Tó-retró

Miről másolták a szovjet autókat?

2020. május 11. - drkardos

Volga, Moszkvics, Csajka, ZIL. A legszebb szovjet autók szinte mind arcpirító koppintások voltak az utolsó domborulatig.

autok1.jpg

Felül a Moszkvics 407, alul az Opel Olympia Rekord...

 

Az 1958-ik év piros betűs ünnep a szovjet autógyártás történetében. Az április 17. és október 19. között megrendezett világkiállítás nagydíját a kommunista ország standja nyerte el. A kiállított négy autó a Csajka Gaz 13 (külön is díjat nyert), a ZIL 111, a Moszkvics 407 és a Volga M21 bizony mai szemmel is igen jó formájú autók. A dolognak csupán egyetlen szépséghibája volt: egyik formaterv sem a Szovjetunióban látta meg a napvilágot!

            Néhány évvel ezelőtt az autós magazinok tele voltak a kínai „másológyár” szemérmetlen hamisítványaival (sőt az X5 BMW klónja rövid ideig nálunk is kapható volt), ám úgy tűnik, hogy ezt az iparágat nem Ázsiában találták fel. Bár a szovjetek a II. Világháború után autófronton még az eredeti átcímkézésében hittek (az Opel komplett gyárait hordták a Szovjetunióba és a Kadettet Moszkvicsként gyártották), később taktikát váltottak. Vagy a gépsor utánpótlás akadt el vagy a büszkeség hágott a csúcsára, de a formatervezők a másolásban kezdték megtalálni az önkifejezés módját. Néhány apróbb kísérlet után (Pobeda 1950), a kopimánia 1958-ra érte el a csúcspontját.

            Ha már a Moszkvicsot említettük, akkor kezdjük a brüsszeli stand vizsgálatát is ezzel a márkával. A reflektorok fényében akkor a vadonatúj 407-es tündökölt, melyet öt éven keresztül, 1958 és 63 között gyártottak ebben a formájában. A gyárban valószínűleg úgy gondolhatták, hogy az Opel formájába egyszer már beleszerettek az elvtársak, így újra a német márkához fordultak ihletért. Nem is kellett sokáig keresni, mert rátaláltak az 1953 óta gyártott Opel Olympia Rekordra. Arra azonban itt és a többi autó esetében is kínosan ügyeltek, hogy a koppintás csak az eredeti modell kifutása után jelenjen meg az utcán, így a Rekord gyártása is egy évvel korábban befejeződött.

            Sokan tartották és tartják ma is a legszebb szovjet gyártású autónak a Volga M21-et vagy másképpen a gömbölyű Volgát. Ha a tervezői ma hallanák ezt a dicséretet, akkor valószínűleg pironkodva állnának egyik lábukról a másikra, ugyanis a valóban látványos forma a Ford egyik irodájában született, az Egyesült Államokban.

autok2.jpg

Felül a Volga 21, alul a Mainline

 

A Ford Mainline márkanevű négykerekűt 1952 és 1955 között gyártották, és a szovjetek csak arányosan lekicsinyítették némileg. Ja, és a látványos orrdíszt egy ötágú csillagra cserélték.

            A stand maradék két „integetőautója” az akkori szovjet autóipar két zászlóshajója, a kisebb Csajka (Gaz 13) és a ZIL 111 volt. Ezek a gépezetek már a Szovjetunióban is az abszolút luxust testesítették meg, így még ott sem képezték az utcakép szerves részét. A kettő közül a ZIL már csak valóban a legszűkebb pártelit számára volt elérhető. Ezt az autót 1958 és 1967 között gyártották, míg a Csajkát (Sirályt) csak a kiállítás utáni évben mutatták be és egészen 1981-ig készült. A formatervezők ebben az esetben még annyit sem fárasztották magukat, mint korábban, ugyanis a két autóhoz egyetlen mintát, a Packard Patrician 1955-ös verzióját szemelték ki. A legfőbb elvtársaknak így szinte szó szerint járt az amerikai luxus...

autok3.jpg

A "hármasikrek", középen a Packarddal

 

