenséget többnyire nem is a külföldiek, hanem az ország lázadó tagjai között keresték. A terepmunka nagy része ezért megfigyelésből, információgyűjtésből és feltűnésmentes elvegyülésből állt. Milyen eszköz lenne erre alkalmasabb, mint egy gyári színű, látható átalakításoktól mentes Trabant, mely az utcakép alapját adta a rendszerváltás előtti idők Kelet-Németországában?

            A Trabant 601, melyből összesen közel 3 millió darab készült, láthatatlanabb volt, mint a legtökéletesebb álcázó technikával felvértezett bármilyen jármű.

stasi_trabi_2.jpg

Készül egy a hárommillióból

Fotó: Fortepan/ Bojár Sándor

 

A Stasinak pedig éppen erre volt szüksége. A „papírjaguár” tökéletes megfigyelő autó volt, mert sem nappal, sem éjszaka, ködben vagy napsütésben, senkinek sem szúrt szemet. Az ilyen autók bevezetőben említett méregdrága átalakítása is a megfigyeléssel és adatgyűjtéssel függött össze.

            A „Stasi Trabikat” ugyanis olyan fényképezőberendezéssel szerelték fel, mely gyakorlatilag bármilyen időjárási és fényviszonyok között lehetővé tette a tökéleteshez közelítő fényképek készítését. Ehhez pedig remek partnert találtak a szintén kelet-németországi Jénában székelő Zeiss optikai vállalatban. A máig világhírű optikai cég tette lehetővé, hogy a Stasi az optikai felszereléseket tekintve köröket verjen a világ valamennyi titkosszolgálatára keleten és nyugaton egyaránt. Az elképesztő mérnöki tudás és hihetetlen kreativitás korlátlan tárháza állt a titkosrendőrség szolgálatában.

            A Stasi 25 olyan, autóba építhető kamerát rendelt 1975-ben a jénaiaktól, mely infravörös, az emberi szem számára láthatatlan vakukkal kiegészítve a környezeti fénytől függetlenül alkalmas a képek elkészítésére. A Zeissnél pedig nem ijedtek meg az akkoriban szinte megoldhatatlannak tűnő feladattól.

stasi_trabi_4.jpg

A kamera...

 

A kért paramétereket úgy sikerült tökéletesen teljesíteniük, hogy a kamerába egy lézeres távolságmérésre alkalmas autófókuszt fejlesztettek ki, mely szinte nulla fényben is képes volt tökéletesen élesre állítani a kamerát. Ezt az aktív technológiát egyébként 2013-ban vezették be a mobiltelefonokban. Közel 40 évvel később...

            Magát a láthatatlan fényt kibocsátó vakucsoportot a Trabant jobb oldali ajtajába építették be úgy, hogy az eredeti burkolatot egy infrafényt áteresztő anyagra cserélték. Ezt az új panelt az eredeti, gyári színűre fényezték, így kívülről senki sem láthatta a különbséget.

stasi_trabi_3.jpg

...és az ajtó az infravakukkal, a berlini Stasi Múzeumban

 

Az ügynök a fején fülhallgatót viselt, mely csipogó hangot adott, ha valaki a lézer hatótávolságába ért. Ekkor a kép készítéséhez csupán egyetlen gombnyomás kellett. Persze egy ilyen, a maga korában sci-fi technológiának tűnő rendszer nem volt olcsó. Igazából döbbenetesen drága volt!

            A fennmaradt jegyzetek szerint a készülékek ára - darabonként - 215 ezer Kelet-Német márkára rúgott. Ez akkoriban közel 1 290 000 forintot jelentett, ami mai árfolyamon majd’ 65 milliót tenne ki! Ebben az összegben pedig nincs benne az átalakítás és a Trabant ára. Persze ez utóbbi 7450 márkás (kb. 45 ezer forintos) címkéje megmosolyogtatónak tetszik a teljes költség mellett. A 25 átalakított Trabantért kifizetett, mai árfolyamon több, mint 1,7 milliárd forint valóban döbbenetes pazarlásnak tűnik. De a Stasi tudott igen nagyvonalú lenni, ha saját népe megfigyelése és a kommunista rend fenntartása volt a cél.

