Sly olyan komolyan vette a forgatókönyvírást, hogy poénok helyett vérözön került volna a filmbe, így el is tanácsolták.
A nyolcvanas évek második felében Hollywoodban tombolt a rendőrmánia, hiszen egymás után érkezetek az ikonikus zsarufilmek és -sorozatok. Mai cikkünkben két olyan filmről lesz szó, melyek annak ellenére kötődnek egymáshoz, hogy látszólag nem is állhatnának távolabb egymástól. Minden idők legnagyobb dumás közege, a Beverly Hills-i zsaru ugyanis majdnem a legkeményebb hekus vagyis Stallone Kobrája lett. Zavaros a kép? Na mindjárt helyre tesszük a dolgokat!
Ha illusztrációt keresünk a „nehéz szülés” mondás elmagyarázásához, akkor nyugodtan beszélhetünk Eddie Murphy Beverly Hills-i zsarujáról, lévén a filmnek már a forgatókönyve is röpke 5 év alatt jött napvilágra. Ezen idő alatt két űbermacsót is elfogyasztott a készítői stáb. Az elsőnek érkező Mickey Rourke-nak 400 ezer dolláros szerződése volt a főszerepre, de a határidőt is tartalmazó kontraktus lejárt, mielőtt a forgatókönyv elkészült volna, így a színész egy halom pénzzel, angolosan távozott a projektből. A nyolcvanas évek alfahímje, Sylvester Stallone azonban tevékenyen is hozzájárult, hogy az alkotás Guiness rekord közeli csúszást halmozzon fel a készítés során.
Stallone egyik ismert szokása volt, hogy szerette a maga ízlésére formálni az akciófilmeket, melyben a soros tesztoszteron titánt formázta meg, ám ez esetben kicsit megszaladt a keze. A stúdió – és Jerry Bruckheimer producer által – vicces, de akciódus film Sly kezei között az időszak legkeményebb zsarumozijává kezdett mutálódni. Az olasz csődör ugyanis már a nyitójelenetet is egy spielbergi háborús eposz formátumában álmodta meg, és a későbbiekben sem lassított volna a tempón. Az ő elképzelése szerint egy különleges rendőr (takarító) osztag önfejű előbb-lövök-utána-sem-kérdezek tagja keveredett volna összetűzésbe egy sorozatgyilkos szekta tagjaival, egy szépséges modell védelmezése közepette. Ismerős a sztori? Hát ez egyáltalán nem véletlen!
A jó Sly ugyanis miután kilépett(?) a Beverly Hills-i zsaru stábjából, a legjobb húsleveshez hasonlóan felmelegítette a forgatókönyvét, megismertetve a világgal Marion Cobretti vagyis a Kobra figuráját. Itt pedig már nem volt finomkodás és humorizálás (hacsak az ollóval vágott pizza nem minősül annak) Stallone a legkeményebb arcok munkásságából merítette az ihletet. Saját elmondása szerint a Kobra keveréke volt Piszkos Harry-nek és John Wayne-nek (a színész eredeti keresztneve után lett Marion is a figura), míg stílusát állítólag a fegyverrel elképzelt Bruce Springsteen rockzenész adta. Ez utóbbit azért elég nehéz felfedezni a filmben...
Azért nem nevezném kísértetiesnek a hasonlóságot Springsteen és Kobra között...
Sly odáig ment a keménykedésben, hogy már-már horrorfilmes hangulatot hozó „Éjszakai Kaszást” alakító színészt is túl kedvesnek ítélte első látásra. Na ezt azért ízlelgessük egy kicsit, hiszen egy korosztály látta rémálmaiban Brian Thompson arcát úgy kb. egy évig azután, hogy megnézte a filmet.
Az említett "túl kedves" arc
De a Kaszás ikonikus kaszaboló kését is nyamvadtnak titulálta a stáb, noha az inkább tűnt egy boxer, egy húsvágó bárd és egy macséta keverékének, semmint késnek. Ebben az esetben az volt a gond, hogy a fény nem villogott elég félelmetesen az aprócska (35 cm-es!) pengén, így építettek belőle egy 3 méteres verziót hogy így javítsák fel a közeliben nem sikerült képeket.
Jöhet még egy kis tömény nosztalgia a 80-as évekből? Tekintse meg a Tó-retró könyvtár legújabb könyvét, a "Mi Riviéránk a 80-as években"-t. Tömény balatoni nosztalgia Palma matraccal, SZOT üdüléssel és NDK lányokkal. Részletek, megrendelés itt.
Végeredményben az aszfaltkemény Kobra és aránylag negatívabb megfelelője, az Éjszakai Kaszás 52 hullát dobott össze a másfél óra alatt (41-11 Sly javára), amivel az alkotás a harmadik legvéresebb Stallone film lett az abban az időben készültek közül, a Rambo 2-3 után (pedig ez nem háborúban játszódott). Mivel a népek egy részének bejött a macsó stílus, így a 25 millióból összedobott film végül 160 millió dollárt termelt, ami elég jó haszonkulcs. Persze ezek ketten többet is össze mészároltak volna, ha a Kobra nem egy héttel a Top Gun bemutatója után kerül a mozikba. Ettől azonban még elkészülhetett volna a valószínűleg még véresebb folytatás, ha nem szól közbe a kihűlő szerelem...
Stallone a film munkálatainak megkezdése előtt éppen nászúton volt újdonsült arájával, Brigitte Nielsennel, amikor jött az isteni szikra, hogy az amúgy is modellkedő szépség játssza el a Kobra törékeny(?) női főszereplőjét.
A forgatás után egy évvel azonban a gerlepár szétröppent, és szerelmük emlékét már csak a csúszómászóról elnevezett macsómozi őrizte. Sly nem árulta el, hogy undorból vagy szentimentális okokból, de többé nem is akart a szerelmi mementóvá magasztosult alkotásról hallani.
Persze a másik moziban Eddie Murphy köszönte az olasz csődör korábbi bénázását és egy igazi filmes ikont hozott létre Axel Foley képében. A trilógiáva bővült alkotás ugyanis valóban a komikus jutalomjátéka lett. Eddie a szövegek nagy részét rögtönözte, ami olyan jól sikerült, hogy kis túlzással a röhögés miatt kivágott jelenetek százai képviselték a legnagyobb szeletet a költségvetésben.
A legikonikusabb szuperhekus monológ például azért jött létre, mert Eddie életében először ivott kávét. A fáradt színészt úgy feldobta a koffein, hogy besétált a díszletbe és ott rögtönözve előadta a film legikonikusabb szövegét. Ha minden másképpen alakul, vajon Sly megoldotta volna ugyanezt izomból...?