            Az 1958-as kiállításon volt talán a leglátványosabb a „tisztelgés a nyugati formák előtt”, ám máskor is születtek másolt modellek. Bár 1970-ben úgy tűnt, hogy a Szovjetunió inkább a licensz vásárlás útját választja, a Lada 2101 után újra fellángolt a másolóipar. 1990-ben Valerij Szermuskin főtervező valószínűleg kihasználta a megnyíló határok kínálta lehetőséget, és befizetett egy tanulmányi útra a Fiathoz (mellyel 1979-ben szakított a Lada). Az új Lada Samara Sedant ugyanis igen könnyű összekeverni egy akkori Fiat Regattával.

autok4.jpg

Alul a Regata

 

            Végül egy nagyon érdekes esetet is érdemes megvizsgálni. A cikk elején már említettük a Pobedát. Az autó formáját ebben az esetben kétségtelenül a  Standard Vanguard Saloon „ihlette”, ám van a történetben egy kis csavar. Amikor az angol cég szóvá tette a szovjeteknek a másolás tényét, ők azzal védekeztek, hogy ez éppen fordítva történt. Bár a fentiek ismeretében ezt igen nehéz elképzelni, de a szovjeteknek ebben az esetben biztosan igazuk volt részben!

autok5.jpg

Az igazi meglepetés! Alul az 1952-es Vanguard 1a, felül egy 1950-es évjáratú Pobeda...

 

Az általunk ismert Pobeda ugyanis valóban ugyanúgy néz ki, mint Standard Vanguard Saloon 1a, új hűtőráccsal szerelt verziója. Ám ezzel az orral az autót csak 1952-től gyártották, míg a Pobeda 1946-tól rótta az utakat...    

 

További érdekességekért, nettó-retró élményért látogassa meg Facebook oldalunkat!

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr5115681292

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Grgabácsi 2020.05.12. 11:14:21

Aleko - Simca 1307, hogy ne csak a nagyon régiekről beszéljünk.

FayRodisz 2020.05.12. 11:14:26

Inkább az lehet a bajuk a kapitalista elvtársaknak, hogy a kommereké szebb lett...

n3spr3ss0 2020.05.12. 11:34:00

@FayRodisz: Hú, de sötét vagy. Szerinted motorikusan is jobbak voltak a másolt autók.

citrix 2020.05.12. 13:10:05

A Csajka/Sirály GAZ13 kifejezetten mutatós luxusautó volt a korában. Esküvőkre, repi alkalmakra látványos megjelenést biztosít.

ZON 2020.05.12. 13:10:14

A Samarát 1984-től már gyártották ferdehátúként a csúnya hűtőmaszkkal, az kicsit sem hajazott a Regatara... legfeljebb a korróziós hajlamban.

Alick 2020.05.12. 13:10:21

@n3spr3ss0: A mínuszokat vélhetően jobban bírták... 20 éve Norvégiában vidéken rengeteg kockaladát láttam.

Audianer 2020.05.12. 13:10:27

@n3spr3ss0: Belenéztél már valaha egy hasonló korú átlagos (nem pimpelt!) amerikai autó motorterébe? Ha igen, csodálkoznék ha nem hánytad volna el magad...

horex · http://horex.uw.hu/ 2020.05.12. 13:10:35

Mi a meglepetés a Vanguard 1a és a Pobeda között? Talán az hogy semmiben nem hasonlitanak egymáshoz?

Pala 2020.05.12. 13:10:47

Némi kiegészítés. A tepsi Volga (hivatalos nevén 24-es) az Opel Rekord A-val mutat igen nagy hasonlóságot, a Zaporozsecnek a 966-tal kezdődő szériája az NSU Prinz 4 típusra hajaz. A ZISZ 110 a Packard Super Eight koppintása volt.

papa5 2020.05.12. 13:10:55

Említsük meg még az NSU Prinz - Zaporozsec hasonlóságát is...

bandika57 2020.05.12. 13:11:03

@Grgabácsi: Azt a formatervet megvették ahogy a Ford dízelmotort is

Ződ2000 · http://egzostive.com 2020.05.12. 18:30:01

Ezen semmi meglepő nincs, miután a "nép" nevében kiirtották az agyakat, ne is várjon senki értelmes dolgot egy komcsi rendszertől.