            A kém Trabik sztorija végül mégsem lett sikertörténet, mivel a titkosrendőrség éppen csak a kémek igényeit hagyta teljesen figyelmen kívül. Az autókba ugyanis nem építettek állóhelyi fűtést, ám a motor hosszú járatása nem lehetett opció egy titkos műveletnél. Az ügynökök így télen majd megfagytak a Trabantban. Ráadásul az egyébként is aprócska kocsi a belezsúfolt eszközök miatt éppen csak elegendő – de semmiképpen sem kényelmes helyet biztosított – két felnőtt embernek. Képzeljük el ezeket a viszonyokat hosszú órákon keresztül! Ez a világ bizony nagyon messze állt a filmek martinit kóstolgató, szmokingban pózoló kémjeiétől...   

 

Amennyiben érdekli a panelépítészet és a Balatoni szállodák születése, többet tudhat meg Tó-retró blog szerzőjének első könyvéből. A  "Hotelek futószalagon" ezeket a témákat járja körbe. További részletek és megrendelés itt.  

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr5417783448

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

barco 2022.03.18. 21:24:03

A 600 lóerő nyilván elírás, 600 köbcenti, 26 lóerő a reálisabb.

vucsidol 2022.03.18. 21:24:16

Ja, Kelet-Berlin tájképébe egy Aston Martin DB5 biztos jobban belesimult volna.

VOGAben 2022.03.18. 21:25:18

Poénos ez a kémtrabi történet. Amúgy létezett olyan "civil" deluxe 601-es amiben volt állófűtés. Azokban a csomagtartóban helyezték el a benzinkályhát. Hasonlót mint a Barkasokban. Ritka de létező extra volt.

Ferenc Valenta 2022.03.18. 21:25:46

Az autofokuszt nem ertem. Ez most LIDAR, vagy phase detect autofokusz? Mindketto van az iPhone 12 Pro-ban, es mindketto evtizedek ota letezik. Wiki szerint a LIDAR 1961-ben debutalt, PD autofokusz a filmes SLR kamerakban pedig a 70-es evek elejen.
Az infra vaku erdekes, tenyleg lathatatlan? A jobbfele traffipaxok is infra vakuval fenykepeznek, de azt lehet latni, mert a kozeli infraban meg van valamennyi erzekenysege a szemnek, kb 1um alatt pedig a szilicium alapu CCD/CMOS szenzorok sem mukodnek.

NemNick 2022.03.18. 21:26:12

Ez jó volt. Tetszett a tipikusan szocialista csavar a végén, hogy csak éppen arra nem gondoltak, akinek kezelnie kellett az apparátot :)))

csúti csüngőhasú tolvaj 2022.03.18. 21:26:31

Ja. A Trabant pont arról volt híres, hogy járó motornál meg lehetett főni a fűtésétől.

_Neville 2022.03.18. 21:26:58

Hát izé, a kémek nem olyanok mint James Bond, ők inkább elvegyülni igyekeznek. Ilyen szempontból Bond az igazi antikém: feltűnően viselkedik, és mindenki mindenhol ismeri. :D Szóval egy valódi kémnek szerintem elég jó választás volt akkor a Trabi.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2022.03.19. 07:13:33

Nem lett volna baj egy ilyen rendszerrel készült fotót belinkelni a posztba.

nyelv-ész 2022.03.19. 08:24:44

@csúti csüngőhasú tolvaj: Bizony! A jegesmedvék talán még izzadtak is.
Álló helyzetben járó motorral gyakorlatilag nem lehetett felfűteni a Trabi utasterét. A léghűtéses motorból csak akkor jutott némi meleg az utastérbe, ha mentél vele legalább 3-4 kilométert.

pizo 2022.03.19. 19:15:08

@VOGAben: Külön is meg lehetett venni az állófűtést, a Trampban pedig gyárilag volt:

autofilia.blog.hu/2009/06/10/fedel_nelkul_2

Zoli
süti beállítások módosítása