A másik oldalról viszont teljesen érthető volt az averzió egy olyan ország termékeitől, ahol semmilyen becsület nincs, és alapvető dolgokat nem tartanak be.

Olvastam a blog.hu-n olyan posztot ahol a COCOM listát is valami szemétségnek próbálták, pedig egy egyszerű reakció volt arra hogy a vasfüggöny mögött nem tartották be az alapvető szabályokat arra hogy nem lehet csak úgy lemásolni dolgokat. Most amellett hogy nem ad el az ember high tech cuccot annak aki félhivatalosan háborúban áll vele...

Ami a konkrét autókat illeti, mai szemmel felfoghatatlan hogy mennyire elavult autóknak kellett örülni, egy Dacia 1310 vagy egy Lada 2105 kb mintha Tofast vagy Deawoo Nexiát hívna valaki magyar Mercedesnek, és még büszkének is kellene lennünk rá.

SzLH 2020.05.12. 18:30:37

BMW R71 -ből M72

sako 2020.05.12. 18:30:48

@Pala: A Zaporozsec 965 (amiből nálunk nem nagyon volt) karosszériáját pedig a Fiat 600-ról másolták.

metalex 2020.05.12. 18:30:57

Pobeda és a Vanguard hasonlít egymásra a legkevésbé. De a 40-es 50-es évek autói közül 10-ből kilenc nagyon egymásra hajaz.

FayRodisz 2020.05.12. 18:31:16

@n3spr3ss0:
Buta vagy. Nem fogtad fel, hogy a kinézetről írtam nem a motorról.
Amúgy akkoriban olyan nagy különbségek nem voltak a motorok között, ha jól össze volt rakva, tök mindegy hol készült, ha lennének emlékeid is a gyűlöleten túl akkor rémlene, hogy a biguli is fiat motorral indult és a koppintott verzióval sem volt semmi gond, kivitt a szántóföldre és vissza. És az se mindegy, hogy a végtelenül visszabutított fajtádnak köszönhetően egy javítás a mostani csilivili szemetekben 100 forintos tönkrement alkatrész mellett is elérheti a több százezret mert csak egyben lehet cserélni, bontani már nem.

Club Sandwich 2020.05.12. 18:31:34

A Samara meg a Regata (nem ket T! Max. tanyan...) maximum abban hasonlit, hogy lapos szogletes mind a a ketto, de minden reszletben mas! A Samara inkabb egy atrajzolt 1-es Golf, foleg a muszaki megoldasait tekintve. A szedan valtozatot meg a ferdehatubol kalapaltak ki, eleg ormotlan is szegenyke...

Quattroman 2020.05.12. 18:31:56

Az Olympia Rekord (gatyás Opel) és a 407 leginkább abban hasonlít hogy négy kerekük és négy ajtajuk van.
Sokkal nagyobb a hasonlóság a Ford Taunus Weltkugel-el formailag, a technika az Opelből eredeztethető a már leírt okok miatt, viszont a Forddal az oroszok már a II.Vh. előtt együttműködtek legálisan
Az hogy díszrácsok hogyan görbülnek vagy nem csak az akkor is létező trendek hatása.
www.google.hu/search?q=ford+taunus+weltkugel&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwidqdDNna7pAhVyhosKHQAgD0EQ_AUoAXoECAsQAw&biw=1366&bih=608

wantirna 2020.05.12. 18:32:05

Repülőgép koppintásról mondták Nyugaton röhögve, hogy az egyik huzalon volt egy festékhiba az eredetin, de a szovjetek még azt is hűen másolták. Senki se mert engedélyt adni az elhagyására.

midnightcoder2 2020.05.12. 18:32:12

Manapság pedig szinte minden autó egyforma. Harcsaszáj, lekerekített formák kívül-belül, és a kis autók is egyre nagyobbak.

2020.05.12. 19:24:18

A Samara-Regatta párhuzam teljes tévút, mert ennyi erővel a 70-es évek végétől a 80-as évek végéig gyártott kocka autók egymás koppintásai. Semmiben nem hasonlít a Samara a Regattára csak az élekben.
Amúgy meg a szocialista autók ami úgy egyáltalán életképes volt, azt vagy koppintották, vagy licensz után gyártották.
A másik meg hogy, a keleti-blokkban is voltak az autógyártás területén kiváló szakemberek, de a politikai helyzet, a hiánygazdaság, a pénztelenség miatt a tervek megvalósítása gellert kapott a bürokratikus rendszerben. Ezért fordulhatott elő, hogy egy típust kisebb változtatásokkal 20-30 éven keresztül gyártottak. Nyilván ez már nem a sztálini érára vonatkozik.

Zsoti 2020.05.12. 21:13:02

A lényeg az volt, hogy olcsón lehessen valamit létrehozni. Ha valami már kész és sikeres akkor azt le kell csak másolni. Egyébként ebben van is valami, hiszen rengeteg pénzt lehet így spórolni. A baj ezzel csak annyi, hogy megölte a kreativitást. Kiválló ötletek mentek süllyesztőbe, mert a cucializmus nem kockáztatott. Elég csak a kisflopyra gondolni amit a Japánok meg akartak venni Magyarországtól. Azok erre nemet mondtak. Sőt a felső vezetésünk azt se igazán tudta, mire mond nemet. Hát a Sony vagy TDK vagy melyik is szépen lemásolta és világsiker lett.

2020.05.12. 21:13:20

Melkus (Wartburg NDK), Tatra 603, MTX Tatra V8 igaz az utolsó már a rendszerváltás utáni évek.
A csehek azért műszakilag képzettebbek lehettek, de náluk sem volt pénz, azért maradt a Skoda 105/110/120 egy kis 130 meg a Rapid, de alapvetően ők se tudtak kitörni. Próbálkozások voltak a Favorittal amelyet viszont már nem is ők terveztek, hanem Bertone. Aztán jött a rendszerváltás meg VW group.
Szóval igazából nem volt lehetőség fejleszteni. Kölyökkoromban az volt a nagy szám, ha látott az ember egy nyugati autót. A rendszerváltás után meg hordták be a 10 éves és annál öregebb nyugati kocsikat és az volt a döbbenet, hogy az mennyivel másabb és "korszerűbb" volt, mint a keleti kocsik.

Quattroman 2020.05.12. 21:13:44

@wantirna:

Milyen repülőgép koppintásról beszélsz?
Az amerikai DC3 pl teljesen legálisan lett az orosz LI2 (teve) ahogy az első sugárhajtóműveket is a RollsRoyce engedélyével gyártották és abból fejlődtek ki a sajátjaik.
Ha már itt tartunk, Amerika is a német V1-ből eredezteti az űrprogrammját...
A Samara tervezésébe a Porsche is besegített és leginkább a Seat megoldásai köszönnek vissza benne, ami akkoriban szintén a VW csoporthoz tartozott már de még Fiat leszármazott volt

Sir Gombóc 2020.05.12. 21:31:47

Kimondott 100%-os másolás egyik autónál sem áll fenn, egyes stílusjegyek, formák amik részben hasonlóak illetve megegyeznek.

Kis ember 2020.05.12. 23:05:22

@Zsoti: "Egyébként ebben van is valami, hiszen rengeteg pénzt lehet így spórolni" - így is nevezhetjük a lopást. Elvégre azzal is rengeteget lehet spórolni, ha a szomszéd hálózatára kötöm rá a trafómat. Csak épp neki kerül pénzbe. Egy termék árának igen jelentős hányada az a mérnöki munka, amit a kutatás-fejlesztésbe tesznek, na ezt spórolja meg valaki, aki ellopja.

paveway 2020.05.12. 23:05:28

Dehogy másoltak, ők is a legmegfelelőbb formát alakították ki. Ami persze általában véletlenül épp úgy nézett ki, mint a 10 évvel azelőtti ny-európai vagy amerikai verzió.

2020.05.12. 23:05:40

Tudom szinte senkinek nem tetszene az egyen világ, de környezetvédelmi, gazdasági szempontokból sokkal egyszerűbb lenne, ha az összes autógyár max 4 fajta személyautót gyártana. A 4 fajta személyautóban is lenne kompatibilis alkatrész. Ez lehetne a jövő, főleg környezetvédelmi szempontokból.
A jelen helyzetben amikor két autógyár egy és ugyanazt az autót két különböző emblémával gyárt és ugyanúgy néz ki a kettő, de az alkatrészek nem helyettesíthetők egymással, mert az egyiken 2 fül van a másikon meg három, az jelen esetben a gyerekeink az unokáink, azaz az összes utódunk rovására fog menni.
Több szemét keletkezik, több szennyezést bocsátunk ki a pótolni kívánt alkatrészek legyártásával, mintha csereszabatos alkatrészekkel pótolni lehetne azt. Ez az ádáz profithajhászás az, ami a jövő veszteseivé teszi az utódainkat.

AngeI 2020.05.12. 23:06:05

A Zaporozsecet pedig sztem erről koppintották:

amklassiek.nl/wp-content/uploads/2019/10/0J7A9954.jpg

---

Európai téridő 2020.05.12. 23:06:55

Az első Opel Kadetteket Sztálinék "hadizsákmány" jogcímen koppintották, akárcsak a Kiev fényképezőgépet, amelynek eredetije a Zeiss Ikon volt. Az újabb koppintott Moszkvics is ezt a hagyományt követte. A Pobjeda esetében azért nagyon kellett erőlködni, hogy a "koppintás-koncepcióhoz" egy valamennyire is a szovjet kocsira hasonlót felkajtassanak.

pepin_nymburk 2020.05.13. 07:36:17

@Pár dollárral többért: a V1 szárnyas bomba volt, talán mindketten a V2-re gondoltatok, az volt a rakéta, melynek fejlesztőit vitték USA-ba, SZU-ba

holdlányka 2020.05.13. 07:36:28

Az NSU (Audi) Prinz4 vs. Zaporozsec ZAZ966 és ZAZ968 kimaradt, pedig elég nagy a hasonlóság. Mondjuk legalább a mechanika eléggé különbözik, az NSU motorja kéthengeres volt (NSU MAX motorbicikli származék), a ZAZ-é saját tervezésű V4-es.

FJPO 2020.05.13. 10:38:34

NSU-ZAZ is jó példa. A legjobb a ZAZ váltó volt a fordított H alakú kapcsolási úttal, meg a benzinkályhával. A V4 abban a formában unikum volt az autógyártásban.

FJPO 2020.05.13. 10:38:40

@Kokakó Lajos: Bizony, akárhogyan is, nekem jobban tetszenek a "replikák" .

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.05.13. 10:38:56

@Pár dollárral többért: "érdekes dolog, hogy erkölcsileg ezeket a tudósokat soha senki nem vonta felelősségre egyik rendszerben sem. "
Hát még jó hogy, bakker, nem a tudósok akarták megtámadni a többi országokat, meg leigázni, hanem a dicső politikusok, hadvezérek...A tudós maximum parancsot teljesített.

Quattroman 2020.05.13. 10:39:07

@holdlányka:
Az NSU Prinz4 ('61-'73) sosem volt Audi, az egy későbbi időszak
és volt négyhengeres is NSU1000-1200 ugyanilyen stílusú felépítménnyel.
Ráadásul ott volt a Hillman Imp ('63-'76) amit ugyanígy nevezhetnénk másolásnak, ráadásul a fényszórói miatt sokkal jobban hasonlít a Zaporozsechez-hez.
De lehetne nagyítós másolat a Chevrolet Corvair is ezzel az erővel.
Abban az időszakban volt egy ilyen "trend" és csak azt követték többen.

kkkchris 2020.05.13. 10:39:16

@Pár dollárral többért: pedig az autóipar még talán a lehető legjobb újrahasznosítás szerint. Régebben is 95% most ha jól tudom egy autónak a 99%-a komplett újrahasznosítható.. Ezt mondja el az ember egy telefonról vagy TV vagy más tömegben gyártott dologról...

Zizi6785 2020.05.13. 10:39:21

@pepin_nymburk: Így igaz, de a V2-t kb. azok fejlesztették, akik a V1-et is.

Zizi6785 2020.05.13. 10:39:30

@wantirna: Szerinted melyik repülőt koppintották ilyen pontosan?
Amúgy nekem a példák sem hasonlítanak. Nem az autókat másolták, hanem csak a designt.

kewcheg 2020.05.13. 10:39:39

Ezek az autók maga a szocialista nyomor, szegény Pelikán elvtárs világa..nyugodjon.Én úgy hívom ezeket, hogy keserves autók.Kényszerből, kevés pénzből. fogcsikorgatva, örömtelenül összebarkácsolt szekerek. Nincs az a mérnök, aki elégedett lehetett volna a végeredményt látva.Pedig biztosan voltak kiváló szakemberek, különösen Csehszlovákiában-gondolom.nahát nekik külön kínlódás lehetett ezeket a vackokat megtervezni, legyártani:"nem szabad, Tomásek elvtárs, túl erős, Tomásek elvtárs, túl szép, túl drága Tomásek elvtárs..."szal, ha összehasonlítjuk egy akkor még nagyon menő olasz , pl egy Fiat Uno Turbo megtervezésével, mennyivel kreatívabb, örömtelibb lehetett az olasz konstruktőrök melója, pedig elvben az is egy olcsó, kisméretű népautó. Most nem is beszélek olyan ikonokról, mint az az akkori Porsche,egy Nissan ZX vagy ilyesmi.....

Void Bunkoid 2020.05.13. 10:39:52

@Pár dollárral többért: "A jövő meg a 3D nyomtatás."

Ezt erősen kétlem, hogy amikor a világ a karbonsemlegesség meg a műanyagmentesség felé halad (teljesen mentes úgysem lehet, de ahol lehet, ott nemán), akkor az akár otthon is mindent raklapszámra öntő műanyaggyár a jövő.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.05.14. 13:39:59

@geegee: Pininfarina és a Mása mása témához alig illik, de a linkelt totalcar-os link trabisat dobott fel jobbra és hát persze hogy elolvastam, hiszen az első autóm trabi 6o1 volt, az utolsó kétütemű széria 1989-ben.

De hogy tó retró is legyen, 1981-ben unokanővérem trabijával autóztunk Kékkútról Bp-re, de előbb útba ejtettük Tapolcát, mert a postán csak ott volt telefon. Nővérkém kipattant a trabiból és mondta hogy az első parkolóban álljak le, majd megtalál. Friss úrvezetői jogsim volt ugyan, de zsigulin és skoda százason botváltón "nőttem fel". Megettem a száz méteres kocsisor, én meg a kilincs - kormány váltóval nem boldogultam. Leszólítottam egy járókelőt hogy nem tudja véletlenül hol van a trabiban az egyes sebesség fokozat? Véletlenül tudta, el is mondta, ahogy a többi fokozatot is, de arra mondtam, hogy köszönöm, az már nem szükséges. :-)

Szerintem azóta is filózik az illető hogy kerültem a tapolcai csúcsforgalomba mint egy ufó. Hát így. :-)

CCnick 2020.05.14. 13:40:19

@pepin_nymburk: " a V1 szárnyas bomba volt" A V1 egy sugárhajtású robotrepülőgép volt és az USA jól felhasználta a saját robotrepülői fejlesztésekor.

Commandante Jayasuriya 2020.05.14. 13:40:32

@Ződ2000:
Ez nem teljesen igaz. A COCOM lista azért jött létre, hogy a vasfüggöny mögötti országok ne juthassanak hozzà a fejlett nyugati technológiákhoz. Az a helyzet, hogy a keleti blokk országa nem lettek volna képesek ebben a formában lemásolni, és megépíteni mondjuk egy számítógépet, mert egész egyszerűen nem állt a rendelkezésükre az ehhez szükséges háttér. Nem tudták legyártani a chipeket, ami nélkül nehezen működött volna a dolog. Egyes termékeket, eljárásokat pedig azért helyeztek a COCOM listára, mert azokat a hadiipar számára fejlesztettek ki de az egyszerűsìtett változataik megjelentek a lakosságnak használati cikként gyártott tömegtermékekben is, és akkor itt még nem beszéltünk a különfèle számítógépes programokról, és ipari eljárásokról. Azért bizonyos mértékig a COCOM listát is ki lehetett játszani, mert főleg a számítástecnika területén úgy működött a dolog, hogy a magánszemélyek egyes alkatrészeket minden további nélkül megvásárolhattak nyugaton, és azokat a BÁV - on keresztül úgy értékesítették, hogy azokból néhány erre szakosodott itthoni kisvállalat komplett számítógépeket szerelt össze belőlük. Egy időben iparszerűen űzték a dolgot a hajósok, kamionosok, és azok, akiknek volt lehetőségük nyugatra utazni, és volt ehhez szükséges valutakeretük. A Majakovszkíj utcai bizományi környékén nyilt titok volt, hogy melyik bécsi elektronikával foglalkozó kerekedőhöz kell menni, aki összeállította azt a csomagot, amit itthon a bizóban a megfelelő szaktársnál kellett leadni. Kiépített kapcsolatokkal működtetett rizikó mentes üzlet volt, mert a más estekben szigorúan eljáró hatóságok szemet húnytak a dolog fölött.

Commandante Jayasuriya 2020.05.14. 13:41:04

@Európai téridő:
Pontosabban a Németország okozta háborús károk jóvátételének a részeként leszerelt, elszállított, és az Sz.U. - ban felszerelt gyárban gyártották.

Club Sandwich 2020.05.14. 13:41:11

@Void Bunkoid: az otthoni nyomtatas legnagyobb reszt a PLA nevu, novenyi alapu es lebomlo muanyagra epul... nem osszetevesztendo a soha le nem bomlo koolajszarmazekokkal...

Kopasz Szuzukis 2020.05.14. 13:41:56

@Zizi6785: NEM! A két fejlesztőrészleg teljesen különbözött. A V1-et a Fieseler repülőgépgyár tervezőgárdája készítette. Csak a tesztidőszakban vitték át a Peenemündei titkos telepre.

Wildhunt 2020.05.14. 13:42:02

@geegee: ugyanez a kiskatonánál? Akiket máig levadásznak?

Pierr Kardán 2020.05.14. 13:42:16

@Pár dollárral többért: " A 4 fajta személyautóban is lenne kompatibilis alkatrész. Ez lehetne a jövő, főleg környezetvédelmi szempontokból. "

Nem hiszem, hogy ilyen lesz valaha is. Ma sincs két laptopgyártó, akik egyforma akkuval, vagy akár töltő csatlakozóval szerelnék a gépeiket. De a hitech ipar csúcsa, a mobiltelefongyártás is hasonló, nincs két telefongyártó, akik egyforma akkut használnának. Az Apple még a töltőcsatlakozót se akarta a többiekével egyformára kialakítani.

A jack dugót meg éppen most kezdik lehagyni a telefonokról :-(

Szóval nem hiszem, hogy majd az autógyártók elkezdenek pl. egyforma szélvédőket használni, hogy olcsóbb legyen pótlólag szélvédőt venni a kocsidhoz :-(

ZON 2020.05.14. 13:42:23

@FJPO: igen, léghűtéses V4 nem volt másnak, de vizes V4 volt Ford Taunusban.

inebhedj - szerintem 2022.05.13. 12:44:37

@Void Bunkoid:

Ez a haladás nem egyértelmű, az ún. komposztálható (persze persze, ha van hozzá ipari komposztáló-rendszered) műanyagok az eredeti céljukra egyelőre nem igen használhatóak, szóval inkább azt látom, hogy jelenleg az előbb-utóbb szemétté váló műanyagok termeléséről az azonnal szemétté váló műanyagok termelésére állunk át.
süti beállítások módosítása